پیک جدید کرونا در راه است؟

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کردند؛

فوتی‌های کرونا دو رقمی شد. در حال حاضر چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که از روز پنجشنبه تا جمعه ۲هزار و ۳۷۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و 286 نفر بستری شدند، ۱۰ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.این آمارها نشان می‌دهد که کرونا دوباره سر ناسازگاری گذاشته و می‌خواهد روزهای سخت گذشته را جلوی چشم‌مان بیاورد.

ملیحه محمودخواه _شهروندآنلاین؛ عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا هشدار داد که با توجه به افزایش موارد ابتلا، بستری‌ها و سرپایی‌ها مردم از ماسک در تمامی فضاها چه باز و چه سرپوشیده در شهرهای قرمز و نارنجی استفاده کنند.

‌او توصیه کرد: «تزریق نوبت یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا شده است و برعکس کشورهایی که پوشش واکسن کاملی داشتند، ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته، مجددا موارد ابتلای فراوان گزارش شده است، پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.»

سخنگوی ستاد ملی کرونا تاکید کرد: «تعداد و ساعات خدمت‌رسانی مراکز ‌واکسیناسیون برای ایجاد تسهیل در امر واکسیناسیون افزایش یافته است و با توجه به ابتلای فراوان در کشورهای همسایه از ترکیه تا امارات باید مراقبت‌های بهداشتی مرزی در تمامی مرزها تقویت شود.»

محمدمهدی زمانی، ‌پژوهشگر و متخصص بیهوشی معتقد است: «از زمانی که ماسک‌ها برداشته شد، میزان کرونا در همه دنیا  یک جهش پیدا کرد. ایران هم از این قاعده مستثنی نبود. این در حالی بود که دو جهش AB4 , AB5 نیز رخ داد.»

او با اشاره به اینکه واکسن‌ها تا حدود زیادی این ویروس را کنترل‌کرده‌اند، ادامه می‌دهد: «کرونا از بین نمی‌رود و در این میان افرادی که واکسن نزده یا دوز بوستر را تزریق نکرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند.

با این وجود ممکن است میزان ابتلاها بالا برود، اما قطعا، میزان مرگ‌ومیر مثل قبل نخواهد بود و کمتر از یک‌درصد خواهد بود. برحسب رفتارهای مختلف مردم در کشورهای مختلف بین یک‌دهم تا سه‌دهم خواهد بود.»

زمانی توضیح می‌دهد: «در کشور از  85میلیون نفر، 77درصد واکسن زده‌اند، یعنی 19.5میلیون نفر هنوز واکسن نزده‌اند که این آمار شامل بچه‌ها نیز می‌شود.»

چه واکسنی بزنیم

او توضیح می‌دهد: «تمام واکسن‌هایی که در حال حاضر در ایران وجود دارد، می‌تواند به‌عنوان دوز بوستر استفاده شود. بهتر است اگر تاکنون واکسنی زده‌اید از نوع دیگری برای دوز بوستر استفاده شود. واکسن‌های آسترازنکا، اسپایکوژن، پاستوکوک و سینوفارم برای دوز بوستر مناسب هستند.»

زمانی می‌افزاید: «در حال حاضر 32درصد از افراد واکسن بوستر زده‌اند و هنوز آمار کسانی که دوز سوم واکسن خود را نزده‌اند، بالاست. با این وجود باید به یک موضوع نیز اشاره کرد که ممکن است آمارهای ابتلا بالا برود، اما قطعا دیگر مرگ‌ومیر بالا نخواهیم داشت.»

به اعتقاد او مردم باید دیگر الکل را فراموش کنند، اما استفاده از ماسک را پشت گوش نیندازند. در فضاهای بسته مانند مراکز خرید، بیمارستان‌ها و وسایل حمل‌ونقل حتما از ماسک استفاده شود.

آمار رو به افزایش است

دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی کرونا نیز در گفت‌وگو با «شهروند» درباره افزایش آمار مبتلایان به کرونا و وضعیتی که با آن روبه‌رو هستیم، می‌گوید: «آمار ابتلا در کشورهای همسایه ما افزایش داشته است و به نظر می‌رسد که این موضوع درمورد افزایش آمار در کشور ما بی‌تاثیر نباشد.»

در کشورهای عراق، سوریه و ترکیه کمتر کسی ماسک می‌زند و این موضوع سبب شده بستر مناسبی برای گسترش کرونا فراهم‌شود.مردانی توضیح می‌دهد: «آمار بیماران سرپایی از هفته گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است و طی یکی دو روز گذشته بستری‌ها در بخش کووید بیمارستان‌ها که چند روزی خالی از بیمار بود، افزایش پیدا کرده است و احتمال افزایش آمار مرگ‌ومیر نیز افزایش خواهد داشت.»

