معرکه در معرکه/ چرچیل پلاستیکی/ در مرزهای تختی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بحث فعالیت گسترده پزشک‌نماها ، حق تحقيق و تفحص در همه امور کشور ، بازار نفت مانند بازار طلا و دلار ، روند خالی شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر ، سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا ، تغییر معادلات جنگ با پهپاد‌های ایرانی ، استعفای بوریس جانسون از سمت نخست‌وزیری، اولین تصاویر ارسالی از تلسکوپ جیمز وب و… پرداختند

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به ایران در هفته پیش‌رو پرداختند و در کنار آن به بحث فعالیت گسترده پزشک‌نماها ، حق تحقيق و تفحص در همه امور کشور ، بازار نفت مانند بازار طلا و دلار ، روند خالی شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر ، سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا ، تغییر معادلات جنگ با پهپاد‌های ایرانی ، استعفای بوریس جانسون از سمت نخست‌وزیری، اولین تصاویر ارسالی از تلسکوپ جیمز وب و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

معرکه در معرکه

روزنامه شرق: امروز چهارشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل و بعد از آن عربستان سعودی سفر می‌کند. به موازاتش اخباری دال بر سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به ایران در هفته پیش‌رو منتشر شد. این سه سفر با توجه به اهداف متعدد و متضاد هر کدام از بازیگران میهمان و میزبان می‌تواند شرایطی را برای منطقه غرب آسیا رقم بزند. در این رابطه جلال میرزایی عقیده دارد که هم‌زمانی سفر ولادیمیر پوتین در هفته آتی برای حضور در ایران با سفر جو بایدن به اسرائیل و عربستان حکایت از آن دارد که وضعیت منطقه وارد مرحله حساس و پیچیده‌ای شده است که می‌تواند آبستن وقوع هر سناریویی باشد. از دید این نماینده سابق مجلس، جمهوری اسلامی ایران در این وضعیت بغرنج نباید روابط با مسکو را به نحوی پیش ببرد که شائبه حمایت از طرف متجاوز در جنگ اوکراین را تقویت کند؛ چرا‌که دامن‌زدن به این جبهه‌بندی بعد از جنگ اوکراین تبعات خاصی برای تهران به دنبال خواهد داشت. اگرچه برخی جریان‌های داخلی با کوبیدن بر طبل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین سعی دارند به‌عنوان پرچم‌دار حمایت از پوتین هزینه‌هایی را برای کشور ایجاد کنند، اما باید توجه داشت که حتی‌المقدور یک سیاست خارجی مستقل در دستور کار تهران قرار گیرد به‌نحوی‌که ضمن بهره‌گیری از امتیازات با روس‌ها خود را در جنگ اوکراین بی‌طرف نشان دهد؛ کما‌اینکه مشابه این رفتار توسط دهلی‌نو و پکن نیز اجرائی شد.

 

چرچیل پلاستیکی

روزنامه فرهیختگان: بوریس جانسون را باید «چغر و بد‌ بدن» عرصه سیاست دانست. او روز پنجشنبه هفته گذشته بالاخره پس از مدت‌ها کشمکش‌های طولانی‌مدت پذیرفت تا از سمت نخست‌وزیری استعفا دهد. این درحالی است که از سال گذشته و به‌دنبال افشای رسوایی موسوم به «پارتی‌گیت» جانسون در معرض اتهامات و اعتراض‌های گسترده‌ای قرار گرفته بود. این اتهامات نشان می‌داد جانسون علی‌رغم وجود محدودیت‌های کرونایی دست به برگزاری میهمانی برای اعضای دولت و همچنین جشن تولد خود زده است.با این حال چنین اتهاماتی که به‌ویژه از نظر اجتماعی و افکار عمومی مهم تلقی می‌شدند باعث نشد تا جانسون از مقامش دست بکشد؛ او ماه‌ها جنگید تا جایی‌که از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته با استعفای دست‌کم 60 وزیر، معاون وزیر و دیگر اعضای ارشد دولتش مواجه شد.هرچند جانسون استعفا را پذیرفته است اما همچنان قصد دارد با وجود ناکامی‌های عیانش در کسوت نخست‌وزیر موقت ساکن خانه شماره 10 خیابان داونینگ استریت باشد. این موضوع مورد خشم سیاستمداران انگلیسی قرار گرفته است به‌گونه‌ای که کی استارمر، رهبر حزب کارگر تهدید کرده درصورت باقی ماندن جانسون در سمتش درخواست عدم رای اعتماد به وی را در پارلمان مطرح خواهد کرد. این مشکلات کلان هرچند اثراتی فراتر از سقوط جانسون دارند اما سقوط وی نیز به‌نوعی می‌تواند پیامد آنها تلقی شود. به همین دلیل باید مشکلاتی را که بریتانیا امروز با آنها درگیر است، برشمرد زیرا آنها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، در سطحی زیاد یا کم در استعفای وی نقش داشته‌اند.

