رستگاری در تابستان/ برائت از هرزه‌زبانی/ گفت‌وگویی درباره گشت ارشاد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به به بحث عفاف و حجــاب ، مساله پرونده هسته‌اي ايران ، جزئیات بیشتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن ، برهم خوردن تعادل بازار نفت و گاز جهان ، سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا ، شاخص ضریب جینی در ایران ، انتظار سعودی – صهیونیستی برای ورود جو بایدن و… پرداختند

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به بحث تغییر سرمربی تیم ملی در فاصله کمتر از پنج ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پرداختند و در کنار آن به بحث عفاف و حجــاب ، مساله پرونده هسته‌اي ايران ، جزئیات بیشتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن ، برهم خوردن تعادل بازار نفت و گاز جهان ، سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا ، شاخص ضریب جینی در ایران ، انتظار سعودی – صهیونیستی برای ورود جو بایدن و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

هیجانی برخورد نکنیم

روزنامه شرق: بعد از اینکه کاظم صدیقی، رئیس ســتاد امر به معروف و نهــی از منکر کشــور، چند هفته پیش اعلام کرد در بحث عفاف و حجــاب، «اول دولت را مکلف کردیم تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر‌و‌سامان بدهد و بعد از ادارات سراغ بازار و اصناف می‌رویم»، همه عوامل دست به دست هم دادند تا به جای اینکه موضوع حجاب در جامعه با انجام امور فرهنگی اصلاح شود، به امری جنجالی با دستوراتی حاشیه‌ساز بدل شود؛ به نحوی که معاون دادستان مشهد دستور داد به زنان بدحجاب خدمات بانکی ارائه نشود و مانع از استفاده آنها از مترو شوند و اســتاندار فارس هم دستور بدهد کارمندانی کــه حجاب را رعایت نمی‌کنند، «مرخصی بدون حقوق» بگیرند! حتی فرماندار بوشهر دستور به جداسازی اتاق همکاران زن از مرد در ادارات داد. دستوراتی جنجالی که واکنش‌هایی را در جامعه به همراه داشت. اما غلامرضا محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، با سخنان روز گذشته خود کوشید پاسخ تندروی‌ها را درباره «حجاب» بدهد و مثل برخی موضوعات که پیش از این نشان داد نگاه مصلحانه‌ای به آنها دارد، در‌این‌باره نیز دستورهای پیشروانه‌ای صادر کرد؛ دستوراتی متفاوت از نگاه پیشین دستگاه قضا به موضوعات که نشانگر تعدیل و تفاوت در نوع نگاه این دستگاه به موضوعات است.

 

تصميم سخت

روزنامه اعتماد:دو دهه است مساله پرونده هسته‌اي ايران يك ماجراي تمام‌عيار بين‌المللي و داخلي شده است. پرونده‌اي كه با اتهام پنهان‌كاري موجب شد تا اصل «صلح‌آميز» بودن اين فعاليت كه تاكنون شاهد و دليلي خلاف آن به گونه‌اي كه به ‌طور متقن، مبتني بر اصول و قواعد حقوقي-بين‌المللي بتواند اين ادعا را ثابت كند را به موضوع «تهديد عليه صلح و امنيت بين‌المللي» تبديل و ناگزير منجر به صدور چند قطعنامه ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد براي تامين و پاسداري از صلح و امنيت بين‌المللي شد. ماجراي اين اتهام ناروا نه تنها در ذات خود بلكه در عمل و اجراي «اصل حق برخورداري از دانش هسته‌اي» را براي ايران آنچنان تحت تاثير قرار داد كه امكان تضييع و حتي تقويت اين حق حسب مقررات و قواعد بين‌المللي فراهم آمده بود. تنگ شدن حلقه‌هاي تحريم با مجوز شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه به تحريم‌هاي يك‌جانبه ايالات‌متحده امريكا كه خلاف قواعد مصرح حقوق بين‌الملل هست اضافه شد، اقتصاد ايران را در محاق برد و اقدام خلاف قانون يك‌جانبه يك عضو سازمان ملل متحد عليه عضو ديگر را در عمل و رويه توجيه كرد و تاثير قطعنامه‌هاي صادره از سوي شوراي امنيت را تسريع، موثر‌تر و كارآمد‌تر كرد به گونه‌اي كه مساله فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران آشكارا با اصول مسلم حقوق بين‌الملل برخورد كرد.قواعد حقوق بين‌الملل در ارتباط با صلح و امنيت بين‌المللي غالبا جنبه امره دارند به اين معنا كه خلاف اصل نسبيت و حاكميت اراده از چنان ظرفيت و توانايي برخوردارند كه مطلوب خود را حتي به اتباعي از حقوق بين‌الملل كه در ارتباط مستقيم با موضوع نيستند، تحميل مي‌كنند.

