خودرو با طعم اسپاگتی/ در «امین حضور» چه خبر است؟/ لبخند سه مرد لرزان

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا ، رادیکالیسم سیاسی و همصدایی و همسویی با جریانات برانداز ، حواشي غيرمعمول و مشكوك سينماي ايران ، ابقا يا جدايي اسکوچيچ ، ورود زرماکارون به حوزه خودرو‌سازی ، ترور نخست‌وزیر فقید ژاپن ، راه‌اندازی دوباره «گشت‌های ارشاد» و… پرداختند

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به شرح افزایش شهرهای نارنجی و قرمز و تعداد مبتلایان کرونا پرداختند و در کنار آن به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا ، رادیکالیسم سیاسی و همصدایی و همسویی با جریانات برانداز ، حواشي غيرمعمول و مشكوك سينماي ايران ، ابقا يا جدايي اسکوچيچ ،  ورود زرماکارون به حوزه خودرو‌سازی ، ترور نخست‌وزیر فقید ژاپن ، راه‌اندازی دوباره «گشت‌های ارشاد» و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

براندازی زیر پوست اصلاحات

روزنامه وطن امروز: رادیکالیسم سیاسی و همصدایی و همسویی با جریانات برانداز مهم‌ترین استراتژی این روزهای اصلاحات برای زنده نگه ‌داشتن خود در فضای سیاسی و جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن کامل در فضای عمومی است. در این مسیر برخی چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب که سابقه اتخاذ مواضع ضدملی و حمله به اصول و منافع ملی را دارند، بیش از پیش مشغول میدان‌داری هستند. از سویی سکوت رضایت‌آمیز دیگر چهره‌های اصلاحات در مقابل این مواضع نشان از همراهی کامل جریان غرب‌گرا با این مشی و رویه دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، مصطفی تاج‌زاده روز جمعه به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» بازداشت شد. انتشار این خبر در شرایطی بود که رویه جریان غرب‌گرا در هفته‌های اخیر به شکل واضحی تغییر کرده و برخی چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب نیز به شکل واضح و آشکاری سعی دارند با همصدایی حداکثری با جریانات ضدانقلاب و برانداز، به کالبد بی‌جان اصلاحات تنفس مصنوعی بدهند. چند هفته قبل بود که مصطفی تاج‌زاده در جریان یکی از گفت‌وگوهای مجازی با نمایندگان جریانات برانداز از وجود اهداف مشترک با این گروه‌ها سخن گفته بود تا به شکل علنی کد همراهی و همصدایی با این ضدانقلاب خارج‌نشین به نیروهای همسو با خود را صادر کند.

 

اشتباه گرفتی جو فراموشکار!

روزنامه فرهیختگان: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه سفرش به غرب آسیا، روز شنبه 18 تیر «9 جولای» با انتشار یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست» تحت‌عنوان «چرا من قصد دارم به عربستان سعودی بروم» به برشمردن اهدافش از سفر به منطقه پرداخته است. بایدن در بخشی از یادداشت خود تاکید کرده است که «خاورمیانه‌ای که من از آن دیدن خواهم کرد، پایدارتر و امن‌تر از خاورمیانه‌ای است که دولت من ۱۸ ماه پیش به ارث برده بود.» این ادعای بایدن درحالی است که در دوران وی، ارتش آمریکا مجبور شد در شامگاه 7 تیر 1400 (28 ژوئن 2021) شاهد نخستین حمله رسمی به پایگاه‌هایش در سوریه باشد، به‌دلیل شکست در افغانستان در 8 شهریور 1400 (30 آگوست 2021) از این کشور فرار کند، در 19 آذر 1400 (9 دسامبر 2021) به‌دلیل شدت حملات نیروهای مقاومت عراق نیروهایش در این کشور را به‌شدت کاهش دهد و در 14 بهمن 1400 (3 فوریه 2022) نیز نظاره‌گر نخستین حمله به محل استقرار نیروهایش در امارات باشد. تمام این حملات غیرمنتظره و در کنار آن شکست‌های بی‌سابقه در افغانستان و عراق در دوره بایدن رقم خورد و وی مدعی است به‌دلیل تلاش‌های نظامی او این امنیت رقم خورده است؛ درحالی‌که واقعیت نشان می‌دهد این نه تلاش‌های نظامی بایدن بلکه قبول شکست‌های آمریکا توسط وی در منطقه بوده که از شدت تنش‌ها برای مدتی کاسته است.

