لیز تراس، جدیدترین نامزد صندلی جانسون

وزیرخارجه انگلیس، ۲۰ رای اعضای محافظه‌کار پارلمان برای دور اول انتخاب نخست‌وزیر را دریافت کرد

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند تاکنون ریشی سوناک، وزیر دارایی پیشین، پنی موردانت، معاون وزیر تجارت و تام تاگنهت، رئیس مجلس عوام توانسته‌اند حداقل آرای لازم در دور اول انتخابات را به دست آورند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ تاکنون ۱۱ نفر نامزدی خود برای نخست‌وزیری انگلیس را اعلام کرده‌اند که دو تن از آن‌ها یعنی لیز تراس و ناظم زهاوی، هم‌اکنون در سمت وزیر فعالیت می‌کنند.

بوریس جانسون هفته گذشته اعلام کرد از سمت رهبر حزب محافظه‌کار استعفا می‌دهد و با تعیین یک رهبر جدید برای این حزب از سمت نخست‌وزیری هم کناره‌گیری خواهد کرد.

هنگامی که یک رهبر محافظه‌کار کنار می‌رود، روند انتخاب یک رهبر جدید در این حزب آغاز می‌شود. بر اساس قوانین فعلی، نامزدها برای شرکت در این انتخابات درون حزبی به حمایت هشت نماینده محافظه‌کار نیاز دارند.

هنگامی که همه افراد اعلام نامزدی کردند، در صورتی که بیش از دو نامزد وجود داشته باشد، نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان چند دوره رای‌گیری می‌کنند تا در نهایت دو نفر باقی بمانند.

در دور اول چنین انتخاباتی، نامزدها باید حداقل ۵ درصد آرا را کسب کنند تا در رقابت باقی بمانند که این در شرایط کنونی معادل رای ۱۸ نماینده پارلمان می‌شود.

در دور دوم رای‌گیری، هر نامزدی که به ۱۰ درصد آرا معادل ۳۶ نماینده پارلمان دست پیدا کند به مرحله بعدی می‌رود. در دور بعدی کاندیدایی که کمترین آرا را داشته باشد از صحنه رقابت رهبری حزب محافظه‌کار، حذف می‌شود.

در نهایت دو کاندیدا باقی می‌مانند که در این وضعیت دیگر تنها نمایندگان پارلمان حق رای دادن ندارند و این بار همه اعضای حزب محافظه‌کار از سراسر بریتانیا امکان انتخاب رهبر آینده حزب را پیدا می‌کنند.

هر شخصی که در رقابت برای رهبری محافظه‌کار انتخاب شود، رهبر این حزب در پارلمان خواهد شد که در حال حاضر بیشترین تعداد نمایندگان را دارد و در نتیجه، ملکه انگلیس از آن فرد خواهد خواست که دولت تشکیل دهد./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.