 

مسکن در راه مانده

روزنامه فرهیختگان: براساس آماری که وزارت راه‌وشهرسازی منتشر کرده، تا ۱۲تیرماه۱۴۰۱ کل واحد‌های نهضت ملی مسکن که ساخت آنها در شرف انجام است به 1.4میلیون واحد نزدیک شده است. وزارت راه‌وشهرسازی مدعی است از این تعداد 954هزار واحد در مراحل مختلف پیشرفت اجرایی ساخت قرار دارند و تعداد 429واحد نیز کلنگ‌زنی شده‌اند و مراحل ساخت آنها آغاز شده است. همچنین تاکنون برای ساخت 1.5میلیون واحد مسکونی نیز تامین زمین صورت گرفت است. نکته قابل‌تامل اینکه به‌جز تامین زمین، در اجرایی‌شدن این اعداد و ارقامی که وزارت راه‌وشهرسازی اعلام می‌کند، شک و تردید وجود دارد. شاید دلیل آن، عدم اطلاع‌رسانی این وزارتخانه است. «فرهیختگان» طی چندین مرحله از مسئولان مربوطه در وزارت راه‌وشهرسازی درخواست شفاف‌سازی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کرده، با این حال این درخواست شفافیت تاکنون به نتیجه نرسیده است. اما اخیرا اطلاعات تعداد نزدیک به 205هزار از واحدهای مسکونی اقدام ملی مسکن دولت روحانی و بخشی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن که وزارت راه‌وشهرسازی مجموع آنها را پروژه‌‌های نهضت ملی مسکن معرفی می‌کند؛ منتشر شده است. این داده‌ها که اطلاعات مراحل ساخت‌وساز 205هزار واحد مسکونی بوده، بسیار قابل‌تامل و در عین حال حاوی نکات هشداردهنده‌ای است. هشدار از این جهت که به‌رغم گذشت دوسال از شروع بسیاری از این پروژه‌ها، تاکنون فقط 5درصد از آنها به مرحله نازک‌کاری رسیده، 18درصد در مرحله سفت‌کاری، 36درصد در مرحله فونداسیون و مابقی در مرحله قبل از پی‌ریزی هستند.

 

گفت‌وگویی درباره گشت ارشاد!

روزنامه همشهری: وقتی اسم گشت ارشاد می‌آید، چه تصویری در ذهنتان تداعی می‌شود؟ احتمالا چند برخورد خشن ناجا. حالا برای یک‌بار هم که شده اختیار ذهنتان را به‌دست بگیرید و اجازه ندهید آنچه رسانه‌ها برایتان ساخته‌اند تداعی شود. این‌بار منطقا ضرورت گشت ارشاد را ارزیابی کنید. یقین دارم مخالف‌ترین‌ها نیز موافقند. اجازه دهید با آرامش استدلال کنیم.به عزیزی که بسیار از دست گشت ارشاد عصبانی بود گفتم اگر کسی برهنه به خیابان بیاید مشکلی ندارید؟ گفت حتما مشکل دارم. گفتم چرا؟ گفت بالاخره یک حدی وجود دارد. همه جای دنیا این حد را پذیرفته‌اند. گفتم ممنون و پایان استدلال؛ پس تو هم با گشت ارشاد موافقی. همین که معتقدی از یک جا به بعد باید قهریه وارد شود پس گشت ارشاد ضروری است.این همانی است که برخی به غلط می‌گویند حجاب اجباری. حال آنکه الزام قانونی است که به قول تو در همه ‌جای دنیا نیز وجود دارد.اما احتمالا سر اندازه آن اختلاف باشد. به‌نظرت شما باید مرز حجاب را تعیین کنی یا من یا دین؟ گفت هیچ‌کدام؛ عرف. گفتم عرف چیست؟ عرف کی؟ عرف کجا؟ مثلا عرف گاوپرست‌ها خوبه یا عرف سکولارها یا عرف لاابالی‌ها؟ گفت عرف مردم جامعه. گفتم قبول داری اکثریت مردم ما مسلمانند؟ گفت بله. گفتم قبول داری حجاب جزئی از دین است؟ تأیید کرد.

