تولد دوباره در “خانه پروین”/ اینجا تنها مرکز ترک اعتیاد مادران و زنان باردار است

دکتر مخبر در روز عید سعید قربان، از خانه پروین بازدید کرد

خانه پروین از مراکز جمعیت خیریه تولد دوباره، اولین و تنها مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادران باردار کشور صبح روز عید قربان میزبان محمد مخبر بود که از کارگاه‌های تولیدی، مرکز پزشکی، خوابگاه‌ها و مهدکودک آن بازدید کرد و ضمن حضور چندساعته در این مجتمع از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مددجویان قرار گرفت و برای بهبود و توسعه خدمات آن دستورات لازم را صادر کرد.

راضیه زرگری_شهروندآنلاین؛ «خانه پروین» یکی از روزنه‌های امید برای تولد دوباره بانوان معتاد است. جایی که می‌توان تمام گذشته را دور ریخت و به فکر زندگی جدیدی بود. در این مرکز مادران معتاد همراه کودک خود، مادران معتاد بدون کودک و مادران معتاد باردار پذیرش می‌شوند تا بتوانند با حمایت‌های لازم اعتیاد را کنار بگذارند و به زندگی جدید سلام کنند. خانه پروین از مراکز جمعیت خیریه تولد دوباره، اولین و تنها مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادران باردار کشور بوده و ده‌ها مادر معتاد را به همراه کودکان‌شان پذیرش کرده است. حضور در این مرکز اختیاری است و یکی از مراکز ترک اعتیاد کشور محسوب می‌شود که مسائل مادران معتاد را حتی پس از بهبودی دنبال می‌کند.

این مرکز روز عید قربان میزبان معاون اول ریاست‌جمهوری بود که به‌صورت سرزده به خانه پروین رفت و چند ساعتی با مددجویان و کودکان حاضر در این مجموعه گفت‌وگوهای صمیمانه‌ای داشت. دکتر محمد مخبر پیش‌ازظهر یکشنبه با حضور در این مرکز بازتوانی در جنوب‌شرق تهران، از کارگاه‌های تولیدی، مرکز پزشکی، خوابگاه‌ها و مهدکودک آن بازدید کرد. مخبر ضمن حضور چندساعته در این مجتمع از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مرکز قرار گرفت و برای بهبود و توسعه خدمات آن دستورات لازم را صادر کرد.

بررسی دقیق همه مسائل مرکز بازتوانی در دیدار چند ساعته مخبر

عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره درباره این بازدید به «شهروند» می‌گوید: «بازدید دکتر مخبر کاملا سرزده بود و البته بسیار دلگرم‌کننده. ما تقریبا دو ساعت قبل از حضورشان معطل شدیم. معاون رئیس‌جمهوری از همه بخش‌های مرکز بازتوانی، اشتغال و مهدکودک خانه پروین بازدید کرد و با تک‌تک مددجویان چند ساعتی وقت گذاشت و صحبت کرد. در این فضای صمیمی معاون اول رئیس‌جمهوری با مشکلات و مسائلی که به‌خصوص بعد از بهبودی و برای بازگشت به جامعه پیش‌روی این مددجویان قرار دارد، آشنا شد و مسائل سد راه‌ کارآفرینی این گروه‌های آسیب‌دیده را بررسی کرد.»

مخبر همچنین با کودکانی که در این مرکز هستند، صمیمانه دیدار کرد. دیلمی‌زاده می‌گوید: «مخبر بعد از بازدید از بخش‌های مختلف مرکز، به تک‌تک مسائل به‌صورت ریز و با جزئیات پرداخت و دستورات لازم برای رفع موانع پیش‌روی مددجویان را داد.»

توسعه حمایت از اسکان مددجویان بعد از درمان

دیلمی‌زاده درباره مشکلاتی که مددجویان دارند نیز توضیحاتی می‌دهد: «مشکلات عمده به دوره پس از درمان‌شان برمی‌گردد. بخشی از مددجویان بعد از اینکه درمان‌شان تمام می‌شود، مکانی برای زندگی مستقل در اجتماع ندارند. مرکز تا حد امکان با کمک خیرین در طول سال‌های فعالیت توانسته تعدادی مسکن و زمینه اشتغال برای این مددجویان فراهم کند. در بازدید امروز معاون اول رئیس‌جمهوری، دستور ویژه داده شد که این تحول مهم برای مددجویانی که مشکل اسکان بعد از دوره درمان دارند، فراهم شود، به‌طوری که دکتر مخبر دستور قاطعانه داد نسبت به اینکه در مدت کوتاهی مسائل اسکان و اشتغال این گروه‌ها فراهم شود.»

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره درباره دیگر مشکلات زیرساختی حمایت از زنان و مادران معتاد نیز توضیح می‌دهد: «کمبودهایی که به امکانات و وسایل مورد نیاز مرکز مربوط می‌شود نیز مورد توجه معاون رئیس‌جمهوری قرار گرفت و درباره تامین تجهیزات لازم دستورات لازم صادر شد.»

