برخورد با کانال های محفلی/ تلاش برای آزادی دوستان/ دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

مرور روزنامه های صبح کشور

اختلاف نظر میان ساترا با پلتفرم ها ، مسدودشدن همراه‌بانک افراد غیر‌ایرانی ، تحولات جاری جامعه آمریکا و تیراندازی‌های اخیر ، پدیده‌ «ارتباط جمعیِ شخصی»، گسترش و طغيان آفت برگ‌خوار بلوط در جنگل‌هاي زاگرس، گزارش 3 قوه درباره حادثه متروپل و… مورد توجه روزنامه های امروز بود

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید پرداختند و در کنار آن به اختلاف نظر میان ساترا با پلتفرم ها ، مسدودشدن همراه‌بانک افراد غیر‌ایرانی ، تحولات جاری جامعه آمریکا و تیراندازی‌های اخیر ، پدیده‌ «ارتباط جمعیِ شخصی»، گسترش و طغيان آفت برگ‌خوار بلوط در جنگل‌هاي زاگرس، گزارش 3 قوه درباره حادثه متروپل و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

شلیک به غرور آمریکا

روزنامه وطن امروز: اولین روز جشن 246 سالگی استقلال آمریکا با تیراندازی مسلحانه به شرکت‌کنندگان در این جشن در ایلینوی و کشته و زخمی شدن دست‌کم 30 نفر شکل فاجعه‌آمیزی به خود گرفت. شامگاه دوشنبه بود که تیراندازی یک فرد مسلح به سمت جمعیت حاضر در مراسم روز استقلال آمریکا در شیکاگو در ایالت ایلینوی، ۶ کشته و ۲۴ زخمی بر جا گذاشت. در همین حال روزنامه «شیکاگو سان تایمز» گزارش داد این تیر‌اندازی در محله هایلند‌پارک شیکاگو رخ داده است. هایلند‌پارک از مناطق امن شیکاگو و با درآمد سرانه بالا در ۲۹ مایلی شمال شیکاگو است. برخی شاهدان عینی اعلام کردند که هنگام برگزاری مراسم رژه ناگهان از پشت‌بام مشرف به خیابان شلیک‌های متعددی شد. اگرچه پلیس شیکاگو اعلام کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرد مهاجم را دستگیر کرده است اما رسانه‌های محلی عنوان کردند بازداشت «رابرت‌ کریمو» که مسلح و خطرناک توصیف شده بود نزدیک به 6 ساعت طول کشید. کریمو خواننده سبک رپ است و ۲۲ سال دارد. ویدئوهای کانال یوتیوب او که در حال حاضر از خروجی این وب‌سایت حذف شده است، او را در حالی که کلاه ایمنی و جلیقه ضدگلوله بر تن دارد نشان می‌دهد. اگرچه هنوز درباره انگیزه فرد مهاجم اخباری منتشر نشده اما تحولات جاری جامعه آمریکا و تیراندازی‌های اخیر عموما با انگیزه‌های نژادی رخ داده است. هرچند تیر‌اندازی در شیکاگو به نظر نمی‌رسد این انگیزه را در خود داشته باشد اما می‌تواند به عنوان مخالفتی با شرایط حاکم در نظر گرفته شود.

 

دوگانگی‌های قانونی در مجوز‌های تولید و نمایش

روزنامه همشهری:اختلاف نظر میان ساترا با پلتفرم ها به آشفتگی ای دامن زده است که فضای حاکم بر شبکه نمایش خانگی را ملتهب کرده است. این نکته ای است که سازندگان سریال های شبکه نمایش خانگی بر آن تأکید می کنند. مهم ترین انتقاد سپردن نظارت بر محتوای سریال های شبکه نمایش خانگی به رقیبش تلویزیون است. این درحالی است که سعید مقیسه معاون رئیس صداوسیما و رئیس ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) در این باره معتقد است:«اگرچه رئیس ساترا را رئیس سازمان صداوسیما انتخاب می‌کند، اما این امر به معنای تصدی‌گری ساترا در فعالیت‌های تولیدی رسانه ملی نیست و به لحاظ ساختاری و شرح ‌وظایف از ابتدای تأسیس از سایر معاونت‌های تولیدی صداوسیما همچون معاونت سیما یا معاونت فضای مجازی منفک بوده و مأموریت تولید محتوا ندارد که تعارض منافع با VOD ها داشته باشد.» محدودیت و ممیزی مهم ترین انتقاد مطرح شده به عملکرد ساترا است. مقیسه چندی پیش در نشستی خبری در این باره گفت:«اگرچه برخی، تنظیم مقررات را فقط از منظر ایجاد محدودیت می‌نگرند اما حمایت‌های قابل توجه و متنوعی از طرف صداوسیما برای توسعه قانونمند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم شده که مبتنی بر نظام رتبه‌بندی دارندگان مجوز در اختیار آنها قرا خواهد گرفت.» رئیس ساترا تاکید کرد:«اگرچه برخی، تنظیم مقررات را فقط از منظر ایجاد محدودیت می‌نگرند اما حمایت‌های قابل توجه و متنوعی از طرف صداوسیما برای توسعه قانونمند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم شده که مبتنی بر نظام رتبه‌بندی دارندگان مجوز در اختیار آنها قرا خواهد گرفت.»