 

روزهای سرخ بورس

روزنامه آرمان امروز:وعده‌هاي دولت براي ساماندهي بازار سرمايه به سرانجام نرسيد آرمان امروز – رئيس دولت سيزدهم در تبليغات پيش از انتخابات بارها وعده بازگشت اعتماد و ساماندهي بازار سرمايه را داده بود. او به سهامداران قول داده بود تا نگراني‌هاي پيش آمده از عملکرد دولت قبل برطرف شود. همچنين در ابتداي سال جاري ابراهيم رئيسي گفته بود که دنبال آن هستيم تا بازار سرمايه ثبات پيدا کرده، ‌سهامداران به آرامش برسند و بازار سرمايه بازار پررونقي باشد که سهامداران و کشور از آن منتفع شوند.​با اين حال اما بازار سرمايه با افت و خيزهاي فراواني همراه بود و البته روز گذشته نيز شاخص قرمزپوش بود و از روز شنبه کانال يک ميليون و 500 هزار واحد پس از دو ماه از دست رفت و روند خروج سرمايه حقيقي براي هجدهمين روز متوالي ادامه داشت. هرچند بالا رفتن شاخص تا اين ميزان هم از سوي بسياري از سهامداران به نوعي بي فايده تلقي مي‌شد؛ چرا که ارزش ريالي بسياري از سهم‌ها متناسب با روند رشد شاخص، بالا نرفته بود و در عمل زياني جبران نشده بود. با اين همه اما همين شاخص هم نتوانست پايدار بماند و همچنان روند بي‌اعتمادي به بازار سرمايه ادامه دارد.اين در حالي است که آذر ماه سال گذشته وزير اقتصاد از 10 تصميم راهبردي که در ستاد اقتصادي گرفته شده بود خبر داده بود تا سال 1401 بازار متحول شود. اما شايد بتوان گفت اين 10 فرمان عملاً تاثير چشم‌گيري در روند بازار سرمايه نگذاشت.

 

«دشت» قطر از مذاکرات ایران و آمریکا

روزنامه آرمان ملی: مواضع آمریکا در برابر ایران و به‌ویژه نفت و گاز ایران نشان از آن دارد که این کشور در مقابل تعهدات خود حتی در مذاکرات اخیر دوحه قطر مواضع پایداری نداشته است. در این میان قطر برای دستیابی به سهم‌های جدید در بازارهای جهانی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است که نمونه آن بستن قرارداد با شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکاست. شرکت‌هایی که حضور آنها در قطر نشان از این دارد که افزایش تولید نفت و گاز به‌ویژه از میادین مشترک در دستور کار مقامات قطری قرار گرفته است. این درحالی‌ست که ایران در میادین مشترک با قطر نظیر پارس جنوبی دچار عقب‌ماندگی‌هایی شده است. در حقیقت دست دادن آمریکا و قطر و دور زدن ایران برخلاف اهدافی که در مذاکرات اخیر هسته‌ای در دوحه پیگیری می‌شد به همین دلیل هم وضع تحریم‌های جدید آمریکا باز هم نشان داد قدرت مذاکرات در مقابله با کشورهای طرف برجام چقدر اهمیت دارد و هدایت این مذاکرات از طرف ایران چقدر باید مورد توجه قرار بگیرد. البته با توجه به برهم خوردن تعادل بازار نفت و گاز جهان، ایران می‌تواند با تعیین استراتژی مناسب‌تر از فرصت‌های پیش آمده بهره ببرد.  بهروزی فرد، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» درباره مواضع آمریکا در مقابل فروش نفت و گاز ایران و وضعیت بازار جهانی و تحرکات قطر در حوزه تولید گاز اظهار کرد: برداشت قطر یا عراق از میادین مشترک با تمام قدرت اتفاقی طبیعی است .این کشورها به دنبال منافع ملی خود هستند. ایران هم باید با تمام توان و امکانات نظیر به خدمت گرفتن شرکت‌های بزرگ دنیا در زمنیه افزایش تولید به‌ویژه در میادین مشترک گام بردارد که این امری طبیعی است. او ادامه داد: وضعیت بازار انرژی جهان به شکلی است که آمریکا به دنبال افزایش تولید نفت برای کنار گذاشتن روسیه است.