گفتنی است خانه پروین، اولین و تنها مرکز جامع مادر و کودک و زنان باردار معتاد است که خدمات حمایتی از جمله درمان‌های دارویی و غیردارویی برای مددجویان ارایه می‌شود. به گفته دیلمی‌زاده، زنان باردار تا زمانی که نیاز به حمایت‌های اسکان و درمان دارویی و غیردارویی داشته باشند، در خانه پروین پذیرای آنها هستیم. «حضور و پذیرش مددجویان در این مرکز اختیاری و داوطلبانه است یا از طریق گروه‌های مردمی و جهادی، شهرداری و سازمان بهزیستی به مرکز معرفی و برای دریافت خدمات بازتوانی پذیرش می‌شوند.»

 

افزایش ظرفیت پذیرش و حمایت از مددجویان تا 50 نفر

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره می‌گوید: «در این مرکز در حال حاضر 35 مددجو داریم که به آنها خدمات بازتوانی ارایه‌می‌شود و با دستورات معاون ریاست‌جمهوری امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک سقف خدمات‌دهی را به  50نفر برسانیم که لازمه آن ارتقای ظرفیت‌های تجهیزاتی و حمایتی است.»

او در پاسخ به اینکه از مددجویان مرکز بازتوانی خانه پروین چه مدت در این مرکز حمایت می‌شود، گفت: «این بازه زمانی به تشخیص تیم درمان برمی‌گردد. مسأله این است که به‌صورت فردی به بیمار نگاه می‌شود، به‌طوری که دوره‌های یک‌ماهه، سه ماهه یا بیشتر  برای حمایت خواهیم داشت و تا زمانی که مطمئن‌نشویم فرد جایگاه و پایگاه اجتماعی خوبی در دنیای بیرون می‌تواند برای خود بسازد و  زندگی بهتری داشته باشد، میزبانش خواهیم بود.»

دیلمی‌زاده با بیان اینکه تعداد مددجویانی که در طول یک سال مراجعه می‌کنند، بالاتر از میزان توان ما است، توضیح می‌دهد: «در کنار این مرکز، مجموعه دیگری برای اسکان موقت مددجویان طراحی شده که برای استفاده آنها بعد از مدت درمان است، به‌طوری که ممکن است مددجویی نیاز داشته باشد مدت طولانی‌تری تحت حمایت اسکان قرار بگیرد. امیدواریم با حمایت‌های خیرین و نگاه ویژه دولت بتوانیم پوشش حمایتی از زنان معتاد را کامل انجام دهیم.»

 

ایجاد کارگاه بسته‌بندی ارزاق برای توانمندسازی بانوان مددجو

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره درباره کارآفرینی در این مرکز هم توضیح می‌دهد: «زمینه‌های اشتغال مثل بسته‌بندی ادویه‌جات و حبوبات داریم که تعدادی از مددجویان مشغول به کار شده‌اند. در این فرآیند به دو رویداد نیاز داریم؛ یکی اینکه تولیدات مرکز توسط سازمان‌های مختلف خریداری شود و هرچه تقاضا بیشتر باشد زمینه کار هم بیشتر خواهد بود. در این رابطه هم معاون اول رئیس‌جمهوری دستورات مهمی داد، اینکه محصولات در اماکنی که نیاز دارند، عرضه و خریداری شود و دوم اینکه در همین مرکز کارگاه‌های کوچک دیگری راه‌اندازی شود که این چرخه کار توسعه پیدا کند. از آنجایی که بسته‌بندی موارد غذایی کار پیچیده‌ای نیست و به‌سادگی انجام می‌شود، زنان مددجوی مرکز هم علاقه‌مند به اینگونه اشتغال‌ها و کسب درآمد هستند.»

دیلمی‌زاده درباره اینکه زنان معتاد چقدر نیاز به حمایت دارند، می‌گوید: «در حالی که سال 82 در شیراز و سال 84 در تهران، مراکز دیگری برای حمایت از زنان معتاد راه‌اندازی شد، اما خانه پروین تنها مرکزی است که برای مادر و کودک و زنان باردار راه‌اندازی شده است. به طور کلی برنامه‌های بازتوانی و توانمندسازی برای زنان گرفتار اعتیاد متفاوت است و نیاز به روش‌های نوین و توجه ویژه دارد. همه می‌دانیم که انگ اعتیاد روی زنان بیشتر است و فرهنگ جامعه برای پذیرش زنی که از اعتیاد رها شده، سخت‌تر و پرچالش‌تر. بر همین اساس حمایت از زنان معتاد هم به برنامه‌های ویژه‌تر و تخصصی‌تر نیاز دارد و البته هزینه‌های برنامه‌های حمایت از زنان بیشتر است، زیرا اکثر این زنان دارای خانواده‌های نابسامان هستند، چراکه همسر، پدر یا برادر مصرف‌کننده مواد دارند و به همین ترتیب بازگشت امن آنها به اجتماع سخت‌تر است.»

 

انتهای پیام //

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.