 

مصيبتِ بيگانگي با هنر

روزنامه اعتماد: در چند ماه اخير سينماي ايران حواشي غيرمعمول و البته مشكوكي را پشت سر گذاشت؛ بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران تحليل كرده‌اند كه جرياني از داخل و خارج كشور با برنامه‌ريزي كاملا مشخص، اين حواشي را رقم زده، تحت كنترل خود دارند و با اسم حمايت از هنر، ذات هنر را نشانه رفته‌اند. از تخريب و تخطئه هنرمندان بزرگي نظير اصغر فرهادي گرفته تا بد و بيراه‌گفتن‌هاي اين اواخر به بازيگران ايراني در جشنواره كن. در نتيجه جوي به وجود آمد كه عده‌اي از مردم  با آن همراه شدند و شوربختانه خود سينماگران هم از جنبه‌هايي در اين آتش دميدند. تاسف‌بارتر اما رفتار مسوولان سينمايي با هنرمندان است. رفتاري كه با شيوه رفتاري همتايان اين مسوولان با اهالي هنر در دوره‌هاي گذشته فاصله دارد و آشكار از رويكردي قهري و سلبي در قبال هنرمندان حكايت مي‌كند. تو گويي مسوولان جديد بسيار تمايل دارند تا از طريق بي‌اعتبار كردن سينما و سينماگرها، نفوذ اجتماعي اين هنر را در ميان مردم از بين ببرند. آخرين نمونه از اين برخوردهاي سلبي به شب قبل از آماده‌سازي اين مطلب برمي‌گردد كه خبر بازداشت دو سينماگر در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌اي داشت. هر چه هست نتيجه چنين حملاتي چيزي جز منزوي و منفعل كردن هنرمندان يا سوق دادن آنها به مهاجرت نخواهد بود. در اين راستا با رضا كيانيان، بازيگري كه اتفاقا بارها چنين حملاتي را از داخل و خارج تجربه كرده، گفت‌وگو كرديم. گفت‌وگوي مفصلي كه در آن به همه اين حواشي پرداخته‌ايم.

 

وقتی تیشه به ریشه تیم ملی می زنند !

روزنامه آرمان امروز:به گفته سخنگوي فدراسيون فوتبال، امروز ابقا يا جدايي اسکوچيچ در هيئت رئيسه بررسي مي شود گروه ورزش :در شرايطي که در فاصله چند ماهه تا شروع جام جهاني قطر، تيم ملي به وفاق و همدلي نياز دارد ، عده اي مي خواهند نقش دوستي خاله خرسه را براي تيم ملي ايفا کنند، آنهم با اين بهانه که تيم ملي نياز به سرمربي قويترو اسم و رسم دارتري  دارد . البته رد پاي دلالان در اين ماجرا روشن و واضح بوده و عده اي مي خواهند از اين خوان براي خود نمدي درست کنند .بي شک در شرايط حاضر کنار گذاشتن دراگان اسکوچيچ ،اقدامي کاملا اشتباه به حساب آمده و با ايجاد نفاق و دو دستگي در تيم ملي ، اجازه نخواهد داد تيم در شرايط طبيعي براي حضور در جام جهاني آماده شود.موضوعي که البته خيلي زود آتش اختلاف و دودستگي را در بين بازيکنان تيم شعله ور کرد تا عده اي به رهبري سردارآزمون وحمايت عليرضا بيرانوند، حسين کنعاني زادگان وشجاع خليل زاده  پرچم حمايت از اسکوچيچ  را برافراشته وخواستار اين شوند که تغييرات کادر فني به پايان جام جهاني موکول شود و عده اي نيز با ليدري احسان حاج صفي وحمايت عليرضا جهانبخش و مهدي طارمي خواستار اين شوند که اسکوچيچ جاي خود را در تيم ملي به مربي شناخته شده تري بدهد . مي گويند براي اينکه به تيم هاي انگليس و امريکا سنگين نبازيم بايد مربي اسم و رسم دارتري جايگزين اسکوچيچ شود ، دوستاني که در اين ماجرا کاسه داغ تر از آش شده اند پاک يادشان رفته که تيم ملي در چه شرايطي امضاي خود را پاي صعود به جام جهاني گذاشت . شايد مربيان مطرح جهان نيز در شرايطي که تيم ملي با يک مساوي از صعود به مرحله نهايي انتخابي جام جهاني نيز باز مي ماند، جرات نمي کردند هدايت تيم ملي را عهده دار شوند ،اما اسکوچيچ بي ادعا پذيرفت که اين ريسک بزرگ را به جان بخرد.

