اسکوچیچ این دوشنبه را از یاد نمی‌برد!

همه اخبار حکایت از برکناری سرمربی تیم‌ ملی در جلسه سرنوشت‌ساز دارد

به احتمال فراوان در جلسه سرنوشت‌ساز مقامات فدراسیون فوتبال در روز دوشنبه، دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم‌ ملی کنار می‌رود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ شاید کمتر کسی تصور می‌کرد جلسه بررسی مسائل مربوط به تیم ملی توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و اعلام حمایت کامل دولت از تیم ایران در راه جام جهانی، این‌قدر خبرساز شود.

بعد از این جلسه، ناگهان اخبار مربوط به برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم ملی به رسانه‌ها درز کرد و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از هشتگ‌های نارضایتی از این مربی کروات پر شد. اگرچه کاوه اشتهاردی ، دستیار رسانه‌ای معاون اول رئیس‌جمهوری در توئیتی با اشاره با اینکه دولت در انتخاب کادر و سرمربی تیم مربی فوتبال هیچ نظری ندارد و دخالتی نخواهد کرد توضیح داد: «درجلسه اخیر با دکتر مخبر، معاون اول محترم و اعضای دولت هم هیچ صحبتی در این خصوص نشده و صرفا پشتیبانی جدی و حداکثری از برنامه‌های مورد نظر تیم ملی، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مورد تاکید قرار گرفت.»

اما به نظر می‌رسد فشارها به فدراسیون فوتبال برای برکناری اسکوچیچ به اوج خود رسیده و ظاهرا باید برای کنار رفتن مربی‌ای که از نظر نتیجه‌گیری جزو موفق‌ترین‌ها بوده، لحظه‌شماری کنیم. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در جلسه حساس روز دوشنبه که با حضور مقامات فدراسیون برگزار می‌شود، حکم برکناری اسکوچیچ صادر خواهد شد و شاهد حضور مربی جدیدی روی نیمکت تیم ملی تا جام جهانی خواهیم بود. اما چه شد که ماجرا به اینجا رسید و در فاصله چند روزه حرف از رفتن اسکوچیچ به میان آمد؟

 

شایعه برکناری و دو دستگی ستارههای تیم ملی

با فراگیر شدن شایعات مربوط به برکناری اسکوچیچ از تیم ملی و نزدیک شدن این مساله به واقعیت، پای برخی بازیکنان بزرگ فوتبال ایران به ماجرا باز شد. ابتدا سردار آزمون، ستاره ایرانی بایرلورکوزن طی یک استوری در صفحه شخصی‌اش به حمایت از سرمربی کروات پرداخت و از مسئولان خواست تلاشی برای جدایی او نکنند. به تبعیت از سردار، برخی بازیکنان تیم‌ ملی که از نظر سابقه، مدت زیادی پیراهن این تیم را بر تن نکرده‌اند، همان استوری را بازنشر کردند. با اینکه این‌طور تصور می‌شد که استوری منتشرشده اقدامی هماهنگ از سوی همه بازیکنان تیم ملی بوده، اما ناگهان انتشار یک استوری جدید در صفحه تعدادی دیگر از ستاره‌ها از جمله مهدی طارمی، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش و … ورق را کاملا برگرداند و مشخص کرد درباره حمایت از اسکوچیچ در رختکن تیم ملی کاملا دو دستگی وجود دارد.

این بازیکنان اعلام کردند هیچ اقدام هماهنگی برای حمایت از اسکوچیچ نداشته‌اند و برخی ستاره‌ها نظر شخصی خود را در صفحه‌شان منتشر کردند تا به نوعی اعلام کنند با جدایی سرمربی مخالفتی ندارند!

 

واکنش اسکوچیچ، عجیبتر از بازیکنان!

ماجرا به نحوی پیش رفت که می‌شد این‌طور برداشت کرد تعداد زیادی از بازیکنان نیز مخالف برنامه‌های اسکوچیچ هستند و بدشان نمی‌آید فرد دیگری هدایت ایران را برعهده بگیرد. در چنین فضایی انتظار می‌رفت سکوت سرمربی تیم ملی ایران بشکند، اما اینکه او در یک پست اینستاگرامی صراحتا بگوید صندلی‌اش را ترک نمی‌کند و از بازیکنان بخواهد برای یکدلی و اتحاد تلاش کنند،‌ موضوعی است که نمی‌شود به سادگی از کنارش عبور کرد. بدون شک مسئول مستقیم ایجاد اتحاد و همدلی در یک تیم، نفر اول آن است که در تیم فوتبال سرمربی این مسئولیت را برعهده دارد. این دو دستگی نزد بازیکنان تیم ملی به طور واضح عاجز ماندن اسکوچیچ از ایجاد یکدلی در تیم ملی ایران را نمایان کرد و اگرچه اسکوچیچ گفته که علاقه‌ای به ترک صندلی سرمربیگری ندارد، اما به نظر می‌رسد جملات پی‌درپی او عزم عده دیگری از مسئولان را برای برکناری این مربی جزم‌تر کرده است.

