دستورالعمل جدید وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا

معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آمادگی مواجهه با افزایش مراجعات کرونایی یک دستورالعمل به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، در این دستورالعمل آمده است: در شرایط پایدار و قبل از آغاز موج احتمالی جدید، ظرفیت‌های موجود درمانی همه بیمارستان‌های تحت پوشش بررسی و بیماستان‌های زیرمجموعه منطقه‌ای تفکیک، مسیر ارجاع و مراجعه بیماران سرپایی/بستری مشخص شود. توالی بیمارستان‌های زیرمجموعه (به تفکیک بزرگسال و اطفال) تعیین شود.

این دستورالعمل می‌افزاید: تیم نظارتی ستاد معاونت درمان دانشگاه، میزان آمادگی بیمارستان‌ها را بررسی و نکات قابل بهبود را پیگیری کنند، هماهنگی عملیاتی با معاونت بهداشتی/شبکه بهداشت و درمان دانشگاه/ دانشکده برای شناسایی، مدیریت ارجاع و پذیرش بیماران از مراکز جامع سلامت و مدیریت ارجاع و انتقال بین مراکز درمانی با واحد مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه (۱۱۵) انجام شود.

در این دستورالعمل تصریح شده است: مانور مدیریتی واحد تریاژ درباره نحوه اجرای تریاژ دو لایه براساس دستورالعمل کشوری تریاژ ( ESI-IV) صورت گیرد. دستورالعمل تریاژ، پذیرش و بستری بیمار در بخش‌های بستری براساس اندیکاسیون موجود باشد.

بر اساس این دستورالعمل، اقدامات تشخیص درمانی براساس آخرین پروتکل درمانی کووید ۱۹ و در صورت ابلاغ بخشنامه‌های بعدی براساس آنها انجام می‌شود و نظارت بر حسن اجرای پروتکل به عهده رئیس بیمارستان است.

این دستورالعمل می‌افزاید: آموزش/بازآموزی مستمر کارکنان ذی‌ربط برای نحوه اجرای آخرین پروتکل (با تاکید بر کلینیک‌های تنفسی، بخش‌های اورژانس و ویژه) انجام شده باشد و داروهای مورد نیاز درمان کووید ۱۹ مطابق آخرین شیوه‌نامه درمانی ابلاغی و سایر داروها و لوازم مصرفی برآورد و تامین شوند. نحوه اکسیژن درمانی مطابق شیوه‌نامه استاندارد نظارت شود.

در این دستورالعمل آمده است: وسایل حفاظت فردی متناسب با کارکنان با توجه به نوع ارائه خدمات مستقیم و غیر مستقیم تامین و توزیع شوند. نحوه استفاده از آنها توسط واحد کنترل عفونت، آموزش/ بازآموزی و نظارت شوند. با توجه به اهمیت استفاده از ماسک در کاهش ابتلا به تمامی سویه‌های کووید-۱۹ استفاده از ماسک تاکید می‌شود.

بر اساس این دستورالعمل، مدیریت تخت، تیم تنفسی و ترخیص از بخش ویژه مورد تاکید قرار داده شود همچنین فهرست کارکنان مورد نیاز و گردش شیفت‌های کاری متناسب با بار مراجعه و پیش‌بینی روند احتمالی افزایش موارد بستری تعیین شود.

در این دستورالعمل تاکید شده است: تمهیدات لازم برای تکمیل واکسیناسیون همه کارکنان مطابق بخشنامه‌های ابلاغی انجام شود. در سطح بیمارستان با مسئولیت رئیس بیمارستان، اطلاعات مورد نیاز (شامل بیماران سرپایی، بستری، آمارهای فوت مشکوک، محتمل و قطعی) در تمامی ایام هفته (شامل روزهای تعطیل) کماکان در سامانه‌های مربوطه ثبت شوند و گزارش روزانه شامل آمار مراجعان (سرپایی و بستری) و شاخص‌های مربوطه توسط تیم مدیریت بیمارستان بررسی و اقدام لازم براساس روند مراجعین، برنامه‌ریزی شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.