 

کرونا ؛ از ماسک به شما نزدیک‌تر است

روزنامه آرمان ملی: همه به‌یاد داریم که هر زمان کرونا در کشور به‌واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم یا واکسن‌های وارداتی از سوی دولت روند کاهشی داشت، برخی از مسئولان شروع می‌کردند به اعلام درخواست‌ها و تقاضاهای جهانی برای دراختیار گذاشتن تجارب ایران در زمینه کنترل کرونا. وزیر اسبق بهداشت در تلویزیون می‌گفت: «ما در دنیا بهترین هستیم و کشورهای دیگر خواهان در اختیار گذاشتن تجارب ما در زمینه کنترل کرونا هستند!» استفاده از الفاظی که مانند مته در مخ مردم می‌رفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ترس‌شان از کرونا سبب می‌شد که حتی در عادی‌ترین مراودات روزانه‌شان تغییر ایجاد کنند. به‌غیر از کسبه و بازاریان، همه امورات کشور در حال انجام بود. اما در شرایطی که تجربه تلخ 99 در 1400 تکرار شد، بازهم در سال 1401، آن تجارب تلخ تکرار شد.  گویا که در دایره‌المعارف ستادهای بحران کشور کلمه‌ای به‌عنوان «پیشگیری» گنجانیده نشده است تا شاید بتوان از طریق آن، فجایع تلخ گذشته و از مرگ ده‌ها هزار جلوگیری شود. زمانی‌که کشورهای چین، ترکیه و… در حال قرنطینه و هول و ولای کنترل سویه‌ جدید امیکرون بودند،  برخی از مسئولان کشور ما در حال تدوین قانون حذف ماسک از روی صورت مردم بودند. همین سهل‌انگاری و عادی نشان دادن شرایط موجب شد که ایران بار دیگر با افزایش شهرهای نارنجی و قرمز و تعداد مبتلایان مواجه شود.

 

خودرو با طعم اسپاگتی

روزنامه ابتکار:فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به صحبت‌ها درخصوص ورود زرماکارون به حوزه خودرو‌سازی می‌گوید: اگر بنگاه اقتصادی از سرمایه‌های شخصی خودش استفاده کند و یا بتواند سرمایه‌هایی را جذب کند مجاز است که در هر زمینه‌ای فعالیت کند، بنابراین ورود یک تولیدکننده مواد غذایی به صنعت خودروسازی ایرادی ندارد.اخیرا گفته شده است که گروه صنعتی زرماکارون تصمیم به فعالیت در حوزه خودروسازی گرفته است. آنطور که مشخص است زر خودرو مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده و قصد دارد در نهایت خط تولید خودرو راه‌اندازی کند. بر این اساس به نظر می‌رسد به زودی شاهد رقابت زر خودرو با ایران‌خودرو و سایپا باشیم. البته صحبت ورود رماکارون به حوزه خودروسازی مسئله تازه‌ای نبوده و قبلا هم مطرح شده بود اما به نظر می‌رسد که این موضوع جدیت پیدا کرده است.قائم مقام مدیر عامل گروه صنعتی زر ماکارون در گفت‌وگویی در این راستا اعلام کرده است که جواز تولید زر خودرو برای گروه صنعتی زرماکارون از سوی وزارت صمت صادر شده است. زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی ۴۴۰ هکتار در استان البرز – اتوبان کرج خریداری و جواز تاسیس ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروهای مختلف، از خودروی اقتصادی تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را گرفته است.

