تاکید ایران:برجام 2015 با مزایای کامل

امیرعبداللهیان:هیچ مطالبه فرا برجامی نداریم

وزیر خارجه کشورمان گفت:در دوحه بر موضوع تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی که نفع اقتصادی ایران در برجام را تحت تاثیر قرار دهد، مذاکره کردیم،طرف آمریکایی نتوانسته در این زمینه ما را مطمئن کند.

به گزارش شهروند آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان امروز در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در جمع خبرنگاران حضور یافت.

مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در قطر وجود ندارد

در ابتدای این نشست وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در حوزه مناسبات دوجانبه قبل از هر چیز مراتب قدردانی خود را از عبدالرحمن آل ثانی به دلیل هماهنگی‌های خوب روز گذشته بین مقامات ورزشی کشور ما با مقامات ذیربط برگزارکننده مسابقات جام جهانی فوتبال در جام جهانی قطر اعلام می‌کنم.

او بیان کرد: خوشبختانه توانستیم از زمان دیدار رؤسای دو کشور، کارگروه‌هایی را فعال کنیم و برخی از هماهنگی‌های ضروری که هم برای تسهیل ورزشکاران و فوتبالیست‌های ما و هم برای مشارکت طرفداران تیم ملی در مسابقات جام جهانی در قطر لازم بود که انجام شود تا شب گذشته پیگیری شده و به نتایجی خوب و رضایت بخشی در سایه همکاری موجود میان مقامات فنی دو کشور رسیدیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: برخی از تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی‌مدت در دوحه مواجه بودند که این مساله در جریان سفر روسای دو کشور در دستور کار قرار داشت. خوشبختانه در گفت‌وگوهای روز جاری ما از زبان وزیر امور خارجه دولت قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود.

او افزود: همچنین در زمینه تسهیل حمل و نقل و تسهیل مشکلاتی که به دلیل شرایط کرونایی برخی از لنج‌داران ایرانی با آن مواجه بودند گفت‌وگو کردیم و امیدوار هستیم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و مباحثی که نگرانی‌هایی را در مسیر افزایش حجم تبادل تجاری ایجاد کرده و یا همکاری‌های استان‌های ما با دولت قطر تحت تاثیر آن قرار گرفته است، باشیم و همکاری‌ها در سطح بهتری به پیش برود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: من از حسن میزبانی دولت قطر برای گفت‌وگو های ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای سه جانبه غیر مستقیم در دوحه واز تلاش های سازنده امیر قطر برای تسهیل گفت‌وگوها تشکر می کنم.

وزیر امور خارجه عنوان کرد:‌ ما درخصوص لزوم تقویت ساز و کارهای منطقه‌ای و همکاری‌های درون‌منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم. قطر همواره در حوزه گفت‌وگو و همکاری‌های هرچه بیشتر منطقه‌ای نقش مثبتی را ایفا کرده است و در زمینه تقویت گفت‌وگوهای منطقه، گام‌های موثری را برداشته است. این مسیر همچنان از سوی دوستان و برادرانمان در قطر و سایر کشورهای منطقه پیگیری می‌شود.

ایران هیچ مطالبه زیاده‌خواهانه‌ و فرابرجامی ندارد

او بیان کرد: ایران  برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم است. برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچگونه مطالبه زیاده‌خواهانه‌ای نداریم، هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم ومطالبات ما کاملاً در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است.

وزیر امور خارجه گفت: اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد، بارها طرف‌های غربی اعلام کردند«هر آنچه را که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام بشود را از میان بر خواهند داشت.»

امیرعبداللهیان افزود: ما در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد.

ایران در مسیر اخذ تضمین های اقتصادی از آمریکا قرار دارد

او ادامه داد: بنابراین خواسته و مطالبه ما زیاده‌خواهانه نیست اما در مسیر اخذ تضمین‌ها هستیم ، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد شد.این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند.

وزیر امور خارجه گفت: بار دیگر تاکید می کنم ما حسن نیت داریم، ما اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم. یکبار دیگر از میزبانی، حسن هماهنگی و تلاش‌های سازنده مقامات کشور دوست و برادر قطر در این مسیر قدردانی می‌کنم.

وزیرامو خارجه قطر: گفت‌وگو می‌تواند نتایج مثبتی برای منطقه داشته باشد

در ادامه محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در جمع خبرنگاران گفت:مهم است که همه طرف ها و شرکا در کشورهای همسایه تلاش های سازنده داشته باشند برای موفقیت‌های هسته‌ای و راه اندازی گفت‌وگوهای منطقه‌ای از ایران برای اعتمادی که به قطر داشت، تشکر می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه ما از گفت‌وگوهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: ما همیشه تلاش می کنیم از این گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق که نگرانی همه طرف ها را از بین ببرد،حمایت کنیم و زمینه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات را فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه قطر تصریح کرد: گفت‌وگوهایی که بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود ،می‌تواند نتایج مثبتی برای ما داشته باشد،روابط شکوفا بین کشورهای منطقه می‌تواند به نفع ملت‌ها باشد.

او ابراز امیدواری کرد که ایرانی ها بتوانند با خوبی در قطر به تشویق تیم ملی کشورشان بپردازند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.