 

همچنان سرگردانی

روزنامه شرق: مسدودشدن همراه‌بانک افراد غیر‌ایرانی، خبری که در روزهای گذشته باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی برای اتباع ساکن ایران شد و البته در این سال‌ها هم بارها با مشکلاتی در خدمات بانکی مواجه بودند، حتی به‌همین‌دلیل شاهد خبرهایی از خرید‌و‌فروش کارت بانکی افراد ایرانی در بین افغانستانی‌ها بودیم که این موضوع هم گاه شرایط را پیچیده‌تر کرده و فعالیت اقتصادی و معیشت‌شان را در خطر قرار داده است.این ماجرا به روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح‌بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب بر‌می‌گردد که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است و اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب به کد ملی و اتباع غیر‌ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند. گفته می‌شود اتباع غیرایرانی که این کد فراگیر را تاکنون دریافت نکرده و به بانک اعلام نکرده‌اند، با مشکل مسدودی حساب مواجه شدند؛ ولی بسیاری بر ناگهانی‌بودن این خبر اذعان دارند. البته مدیر‌عامل بانک صادرات دلیل مسدود‌شدن بعضی حساب‌های مهاجران افغان را مبارزه با پول‌شویی ذکر کرد و با موافقت رئیس کل بانک مرکزی به دارندگان حساب‌های فاقد کد شهاب از‌جمله حساب‌های مهاجران افغانستانی یک ماه فرصت داده شده تا کد شهاب دریافت و به بانک اعلام کنند. باوجود‌این به دلیل خلأهای قانونی برای افراد غیر‌ایرانی در کشور، از این دست مشکلات همیشه وجود داشته که طبق نظر محمدصالح نقره‌کار، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، ما به دستگاه متولی واحدی در زمینه اتباع نیاز داریم و از این نظر از حیث ساختاری و هنجاری و رفتاری محتاج به بازنگری و توجه به وضعیت اتباع در شرایط کنونی با لحاظ عنصر زمان و مقتضای شرایط روز هستیم.

 

برخورد با کانال های محفلی  اگر به شناسایی آمران منتهی نشود، ثمری ندارد

روزنامه فرهیختگان: چگونه امنیت روانی جامعه به هم می‌ریزد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، سراغ یکی از چهره‌های رسانه‌ای و علمی کشور رفتیم و با او به گفت‌وگو پرداختیم. پاسخ‌های سپهر خلجی، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت به این مساله را در ادامه می‌خوانیم.رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان قضایی نسبت به ضرورت تامین امنیت روانی جامعه تاکید و مسئولان قضایی را موظف کردند که با دروغ‌پراکنان و هراس‌افکنان برخورد کنند. زمینه‌های این به‌هم‌ریختگی امنیت روانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟عصر حاضر عصر انسان رسانه است. یعنی انسان‌ محور روایت‌سازی است و رسانه‌های خُرد جای رسانه‌های بزرگ را گرفته‌اند. در این دوره با پدیده‌ای تحت‌عنوان «ارتباط جمعیِ شخصی» مواجهیم. هر فرد به عنوان یک کنشگر ارتباطی، به‌مثابه یک رسانه عمل می‌کند. در این دوره نقش دروازه‌بان خبری و اطلاعاتی به میزان قابل‌توجهی کمرنگ شده و در این شرایط هرکس می‌‌‌تواند نقش رسانه را ایفا کند. این مساله اگرچه از جهاتی یک فرصت بی‌بدیل برای اطلاع‌رسانی است اما می‌تواند تهدیدی برای تولید محتوای مناسب نیز باشد. زیست مجازی (برخلاف زیست واقعی)، تسریع در برقراری خط ارتباط و سرعت روایت‌سازی و روایت‌گزینی و عطش و سرعت بسیار بالا برای تولید محتوا، دامنه‌ تولید روایت‌های مجعول و مخدوش را که بعضا از سوی افراد ناآگاه یا مغرض انجام می‌شود تا میزان زیادی توسعه داده است.