 

سهم پزشک نماها در تخلفات، 30 برابر پزشکان

روزنامه همشهری: کمبود پزشک و متخصص، ماجرای عریض و طویل زیرمیزی‌ها و فرار مالیاتی، فعالیت گسترده پزشک‌نماها و ویزیت و حق عمل‌هایی که گاه به دلار گرفته می‌شود؛ اینها بخشی از چالش‌های نظام سلامت است که هر بار انگشت اتهام را به سمت جامعه پزشکی نشانه می‌گیرد. پزشکان اما هر بار، واکنش نشان می‌دهند؛ از ضعف قوانین و بیمه‌ای که پوشش قابل‌قبولی برای خدمات درمانی ندارد، گلایه می‌کنند و از تعرفه‌هایی که واقعی تعیین نمی‌شود و تخلفات را رقم می‌زند، انتقاد دارند. با اینکه بیماران انتقادهای زیادی دارند، اما سازمان نظام‌پزشکی به‌عنوان ارگانی صنفی که شکایت‌های این حوزه را پیگیری می‌کند، تأکید دارد که سالانه 900میلیون نفر خدمت به مردم داده می‌شود، اما عدد تخلفات پایین است. به‌گفته بالاترین مقام این سازمان، سال قبل 42درصد از پرونده‌های شکایت از پزشکان منجر به کیفرخواست و در 83درصد از این پرونده‌ها به نفع بیماران رأی صادر شد. حالا در این شرایط محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام‌پزشکی میزان هجمه‌ها به جامعه‌پزشکی را شدید می‌داند. او می‌گوید افرادی نامطلع، بدون اینکه در این حوزه فعالیت کنند، می‌خواهند برای جامعه‌پزشکی تصمیم بگیرند. آنها در رسانه‌ها انتقادهای تند می‌کنند و با این اقدامات، اعتماد میان پزشک و بیمار را خدشه‌دار کرده‌اند.

 

اشتهای سیری‌ناپذیر برای تحقیق و تفحص

روزنامه آرمان امروز: مجلس شوراي اسلامي بر اساس اصل هفتادوششم قانون اساسي «حق تحقيق و تفحص در همه امور کشور را دارد»؛ اما آمارها حاکي از آن است که نمايندگان دوره يازدهم مجلس در استفاده از اين ابزار نظارت پارلماني زياده‌روي مي‌کنند.رئيس مجلس شوراي اسلامي در صحن علني ديروز مجلس، در حالي که تقاضاي انجام سه تحقيق و تفحص و قرائت گزارش يک تحقيق و تفحص در دستور کار قرار داشت، به نمايندگان يادآور شد که در دو سال نخست فعاليت آنان 298 درخواست به هيأت رئيسه مجلس تقديم و براي بررسي به کمسيون‌هاي مرتبط ارجاع شده است.به گزارش خبرگزاري خانه ملت، محمدباقر قاليباف در ادامه اعلام کرد که از ميان اين تعداد درخواست تحقيق و تفحص، 33 درخواست را کميسون‌هاي تخصصي به صحن علني براي تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص آورده‌اند.همچنين به گفته او، از ميان 33 تحقيق‌ و تفحص‌ تصويب‌شده در صحن علني مجلس، براي 22 مورد، هيأت تحقيق و تفحص تشکيل شده که از ميان آنها نيز زمان ارائه گزارش پنج هيأت منقضي شده است. رئيس قوه مقننه خاطرنشان کرد: در اين دو سال تنها يک گزارش تحقيق و تفحص، يعني گزارش نهايي هيأت تحقيق و تفحص از منطقه آزاد اروند که در دستور کار جلسه ديروز مجلس قرار داشت، در صحن علني مجلس قرائت شده است.قاليباف پس از ارائه اين آمار از نمايندگان خواست که هنگام ارائه درخواست‌هاي جديد تحقيق و تفحص به اين اعداد و ارقام «توجه کنند» و البته همزمان به اعضاي هيأت‌هاي تحقيق و تفحص هشدار دارد که هيأت‌رئيسه تصميم گرفته است اجازه ندهد زمان بررسي تحقيق و تفحص در هيأت‌ها بيش از شش ماه شود و حداکثر «در برخي از شرايط خاص» دو ماه اين مدت را  آن هم بدون اختصاص هزينه جديد تمديد کند.