 

سرنوشت ایویچ برای اسکوچیچ

روزنامه ابتکار:بحث تغییر سرمربی بار دیگر حوالی تیم ملی ایران شنیده می‌شود.به گزارش خبرآنلاین، بحث تغییر سرمربی تیم ملی در فاصله کمتر از پنج ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بسیار جدی شده و شواهد و قرائن حاکی از آن است که ایران با سرمربی‌ای به جز دراگان اسکوچیچ در جام جهانی حضور پیدا خواهد کرد. در این بین با وجود تمام شایعات بازگشت کارلوس کی‌روش، به نظر می‌رسد یک سرمربی ایرانی در جام جهانی هدایت ایران را بر عهده خواهد داشت.این موضوع حتی به اردوی تیم ملی هم کشیده شده و پس از بالا گرفتن خبرها و شایعه‌های برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران، برخی بازیکنان و اعضای تیم ملی با انتشار متنی مشترک در استوری صفحات شخصی اینستاگرام خود، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. در استوری منتشر شده از سوی بازیکنان تیم ملی آمده است که از انجام هرگونه تغییر در تیم خودداری شود تا در این بازه زمانی کوتاه و حساس باقی مانده تا شروع جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی دچار حاشیه نشود. قابل ذکر است که این استوری ابتدا توسط آزمون منتشر شد و سپس علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین‌ کنعانی‌زادگان نیز استوری او را بازنشر کرده‌اند.البته ظاهرا این اقدام با نظر موافق همه بازیکنان تیم ملی همراه نبوده و تعدادی از بازیکنان جوان و باتجربه تیم ملی با وجود گذشت ۲ تا ۳ ساعت از اقدام آزمون و این نفرات ملی پوش چنین استوری را در صفحه خود منتشر نکردند. سید مجید حسینی، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد، مهدی ترابی، احسان حاج صفی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، امیر عابدزاده، سعید عزت‌اللهی، میلاد محمدی، کاوه رضایی، پیام نیازمند، سامان قدوس، مهدی قائدی، سید حسین حسینی و مرتضی پورعلی گنجی جزو نفرات باتجربه‌ای هستند که همزمان با این اقدام برخی‌ هم‌تیمی‌های خود از انتشار استوری مشترک در صفحه شخصی خود خودداری کردند.

 

بازگشت ماسک

روزنامه ایران: دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه روند کرونا در بیش از ۱۱۰ کشور جهان افزایشی است، گفت: ویروس غالب جهان در حال حاضر،  4BA. و  5.BA است. البته در هند، زیرسویه BA. 2.75 شناسایی شده که سازمان جهانی بهداشت، موارد آن را رصد می‌کند. دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه هفتاد و دومین جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا افزود: روند مبتلایان، بستری‌ها و اندکی هم مرگ‌و‌میر بیماران کووید۱۹ در کشورهای جهان رو به افزایش است به گونه‌ای که در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت این افزایش موارد، گزارش شده است. وی اظهار داشت: در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور به بیش از ۲ هزار و بستری‌های جدید به حدود ۳۰۰ نفر رسیده بنابراین توصیه کمیته علمی این است که حتی در فضاهای باز که افراد تجمع دارند و همچنین در فضاهای بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس حتماً در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک هم استفاده شود. ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به ایرنا گفت: اکنون سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا پایین آمده و توصیه می‌کنیم مردم نسبت به اصول بهداشت فردی و اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند. انواع واکسن‌های کرونا در کشور موجود بوده و به‌شدت روی بیماری تأثیر دارند و فرقی نمی‌کند که چه نوع واکسنی را افراد دریافت کنند، همه آنها دارای ایمنی‌زایی بوده و در برابر کرونا مقاوم عمل می‌کنند. براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که از ۱۷ تیر اعمال می‌شود، بر خلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر 4 شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