 

در «امین حضور» چه خبر است؟

روزنامه ایران:خیابان «امین حضور» معضلی برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده است؛ این خیابان که از سال‌های دور، مرکز عرضه و توزیع انواع لوازم خانگی بوده این روزها صدای مبارزان با کالاهای قاچاق را درآورده است؛ بازرسان می‌‌گویند هر زمان که این بازار قدیمی را رصد می‌‌کنیم، لوازم خانگی قاچاق به راحتی در آن پیدا می‌‌شود و حتی در ویترین مغازه‌ها لوازم خانگی قاچاق به نمایش گذاشته شده است.چرخی در بازار امین حضور هم نشان می‌‌دهد که زور کالاهای قاچاق بیشتر از لوازم خانگی است که در کشور تولید می‌‌شود. گفته می‌‌شود که سود مغازه‌داران در لوازم خانگی قاچاق است، بخصوص در کالاهایی که اسم و برند آن تنها برای خود فروشنده شناخته شده است. آنها برندهایی را معرفی می‌‌کنند که در کشور تولیدکننده آن رتبه بسیار پایین‌تری دارد. آنها (برخی فروشندگان امین حضور) در بین خریداران این گونه میل و رغبت ایجاد می‌‌کنند که کالای قاچاق آنها بسیار بهتر از محصولات داخلی است. در برخی برندها، قطعاً چنین امری وجود دارد اما در خیلی از کالاها، لوازم خانگی ایران برتری دارد.اخیراً علی مؤیدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است: هر چقدر تلاش می‌کنیم از پس بازار امین‌حضور برنمی‌آییم، تمام اقتدار و صلابت ما در این بازار زیر سؤال می‌رود. باید امین حضور را جمع کنیم؛ تا وقتی جایی مثل امین حضور هست، قاچاق هم تمام نمی‌شود.این صحبت‌ها نشان می‌‌دهد که فاز جدیدی از مبارزه با لوازم خانگی قاچاق آغاز می‌‌شود؛ در این میان برخی منابع مطلع هم به «ایران» گفتند که از دو هفته آینده بازرسی‌ها سختگیرانه‌تر می‌‌شود و واحدهایی که لوازم خانگی قاچاق دارند پلمب خواهند شد؛ البته این موضوع بیشتر در مورد لوازم خانگی درشت مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی صدق می‌‌کند.

 

ترور «آبه» بعد از موضع ضد امریکایی!

روزنامه جوان:نخست‌وزیر فقید ژاپن در حالی روز جمعه ترور شد که چندی پیش در گفتگو با یک نشریه غربی از تغییر در نگرش چیره بر کشورش در تسلط امریکا بر ژاپن سخن گفته بود. اگرچه قاتل وی از انگیزه‌های شخصی در قتل آبه شینزو سخن گفته است، اما ترور وی آن‌هم پس از چنین اظهارات ساختار شکنانه‌ای، اما و اگر‌ها درباره دلیل چنین اقدام تروریستی را به دنبال داشته است. ژاپن هنوز از شوک ترور آبه شینزو در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در غرب این کشور خارج نشده است که مردم این کشور دیروز برای انتخاب نیمی از نمایندگان مجلس سنا در انتخابات شرکت کردند. انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شود، ائتلاف حاکم از حزب لیبرال دموکرات بتواند بیش از ۷۰ کرسی از ۱۲۵ کرسی آن را به دست آورد. اقدام تروریستی تتسویا یاماگامی ۴۱ ساله، چنان سایه سنگینی بر انتخابات این کشور انداخته است که حواشی مربوط به اقدام تروریستی بیشتر از اخبار انتخابات مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری کیودو نوشت: یاماگامی باور داشت که نخست‌وزیر فقید از گروهی مذهبی حمایت کرده است؛ گروهی که مادر یاماگامی کمک مالی بزرگی به آن کرده بود و پس از آن ورشکسته شد. کیودو به نقل از یاماگامی نوشت: «مادر من درگیر یک گروه مذهبی شد و من از این وضعیت متنفر بودم.»