 

مردم، معامله‌گران جدید نفتی

روزنامه ابتکار:غلامرضا سلامی‌ می‌گوید: اکنون بازار نفت نیز می‌تواند نقشی همانند بازار طلا و دلار ایفا کند بنابراین بازار انرژی و یا بازار بورس کالا می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افراد با دارایی‌های اندک باشد.در شرایط اقتصادی بی‌ثبات که روزبه‌روز ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند بسیاری از افراد برای حفظ دارایی خود در برابر کاهش ارزش پول، به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای هستند. به همین دلیل این افراد در حوزه‌های مختلفی از جمله طلا، سکه، بازار سرمایه، مسکن و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته همیشه سرمایه‌گذاری‌ها با سودهای کلان همراه نیست و گاهی اوقات ممکن است سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف متضرر شوند، به عنوان نمونه می‌توان به زیان سرمایه‌گذاران بورسی در مرداد سال 99 اشاره کرد. حال گفته می‌شود بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.بر اساس گزارشی از تسنیم، ابتدای خردادماه سال جاری بود که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد: «پیشنهاد جدیدی را در شرکت ملی نفت ایران و یک مدل جدید فروش نفت ارائه کردیم که فرآیند کارشناسی آن رو به اتمام است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌تواند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند.

 

بازگشت به ارز 4200 توماني

روزنامه اعتماد:كمتر از 50 روز پس از خارج شدن ارز 4200 توماني از محاسبات حقوق واردات كالا در گمرك، حالا و براساس اعلام وزير اقتصاد، دولت يك لايحه دوفوريتي براي عدم اجراي حكم قانون بودجه درخصوص تغيير نرخ محاسباتي ارز در گمرك از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الكترونيك موسوم به ETS (25هزار تومان) تهيه كرده است.  احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي در اين باره گفته است: پس از آنكه مجلس دو فوريت لايحه قبلي دولت كه در موضوع اصلاح نرخ ارز محاسباتي گمرك و برخي موارد ديگر بودجه سال ۱۴۰۱ را رد كرد، به جهت اهميت ويژه اين موضوع براي دولت، مجددا يك لايحه دو فوريتي مستقل و تنها متمركز بر موضوع بازگشت نرخ محاسباتي گمرك از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان به تصويب هيات دولت رسيده است. وزير اقتصاد ادامه داد: اهميت اين مساله از اين جهت است كه نرخ محاسباتي ارز در گمرك تاثير بالايي در هزينه تمام شده توليد دارد و براي آنكه قيمت‌ها در سال ۱۴۰۱ بيش از اين افزايش پيدا نكند دولت تصميم به بازگشت نرخ محاسباتي گمرك به نرخ سال گذشته گرفته است. وي با بيان اينكه لايحه دو فوريتي جديد با امضاي رييس‌جمهور به مجلس ارسال شده است، گفت: به محض اينكه اعلام وصول اين لايحه از سوي هيات رييسه مجلس انجام شود، اين موضوع در دستور كار قرار خواهد گرفت.

 

15 هزار میلیارد تومانی که نمک شد!

