دیگر از کشورهای عربی انتقاد نکنید!

ثبات روی نیمکت‌ها، حلقه مفقوده لیگ برتر فوتبال ایران

بررسی جابه‌جایی‌های سرمربیان نشان می‌دهد ثبات همچنان حلقه مفقوده نیمکت‌های لیگ برتر است؛ فقط 6 سرمربی جایگاه‌شان را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، چند سال قبل کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به تغییرات پی‌درپی روی نیمکت تیم‌های فوتبال خود معروف بودند؛ حتی بزرگ‌ترین مربیان فوتبال جهان هم که به کشورهایی مثل امارات، قطر، کویت، بحرین و… می‌رفتند و هدایت تیمی را برعهده می‌گرفتند، بعد از چند نتیجه ضعیف سریعا صندلی‌شان را از دست می‌دادند.

این مسأله از منابع مالی هنگفتی سرچشمه می‌گرفت که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود داشت. مسئولان فوتبالی این کشورها برایشان اهمیتی نداشت که چقدر باید به سرمربی غرامت بدهند و چه هزینه‌ای را هم باید به مربی جدید پرداخت کنند. به همین علت خیلی راحت رأی به برکناری و انتصاب روی نیمکت تیم‌ها می‌دادند.

این رویه در بین مدیران فوتبالی کشورهای مذکور مدتی است اصلاح شده و در یکی دو سال گذشته کمتر شاهد چنین رفتارهایی در قبال سرمربیان آنها هستیم. در کنار این موضوع اما اقدامات مدیران فوتبالی کشورهای عربی روی مدیران ایرانی تاثیر گذاشته است. همین که بدانیم نزدیک به نیمی از تیم‌های لیگ برتری نسبت به پایان فصل گذشته سرمربی‌شان را تغییر دادند و فقط 6 سرمربی هستند که ابتدای سال پیش لیگ برتر را شروع کردند و امسال نیز تیم دارند، به‌خوبی عدم‌ثبات در بین مدیران باشگاه‌ها را متوجه خواهیم شد.

باثبات‌ترین‌ها این 5 باشگاه هستند

در بین 16 تیم لیگ برتری فقط پنج باشگاه لیگ برتری هستند که لیگ بیست‌ودوم را با سرمربی‌ای شروع می‌کنند که فصل قبل را نیز با او استارت زدند. پیکان، مس رفسنجان، گل‌گهر سیرجان، ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس پنج باشگاهی‌اند که رویه سال قبل خود را با سرمربیان مورداعتمادشان ادامه می‌دهند. مجتبی حسینی همچون فصل پیش از هفته اول روی نیمکت پیکان خواهد بود، محمد ربیعی مثل پارسال فصل را با مس‌رفسنجان شروع می‌کند، امیر قلعه‌نویی در گل‌گهر سیرجان، مهدی تارتار در ذوب‌آهن و یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس نیز چنین وضعیتی دارند.

بدون شک این پنج باشگاه را از حیث انتخاب سرمربی باثبات‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران می‌توان توصیف کرد. جالب این است که در این بین گل‌محمدی چهارمین فصل متوالی حضور روی نیمکت پرسپولیس را پشت‌سر خواهد داشت تا باثبات‌ترین مربی لیگ برتر باشد. از سوی دیگر امیر قلعه‌نویی و محمد ربیعی نیز برای سومین فصل متوالی در لیگ برتر روی نیمکت تیم‌های خود خواهند نشست.

این را هم بدانید که ساکت الهامی نیز جزو سرمربیانی است که همچون فصل قبل از ابتدای مسابقات تیم دارد؛ الهامی پارسال را با نساجی شروع کرد، اما امسال کارش را با هوادار استارت می‌زند.

فولاد، نفت و آلومینیوم؛ ثبات نسبی

فولاد خوزستان، نفت مسجدسلیمان و آلومینیوم اراک فصل جدید لیگ برتر را با سرمربیانی شروع می‌کنند که لیگ پارسال را با آنها به پایان رساندند. فولاد فصل گذشته را با عبدالله ویسی شروع کرد، اما بعد از چند هفته این مربی از جایگاهش کنار رفت و جواد نکونام جای او را گرفت. نکونام با فولاد نتایج خوبی گرفت و بعد از پایان خوش فصل گذشته حالا در لیگ جدید نیز هدایت قرمزپوشان اهوازی را برعهده خواهد داشت.