 

تلاش برای آزادی دوستان

روزنامه آرمان ملی: «احمدي‌نژاد -مجمع تشخيص مصلحت» همراهي اين دو نام با يکديگر خبرساز است. سوالي که در سال‌هاي اخير مطرح مي‌شود درباره پايان عمر حضور محمود احمدي‌نژاد در مجمع تشخيص مصلحت است چرا که بسياري از صاحب‌نظران، اقدامات و گفتارهاي او را در شأن عضويت در مجمع تشخيص نمي‌دانند که نمونه واضح آن در زمان ثبت‌نامش در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 رقم خورد که گفت: «اگر تأييد صلاحيت نشوم، در انتخابات رأي نمي‌دهم و از کسي حمايت نخواهم کرد.» اين اظهارات به معناي تحريم انتخابات و زير سوال بردن جايگاه شوراي نگهبان بود! اما ديروز موضوع کمي فرق کرد.احمدي‌نژاد با همان کت و شلوار تيره و پيراهن سفيد در برخي جلسات مجمع حضور پيدا مي‌کند اما ظاهرا هدف ديگري دارد که روز گذشته از سوي يک عضو مجمع تشخيص فاش شد. محمد صدر در مورد گمانه‌ها درباره عدم حضور احمدي‌نژاد در دوره آينده مجمع به «قرن‌نو» گفت: «من نمي‌دانم که در دوره بعد ايشان هست يا نيست، و در دوره فعلي ايشان خيلي در جلسات مجمع فعال نيست و عمدتا هم وقتي به مجمع مي‌آيد نزد آقاي اژه‌اي رئيس قوه قضائيه مي‌رود (براي همان مشکلاتي که همکاران قديمي‌اش داشتند) و به ايشان نامه مي‌دهد وگرنه ايشان در مجمع خيلي فعال نيست.» صدر به نکته جالبي اشاره کرد که تاييد تداوم تلاش‌هاي احمدي‌نژاد براي عفو 2 يار هميشگي‌اش يعني مشايي و بقايي است. احمدي‌نژاد ديگر بخوبي درک کرده با هياهو در ميدان 72 نارمک نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود و قوه قضائيه عقب نشيني نخواهد کرد.

 

زاگرس در جدال با آفت و آتش

روزنامه اعتماد:نگراني از گسترش و طغيان آفت برگ‌خوار بلوط در جنگل‌هاي زاگرس اين روزها در حالي شدت گرفته كه سال‌هاست نسبت به مرگ تدريجي زاگرس در اثر فشار كشاورزي و طرح‌هاي متعدد انتقال آب و سدسازي و معدن‌كاوي‌ها هشدار داده مي‌شود. اما آنچه امروز زيست‌بوم زاگرس را به سال‌هاي آخر حياتش نزديك كرده، تداوم طغيان آفت و آتش در نتيجه چند دهه سوءمديريت و حكمراني غلط در مديريت سرزمين و بي‌توجهي مطلق به علل و ريشه‌هاي بروز بحران‌هاي محيط‌زيستي در زاگرس است!حالا اكوسيستمي كه دهه‌هاست از سوي معدن‌كاوان، كشاورزان، سدسازان، دامداران، گردشگران و شهرسازان مورد هجومي بي‌سابقه قرار گرفته و توان تجديد حياتش را به دليل عدم حفاظت و قرق به‌موقع از دست داده، چنان آسيب‌پذير شده كه موجوداتي كه سال‌ها بود در جنگل همزيستي مسالمت‌آميزي با درختان و درختچه‌ها داشتند هر از گاهي به آفت تبديل شده و طغيان مي‌كنند. زخمي كه سوسك‌هاي چوب‌خوار بلوط و قارچ زغالي و حريق‌هاي عمدي در يك دهه گذشته برپيكره زاگرس وارد كردند و اكنون نيز نوبت به كرم برگ‌خوار بلوط رسيده نتيجه چندين دهه سوء‌مديريت و برنامه‌ريزي‌هاي غلط و آزمندانه است و اكنون اين فشارها زاگرس را در مواجهه با يك زوال كامل اكوسيستمي قرار داده است. زوالي كه انتظار مي‌رفت در يك دهه گذشته، از سوي مسوولان به مثابه آخرين زنگ خطرها براي امنيت غذايي، اجتماعي و اقتصادي كشور جدي تلقي شود، اما اينقدر ناديده گرفته شد كه اكنون بار ديگر بعد از پايان آتش‌سوزي‌هاي سريالي زاگرس در 6-5 سال گذشته و تبديل جنگل‌هاي ايستاده به كوره‌هاي عظيم زغالگيري – در سكوت محض مسوولان- ‌ حالا زاگرس با طغيان آفت ويرانگر ديگري از نوع حشره برگ‌خوار بلوط مواجه شده است. حشره‌اي كه اينقدر برگ‌ها را مي‌خورد كه عملا امكان فتوسنتز براي درخت ديگر وجود ندارد و درخت چنان آسيب‌پذير مي‌شود كه مي‌تواند به راحتي در برابر هر تنش ديگري خشك شده و از بين برود.