روزنامه ایران:در چند روز گذشته «#اورمو_گولو» در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً توئیتر در سطح جهانی ترند شد. بسیاری از کاربران با این هشتگ به زبان‌های ترکی، فارسی و انگلیسی نسبت به روند خالی شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر واکنش نشان دادند. ​​​​​​​در چند روز گذشته «#اورمو_گولو» در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً توئیتر در سطح جهانی ترند شد. بسیاری از کاربران با این هشتگ به زبان‌های ترکی، فارسی و انگلیسی نسبت به روند خالی شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر واکنش نشان دادند. در میان این طوفان ‌توئیتری بحران دریاچه ارومیه، برخی کاربران با اشاره به سطح پایین تراز دریاچه و مرگ تدریجی آن به ویژه در یک دهه اخیر، این سؤال را مطرح کردند که «15 هزار میلیارد تومانی که طی 7 سال در راستای احیای این دریاچه هزینه شد، کجا رفت؟»عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، مرداد ماه 1400 در مراسم افتتاحیه پروژه‌های زیست محیطی با حضور حسن روحانی رئیس دولت قبل عنوان کرده بود: «برای احیای دریاچه ارومیه در هفت سال گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان به قیمت جاری سرمایه‌گذاری شده است.»

 

اختلال جدید در بازار مسکن

روزنامه تجارت: بررسی سه شاخص قیمت، متراژ و محدوده معاملات حاکی از آن است که دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن شهر تهران، مسیری جداگانه را طی می‌کنند؛ بدین معنا که عرضه واحدها از نوع بزرگ متراژ، بالاتر از میانگین قیمت و در محدوده شمال تهران است اما تقاضای واقعی در واحدهای کوچک، کمتر از متوسط قیمت و در مناطق مصرفی تمرکز کرده است. به گزارش «تجارت»، نزدیک ۵۷ درصد معاملات مسکن در محدوده قیمتی کمتر از میانگین شهر یعنی پایین‌تر از ۳۹.۴ میلیون تومان در هر متر مربع انجام می‌شود. از طرف دیگر متوسط قیمت در ۱۶ منطقه از شهر تهران پایین‌تر از سطح میانگین کلی است. واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع رتبه اول از نظر مساحت را به خود اختصاص می دهد و حدود ۵۴ درصد معاملات در واحدهای کمتر از ۸۰ متر انجام می‌شود. این در حالی است که عمده واحدهای عرضه شده در آگهی‌ها در محدوده شمالی پایتخت و بالاتر از ۸۰ متر مربع هستند. عمده خریدهای بازار مسکن در سه ماهه ابتدای امسال از نوع سرمایه‌گذاری بوده است. اما اتفاق مثبت می‌تواند این باشد که جریان بخر و بفروشی و سفته‌بازی در عین حال که بازار مسکن را مأمنی برای حفظ ارزش دارایی انتخاب کرده، تقاضای بالفعل خرید در سالهای آینده را در محاسبات خود لحاظ کرده است. به دلیل رشد سنگین قیمت خانه در چهار سال اخیر نبض خریدهای مصرفی بسیار کند می‌زند و خریدهای سرمایه‌ای پس از غیبت حدودا یک ساله عمده فضای بازار ملک را از اسفند سال گذشته تا کنون به خود اختصاص داده است.

 

