حدادعادل:اسلامی‌سازی زبان‌های خارجی با جامعه‌شناسی متفاوت است

حداد عادل گفت: برای تغییر در محتوای کتابهای درسی چهار موضوع اسلامی‌سازی، بومی‌سازی، کارآمدی و روز آمدی را در نظر داشته ایم. اسلامی سازی از هر رشته به رشته دیگر فرق دارد و به عنوان مثال اسلامی سازی رشته زبانهای خارجی با جامعه‌شناسی متفاوت است.

به گزارش شهروند آنلاین، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این شورا ۱۶ رشته تحصیلی را در اولویت قرار داده ایم که از جمله آنها اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، هنر و معماری است.

غلامعلی حدادعادل در اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور در مشهد افزود: رشته های تحصیلی کلام، فلسفه، تاریخ، ارتباطات، علوم تربیتی، مطالعات زنان، زبانهای خارجی و مشاوره و راهنمایی از دیگر رشته های اولویت دار هستند که کار تحول در هر رشته به دست استادان همان رشته سپرده شده و برای هرکدام کارگروه تشکیل داده شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی دانشگاهی که با شورای تحول در این ۱۶ کارگروه همکاری می‌کنند حدود ۳۰۰ نفر است که تعدادی از آنها از حوزه علمیه هستند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: ۱۳ سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار حوزه و موضوع محتوای دروس، استادان، دانشجویان و پایان نامه ها و مجلات پژوهشی کار می‌کنیم و طی این مدت حدود ۹۰ درصد کار ما در حوزه برنامه ها و کتب درسی بوده است.

حداد عادل افزود: برای تغییر در محتوای کتابهای درسی چهار موضوع اسلامی‌سازی، بومی‌سازی، کارآمدی و روز آمدی را در نظر داشته ایم. اسلامی سازی از هر رشته به رشته دیگر فرق دارد و به عنوان مثال اسلامی سازی رشته زبانهای خارجی با جامعه‌شناسی متفاوت است.

او اضافه کرد: تاکنون طی این ۱۳ سال ۱۱۵ برنامه درسی جدید تصویب و برای تدوین دروس، چندین ماه و سال کار کارشناسی توسط نخبگان آن رشته انجام شده است و  هم اینک ۴۰۰ کتاب درسی جدید در حال تالیف است و ۶۰ کتاب درسی هم چاپ شده است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: این یک کار بزرگ و تمدن ساز است و با یک شورا به پیش نمی‌رود و نیازمند ایجاد یک پژوهشگاه مطالعات تحول علوم انسانی است.

حداد عادل افزود: ضرورت تحول در دانشگاه علوم انسانی معلوم است و نمی‌شود در علوم انسانی اقتباس کننده از غرب باشیم و باید بتوانیم مدلی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.

او ادامه داد: اگر صاحب علوم انسانی نباشیم که خودمان آن را مدون کرده ایم به اهداف انقلاب نمی رسیم و مراد ما از تحول در علوم انسانی انکار دستاوردهای مثبت غرب در علوم انسانی نیست حرف ما این است که آنچه می پذیریم یا نمی‌پذیریم با استدلال و منطق باشد.

او اضافه کرد: از همکاری وزارت‌ علوم در ادوار گذشته راضی نیستیم که حتی گاهی در گذشته چوب هم لای چرخ می‌گذاشتند اما در دولت سیزدهم همکاری بسیاری خوبی شکل گرفته است و در مدت این ۱۳ سال نخستین بار است که امکان پیدا کردیم گزارش کاری را در جمع مسئولان دانشگاه ارائه کنیم.

پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور تا فردا در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.