وام‌هایی که خانه بخت نمی‌روند

«شهروند» از بازار داغ و پُرمشتری خریدوفروش وام گزارش می‌دهد

وام‌یابی رایگان، وامیران، آسان‌وام، ایران‌وام، دیجی‌وام، وام‌یابی، وام فوری، وام‌چی، وام‌تک، وامتو اسامی خوش‌آوای بازار سیاه‌ وام‌هایند. بازار داغی که بی‌دردسر و بدون مزاحم در پیج‌های اینستاگرامی، کانال‌های تلگرامی و وب‌سایت‌ها سرگرم کار و کاسبی‌ خودشان هستند. بازاری بی‌سرقفلی، شاگرد و دفتر و دستک، باب میل خریدار و فروشنده‌های وام. کاسب این بازار که باشید با مالیات هم غریبه‌اید.

لیلا مهداد- شهروندآنلاین؛ خریدار وام ازدواج 120 و 150میلیونی شما هستیم.

از تمامی استان‌ها خریدار وام شما به بالاترین قیمت‌‌ایم.

اگر به‌دنبال معامله‌ای مطمئن‌اید ما به شما کمک خواهیم کرد.

معامله‌ای مطمئن زیر نظر وکیل.

برای فروش وام خود در دایرکت پیام دهید.

وام‌یابی رایگان، وامیران، آسان‌وام، ایران‌وام، دیجی‌وام، وام‌یابی، وام فوری، وام‌چی، وام‌تک، وامتو اسامی خوش‌آوای بازار سیاه‌ وام‌هایند. بازار داغی که بی‌دردسر و بدون مزاحم در پیج‌های اینستاگرامی، کانال‌های تلگرامی و وب‌سایت‌ها سرگرم کار و کاسبی‌ خودشان هستند. بازاری بی‌سرقفلی، شاگرد و دفتر و دستک، باب میل خریدار و فروشنده‌های وام. کاسب این بازار که باشید با مالیات هم غریبه‌اید.

گرفتن وام از بانک‌ها یعنی ورود به بازی پیچیده و سخت، البته با قبول شرط سود 18درصد. صحبت از تسهیلات بانکی که به میان می‌آید، اقساط از 12ماهه، 24ماهه، 36ماهه، 60ماهه و نهایتا 120ماهه به چشم می‌خورند. اگرچه برخی وام‌ها 144ماهه یا 240ماهه‌اند.

برای ورود به دنیای ما اشتراک بخرید!

وام ازدواج، جانبازی، کارمندی، خودرو و مسکن فرقی ندارد همه‌چیز در این بازار مکاره خریدوفروش می‌شود. در پروسه پرپیچ‌وخم وام گرفتن هم که باشید ضامن کارمند رسمی، ضامن با جواز کسب و… هم در این بازار پیدا می‌شود.

بازاری داغ برای انواع وام‌ها با قیمت‌های متنوع. وام‌هایی که از 20-10 میلیون شروع می‌شوند و گاهی نرخ‌های‌شان به میلیارد می‌رسد. تعداد صفرهای وام که بالا می‌رود، مشتری‌ها اغلب درصدد سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ‌اند. خریدار یا فروشنده که باشی فرقی ندارد اولین قدم خرید اشتراک است برای دیدن وام‌ها و نرخ هر کدام.

عضویت سه ماهه طلایی 93 روزه چیزی حدود 149هزار تومان هزینه دارد. اما نرخ عضویت دوماهه و البته 62 روزه کمی به‌صرفه‌تر است با نرخ 84هزار تومان. خرید اشتراک به معنای مجوز ورود است به دنیای وام‌ها و آشنایی با خریدار یا فروشنده.

هرچند قیمت پایین‌تر اشتراک هم در میان این سایت‌ها به چشم می‌خورد.

اشتراک سه ماهه 119هزارتومان، اشتراک دوماهه 99هزارتومان و اشتراک یک‌ماهه حدود 69هزار تومان.

با خرید اشتراک البته چشم‌تان روشن می‌شود به یک شماره تلفن؛ 846****0936. شماره‌ای برای گرفتن مشاوره البته به شرط‌ها و شروط‌ها. از بین روزهای هفته از شنبه تا چهارشنبه می‌توانید مشاوره بگیرید از ساعت 9صبح تا 14 بعدازظهر. به غیر از این ساعات سوالی برایتان پیش بیاید، پشتیبانی واتس‌آپ در خدمت‌تان خواهد بود.

