رئیس قوه قضائیه:اول ادله واسناد بعد احضار وبازداشت

رئیس قوه قضائیه خطاب به قضات و ضابطان گفت: پیش از بازرسی و جلب فرد، نسبت به جمع‌آوری ادله، اسناد و مدارک ناظر بر انتساب اتهام به فرد، اقدام کنید.

به گزارش شهروند آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای صبح امروز با حضور در دادسرای امنیت تهران از بخش های مختلف این دادسرا بازدید کرد.

محسنی اژه‌ای در حاشیه این بازدید با تاکید بر نقش مهم تعامل مقامات قضایی با ضابطان افزود: مسئولان ذی‌صلاح قضایی و مشخصاً مقامات دادسرا باید ضمن بهره‌گیری از تخصص، امکانات و مسئولیت‌های قانونی ضابطین در امر خطیر کشف جرم و تعقیب متهم، بر این نکته مهم توجه داشته باشند که مسئول رسیدگی قضایی به پرونده شخص قاضی است و او پاسخگوی پرونده است؛ بر همین مبنا، ضابط باید در کنار قاضی قرار گیرد و کمک کار او در سیر رسیدگی به پرونده باشد.

او گفت: از مسائلی نظیر نبود صورتجلسه پیرامون انجام مراحل مختلف بازرسی به سادگی عبور نکنید و چنانچه یک ضابط پس از اجازه مقام قضایی و با رعایت موازین قانونی، اقدام به بازرسی یا ضبط اشیایی از متهم کرد و نسبت به صورتجلسه کردن آن ، اقدام لازم را ترتیب نداد، موضوع را به صورت دقیق پیگیری کنید؛ چرا که نبود صورتجلسه موارد بازرسی زمینه‌ساز مشکلات و فساد بوده و برای خود ضابط نیز خطرناک است.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: مقامات دادسرا در مراحل رسیدگی به پرونده و تحقیق از متهم یا متهمین حتماً از نظرات تخصصی ضابطین استفاده و به آن توجه کنند.

او با اشاره به اهمیت و ضرورت جمع‌آوری ادلّه و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پیش از مرحله احضار و بازداشت افزود: تا آنجایی که مقدور است قبل از مرحله بازرسی و جلب فرد، نسبت به جمع‌آوری ادله، اسناد و مدارک ناظر بر انتساب اتهام به فرد، اقدام َشود و حتی الامکان نباید ابتدا فرد را بازداشت و سپس نسبت به تحصیل ادله اتهامی اقدام کرد.

محسنی اژه ای با تاکید بر اهمیت برخورد محترمانه و کریمانه با خانواده متهمان افزود: مقوله رفتار محترمانه با خانواده متهمان و زندانیان و وقت ملاقات دادن به آنها جهت دیدار با عضو خانواده‌شان موضوع بسیار حائز اهمیتی است؛ باید توجه داشت که در بسیاری از موارد، خانواده فرد زندانی، هم مسیر او نیست و با راه طی شده توسط او مخالف بوده باید بلافاصله پس از بازداشت فرد، خانواده او را در جریان قرار داد.

او گفت: ما مسئول تفهیم اتهام به متهم هستیم اما در برخی موارد این خانواده متهم بازداشتی است که با قرار گرفتن در جریان امور می‌تواند به روشن شدن برخی از ابعاد پرونده یا قانع کردن عضو بازداشتی خانواده خود بواسطه نفوذ کلامی که بر او دارد، کمک کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: در برخورد با افرادی که به اشکال مختلف آرامش مردم را سلب می‌کنند و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند باید با نهایت سرعت، دقت و جدیت اقدام شود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.