 

دماوند به نام مردم سند خورد

روزنامه خراسان:دماوند، همان «قلب فسرده زمین» که ملک‌الشعرا بهار در توصیف آن بیت‌ها سروده بود، پس از سال‌ها حالا دوباره از مالکیت سازمانی خارج شده و به نام اراضی ملی متعلق به همه مردم سند خورده تا این سروده ملک‌الشعرا تجسم یابد که: «آزاد شوی و برخروشی، ماننده دیو جسته از بند». مردادماه سال 99 بود که ماجرای وقفی بودن بخش‌هایی از قله و یال‌های کوه دماوند جنجال‌ساز شد. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شفافیت و اطلاع‌رسانی گسترده در این موضوع کمک کرد تا افکار عمومی خیلی سریع در جریان جزئیات ماجرا قرار بگیرند و این سوال را بپرسند که چرا بخش‌هایی از کوه دماوند که متعلق به همه مردم ایران است، باید وقف شده باشد و به جای سند اراضی ملی، سند وقفی داشته باشد؟ این مخالفت اگرچه به‌ظاهر یک واکنش اجتماعی و برگرفته از احساسات مردم بود اما پشتوانه قوی قانونی هم داشت و سازمان جنگل‌ها نیز مدافع این مطالبه افکار عمومی بود؛ مطالبه‌ای که درباره جنگل‌های «آق مشهد» هیرکانی هم وجود داشت و با ورود قاطع دستگاه قضا به سرانجامی شیرین رسید تا سند وقفی این جنگل‌ها نیز باطل شود و به آغوش مردم بازگردد. سال گذشته، سند خوردن 9 پلاک از 10 پلاک ثبتی دماوند برای کوه دماوند هم چنین سرنوشتی مورد مطالبه مردم بود و سازمان جنگل‌ها نیز تمامی ابزارهای حقوقی‌اش را برای این مهم به کار گرفت.

 

لبخند سه مرد لرزان مقابل دوربین

روزنامه کيهان: پس از یک سال و نیم تلاش آمریکا برای دور نگه داشتن خود از غرب آسیا، دو روز دیگر رئیس‌جمهور آمریکا اولین سفر خود را به منطقه آغاز می‌کند. این سفر چهار روزه از ورود به سرزمین‌های اشغالی آغاز شده و پس از آن «جو بایدن» راهی جده می‌شود تا با مقامات سعودی دیدار کند. این سفر در حالی انجام می‌شود که منطقه و حتی جهان، دستخوش تحولات مهم و قابل‌توجهی شده است.  بایدن وضعیت داخلی متزلزلی دارد و برخی معتقدند او  رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود در انتخابات میان دوره‌ای پاییز امسال، دموکرات‌ها اکثریت ضعیف و شکننده خود در کنگره را از دست بدهند و این شکست می‌تواند احتمال تک دوره‌ای شدن  ریاست جمهوری بایدن را بیشتر خواهد کرد. مهم‌ترین چیزی که بایدن در داخل با آن دست به‌ گریبان است، افزایش چشمگیر قیمت سوخت است که در پی اثرات بین‌المللی جنگ اوکراین رخ داده و فشارها بر دولت آمریکا را تشدید کرده است.  در میان اهداف اعلامی و غیراعلامی این سفر، عرضه نفت حرف اول را می‌زند. آمریکا با محاسباتی همچون تکیه بر انرژی‌های جایگزین، گمان می‌کرد می‌تواند خود را از گرداب پرحادثه منطقه غرب آسیا خارج کند اما جنگ اوکراین نشان داد این محاسبات چندان درست نبوده و اقتصاد جهان همچنان وابسته به نفت و گاز این منطقه است. بایدن امیدوار است بتواند عرضه‌کنندگان نفت منطقه، به‌خصوص ریاض را درباره افزایش تولید و عرضه نفت متقاعد کند تا به این وسیله، قیمت‌های سرکش داخلی را مهار کرده و نتیجه انتخابات پیش رو را به نفع خود رقم بزند.

