المپیک پاریس، میدان خودنمایی والیبال ایران است

سرمربی سابق تیم‌ ملی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: به این جوان‌ها بسیار خوشبینم

سرمربی سابق تیم ملی والیبال به نسل آینده این تیم بسیار امید دارد؛ او می‌گوید تیم جوان کنونی در المپیک پاریس شگفتی‌ساز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، این روزها بحث اصلی ورزش ایران به والیبال مربوط می‌شود؛ مسابقات لیگ ملت‌های والیبال جهان در حال برگزاری است و تیم ایران نیز یکی از شرکت‌کنندگان در این تورنمنت است.

نکته مهمی که درباره تیم ملی والیبال ایران وجود دارد، حضور این تیم با نفرات کاملا جدید و جوان است؛ جایی که دیگر خبری از ستاره‌های بزرگ و نامدار و محبوب در تیم ملی نیست و البته بعد از سال‌ها یک سرمربی ایرانی هدایت بلندقامتان را بر عهده دارد.

تیم ایران اگرچه در شروع تورنمنت شکستی عجیب را مقابل ژاپن تجربه کرد، اما چند پیروزی خوب مقابل آمریکا و لهستان که از تیم‌های بزرگ جهان هستند، باعث شد امیدواری‌ها به تیم جوان بهروز عطایی بیشتر شود.

مصطفی کارخانه، سرمربی سابق تیم ملی والیبال و یکی از مردان باتجربه این عرصه در ایران هم به آینده تیم ملی والیبال امیدوار است. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره شرایط تیم ملی والیبال و حواشی موجود در این خصوص صحبت کرد که مشروح صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید:

*در شبی که انتظار نداشتیم، تیم ملی والیبال مقابل لهستان که تیم اول رنکینگ دنیاست به برد رسید؛ این برد اتفاقی بود؟

در ورزشی مثل والیبال که شما ده‌ها بار شانس جبران اشتباهات را دارید، هیچ چیز اتفاقی نیست. ما تیم اول دنیا را بردیم و باید با این پیروزی کیف کنیم و از شادی‌اش لذت ببریم. بردن تیم اول دنیا در خاک خودش نیازمند کمترین اشتباه است. بازیکنان ایران بسیار کم اشتباه بودند و همین موضوع باعث شد آنها بهترین عملکرد را مقابل لهستان داشته باشند.

*نتایجی که تیم ایران در شروع لیگ ملت‌ها کسب کرد، باعث شد خیلی‌ها از این تیم ناامید شوند؛ اما انگار ورق دارد برمی گردد.

ببینید، ما در مرحله اول در کشور برزیل 4 بازی کردیم که دو برد و دو باخت داشتیم. در مرحله دوم بازی‌های خوبی داشتیم که اوج کار تیم ملی برد مقابل آمریکا بود. الان هم در شروع دور سوم، لهستان را شکست دادیم. قبول دارم بازی‌هایی را که انتظار داشتیم، بچه‌ها شکست خوردند، اما نباید خیلی مسائل را درباره این تیم فراموش کنیم. این تیم شرایط خاصی دارد و باید همه مسائل را در نظر بگیریم.

*منظورتان از شرایط خاص چیست؟

برخلاف مسابقات گذشته در تیم ملی والیبال دیگر خبری از ستاره‌های بزرگ و محبوبی مثل سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور و… نیست. ما بعد از سال‌ها از یک مربی ایرانی بالای سر این تیم استفاده می‌کنیم. از همین جمع جوانی که برای تیم ملی انتخاب شده بودند نیز برخی بازیکنان به علت آسیب‌دیدگی در این تورنمنت حضور ندارند. بازیکنانی مثل مجرد، صالحی، کاظمی، عابدی و … همه جزو نفرات اصلی تیم ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا بودند و نقش زیادی در آن قهرمانی داشتند، اما آنها در تورنمنت جاری در اختیار کادر فنی نیستند. به عبارتی تیم ایران با 30 تا 40 درصد بضاعت خود نسبت به المپیک در لیگ ملت‌ها حضور یافته و با این شرایط نتایج خوبی به دست آمده است.