 

مدیران فدراسیون به هول و ولا افتادند

اخبار ضد و نقیض پرتعداد پیرامون نیمکت تیم ملی سبب شد تا صبح پنجشنبه تعداد زیادی از خبرنگاران به کوچه فوتبال در خیابان سئول بروند تا با پیدا کردن مقامات فدراسیون فوتبال در محل کارشان، از آنها درباره جزییات ماجرا بپرسند. جالب اینکه دیگر برخلاف گذشته، مدیران فدراسیون قاطعانه از اسکوچیچ حمایت نکردند و این‌بار همه چیز را به برگزاری جلسه منوط کردند.

در گذشته بارها میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون و سایر مقامات از حمایت کامل از اسکوچیچ سخن گفتند و این مربی را به طور قطع سرمربی ایران در جام جهانی می‌دانستند، اما حالا دیگر خبری از حمایت‌های محکم نیست! روز شنبه حتی جلساتی میان مسئولان فدراسیون فوتبال و مقامات وزارت ورزش درباره وضعیت اسکوچیچ برگزار شد و به نظر می‌رسد اتفاقات جنجالی و بزرگی حول نیمکت تیم ملی در راه است.

 

جلسه سرنوشتساز در محل فدراسیون فوتبال

هرچه که هست، قرار شده روز دوشنبه جلسه مهمی در فدراسیون فوتبال با حضور سرپرست، اعضای هیات‌رئیسه و برخی مقامات دیگر فدراسیون برگزار شود؛ جلسه‌ای که محتوای آن به طور کامل به موضوع اسکوچیچ برمی‌گردد و طی آن مدیران فدراسیون درباره ابقا یا برکناری سرمربی تیم ملی به بحث خواهند پرداخت. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در این‌باره گفته است: «این آخرین جلسه هم‌اندیشی برای بررسی داده‌ها در مورد شرایط تیم ملی خواهد بود و تصمیم نهایی و قطعی در این جلسه اعلام خواهد شد.»

 

بوی برکناری اسکوچیچ میآید

با بررسی همه جوانب و البته کسب اطلاعات از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به این نتیجه می‌رسیم که احتمال عزل اسکوچیچ از هدایت تیم ایران به بالاترین حد خود رسیده است. این مربی برای تعیین تکلیف خود در تیم ایران منتظر جلسه سرنوشت‌ساز صبح دوشنبه است، اما از راهروهای فدراسیون، همچنین گوشه و کنار خبرهای زیادی درباره کنار رفتن اسکوچیچ به گوش می‌رسد. این‌طور که از شواهد پیداست، مقامات فوتبال یا حتی مدیران بالادستی که در گذشته چندان دخالتی نیز در فوتبال نداشتند، تصمیم خود را برای کنار زدن مرد کروات از نیمکت ایران گرفته‌اند و احتمالا این تصمیم از طریق هیات‌رئیسه فدراسیون اجرایی و از سوی میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون بعد از جلسه مهم مذکور اعلام رسمی خواهد شد. شاید عصر دوشنبه این تیتر را برایتان زدیم: «پایان عصر اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران».

بازگشت کی‌روش به ایران چقدر صحت دارد؟

موضوعی که بر جذابیت اخبار مربوط به ایجاد تغییر روی نیمکت تیم ملی ایران افزوده، شایعاتی است که درباره بازگشت کارلوس کی‌روش مطرح می‌شود؛ مربی پرتغالی که در دو جام جهانی قبلی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و به خصوص در 2018 نتایج و بازی‌های خوبی به نفرات دیکته کرد، همچنان طرفداران زیادی در داخل کشور دارد. کی‌روش که دوبار با ایران، یک‌بار با آفریقای جنوبی و یک‌بار با پرتغال در جام جهانی حضور داشته، بسیار علاقه‌مند بود بتواند تیم ملی مصر را به جام جهانی برساند و پنجمین حضور خود را در این رویداد بزرگ تجربه کند. او در این خصوص ناکام ماند و حالا مدتی است به همه پیشنهادهای کاری خود پاسخ منفی می‌دهد. در تاریخ رقابت‌های جام جهانی هیچ سرمربی‌ای وجود نداشته که در این مقام بتواند پنج‌بار حضور در جام جهانی را تجربه کند و به همین دلیل کی‌روش به بازگشت به ایران و نشستن روی نیمکت تیم ملی در قطر بسیار علاقه دارد. از سوی دیگر، رد پیشنهاد تمدید با تیم ملی مصر و البته پیشنهادهای چند تیم باشگاهی از مدت‌ها قبل شایعه بازگشت کی‌روش به ایران را بر سر زبان‌ها انداخته است. در چنین فضایی همه شایعات حکایت از آن دارد که اگر اسکوچیچ از سمتش برکنار شود،‌ کی‌روش سریعا جایگزین او خواهد شد تا تیم ایران باز هم با این مربی پرتغالی در سومین جام جهانی متوالی شرکت کند. این در شرایطی است که مدیران فدراسیون هرگونه توافق با کی‌روش را رد می‌کنند، اما از گوشه و کنار بسیار شنیده‌ایم که برخی مقامات غیرفوتبالی برای تامین منابع مالی قرارداد این مربی پرتغالی نیز اقدام کرده‌اند و فضا برای سفر مرد موزامبیکی- پرتغالی از لیسبون به تهران مهیا شده است.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.