 

دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

روزنامه ایران: تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس جمهور به ارزش 7 میلیارد دلار و از طریق ویدئوکنفرانس امضا شد. میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور است که در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشد، اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده که در بخش کوتاه‌مدت، تاکنون افزایش۶۰ درصدی ناوگان حفاری و به تولید رساندن ۲۰ چاه از چاه‌های حفاری‌شده قبلی انجام شده است.  در اجرای این طرح برای اولین بار به صورت همزمان از ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی (بانک‌های ملی، سپه، ملت، پارسیان، تجارت، شهر ) و  صندوق توسعه ملی و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی (ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، مپنا و پتروپارس) استفاده خواهد شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در مراسم امضای «تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان» بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین ضرورت‌های امروز کشور دانست و گفت: یکی از اهداف و دلایل اجرای اصلاحات اقتصادی فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه در عرصه تولید است. رئیس جمهور تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی را نیز در گرو افزایش سرمایه‌گذاری دانست و افزود: کاری که امروز در نتیجه هم‌افزایی و کنار هم قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ اقتصادی به عنوان پیشرانان اقتصاد برای اجرای طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان انجام شده، گام اول در ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه در مسیر تولید و رشد اقتصادی است. آیت‌الله رئیسی گام دوم این حرکت را به میدان آمدن بانک‌ها دانست و اظهارکرد: صاحبنظران اقتصادی اتفاق نظر دارند که خلق نقدینگی وقتی مایه نگرانی است که به سمت تولید هدایت نشود، ولی اگر افزایش نقدینگی صرف رونق و تقویت بسترهای تولید شود، نگرانی ایجاد نخواهد کرد.

 

مافیای آموزشی متقلب‌پرور!

روزنامه جوان:امسال نیز مانند سال‌های گذشته خبر لو رفتن سؤالات کنکور منتشر شد و حواشی پیش آمده، خستگی چند سال درس خواندن را روی دوش کنکوری‌ها باقی گذاشته‌است؛ آن‌هایی که ماه‌ها و سال‌ها به امید راه یافتن به دانشگاه دلخواه خود، تلاش کردند و درس خواندند، فهمیدند که گویا برخی از رقیبانشان با پرداخت پول‌های چند صد میلیون تومانی و در حالی که هیچ تلاشی برای درس خواندن نکردند، سؤالات کنکور را در اختیار داشته‌اند و حالا از این طریق می‌توانند به دانشگاه‌های پرطرفدار و دلخواهشان بروند! موضوع به حدی جدی است که به‌رغم توضیحات مسئولان سازمان سنجش، نمایندگان از پیگیری در این رابطه خبر داده‌اند و رئیس‌جمهور هم کارگروهی برای بررسی قضیه تشکیل داده‌است. مسئله لو رفتن سؤالات کنکور ۱۴۰۱ در نهایت تا جایی پیش رفته که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه روز یک‌شنبه هیئت دولت با اشاره به برخی شبهات مطرح‌شده درباره کنکور ۱۴۰۱، گروهی را به‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، مأمور تحقیق و بررسی دقیق ابعاد این موضوع کرده‌است.در روز‌های برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۱، از روز چهارشنبه هشتم تیرماه تا ۱۱ تیرماه، زمزمه‌هایی مبنی بر وقوع تخلف در کنکور سراسری امسال در فضای مجازی و در گفتگو‌های داوطلبان و خانواده‌ها شنیده شد. ماجرا از این قرار بود که از همان نخستین روز برگزاری کنکور یعنی رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر، سؤالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و رئیس سازمان سنجش نیز با اعتراف ضمنی، ضعیف‌تر بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت: «ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد!»، اما در روز‌های بعد به‌ویژه در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، انتشار سؤالات در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری یافت.