*به جام ملت‌ها اشاره کردید؛ ما در آن مسابقات هم بدون ستاره‌های گذشته و نسل طلایی‌مان حضور یافتیم، اما جام قهرمانی را کسب کردیم.

فراموش نکنیم استارت نسل‌سازی والیبال اتفاقا از همان مسابقات آسیایی شروع شد. جایی که فدراسیون با یک پوست‌اندازی بزرگ بعد از سال‌ها به یک مربی ایرانی اعتماد کرد و نسل طلایی کنار رفتند. آقای عطایی و همکاران‌شان با یک تیم کاملا جدید و تازه به مسابقات آسیایی رفتند و عنوان قهرمانی را کسب کردند. همان جا فدراسیون والیبال اعتمادش جلب شد. حالا دیگر همه متوجه شدند که مربیان ایرانی هم با علم روز دنیا پیش می‌روند و می‌توانند مفید باشند. تیم ایران رفته رفته هماهنگ‌تر می‌شود. ما بازیکنانی در اختیار داریم که مدت زیادی نیست کنار هم بازی می‌کنند. اینها نام‌شان به اندازه ستاره‌هایی که گفتم بزرگ نیست، اما جویای نام هستند. اینها انگیزه دارند، تلاش می‌کنند و می‌جنگند. ضعف‌هایی داریم، اما هر بازی که جلو می‌رویم ضعف‌ها کمتر می‌شود. اینها حُسن است، موفقیت است. ما که در بطن والیبال هستیم این مسائل را می‌بینیم و ارزیابی می‌کنیم.

*پس شما به آینده این تیم امیدوار هستید؟

یادم هست روزی وقتی نفرات جوانی مثل سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، امیر غفور و… را به تیم ملی دعوت کردم و قصد داشتم آنها را جایگزین بزرگ‌ترها کنم، خیلی انتقاد به من شد. من و همکارانم اما مطمئن بودیم اینها کار را در دست می‌گیرند و افتخار می‌آفرینند. اگرچه نسلی که ما آوردیم با مربیان بزرگ خارجی بیشتر شکوفا شدند، اما می‌خواهم بگویم همین حالا هم می‌شود یک نسل جدید ساخت. نسل قبلی حدود 10 سال مفید بهترین عملکرد را داشت و والیبال ایران را به جمع برترین‌های دنیا رساند. الان هم باید به این جوانان زمان بدهیم و شکی نیست که اینها آینده درخشانی پیش رویشان است. مهم‌ترین نکته این است که نمودار تیم ملی کنونی والیبال رو به بالاست و اینها را کارشناسان به خوبی تشخیص می‌دهند. البته که نباید این روند متوقف شود و با ادامه تلاش‌ها موفقیت‌های بعدی حاصل خواهد شد.

*فکر می‌کنید این نسل از والیبال در آینده جای ستاره‌هایی را که نام‌ بردید، پر کنند؟

در ورزش‌های تیمی نام‌ها برای شما افتخار نمی‌آفرینند. این نفرات برای یک هدف تلاش می‌کنند و هر کدام گوشه‌ای از کار را می‌گیرند. ما باید معنای تیم بودن را در والیبال درک کنیم. این بچه‌ها آینده درخشانی دارند و قطعا در آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت. تیم والیبال ایران در حال بالا رفتن است. ما بازیکنانی داریم که میانگین سنی‌شان 24، 25 سال است. اینها حداقل تا 5 سال دیگر می‌توانند در اوج باشند. از این رو فکر می‌کنم لیگ ملت‌ها و مسابقاتی از این دست عرصه مناسبی برای آزمون و خطاست. به نظرم این تیم با ادامه رویه کنونی در المپیک پاریس که حدود 3 سال دیگر برگزار می‌شود، حرف‌های بسیار برای گفتن خواهد داشت. من به این جوان‌ها خوشبینم و از همین جا پیش‌بینی می‌کنم که المپیک 2024 میدان خودنمایی آنها خواهد بود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.