 

تعدیل شکاف طبقاتی در ایران

روزنامه تجارت: شاخص ضریب جینی در ایران چگونه است؟ در دهه 90 به دلیل تورم فزاینده و افت قدرت خرید مردم ضریب جینی و فاصله طبقاتی به سمت افزایش حرکت کرد و اکنون در دولت سیزدهم با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گامی در جهت کاهش شکاف طبقاتی از طریق پرداخت مستقیم یارانه نقدی برداشته شده است. به گزارش «تجارت»، از ضریب جینی در اقتصاد به عنوان اندازی گیری میزان نابراری درآمدی یا به عبارت دیگر برای سنجش کیفیت توزیع درآمدی در جامعه از آن استفاده میشود.این ضریب عددی بین صفر و یک است که هرچه میزان نابرابری در جامعه ای بهتر باشد،ضریب جینی آن به صفر نزدیک تر و هرچه نامطلوبتر،به یک نزدیک است. ضریب جینی نسبتی است بین درآمد تجمعی و جمعیت،به بیان دیگر بیان میکند که هر درصد از جامعه چه سهمی از درآمد را داراست.برای مثال در جامعه ای فرضی سهم دهک اول ۵ درصد از درآمد کل و سهم دهک دوم ۶ درصد از درآمد کل است،اکنون میتوان گفت ۱۱ درصد از درآمد کل متعلق به ۲۰ درصد جمعیت است. کاستی‌های اساسی کارکرد نظام اقتصادی، شکاف‌های بزرگی از نظر ثروت و درآمد بین افراد ایجاد کرده و موجب بروز نارضایتی‌های شدید در بین اقشار مختلف مردم شده است که می‌تواند ثبات و آرامش جامعه را با چالش‌های جدی مواجه سازد. شاخص ضریب جینی و نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) که ازجمله شاخص‌های سنجش توزیع درآمد هستند، نشان می‌دهد ایران در ضریب جینی از 87 کشور وضعیت بدتری دارد و نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) درحالی در ایران نزدیک به 14 برابر است که این شاخص در کشورهای توسعه‌یافته حدود 6 تا 7 برابر است.

 

ائتلاف در شن‌زار

روزنامه جوان:پس از چند هفته، انتظار سعودی – صهیونیستی برای ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به منطقه به سر آمد و او روز چهار شنبه وارد تل‌آویو خواهد شد تا با کمک متحدانش نسخه جدیدی را برای خاورمیانه بپیچند؛ نسخه‌ای که در آن تشکیل ائتلاف ضدایرانی با محوریت ریاض و تل‌آویو، متقاعد کردن سعودی‌ها برای افزایش تولیدات نفتی برای کاهش قیمت حامل‌های انرژی در جهان و مهم‌تر از همه هموار کردن مسیر عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی از جمله اولویت‌های اصلی آن به شمار می‌رود. اما تجربه ثابت کرده که هرگونه طرحی در منطقه بدون مشارکت ایران و با هدف ضربه زدن به مقاومت کاری از پیش نخواهد برد و ائتلاف نمایشی هم که قرار است روی ستون‌های «گنبد آهنین» برپا شود، سقفی بالا سر خود نخواهد داشت، چرا که ایران گفته قاطعانه به این طرح مخرب واکنش نشان خواهد داد و سپری که قرار است امنیت برای شیخ‌نشین‌ها و اسرائیل به ارمغان آورد، وحشت و ترس را به آن‌ها هدیه خواهد کرد.جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا قرار است از روز چهار شنبه سفری دو روزه را به عربستان سعودی و سرزمین‌های اشغالی انجام دهد و مقامات عربی و صهیونیستی از مدت‌ها پیش چنان این سفر را بزرگ‌نمایی کرده‌اند که انگار قرار است تحول بنیادین در منطقه رخ دهد. در این سفر آنگونه که رسانه‌ها کم و بیش به آن پرداخته‌اند، چند مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امریکا که پس از بحران اوکراین سیاست منزوی کردن روسیه و شکست این کشور در میدان اوکراین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است تلاش می‌کند با کمک متحدانش در خاورمیانه بخشی از پروژه‌های خود در جهان را عملی کند. مسئله انرژی اکنون در اولویت غربی‌ها قرار دارد و کشور‌های عربی خلیج فارس با در اختیار داشتن ذخایر عظیم انرژی می‌توانند به کمک غربی‌ها بشتابند. به همین خاطر یکی از مسائلی که در سفر بایدن به عربستان مطرح خواهد شد، مسئله نفت است.

