ببینید/ از تاچر تا جانسون؛ سخنرانی استعفای نخست‌وزیران بریتانیا

سخنرانی چند تن از نخست‌وزیران بریتانیا هنگام استعفا

در طی تاریخ بریتانیا بعضی از نخست‌وزیران این کشور از جمله مارگارت تاچر، دیوید کامرون، تونی بلر و بوریس جانسون به دلایل متعدد استعفا داده یا مجبور به استعفا شده‌اند. به بهانه استعفای بوریس جانسون لحظاتی از سخنرانی استعفای آنها را در این ویدیو با هم ببینیم

مارگارت تاچر معروف به بانوی آهنین (Iron Lady)، نخستین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا و رهبر سابق حزب محافظه‌کار و از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ در این سمت بود. انقلاب اسلامی ایران، جنگ ایران و عراق، فروپاشی کمونیسم، خاتمه جنگ سرد در اروپا، اتحاد دو آلمان و شکسته شدن دیوار بلند کمونیستی میان شرق و غرب اروپا از اتفاقات دوران نخست‌وزیری او بود. تاچر در سال ۱۹۹۰ پس از ایجاد چالش برای رهبری او از سمت نخست‌وزیری استعفا داد.

تونی بلر از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ پنجاه و یکمین نخست‌وزیر بریتانیا و از سال ۱۹۹۴ نیز رهبر حزب کارگر بود و پس از کناره‌گیری جای خود را به گوردن براون داد. جنگ‌های کوزوو، عراق و افغانستان در دوران نخست‌وزیری او اتفاق افتاد.

دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ پنجاه و سومین نخست‌وزیر بریتانیا بود. او اولین نخست وزیر بریتانیا بود که در سال ۲۰۱۴ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی دیدار و در رابطه با عمده مسائل بین دو طرف از جمله حقوق بشر، انرژی هسته‌ای و حوادث خاورمیانه گفتگو کرد. کامرون در پی اعلام نتیجه همه‌پرسی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد.

ترزا می از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ پنجاه و چهارمین نخست‌وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار بود.او دومین نخست‌وزیر زن بریتانیا پس از مارگارت تاچر و طرفدار فمینیسم است.

بوریس جانسون از سال ۲۰۱۹ و پس از استعفای ترزا می در پی انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد. جانسون، همیشه طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزیت بود و پس از رسیدن به نخست‌وزیری این هدف را به سرانجام رساند. پس از ماجرای رسوایی پارتی‌گیت و انتشار عکس‌هایش در مهمانی جشن تولد در زمان قرنطینه کرونا و سپس رسوایی‌های جنسی چند تن از اعضای کابینه و استعفای چند تن از وزیران کابینه جانسون مجبور به استعفا شد.

 

ترجمه ویدیو و گزارش: مهرناز الماسی
منبع:
Guardian

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.