گفتگوهای آمریکا و تروئیکای اروپا درباره برجام

 آنتونی بلینکن امروز در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی با کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه، آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان و تیم بارو معاون دوم  وزیر و مدیر سیاسی انگلیس دیدار کرد

به گزارش شهروند آنلاین؛آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در بالی اندونزی به سر می‌برد، در دیدار با مقامات تروئیکای اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) درباره برجام گفتگو و مدعی تعهد خود برای بازگشت به این توافق شدند.

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور امروز در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی با کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه، آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان و تیم بارو معاون دوم  وزیر و مدیر سیاسی انگلیس دیدار کرد.

در این بیانیه ادعا شده است: آنها نسبت به سرعت تحولات در برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی و بر تعهد خود به بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام تاکید کردند و از ایران خواستند که خواسته های فرا برجامی خود را کنار بگذارد و سریعا با توافقی که در حال حاضر موجود است، موافقت کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است: آنها همچنین در مورد تلاش‌های مشترک برای ارائه حمایت‌های امنیتی و بشردوستانه به اوکراین در ادامه دفاع این کشور در برابر جنگ انتخابی بدون دلیل و غیرقابل توجیه روسیه گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، آنها همچنین راههای رسیدگی به نگرانی‌های امنیت غذایی جهانی را که ناشی از حمله عمدی روسیه به کشاورزی اوکراین است، بررسی کردند.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقامات  آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشون بدن درحالیکه تهران خواسته های خود را ، براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیوی ملی آمریکا مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که از دست رفته است.

این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه در نشست شورای امنیت در این باره گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیأت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.