جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا کرد

چه کسی نخست‌وزیر می‌شود؟

جانسون رسما از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد،رهبر جدید این حزب نخست وزیر خواهد شد

به گزارش شهروند آنلاین؛بوریس جانسون پس از آغاز موجی از استعفا و کناره‌گیری اعضای حزبش از جمله چندین وزیر کابینه سرانجام رسما از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد.

 بوریس جانسون این مطلب را با ایراد سخنانی مقابل دفتر نخست وزیری مطرح کرد و به این ترتیب انتخابات برای تعیین جانشین رهبر جدید حزب محافظه‌کار آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، رهبر جدید این حزب نخست وزیر خواهد شد.

 

جانشین‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

روزنامه آلمانی روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”به برخی نامزدهای احتمالی برای جانشینی جانسون اشاره کرد که عبارتند از:

ریشی سوناک:اولین وزیر دارایی هندو بریتانیا مدت هاست که به عنوان گزینه مورد علاقه برای جانشینی جانسون شناخته می شود. اما سؤالاتی در مورد ثروت خصوصی قابل توجه او و ترفندهای مالیاتی خانواده اش اخیراً به شهرت او آسیب رسانده است. سوناک در اعتراض به رهبری جانسون از سمت وزیر خزانه داری استعفا داده است که به گمانه زنی ها در مورد جاه طلبی های خود دامن می زند.

این مرد 42 ساله در شبکه های آنلاین موفق است و سیاست اقتصادی او در بحران کرونا مورد استقبال زیادی قرار گرفت. با این حال، در بحث فعلی در مورد افزایش شدید هزینه های زندگی، او در ابتدا کمک های بیشتر به مردم را رد کرد که به محبوبیت او لطمه زد.

جرمی هانت:وزیر امور خارجه و بهداشت سابق انگلیس، در سال 2019 در تلاش برای رهبری حزب محافظه کاران مغلوب شد. در آن زمان، او خود را به جایگزین «جدی» نخست وزیری در مقایسه با جانسون و وجهه دلقک گونه اش‌ معرفی کرد. این تاجر سابق که به زبان ژاپنی روان صحبت می‌کند، به‌ویژه انعطاف‌پذیر اما نه چندان کاریزماتیک در نظر گرفته می‌شود.

طی ماه گذشته، هانت بی محابا تلاش جدیدی را برای به چالش کشیدن رهبر حزب محافظه کار با انتقاد آشکار از وی آغاز کرده است. وی در این باره گفته است: تحت رهبری جانسون، رای دهندگان دیگر به ما اعتماد نخواهند کرد. این مرد 55 ساله هشدار داد که شکست در انتخابات پارلمانی بعدی اجتناب ناپذیر است.

لیز تراس:وزیر امور خارجه فعلی در حزب محافظه کار به دلیل صراحت و قاطعیت خود معروف است. با این حال این روحیه او مسائلی در مورد قضاوت وی نیز ایجاد کرده است، به عنوان مثال زمانی که او از بریتانیایی ها خواست تا در ماه فوریه در جنگ اوکراین بجنگند. منتقدان این زن 46 ساله را متهم می کنند که از طریق صراحتش خود را آسیب پذیر کرده است.

ساجد جاوید:این بانکدار سابق سرمایه گذاری و پسر یک راننده اتوبوس پاکستانی الاصل به شاخه تجاری-لیبرال محافظه کاران تعلق دارد. او قبلاً در سال 2020 به دلیل اختلاف با جانسون از سمت وزیر دارایی استعفا داده بود، اما کمی بعد از یک سال دوباره به عنوان وزیر بهداشت در کابینه منصوب شد.

این مرد 52 ساله مدتها از جانسون دفاع کرده بود، اما اکنون به همراه وزیر دارایی استعفا داده است. با این حال، جاوید مانند سوناک به دلیل ثروت و ترفندهای مالیاتی اش مورد انتقاد قرار گرفته است.

بن والس:سرپرست وزارت دفاع پس از بحران اوکراین محبوبیت زیادی کسب کرده است. این افسر 52 ساله سابق به صراحت و شایستگی معروف است. او که متحد دیرینه نخست وزیر جانسون بود، همیشه گمانه زنی ها در مورد جاه طلبی های خود برای تبدیل شدن به رهبر حزب را رد کرده است.

ندیم زهاوی:جانشین سوناک به عنوان وزیر دارایی، قبلاً به عنوان مسئول کمپین واکسیناسیون بریتانیا در برابر ویروس کرونا نامی برای خود دست و پا کرده بود. وی قبل از آن وزیر آموزش و پرورش انگلیس بود. این مرد 55 ساله در کودکی به عنوان پناهنده از عراق به بریتانیا آمد. او قبل از اینکه وارد عرصه سیاست شود، مؤسسه مشهور تحقیقات افکار Yougov را تأسیس کرد. شهرت زهاوی نیز تحت الشعاع سوالاتی در مورد ثروت خصوصی او قرار دارد.

تام توگندهات:این افسر سابق ارتش که 49 سال سن دارد یک نماینده برجسته مجلس و رئیس کمیته بانفوذ روابط خارجی است. او علاقه به نامزدی خود را در صورت تغییر در رهبری را نشان داده است، اما در درون حزب محافظه کار انتقادهایی به او وارد است. وی در عین حال با مواضع سخت در قبال چین و انتقاد از خروج نیروها از افغانستان نامی برای خود دست و پا کرد.

دومینیک راب:معاون نخست وزیر و وزیر دادگستری کنونی به طور موقت در سال 2020 زمانی که جانسون در مراقبت های ویژه برای کرونا بود، امور دولتی را رهبری کرد. این وکیل سابق حقوق بین‌الملل در دوران مسئولیت وزیر امور خارجه به دلیل مرخصی در دوران خروج بی نظم از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفت. انتقال او از وزارت امور خارجه به وزارت دادگستری یک تنزل رتبه محسوب می شد./ ایرانا و تسنیم

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.