دولت بریتانیا در آستانه سقوط؟

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ چهارشنبه، 6 جولای 2022

ماجرای استعفای دو وزیر دولت بریتانیا روز چهارشنبه، 6 جولای بر صفحه نخست روزنامه‌های بریتانیایی حاکم بود. نیویورک‌تایمز هم همچنان بر پس‌لرزه‌های حکم دیوان عالی آمریکا درباره لغو قانون سقط جنین متمرکز بود.

فرشته کیانی_شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های تایمز، گاردین و نیویورک‌تایمز به شرح زیر است:

تایمز

استعفای دو وزیر دولت بریتانیا -ریشی سوناک، وزیر دارایی و ساجد جاوید، وزیر بهداشت-  روز چهارشنبه، 6 جولای بر صفحه نخست روزنامه‌های بریتانیایی حاکم بود.

«جانسون در آستانه سقوط» عنوان گزارش اصلی تایمز است که از رفتن این دو وزیر کابینه گفته و آن را اقدامی هماهنگ توصیف كرده كه ضربه بالقوه مهلكی به نخست‌وزیر زده است.

این گزارش گفته مخالفان بوریس جانسون قصد دارند قوانین رهبری حزب را تغییر دهند تا قبل از ماه می جلسه رأی اعتماد دوم انجام شود. این روزنامه با استناد به نظرسنجی مرکز تحقیقاتی یوگاو (YouGov) گفته 7 نفر از هر 10 بریتانیایی می‌گویند جانسون باید استعفا کند.

گاردین

«نخست‌وزیر بعد از استعفای سوناک و جاوید در آستانه سقوط قرار دارد» عنوان گزارش اصلی گاردین است که با تصویری از بوریس جانسون در کنار وزرای سابق دارایی و بهداشت همراه است. گزارش می‌گوید نامه استعفای ریشی سوناک و ساجد جاوید، وزرای دارایی و بهداشت بریتانیا، «ضربه‌ای سخت به اقتدار بوریس جانسون، نخست‌وزیر، وارد کرد».

استعفای دو عضو کابینه دولت بوریس جانسون در روز سه‌شنبه، 5 جولای، پس از آن رخ داد که او اعتراف كرد از ادعاهای آزار جنسی علیه كریس پینچر، معاون رئیس حزب محافظه‌کار و مسئول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان، قبل از انتصاب او به عنوان معاون رئیس حزب محافظه‌کار اطلاع داشت.

نیویورک‌تایمز

نیویورک‌تایمز همچنان بر پیامدهای حکم بی‌سابقه دیوان عالی آمریکا مبنی لغو حق سقط جنین متمرکز است. «نزاع‌ها بر سر سقط جنین در دست دادگستری‌های ایالتی خواهد بود» عنوان گزارش اصلی این روزنامه است. در این گزارش آمده: «مبارزات مربوط به سقط جنین اکنون به حوزه‌های قضائی منتقل می‌شود که آماده تبدیل‌شدن به خط مقدم بعدی در جنگ حزبی این کشور می‌شوند: دادگاه‌های عالی ایالت‌ها.»

(اخیرا دیوان عالی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه قانونی که حق زنان را برای سقط جنین به رسمیت می‌شناخت، لغو کرد؛ پیروزی مهمی برای جمهوریخواهان و محافظه‌کاران که خواهان ممنوعیت یا محدودشدن سقط جنین در آمریکا هستند. این حکم در سراسر ایالات متحده با اعتراض رو‌به‌روست. دونالد ترامپ در تک‌دوره ریاست‌جمهوری‌اش سه قاضی محافظه‌کار در دادگاه عالی انتخاب کرد و ترکیب دیوان عالی حالا ۶ بر ۳ به نفع جمهوری‌خواهان محافظه‌کار است.)

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.