میدان خدمت؛ این بار سرزمین وحی

راضیه عالیشوندی *

بسم الله الرحمن الرحیم

عید قربان جلوه‌گاه ناب و سرشار از درس‌های اساسی حیات بشری است که در دین مبین اسلام آورده شده است.

قرآن مظهر اطاعت و بندگی است، حال رهایی از درون محدود به گستره محبت الهی است.

فرصت تعامل و یادآوری به خویشتن است. یادآوری اینکه هیچ چیز در این دنیای فانی و باقی ماندنی نیست.

قربان حقیقتاً مکتبی برای تبیین و تثبیت محوری ترین مباحث الهی است که می‌تواند وجود هر مومنی را جلا دهد، روح را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد و این مهم تنها با قدری تأمل و تفکر در ریشه این رویداد الهی قابل دسترسی است.

بر روزهایی که می‌گذرد، اگرچه روزمرگی‌های دوران ما را غافل از اهمیت‌شان کرده، لیکن عجیب حال و هوای دیگری نشسته است.

ضیوف الرحمانی که حالا بزرگترین سرمایه حیات خود را در صحرای پر رمز و راز عرفات و البته در خالصانه‌ترین حالت ممکن، در حال تضرع، نیایش و دعا سپری می‌کنند، کمی بعد به سرزمین آرزوها قدم خواهند گذاشت، پس از رمی جمرات، قربانی کرده و حاجی می‌شوند.

قربانی کردن، نماد ذبح نفس اماره است. جلوه‌گاه گذشت از جان و مال و ثروت دنیا برای کسب رضای خداست.

این روزها منا و عرفات و جای جای سرزمین مقدس مکه و مدینه میعادگاه سفید و سرخ پوشانی‌ست که با تأسی از همین قربان، همین عید اطاعت و بندگی، از زمان و وجود خویش برای ادامه حیات همنوع گذشتند.

بیمارستان‌های سیار مجهز در دل صحرای عرفات و منا، با حضور پزشکان و پرستارانی ازخودگذشته، که نشان از وجود برنامه‌ریزی‌های قوی تحت فرماندهی و مدیریت جهادی دکتر کولیوند را دارند این بار میدان خدمت در خیمه‌های حجاج بیت‌الله الحرام است به گونه‌ای که مسئولان وزارت بهداشت عربستان نیز از این خدمات و تجهیزات قدردانی می‌کنند.

تدوین و اجرای ۱۲ شیوه‌نامه بهداشتی از شیوع بیماری کرونا و آبله میمونی در میان زائران ایرانی، تا امروز جلوگیری می‌کند و تاکنون بیش از ۹۰ هزار مورد خدمت به زائران کشورمان در مکه مکرمه و مدینه منوره و مشاعر مقدسه ارائه می‌شود.

اینها خود به این معناست که تیم درمان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، حقیقتاً خوب قربان را تعبیر و معنا می‌بخشند و با خدای خود معامله می‌کنند.

با روحیه ای الهی، به رضای خداوند دل خوشند و خوب نقش محبت و ایثار را اکنون در معنوی ترین حالت ممکن ایفا می‌کنند.

فرشتگان نجاتی که چندی پیش در کنار هموطنان خونگرم و مصیبت دیده هرمزگانی، یا کمی آنطرف‌تر همدرد با مردم داغدیده افغانستان، یا در یکی از با محبت‌ترین خطه‌های این سرزمین، آبادان، زندگی را از زیر آوار نامروتی روزگار و تقدیر، بیرون می‌کشیدند.

این مجال فرصتی بود برای قدردانی از تمام آنها که اکنون در خدمت میهمانان الهی به خدمت مشغول‌اند و البته یادآوری این مسئله که هرگز فراموش نکنند چه نعمتی شامل حالشان شده است. قدر بدانید و خدمت کنید.

عید بندگی مبارک

* رئیس حوزه ریاست جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.