 

رستگاری در تابستان

روزنامه خراسان: هر چند حدود یک ماه از تابستان گذشته اما هنوز یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های والدین، ثبت‌نام فرزندان‌شان در کلاس‌های تابستانی است. پدر و مادرها با این تصمیم می‌خواهند که فرزندشان برای اوقات‌فراغتش به شیوه پربارتری برنامه‌ریزی و از آن استفاده کند. حالا که تب تبلیغات این کلاس‌های فوق‌برنامه در کوچه و خیابان‌ها و همچنین فضای‌مجازی بالا گرفته، مهم است که پدر و مادرها با مهم‌ترین نکاتی که باید در این مسیر مورد توجه قرار دهند، آشنا شوند. یک کلاس تابستانی به اندازه یک کلاس درسی از اهمیت برخوردار است زیرا اگر در انتخاب کلاس‌های تابستانی دقت شود، سبب پرورش خلاقیت و استعدادهای کودکان و نوجوانان خواهد شد و انرژی و انگیزه کافی برای ادامه دادن مسیر تحصیلی در آن‌ها، بیشتر می‌شود پس نباید ثبت نام فرزندان‌ در کلاس‌های تابستانی در اوقات فراغت را بی‌اهمیت بپنداریم. در پرونده امروز زندگی‌سلام، یک روان‌شناس از باید و نبایدهای ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی می‌گوید، ویژگی‌های یک کلاس فوق برنامه خوب را مطرح کردیم و فهرستی از کلاس‌هایی که برای پر کردن اوقات‌فراغت کودک‌تان، باید مورد توجه و تامل قرار بگیرد. باید و نبایدهای ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی:والدین این روزها باید فهرستی از فعالیت‌های مورد علاقه کودک‌شان با مشورت خودش آماده کنند تا تابستان پربارتری در انتظار فرزندشان باشد.

 