وام ازدواج و فرزندآوری از همه محبوب‌تر

در رقابت با سایر وام‌ها از همه جلوتر ایستاده چون به‌صرفه‌تر است. نرخ سود پایین و بازپرداخت طولانی رمز محبوبیتش است در بازار خریدوفروش وام. حرف از بازپرداخت که به میان می‌آید صحبت از پروسه 10ساله است. بهترین مزیت وام ازدواج نداشتن سود و پرداخت تنها 4درصد کارمزد است. وام ازدواج که سهم‌تان شود اقساط ماهانه‌اش خودش را شاید به اجبار به حدود یک‌میلیون تومان برساند. فراهم‌کردن یک سفته یا یک ضامن معتبر یعنی موافقت با وام ازدواج.

وام فرزندآوری هم محبوبیت‌ خاص خودش را دارد. وام 20میلیونی تنها برای فرزند اول که هفت ماه بعد از واریز تازه به مرحله پرداخت اقساط می‌رسد. بهره این وام هم تنها 4درصد است و بازپرداختش 36ماهه است.

گرفتن وام از بانک‌ها یعنی ورود به بازی‌ای پیچیده و سخت، البته با قبول شرط سود 18درصد. صحبت از تسهیلات بانکی که به میان می‌آید اقساط از 12ماهه، 24ماهه، 36ماهه، 60ماهه و نهایتا 120ماهه به چشم می‌خورند. اگرچه برخی وام‌ها 144ماهه یا 240ماهه‌اند.

شرط اول فکر کردن به تسهیلات بانکی داشتن سپرده‌گذاری چندین‌ماهه است. یعنی باید شما سپرده‌گذاری داشته باشید تا با تکیه بر آن امید ببندید به گرفتن وام.

تسهیلات 200میلیونی بانکی با سود 18درصد و در خوشبینانه‌ترین حالت بازپرداخت 60ماهه اتفاق میمونی است برای کسی که به دنبال وام است. هرچند گرفتن همین وام یعنی پرداخت اقساطی در حدود 8میلیون تومان که اصلا قابل قیاس با اقساط یک یا نهایتا 2میلیونی وام ازدواج نیست.

اگر سپرده‌گذاری در کار نباشد امید برای گرفتن تسهیلات بانکی گره می‌خورد به خرید اوراق.

مبلغ کل وام 200میلیون تومان/ تعداد اوراق: 400 / مدت بازپرداخت: 10 ساله

هزینه هر اوراق: 85،705 تومان/  قسط ماهانه اوراق: 3،539،75تومان

هزینه اوراق:  34،281،800تومان/ مبلغ کل اقساط: 3،539،575 تومان

کل سود پرداختی: 224،749،024 تومان

در این بازار پررونق فروشندگانی هم هستند که وام‌های 150میلیونی‌شان را 60-50میلیون برای فروش می‌گذارند. قبل از اینها که وام ازدواج به 50میلیون می‌رسید، نرخ خریدوفروش 15 تا 20میلیون بود. وام ازدواج که کمی جان گرفت و 70میلیونی شد، مشتری 30-25 میلیونی هم به خود دید.

وام کم‌بهره و بدون بهره، قیمت توافقی

شهر: قم/ تمام استان‌های قم               شهر: اصفهان

مبلغ 150میلیون                                 مبلغ: 40- 60- 80- 120میلیونی

سود: 4درصد                                       سود: 2درصد

بازپرداخت: 12ماه                               بازپرداخت:شرایطی

قیمت فروش: توافقی                           قیمت فروش: توافقی

قیمت فروش توافقی است؛ توافق میان خریدار و فروشنده. به ادعای گردانندگان این سایت‌ها آنها واسطه‌ای‌اند برای سهولت کار. سایت‌ها پرُ هستند از انواع آگهی‌ها. از وام‌های بدون بهره تا کم‌بهره و قیمت‌هایی که شاید گره‌ای از زندگی کسی باز کنند.

در میانه آگهی‌های پُرشمار این سایت‌ها وام ازدواج و فرزندآوری متقاضی بیشتری به خود می‌بینند به واسطه سود و اقساط کمتر.