 

چهره‌های سیاسی که مرگ‌شان جهان را شوکه کرد

روزنامه همشهری:چهره‌های سیاسی زیادی طی دهه‌های گذشته قربانی ترور شده‌اند و مرگ‌شان گاه و بیگاه سرنوشت کشورها و ملت‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. ترورها اغلب با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌گیرند و هدف آنها مرگ ایده‌ها یا اصول فرد ترور شده، ایجاد ترس در دل همتایان و ایجاد هراس و ترس گسترده در جهان است. از این‌روست که خبر ترور رهبران، سران دولت‌ها و چهره‌های مشهور سیاسی معمولا به سرعت در سرتاسر جهان طنین‌انداز می‌شود. ترور چهره‌های سرشناس جهان نه‌تنها برای همیشه در خاطرات جمعی جوامع مختلف باقی می‌مانند، بلکه گاه و بیگاه مسیر سیاست در کشورها را تحت‌تأثیر قرار داده و سرنوشت ملت‌ها را متحول می‌سازند. ترور منجر به مرگ آبه شینزو، نخست‌وزیر سابق ژاپن جدیدترین موردی است که جهان را در بهت فرو برده است. طی دهه‌های اخیر اما موارد مشابه زیادی رخ داده‌اند، ترورهایی که هر یک به نوعی سرنوشت کشورها را تغییر داده‌اند.

 

ماجرای حجاب و حاشیه‌هایش

روزنامه شرق: با نزدیک‌شدن به 21 تیر که در تقویم کشور به‌عنوان روز «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده؛ موجی از ابلاغیه و دستورالعمل‌های مربوط به نوع حجاب و پوشش زنان در خیابان و ادارات صادر شده است. در روزهای گذشته بحث حجاب و گشت‌های ارشاد در سراسر کشور افزایش چشمگیری داشته و حتی دستورالعمل‌هایی مبنی بر ارائه‌ندادن خدمات بانکی و اداری و… به زنان کم‌حجاب صادر شده است. تصمیماتی که در مقابل آن این موضوع مطرح می‌شود که مشکل این روزهای ما نه «حجاب زنان»، بلکه مشکلات معیشتی و اقتصادی است که دولت و مسئولان مربوطه دست به تغییر اولویت‌ها زده‌اند و در پی بی‌سرانجامی مذاکرات برجامی با موضوعات دیگر به دنبال عبور از کنار مسئولیت‌ها هستند. چند هفته پیش بود که کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، اعلام کرد که «در بحث عفاف و حجاب، اول دولت را مکلف کردیم تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر و سامان بدهد و بعد از ادارات، به سراغ بازار و اصناف می‌رویم». پس از آن بود که وزارت کشور مصوبه «حجاب و عفاف» را به همه نهادها ابلاغ کرد و از آغاز اجرای آن در اداره‌های دولتی خبر داد. کمی بعد هم ابراهیم رئیسی، خواستار اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در‌صورتی‌که در شرایط انتخاباتی راه‌اندازی دوباره «گشت‌های ارشاد» صرفا برای مدیران دولتی عنوان شده بود و در برنامه زنده تلویزیونی که به منظور تبلیغات انتخاباتی تدارک دیده شده بود، گفته بودند «بین خیابان‌ها دیوار کشیده نمی‌شود؛ بلکه پل ساخته می‌شود»!

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.