 

در انتظار مجازات عبرت‌آموز متروپل‌سازها

روزنامه خراسان:گزارش 3 قوه درباره حادثه متروپل آماده شده و به زودی باید منتظر مجازات مقصران آن بود آیا این مجازات عبرت آموز خواهد بود و  به مطالبه رهبر انقلاب و افکار عمومی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در سراسر کشور پاسخ داده می‌شود؟  با گذشت 45 روز از حادثه تلخ متروپل و مرگ جانکاه 43 هموطن، مقدمات مجازات عبرت‌آموز مقصران و مسببان آن درحال فراهم شدن است؛ اما هنوز از افشای اسامی دیگر متروپل‌ها و پیشگیری از تکرار چنین حوادثی خبری نیست. گزارش قوه قضاییه روی میز قاضی القضات بیست و پنجم خردادماه بود که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور اعلام کرد «گزارش جامع قوه قضاییه در حادثه متروپل آبادان تهیه و روز گذشته (24 خرداد)  تقدیم ریاست قوه قضاییه شد و بخش اصلی این گزارش‌ها حاکی از قصور، کوتاهی و تقصیر دست‌اندرکاران است». گزارش قوه مجریه روی میز معاون اول محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مامور تهیه گزارش درباره جزئیات پرونده متروپل کرده بود که حالا حیدری در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: «گزارش درخواستی تکمیل و تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور شده است». او تصریح می‌کند که گزارش مذکور با نگاه فنی و تخصصی تهیه شده و کلیت آن هم شامل این موضوع است که سازه ساختمان متروپل به هیچ وجه مورد تایید مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نبوده است.

 

درس‌هایی از جنگ اوکراین

روزنامه کيهان:  1- امروز، یکصد و سی و دو روز است که جنگ اوکراین آغاز شده؛ جنگی که ابتدا متمرکز بر «تحولات میدانی و سیاسی» بود اما حالا تمرکز اصلی‌اش، روی تبعات اقتصادی است. مقامات و رسانه‌های غربی که روی مسائلی مثل حقوق بشر و تجاوز نظامی متمرکز شده بودند، حالا دیگر کمتر به این مسائل می‌پردازند و توجه اصلی را روی اقتصاد متمرکز کرده‌اند. گویا حقوق بشر دیگر برای‌شان اهمیتی ندارد!در ابتدا که روسیه متمرکز بر مناطقی از خاک اوکراین برای تصرف، و دور کردن ناتو از مرزهایش بود، طرف مقابل، بر شکست پوتین و از میان برداشتن یکی از رقبای قَدَر با هدف حفظ نظم موجود به هر قیمت ممکن متمرکز بود. اما جنگ بر خلاف تصور آنها و خیلی‌ها، طولانی‌تر از آن چیزی شد که خیال می‌شد. اکنون می‌توان به جرات گفت،خودِ جنگ و آنچه در خاک اوکراین بین دو جبهه می‌گذرد، (لااقل برای مردم کشورهای درگیر جنگ) اهمیتی کمتر از تبعات اقتصادی آن دارد. چرا؟ چون تبعات اقتصادی و اجتماعی جنگ، خود را به نمایش گذاشته و بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را که تازه از شر کرونا خلاص شده بودند، مجددا درگیر کرده است. به قول دبیرکل سازمان ملل، بحران (اقتصادی و غذایی) ابتدا با کرونا شروع شد اما با شروع جنگ اوکراین، تبدیل به سونامی شد و تا سال 2023 هیچ کشوری در دنیا از شر تبعات اقتصادی این جنگ در امان نخواهد ماند.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.