حقایقی درباره «دندان»، که شاید نمی‌دانستید

دندان را نخستین عضو دستگاه گوارش لقب داده‌اند

مواد غذایی برای گوارش وارد دهان شده و پس از جویده شدن توسط دندان‌ها راهی مرحله بعد یعنی هضم می‌شوند. از سوی دیگر وقتی این عضو دچار مشکل می شود صاحب خود را به دردسر می‌اندازد. کما این که دندان درد را یکی از شدیدترین دردهایی است که انسان در طول حیات متحمل می‌شود.

دندان بخش کوچکی از آناتومی بدن را تشکیل می‌دهد هرچند اهمیت آن به اندازه مهم‌ترین اعضای بدن انسان است.

کرم فاسده کننده دندان

انسان‌ها در زمان باستان فکر می‌کردند عامل «دندان‌درد» وجود «کرم» در دهان است. این افسانه «کرم دندان» نخستین بار بر روی یک لوح سفالی سومری با عمر 5 هزار سال، پیدا شده بود. این باور که کرم‌های دهان باعث پوسیدگی و درد دندان‌ها می‌شوند در تمدن‌های باستانی هند، مصر، ژاپن و چین تا زمان رنسانس کاملاً مرسوم و جاافتاده بود.

رکورددار بیشتری دندان

یکی از جالب‌ترین واقعیت‌های دنیای طبیعت مربوط به دندان حلزون‌هاست. دهان حلزون بی‌نهایت کوچک است، اما تا 20 هزار دندان در آن، جا می‌گیرد. در ضمن، دندان یک نوع از حلزون‌های دریایی به عنوان «قوی‌ترین ماده طبیعی» در جهان شناخته شده است. دندان این حلزون تا پنج برابر از تار عنکبوت محکم‌تر و قوی‌تر است. دندان این حلزون می‌تواند فشار مرگباری که کربن را به الماس تبدیل می‌کند، تحمل کند.

نخستین دندان‌ مصنوعی

نخستین دندان مصنوعی قرن‌ها پیش از میلاد مسیح ساخته شده بود! تقریباً 700 سال قبل از میلاد مسیح، مردمان تمدن اِتروسک‌ در شمال ایتالیا از دندان‌ انسان یا حیوانات مرده، نوعی پروتز یا دندان مصنوعی و موقت برای خود می‌ساختند.

خمیر دندان‌های باستانی

عمر خمیر دندان به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد! از اوایل 500 قبل از میلاد، مردمان یونان، روم، چین و هند از پودرهایی برای شستشوی دندان‌هایشان استفاده می‌کردند. این پودرها بسیار خشک بودند و ترکیبات آن معمولاً متشکل از استخوان خرد شده، گیاهان مختلف و مواد طبیعی دیگر بوده است.

تسکین درد با خرافات

قورباغه و الاغ را ببوسید تا درد دندان‌تان خوب شود! تعجب کرید؟ اگر در دوران باستان متولد شده بودید، در بعضی مناطق باور عموم بر این بود که هنگام دندان‌درد، باید الاغ یا قورباغه‌ای را ببوسید تا تسکین بیابید!

پنیر به مثابه سپر دفاعی

«پنیر» یکی از محافظان مهم برای دندان‌های شماست. پنیر یک لایه محافظتی و موقت در اطراف دندان ایجاد می‌کند که پلاک‌های اسیدی را خنثی می‌کند.

پسرکی با 526 دندان

پسری هفت ساله‌ای از کشور هندوستان رکورددار بیشترین تعداد دندان‌ در دنیاست. دندان‌پزشک‌ها بعد از تورم و درد بسیار فک و مراجعه‌ او به درمانگاه، 526 دندان را از دهان او خارج کردند. زمانی که برای عمل این پسربچه طول کشید، حدوداً 5 ساعت بود. او بعد از جراحی تا سه روز بعد در بیمارستان بستری بود.

عدم عجله برای مسواک

قبل از این‌که مسواک بزنید، یک ساعت صبر کنید. مسواک زدن تا نیم ساعت بعد از خوردن یا نوشیدن بعضی غذاها ممکن است به مینای دندان آسیب برساند، چرا که مینای دندان در این مدت نرم‌تر از همیشه است.

مشکل دندانی زرافه‌ها

زرافه‌ها دندان بالایی ندارند! آن‌ها از لب‌ و زبان‌های بلندشان برای گرفتن شاخه و برگ‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها برای خرد کردن و جویدن این برگ‌ها از دندان‌های عقبی‌شان استفاده می‌کنند.

دندان‌های مرگبار مثلثی

کوسه سفید 3 هزار دندان دارد. این برای موجودی که وحشت اقیانوس‌ها لقب گرفته است چندان عجیب نیست. دندان‌های دندانه‌ای‌شکل و مثلثی کوسه از 5 تا 50 ردیف تشکیل شده است. تخمین زده شده است که یک کوسه در طول زندگی‌اش تا 30 هزار دندان را از دست بدهد.

پوسیدگی، در انتظار همه

«پوسیدگی دندان» از بیماری‌های شایع دنیا به شمار می‌رود. در واقع بعد از سرماخوردگی، پوسیدگی دندان دومین بیماری شایع دنیاست. انجام مراقبت‌های دندان‌پزشکی از بروز عوارض دهانی مثل حفره شدن یا التهاب لثه‌ها جلوگیری می‌کند.

اهمیت بی‌بدیل نخ دندان

اگر از نخ دندان استفاده نکنید، تا 40 درصد از آلودگی‌های غذایی دهان، روی دندان‌ها می‌ماند. اگر بدون استفاده از نخ دندان، مسواک بزنید، بین دندان‌ها کاملاً تمیز نمی‌شود.

غول بی‌دندان قعر دریاها

شاید باور نکنید اما نهنگ‌های آبی دندان ندارند. رژیم غذایی نهنگ آبی (بزرگ‌ترین پستاندار جهان) از میگوهای ریزی به نام کریل تشکیل می‌شود، بنابراین آن‌ها عملاً نیازی به دندان ندارند. آن‌ها به جای دندان، پرزهایی در گوشه‌ دهان‌شان دارند که مانند فیلتر آب عمل می‌کند.

روز جشن دندان در چین

در چین، 20 سپتامبر روز جشن دندان‌ نام گرفته است. در این روز که یک جشن سالانه در چین است، افراد اقدامات بهداشتی لازم برای مراقبت از دهان و دندان را دوباره می‌آموزند.

برگردان از فکت نت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. آرمان خلیل می‌گوید

    سلام عکس کرم دندان را بزارید ببینیم چجوریه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.