نفت مسجدسلیمان فصل گذشته را با فراز کمالوند شروع کرد، آنها در ادامه محمود فکری را به‌عنوان سرمربی برگزیدند و در 7 هفته پایانی رضا مهاجری هدایت این تیم را برعهده گرفت. مهاجری در شرایطی که نفت یکی از گزینه‌های اصلی سقوط بود، با این تیم نتایج خوبی گرفت و نماینده مسجدسلیمان را در لیگ برتر حفظ کرد تا مدیران باشگاه برای تمدید قرارداد او در فصل جدید لیگ برتر هم مجاب شوند.

مهدی رحمتی نیز آلومینیومی که فصل پیش را با رسول خطیبی شروع کرده بود، در اختیار گرفت. گلر و کاپیتان سابق استقلال با آلومینیوم به فینال جام‌حذفی صعود و در لیگ هم رتبه‌ای تک‌رقمی کسب کرد تا قراردادش از سوی مدیران باشگاه تمدید شود و امسال نیز روی نیمکت سبزپوشان اراکی بنشیند.

رفت‌وآمد مربیان در 6 تیم لیگ برتری

شش تیم لیگ برتری تراکتور تبریز، نساجی مازندران، استقلال تهران، سپاهان اصفهان، نفت آبادان و هوادار تهران سرمربیان خود را برای فصل جدید لیگ برتر تغییر دادند. تراکتور که پارسال در میانه‌های راه ارطغرول ساغلام ترکیه‌ای را به‌عنوان سرمربی برگزید، با او برای فصل جدید توافق نکرد و قربان بردیف ترکمن- روس روی نیمکت آنها نشست.

در نساجی بعد از حواشی پیش آمده برای ساکت الهامی و جدایی او، مسئولان باشگاه سراغ حمید مطهری دستیار پیشین یحیی گل‌محمدی رفتند و اولین تجربه سرمربیگری را به او هدیه دادند.

محرم نویدکیا بعد از کش‌وقوس های فراوان سرانجام از هدایت سپاهان کنار رفت و مدیران باشگاه ژوزه مورایس، مربی نامدار پرتغالی را به ایران آوردند و روی نیمکت تیم خود نشاندند.

همچنین علیرضا منصوریان در نفت آبادان جای خود را به محمد پرکاس، مربی ایرانی‌الاصل که در آمریکا اقامت دارد، سپرد. ضمن اینکه رضا عنایتی هم با مدیران هوادار توافق نکرد تا ساکت الهامی به‌عنوان جایگزین او معرفی شود.

تازه صعودکرده‌ها به نیمکت خود دست نزدند

دو تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر یعنی ملوان انزلی و مس کرمان هم جزو تیم‌هایی بودند که به نیمکت خود دست نزدند. فرزاد حسین‌خانی با مس کرمان لیگ برتر را شروع خواهد کرد و مازیار زارع نیز در شروع مسابقات روی نیمکت ملوان می‌نشیند. البته این دو مربی را در آمار مربیانی که فصل جدید را نیز مثل امسال شروع‌کننده مسابقات بودند، به حساب نیاوردیم، چراکه آنها در لیگ دسته اول حضور داشتند و شرایط این دسته با لیگ برتر بسیار متفاوت است.

5 چهره جدید، 3 مربی از چرخه خارج شدند

با بررسی شرایط نیمکت‌های لیگ برتر برای فصل جدید به این نکته می‌رسیم که سه سرمربی ایرانی که در پایان فصل گذشته تیم داشتند، از چرخه مربیان داخلی خارج شدند. محرم نویدکیا، علیرضا منصوریان و رضا عنایتی سه مربی‌ای هستند که با کنار رفتن از تیم‌هایشان به تیم دیگری ملحق نشده‌اند. همچنین فرهاد مجیدی هم به لیگ امارات رفت. ضمن اینکه باید به جدایی مجتبی سرآسیایی از فجرسپاسی بعد از سقوط این تیم و کنار رفتن داود سیدعباسی از شهرخودرو نیز اشاره کنیم.

در عین حال محمد پرکاس و حمید مطهری دو چهره ایرانی‌ای هستند که برای اولین‌بار طعم سرمربیگری در لیگ برتر را خواهند چشید. ضمن اینکه ژوزه مورایس، ریکاردو ساپینتو و قربان بردیف سه مربی خارجی برای اولین‌بار در لیگ ایران مربیگری خواهند کرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.