شهر: تهران       مبلغ: 100میلیون    بازپرداخت: 10ماهه   قیمت فروش: 45میلیون

فروشنده وام ازدواج است و وام 100میلیونی‌اش را ویترین کرده برای فروش؛ لقمه چشمگیری برای متقاضی. متقاضی‌ای که می‌تواند با سود 4درصد و اقساط ماهانه یک‌میلیون و 20هزار تومان وام 100میلیونی را از آن خود کند.

وام ازدواج نرخش را تا 200میلیون تومان بکشد بالا قیمت فروش از 50تا 80میلیون تومان هم می‌رسد. اقساط این وام ماهانه به چیزی حدود 2میلیون تومان می‌رسد. این خریدوفروش‌ها اغلب قبل از گرفتن وام‌اند. در این بازار پررونق فروشندگانی هم هستند که وام‌های 150میلیونی‌شان را 60-50میلیون برای فروش می‌گذارند. قبل از اینها که وام ازدواج به 50میلیون می‌رسید، نرخ خرید و فروش 15 تا 20میلیون بود. وام ازدواج که کمی جان گرفت و 70میلیونی شد، مشتری 30-25 میلیونی هم به خود دید.

پلن طلایی، نقره‌ای یا برنزی؟

اهل فروش وام باشید باید سری به سایت‌هایی بزنید که جان گرفته‌اند با آگهی‌های پُروپیمان. سایت‌هایی که بازار خوبی‌اند برای دیدن همه آگهی‌های انواع وام‌ها. سایت‌هایی که تاکید دارند در صورت انتخاب وام موردنظرتان با آگهی‌دهنده تماس بگیرید. ما تنها منتشرکننده آگهی‌هاییم، برای دریافت اطلاعات بیشتر باید با صاحب آگهی تماس بگیرید. نکته؛ سایت هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد. و اما ماجرای ثبت آگهی در این سایت‌ها. فروشنده وام که باشید باید میان آگهی‌های مختلف یکی را انتخاب کنید.

پلن طلایی؛

*ثبت آگهی به مدت یک ماه در سایت (بعد از انقضا 14روز بعد مجددا منتشر خواهد شد.)

*قرار گرفتن در نوار ویژه بالای آگهی‌های سایت

*لینک‌دهی آگهی موردنظر و تبلیغات در شبکه اجتماعی

*هزینه 1،000،000 تومان

پلن نقره‌ای؛

*ثبت آگهی به مدت دو هفته در سایت (بعد از انقضا 14 روزه به پایان می‌رسد.)

*لینک‌دهی آگهی موردنظر و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

هزینه 400،000تومان

پلن برنزی؛

*ثبت تک‌آگهی در سایت به‌صورت معمولی(پیشنهادی برای آگهی تک وام و شخصی)

هزینه: 180،000تومان

اگر فرض را بر ثبت‌ آگهی 10 نفر در پلن طلایی بگذاریم، عایدی سایت از این پلن چیزی حدود 10میلیون تومان می‌شود. پلن نقره‌ای و برنزی هم هرکدام 10نفر مشتری داشته باشند چیزی حدود 5میلیون و 800هزار تومان می‌شود. با این حساب اگر هفته‌ای در مجموع 30نفر در پلن‌های مختلف  تقاضای ثبت آگهی داشته باشند، عایدی سایت حدود 15میلیون 800هزار تومان می‌شود. قیمت‌هایی که در سایت‌های مختلف در همین سطح یا بالاتر سعی دارند فروشنده‌های وام را تشویق به دادن آگهی فروش کنند.

سایت‌های وام تنها در خریدوفروش وام خلاصه نمی‌شوند. دادن مشاوره یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت این سایت‌هاست.
شروع حق مشاوره از 200هزار تومان

سایت‌های وام تنها در خریدوفروش وام خلاصه نمی‌شوند. دادن مشاوره یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت این سایت‌هاست. کاربران گرامی به استحضار می‌رسد وب‌سایت —- بنا به درخواست شما عزیزان اقدام به مشاوره در امر تسهیلات و سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین دوستانی که نیاز به مشاوره در امور مرتبط به وام، تسهیلات و ضامن دارند، می‌توانند درخواست خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنند. در اسرع‌ وقت توسط کارشناسان مورد بررسی و پاسخ قرار می‌گیرد.

