آلودگی هوا به یاری کرونا آمد

تخریب دستگاه تنفسی راه ورود کرونا به بدن را هموار می‌کند

تهران از نظر خطر آلودگی و سرایت کووید-۱۹ در وضع مناسبی به سر نمی‌برد. افزایش میزان آلاینده‌ها در هوا احتمال افزایش موارد بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید- ۱۹ را افزایش می‌دهد.

این روزها همه چیز انگار سر ناسازگاری با مردم گذاشته است . کرونا روز‌به‌روز گسترش پیدا می‌کند و خبری از ساخت واکسن آن نیست . درمان قطعی هم برای کرونا پیدا نشده است و همچنان دنیا به دنبال حل معضل کرونا است اما در این میان آنچه که مانند وصله ناجور خودنمایی می‌کند، آلودگی هوا است که به بار مشکلات کرونا اضافه کرده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آلودگی هوا سبب آسان‌تر شدن انتقال ویروس کرونا و افزایش موارد بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از آن می‌شود.

ثمیله نوربخش، استاد تمام بیماری‌های عفونی کودکان بیمارستان رسول اکرم(ص) با تأکید بر اینکه هنوز به‌طور قطع این موضوع به اثبات نرسیده است می‌گوید:«  به‌طورکلی می‌توان گفت عفونت تنفسی با آلودگی هوا رابطه مستقیم دارد و به دلیل تخریبی که آلودگی‌ها در دستگاه تنفسی ایجاد می‌کند، راه را برای ورود انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها به داخل ریه باز می‌کند در مورد آنفلوآنزا و عفونت‌های ویروسی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم بر اثر آلودگی هوا راه نفوذپذیری عفونت‌ها به دستگاه تنفسی را باز می‌کند و از این طریق ویروس‌ها راحت‌تر به ریه وارد می‌شوند.»

تنها راه مقابله با ویروس تقویت سیستم ایمنی بدن است

محققان بر این باورند که یکی از دلایل مهم، احتمالا کاهش پاسخ سیستم ایمنی افراد در نتیجه تماس مزمن با آلاینده‌های هوا است. در غیاب واکسن و داروی مناسب، تنها راه مقابله با ویروس تقویت سیستم ایمنی بدن است.

در کشور ما به دلایل مختلف، میزان آلاینده‌های هوا در شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران بالا است و معمولا از اواخر پاییز شاهد پدیده وارونگی دما هستیم که این موضوع احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. این پزشک متخصص معتقد است که در صورتی که برنامه‌های منظم برای رفع معضل آلودگی هوا اندیشیده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزایش چشمگیر موارد کووید – ۱۹ خواهیم بود.

مطالعات نسبتا فراوانی در کشورهای هند، آمریکا، ایتالیا، پرو، انگلیس و آلمان انجام شده است که نشان می‌دهد در مجموع تماس‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با منابع اصلی آلودگی هوا سبب افزایش بروز بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید – ۱۹ می‌شود.

محققان ایتالیایی در بررسی‌های خود دریافتند که کرونا در شمال ایتالیا که بخش اصلی صنعتی این کشور است، مرگ‌ومیر بیشتری داشته و براساس این بررسی‌ها، آلودگی هوا در این منطقه بیشتر گزارش شده است. البته عوامل موثر محیطی شامل کمبود ویتامین D (که نقش موثر در قبال دفاع بدن در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا دارد)، دمای هوا و رطوبت در میزان بیماری و مرگ‌ومیر نقش داشته‌اند. این درحالی است که آلمان پایین‌ترین آمار مرگ‌ومیر را داشته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از عوامل این آمار پایین بودن آلودگی هوا در این کشور است.

تهران در وضعیت سخت کرونا و آلودگی هوا

در حال حاضر  تهران که از نظر خطر آلودگی و سرایت کووید-۱۹ در وضع مناسبی به سر نمی‌رود،  افزایش میزان آلاینده‌ها در هوا احتمال افزایش موارد بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید- ۱۹ را افزایش می‌دهد.. نوربخش ادامه می‌دهد:     «خشکی هوا و نبود رطوبت باعث می‌شود انتقال عفونت بیشتر شود زیرا در شرایط آلودگی اصولا افراد پنجره‌ها را می‌بندند و راه برای تهویه هوا بسته می‌شود و به همین دلیل امکان سرایت بیماری در محیط‌های بسته بیشتر می‌شود.»

به بهانه سرما پنجره‌ها را نبندید

اگر در محیط بسته افراد متعدد مجبور هستند حضور داشته باشند باید تهویه هوا رعایت شود و به بهانه سرما نباید پنجره ها بسته شود و راه تردد هوا بسته شود . این پزشک متخصص می‌گوید: «  رطوبت و بخور مرطوب می‌تواند راه انتقال بیماری‌هایی مانند کرونا را ببندد به‌خصوص در شهرهایی که همانند تهران، هوا خشک است این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.»

ماسک بزنید

او با تأکید بر اینکه زدن ماسک می‌تواند مانع از انتقال ویروس کرونا شود، ادامه می‌دهد:« استفاده از ماسک راه بسیاری از عفونت‌های ویروسی را نیز می‌بندد و می‌توانیم بگوییم که در دوران کرونا میزان سایر عفونت‌های ریوی که در سال‌های قبل شایع بوده ،کاهش یافته است.»

عفونت چرکی و میکروبی و ویروسی به دلیل کم شدن تماس افراد کاهش یافته است و ماسک می‌تواند موثر باشد

 

او تأکید می‌کند: «  اگر مردم ایزولاسیون و قرنطینه را رعایت کنند و فقط افراد خانواده‌ای که مجبورند با هم باشند مسلما آنفلوآنزا کم می‌شود . تزریق واکسن آنفلوآنزا و ب ث ژ در تحریک سلولی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند و این می‌تواند در این شرایط به کنترل عفونت کرونا کمک کند. »

ابتلا در کودکان همچنان بالا است

از ابتلا کرونا در کودکان وجود داشت به‌هرحال افرادی که در معرض ویروس باشند مبتلا می‌شوند کودکان بیشتر جزو بی علامت‌ها به شمار می‌روند اما درحال حاضر به دلیل جهش‌هایی که ویروس داشته است بیشتر قابل تشخیص است.

این متخصص بیماری‌های عفونی کودکان ادامه می‌دهد: «ممکن است پدر خانواده  به این بیماری مبتلا شود و علامت‌دار و بی‌علامت کرونا بگیرد درحال‌حاضر وضع به گونه‌ای است که  میزان سرایت ویروس  بیشتر شده است اوایل شیوع کرونا، افراد پر خطر و مسن بودند که فرم‌های ریوی شدید می‌گرفتند و‌درصد بالایی از آنها فوت می‌کردند، اما درحال حاضر کرونا خانوادگی شده است و همه اعضای خانواده درگیر این بیماری می‌شوند، اما با این وجود هنوز در سن طلایی یعنی از کودکی تا 50‌ سال دفاع بدن نسبت به افراد مسن بالاتر بوده و تابلوی بالینی آن کمتر است.»

کرونا تا اطلاع ثانوی با ما است

به احتمال فراوان، ویروس کرونا حداقل تا پایان‌ سال ۱۴۰۰ با ما خواهد بود و مردم برای کنترل بیماری باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند.

این پزشک به مردم توصیه کرد به اصول بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور غیرضروری در مجامع را به شدت توجه داشته باشند و تصور نکنند که این بیماری مهار شده است

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.