آغاز برخورد با شبکه نیابتی دشمن غربگرایان را به دست و پا ‌انداخت

روزنامه کيهان:همزمان با بازداشت چند دیپلمات متخلف و عناصر مرتبط با شبکه‌های بیرونی، مدعیان اصلاحات همنوا با ضدانقلاب به صف شدند تا با صدور بیانیه و اظهارنظرهای رسانه‌ای، فعالان شبکه نیابتی دشمن را تطهیر کنند. بازداشت یکی از عناصر معلوم‌الحال شبکه نیابتی غرب که محکوم فتنه 88 بوده و چند سالی هم در نوشته‌ها و مواضع خود، ضمن نشر اکاذیب، مردم را به آشوب و اغتشاش دعوت می‌کرده است، مدعیان اصلاحات را به دست‌وپا ‌انداخته تا او را «اصلاح‌طلب صاحب‌نظر»، «قانونگرا و خشونت‌پرهیز» معرفی و یا بازداشت او را «خبر بد برای ملت ایران» قلمداد کنند! این در حالی است که این فعال اپوزیسیون و سایر بازداشت‌شدگان در برهه‌های مختلف به‌ویژه طی چند سال گذشته از آزادی حاکم در فضای سیاسی نظام جمهوری اسلامی و صبر افکار عمومی سوءاستفاده کرده و از اقدامات مجرمانه خود دست برنداشته‌اند. نکته حائز اهمیت آنکه شواهد و نشانه‌های اقدامات غیرقانونی بازداشت‌شدگان که وصف‌های مجرمانه‌ای را به خود اختصاص داده (نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و…) به‌راحتی و از طریق بازدید کانال‌ها و حساب‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی در دسترس افکار عمومی و به‌ویژه مدعیان اصلاحات است. مستندات قانونی  برای مقابله با شبکه نیابتی غرب بنابر همین شواهد و مستندات قانونی است که هیاهوی سیاسی و رسانه‌ای علیه بازداشت متهم یا متهمان آن‌هم برای منافع حزبی و جنایی امری مطرود و غیرقابل‌پذیرش است به‌ویژه آنکه قانونگذار در مواد 500 – 508 – 610 – 698 و 700 قانون مجازات اسلامی یا در موارد دیگری مانند ماده 18 قانون جرائم رایانه‌ای، عناوین مجرمانه‌ای چون نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و… را جرم‌انگاری کرده است.

 

برائت از هرزه‌زبانی!

روزنامه وطن امروز: روز جمعه هفته گذشته مصطفی تاج‌زاده از عناصر فتنه‌گر سال 88 که اخیراً با مواضع تندروانه خود مشی رادیکالی در مقابل جمهوری اسلامی را در پیش گرفته بود، به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» بازداشت شد.   چند هفته قبل بود که مصطفی تاج‌زاده در جریان یکی از گفت‌وگوهای مجازی با نمایندگان جریانات برانداز از وجود اهداف مشترک با این گروه‌ها سخن گفته بود تا به شکل علنی کد همراهی و همصدایی با ضدانقلاب خارج‌نشین را به نیروهای همسو با خود صادر کند. اتهام‌های متعدد به حاکمیت، حمله‌های مکرر به مدافعان حرم و زیر سوال بردن دستاوردهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی، از جمله مواردی است که تاج‌زاده به تنهایی در کارنامه خود به ثبت رسانده است. اما تاج‌زاده در تخریب و دروغ بستن به نظام جمهوری اسلامی تنها نیست و همسرش فخری‌سادات محتشمی‌پور نشان داده در فحاشی و هرزه‌گویی علیه جمهوری اسلامی جلوتر از دختر رفسنجانی نباشد، عقب‌تر هم حرکت نمی‌کند.  پس از بازداشت مصطفی تاج‌زاده، فخری محتشمی‌پور که از قضا مانند شوهرش به ‌خاطر عدم تحمل شکست در انتخابات و حضور در جمع آشوبگران فتنه 88 سابقه بازداشت دارد، در ویدئویی 10 دقیقه‌ای ضمن اعلام خبر بازداشت همسرش، شروع به تهمت‌زنی به نهادهای حاکمیتی کرد.  اما محتشمی‌پور پا را فراتر گذاشته و در بخشی از فحاشی‌های خود، شروع به اهانت به رهبر انقلاب اسلامی کرد و به نوعی برای رهبر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خط و نشان کشید؛ کاری که حتی هرزه‌‌گویی مثل فائزه هاشمی‌رفسنجانی نیز تاکنون جرأت انجام آن را نداشته است.  فخری محتشمی‌پور در سراسر ویدئوی 10 دقیقه‌ای خود، با اهانت به ولی‌فقیه جامعه، تهمت‌ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رجزخوانی برای مأموران امنیتی و در نهایت تشویش اذهان عمومی جامعه، سعی دارد تا روی فتنه‌انگیزی‌ها و اقدامات همسرش علیه امنیت ملی کشور سرپوش بگذارد که همین موضوع تأیید همه اتهاماتی است که شوهرش به‌خاطر اقدامات اخیرش با آنها روبه‌رو است.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.