برای مشاوره گرفتن کافی است فرم زیر پُر شود.

جنسیت      نام و نام‌خانوادگی      ایمیل       موبایل        توضیحات

حق مشاوره این سایت‌ها از 200هزار تومان شروع می‌شود. اگرچه سایت‌های فعال در این زمینه هم هستند که شرط دادن مشاوره را استفاده از یکی از طرح‌های عضویت سایت می‌داند.

کاربر گرامی برای استفاده از خدمات مشاوره در وب‌سایت — باید یکی از طرح های عضویت سایت را داشته باشید. برای تهیه اشتراک روی خرید اشتراک کلیک کنید.

تن دادن به کاری غیرقانونی از سر ناچاری

«فروش وام از منظر بانک قانونی نیست.» به گفته «مهدی رحمانی» غیرقانونی بودن چند دلیل به خود می‌بیند. به گمان این کارشناس بانک فرد متقاضی با در نظر گرفتن یکسری شرایط از جمله توانایی پرداخت اقدام به گرفتن وام می‌کند. «در چندسال اخیر مشکل بانک‌ها «صلح‌ها و تغییر نام مدعوین است.»

خرید و فروش وام این روزها باب شده و بازار خاص خودش را دست و پا کرده است. افرادی که هزار زحمت وام گرفتن را به جان می‌خرند و درنهایت به هر دلیل وام به فروش می‌رسد. «فروش وام در مبالغ خرد خیلی چشمگیر نیست. بیشتر فروش‌ها متعلق به وام‌های سنگین‌اند.»

چند سالی است بازار خریدوفروش وام داغ شده و چاره‌ای برای بانک‌ها جز مدارا نگذاشته است. «موارد پرشمار باعث شده بانک‌ها کارهایی برای تسهیل شرایط بازپرداخت و … فراهم آوردند. این مسأله به ‌هیچ‌عنوان به معنای قانونی‌کردن این کار نیست.» بانک‌ها ناچارند برای تسهیل بازپرداخت و مشکلات کمتر دوطرف یعنی هم مشتری و هم خود بانک امور را کمی تسهیل کنند.

«بازپرداخت تعلل داشته باشد حساب فردی که وام گرفته مسدود و در تمام بانک‌ها نامش به‌عنوان بدهکار اعلام می‌شود. درواقع فرد حتی نمی‌تواند دسته چک بگیرد. گرفتن وام دیگر هم برای او ممکن نخواهد بود، چون بدهکار بانکی شناخته می‌شود. ثابت‌کردن اینکه وام فروخته شده هم به همین سادگی‌ها نیست.»

فروش با عواقب سخت

«فروش وام برای دو طرف ضرر دارد، هم وام‌گیرنده و هم خود بانک.» به اعتقاد «رحمانی» این نکته را باید مدنظر قرار داد که بانک یک موسسه است و وام‌گیرنده یک شخص. بنابراین بیشترین آسیب متوجه مشتری است. «بازپرداخت اقساط منظم نباشد، بانک به مشکل برمی‌خورد. اگرچه بانک درنهایت متضرر نمی‌شود، چون با هر ترفندی که باشد، مطالبه‌اش را وصول می‌کند.»

با اینکه از منظر بانک این فروش قانونی نیست، اما اتفاقی است که تکرار می‌شود؛ اتفاقی که برای بانک هم هزینه‌بر است، هم زمان‌بر.» قبل از این و در سال‌های گذشته گرفتن وام پروسه‌ای پیچیده و سخت بود. قرار بر گرفتن وام بود، باید گام اول سپرده‌گذاری صورت می‌گرفت تا بعد از یک سال تقاضای وام داده شود. «درخصوص وام مسکن شرایط تسهیل شده و حالا با خرید اوراق هر فردی می‌تواند به نام خود وام بگیرد. اما با این وجود هنوز شاهد فروش وام هستیم.»