عضو ستاد کرونا به این موضوع اشاره می‌کند که زیرسویه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، زیرسویه‌های اُمیکرون است که کمتر قسمت فوقانی مجاری تنفسی را درگیر می‌کند، به انداره دلتا ماهیت شدیدی نداشته و به اندازه دلتا کشنده نیست. اما بسیار مسری و واکسن‌گریز است، احتمال ابتلای گسترده افراد حتی به‌صورت خفیف وجود دارد. حال زمانی که ابتلا گسترده شود، تعدادی از افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که داروهای شیمی‌درمانی و … استفاده می‌کنند، ممکن است بیماری‌شان مانند همه در حد یک عفونت تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی نباشد و منجر به بستری یا حتی فوت هم شود.

او با تاکید بر اینکه در این سویه مرگ‌ومیر به اندازه دلتا نخواهد بود، ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد زیرسویه‌های موجود انقدرها هم خطرناک نباشند، اما این وضعیت تا زمانی ادامه دارد که همین زیرسویه‌ها وجود داشته باشد. اگر جهش جدیدی در ویروس کرونا ایجاد شود و سویه‌های جدیدی به وجود بیاید، ممکن است شرایط کاملا تغییر کند.»

استفاده از ماسک و تزریق واکسن را جدی بگیرید

او معتقد است که رعایت پروتکل‌ها تنها راه مبارزه اصلی با این ویروس است. همچنین به علت نزدیک بودن به مناسبت‌ها و تجمعات از جمله ماه محرم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و پس از آن آغاز فصل سرما که به‌طور طبیعی موارد افزایش عفونت‌های تنفسی را شاهدیم، باید دقت بیشتری در رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم.

او به این نکته نیز تاکید می‌کند که افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکرده‌اند، هر چه زودتر واکسن  خود را تزریق کنند. بهتر است کسانی که 6 ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، دوز یادآور واکسن را تزریق کنند. در حال حاضر در کشور واکسن داریم، تنها سلاحی هم که می‌تواند در برابر کرونا کمک‌کننده باشد، واکسن است. تزریق واکسن از تزریق‌نکردن آن بهتر است. خواهش می‌کنیم که مردم واکسن‌شان را تزریق کنند و رعایت پروتکل‌ها مانند استفاده از ماسک را به‌تدریج جدی بگیرند.

عضو ستاد ملی کرونا بر این باور است که در حال حاضر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها علایم سرماخوردگی و بیشتر اسهال و استفراغ دارند، به‌گونه‌ای که فکر می‌کنند مسموم شده‌اند، اما بعضی‌ها هم بدن‌درد دارند و مدام احساس خستگی و کوفتگی می‌کنند.

به پیک هشتم هم خواهیم رسید

کوروش هلاکویی نائینی استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» توضیح می‌دهد که نه‌تنها پیک هفتم را خواهیم داشت، به پیک هشتم نیز خواهیم رسید.

او می‌گوید: «پیش از این نیز پیش‌بینی کرده بودیم که اواخر مرداد و اوایل شهریور یک پیک خواهیم داشت. زیرا نیمه بهمن‌ماه سال گذشته با پیک کرونا روبه‌رو بوده‌ایم، در حرکت سینوسی ویروس پیک بعدی حدود 5 تا 6 ماه بعد رخ می‌دهد که دقیقا براساس پیش‌بینی‌ها این موضوع در اواخر مرداد رخ خواهد داد.»

هلاکویی بر این اعتقاد است که برای عبور از این مرحله یکسری شیوه‌نامه‌ها و قوانین کنترل و مهار کرونا وجود دارد که اگر رعایت‌نشود، ما باز هم در این دوره خواهیم افتاد.

او می‌گوید: «ابتدا باید باور کنیم که اپیدمی پیشرونده کرونا حرکت طبیعی سینوسی دارد و هر چهار تا پنج ماه یک پیک خواهد داشت. یعنی به خیز می‌رسیم، سپس به افت و قله و پیک رخ می‌دهد و وقتی به قله می‌رسیم دوباره کاهش روند را خواهیم داشت.»

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: «در حال حاضر جمعیت مانند پنبه الکلی است که می‌تواند با یک جرقه به آتش کرونا مبتلا شود و وقتی این آتش خانمان‌سوز می‌شود که ما هیچ اقدامی نکنیم.»

او معتقد است: «برای رسیدن به پیک کرونا نیاز نیست حتما سویه جدیدی ایجاد شود و با همین زیرسویه‌های موجود نیز باز ویروس حرکت سینوسی خود را خواهد داشت.»

نباید جمعیت حساس ایجاد شود

او می‌گوید: «‌نباید توده بحرانی افراد حساس تشکیل شود، در صورتی که این جمعیت ایجاد شود، نیازی به سویه جدید نداریم و افزایش آمارها  خودبه‌خود با سویه‌های موجود هم شعله‌ور می‌شود.»

هلاکویی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون تا حدودی می‌تواند موثر باشد، اما این تاثیر صددرصدی نیست، تصریح می‌کند: «درست است که بیماری خفیف‌تر و مرگ کمتر می‌شود،  فقط صرف واکسیناسیون نباید فکر کنیم که همه چیز روبه‌راه است و باید در کنار آن شیوه‌نامه‌ها استفاده از ماسک را رعایت کرد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.