و اما دردسرهای فروش وام؛ اولین مشکل انتقال اسناد است، اگرچه تعلل در بازپرداخت مشکل بعدی است. «بازپرداخت تعلل داشته باشد، حساب فردی که وام گرفته، مسدود و در تمام بانک‌ها نامش به‌عنوان بدهکار اعلام می‌شود. درواقع فرد حتی نمی‌تواند دسته چک بگیرد. گرفتن وام دیگر هم برایش ممکن نخواهد بود، چون بدهکار بانکی شناخته می‌شود. ثابت‌کردن اینکه وام فروخته شده هم به همین سادگی‌ها نیست.»

به گفته «رحمانی» در این موارد پای ضامن‌ها هم وسط کشیده می‌شود. «عواقب زیادی دارد، برای همین فروش‌هاست که بانک‌ها شرایط گرفتن وام را سخت‌تر می‌کنند. بانک‌ها به دلیل تجربه‌هایشان درخصوص ضمانت و بازپرداخت سختگیرتر می‌شوند.»

نه غیرقانونی است، نه جرم است

خریدوفروش وام یا امتیاز آن اصولا منع قانونی ندارد و جرم محسوب نمی‌شود. به‌تبع آن افرادی که اقدام به این امر می‌کنند، چه در قالب خریدار و فروشنده و واسطه قابلیت پیگرد قانونی ندارند. به گفته سلمان رئوفی‌پور به «شهروند» طبق قانون و شرع اصل بر آزادی معاملات و صحت آنهاست، مگر زمانی که مخالف قانون  یا شرع باشند. به باور این وکیل پایه یک دادگستری خریدوفروش وام که صراحتی در ممنوعیت آن طبق قانون وجود ندارد، مجاز است. «آنچه در خریدوفروش اوراق تسهیلات مسکن و… در بورس برای دریافت وام بانک‌‌ها رواج داشته، از این دسته‌اند. اما خریدوفروش وام، اصل مجازی که استثنائات آن بیشتر است.»

فرد پس از معتبر شناخته‌شدن به دلیل وجود شرایط قانونی از جمله ازدواج، نداشتن مسکن و… حائز شرایط اخذ وام می‌شود. اما خریدوفروش وام در عرف به این معناست که فرد معتبر وامش را به دیگری منتقل می‌کند.  به باور رئوفی‌پور طبق بخشنامه بانک مرکزی انتقال وام غیرمجاز محسوب شده. «این خریدوفروش تبعاتی همچون فسخ قرارداد، اخذ اصل، سود و خسارات را برعهده افراد می‌گذارد.»

بانک‌ها به‌عنوان عامل واگذارکننده در اکثریت قراردادهای خویش حق انتقال امتیاز و وام را به دیگری از اعتبار گیرنده سلب می‌کنند. به همین علت و توافق طرفین، انتقال وام امری غیرقانونی محسوب می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر تبعات فوق، بعضا از اسم و مشخصات افراد برای اخذ وام و… استفاده می‌شود. این مسأله تبعات مالی و مالیاتی برای افراد داشته یا ضامن‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌‌کند.

در مواردی هم غیرقانونی است، هم جرم!

بانک‌ها به‌عنوان عامل واگذارکننده در اکثریت قراردادهای خویش حق انتقال امتیاز و وام را به دیگری از اعتبار گیرنده سلب می‌کنند. به همین علت و توافق طرفین، انتقال وام امری غیرقانونی محسوب می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر تبعات فوق، بعضا از اسم و مشخصات افراد برای اخذ وام و… استفاده می‌شود. این مسأله تبعات مالی و مالیاتی برای افراد داشته یا ضامن‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

رئوفی‌پور با اشاره به اینکه در مواردی هم ممکن است خریدوفروش وام علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم محسوب شود، می‌گوید: «به‌عنوان مثال زمانی که وامی اصولا موجود نباشد، موسسات اموالی از اشخاص گرفته تا فرد را به وام ناموجود برسانند.»

این وکیل پایه دادگستری ادامه می‌دهد: «در حالت کلی اگر فردی بخواهد امتیاز وامی را خریدوفروش کند، ابتدا باید اطمینان حاصل‌کند وام قابلیت انتقال داشته باشد. درواقع با شرایط کلی صحت معاملات که قصد و رضایت و مشروعیت جهت باشد و به نوعی معامله ربوی محسوب نشود. در چنین شرایطی فرد باید اقدام به خریدوفروش امتیاز وام کند، چون جز این ممکن است تبعات قانونی برای افراد به‌وجود بیاید.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.