پهپاد‌های ایران در کارزار دو ابرقدرت

روزنامه جوان:جنگ در اوکراین، معادلات عجیبی خلق و چیز‌های خارق‌العاده هم نمایان کرد که تا قبل از این، کسی حتی به فکرش هم خطور نمی‌کرد؛ مشخص شد جهان چقدر به گندم و مواد غذایی اوکراین و روسیه وابسته است.نمایان شد که اقتصاد جهان که داشت از سوخت‌های فسیلی فاصله می‌گرفت، هنوز از شوک‌های نفت اثر می‌گیرد و آشکار شد که خطر استفاده از سلاح هسته‌ای که زمانی صرفاً یک کابوس ذهنی بود، چقدر به واقعیت نزدیک است. حالا دو هفته مانده به پنج ماهگی جنگ، در حالی که نگرانی ته کشیدن تسلیحات در جنگ، غربی‌ها را به وحشت انداخته، صحبت از تغییر معادلات جنگ با پهپاد‌های ایرانی زبان به زبان می‌چرخد. همین چند هفته پیش بود که برخی منابع غربی، از همکاری نظامی ایران با روس‌ها در اوکراین صحبت کردند، خبری که البته رسماً در تهران تأیید نشد. حالا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دو شنبه شب به خبرنگاران گفته که روسیه خواستار دریافت صد‌ها پهپاد از ایران، از جمله پهپاد‌های مسلح برای استفاده در جنگ اوکراین شده است. سالیوان البته می‌گوید که هنوز معلوم نیست که ایران پهپادی در اختیار روسیه گذاشته یا نه، اما تأکید کرده که امریکا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران برای آموزش نیرو‌های روسیه برای استفاده از این هواپیما‌ها احتمالاً در ماه جاری آماده می‌شود. مثل خیلی از از رویداد‌های جنگ اوکراین، حرف‌های دو شنبه شب سالیوان برای خیلی‌ها عجیب بود، از جمله مجری شبکه آلمانی WELT که دیروز گفت فکر نمی‌کرده صنعت پهپادی ایران در این حد پیشرفته است که بتوانند به روسیه پهپاد صادر کنند. با این حال، واکنش دوپهلوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشان داد صحبت‌های سالیوان چندان هم بی راه نیست.

 

خیره شدن به 13 میلیارد سال قبل

روزنامه خراسان:بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار اولین تصاویر ارسالی از تلسکوپ جیمز وب رونمایی شد.(اولین تصویر دوشنبه شب و تصاویر بعدی عصر سه شنبه منتشر شد که در گوشه سمت چپ پرونده مشاهده می کنید) تلسکوپی که پروژه ساختش از سال 1996 شروع و از 2005 دوباره طراحی شد و مغزهای بزرگ جهان از کشور های مختلف با همکاری هم و صرف بودجه‌ای حدود 10 میلیارد دلار دست به‌ دست هم دادند تا امروز اولین تصویر ارسالی‌اش را از عمیق‌ترین نقطه کیهان، یعنی وقتی فقط 330 میلیون سال از آغاز جهان و انفجار اولیه گذشته ببینیم. تصویری که نورش بیش از 13 میلیارد سال نوری را طی کرده تا توسط جیمز وب شکار شود. تصویر فعلی نمایی از تمام کیهان نیست، بلکه عمیق‌ترین تصویری است که تا به ‌حال بشر دیده. دنیا با دیدن این تصویر به وجد آمده و همه نگاه‌ها معطوف به این دستاورد است. اما شاید برای خیلی از ما سوال باشد چرا این تصویر مهم است؟ چه فرقی دارد ما تصویری از شروع جهان ببینیم یا نه؟ چرا این همه وقت و هزینه برای چنین پروژه‌ای صورت گرفته است؟ در این پرونده سراغ پاسخ به این سوالات خواهیم رفت که چرا ماموریت جیمز وب، سرآغاز عصر تازه‌ای در علم نجوم است و این تلسکوپ با یافته‎‌هایش به کدام معماهای نجومی پاسخ خواهد داد. واقعیت این است دانش نجومی بشر که گام‌های اول را با امثال گالیله، نیوتن و در ادامه نظریات اینشتین، هابل، جرج گاموف و… برداشته با یافته‌های تلسکوپ‌هایی مثل هابل و دبیلو مپ تکمیل شد و کیهان شناسی در دهه‌های اخیر مدام از فضای نظری به سمت عینی‌تری گام برداشت تا برای اثبات فرضیه‌های قبلی، توسط ابزار های پیچیده  یافته‌هایی پیدا شود.

 

پا به پای انقلاب با شورای نگهبان

روزنامه کيهان:۱ ـ تاسیس و تشکیل یک نظام حکومتی، تمام کار نیست. نظام حکومتی بعد از تاسیس به حفاظت و حراست نیاز دارد. چراکه اگر در ساختار نظام هیچ نهاد و مرکزی برای حفظ اصول و مبانی نظام وجود نداشته باشد، کمترین امیدی به بقای آن نیست. حتی تصور این که در یک نظام حکومتی هیچ نهاد و مرکزی برای نظارت بر مفاد قوانین، صلاحیت مسئولان و انطباق قانون با مبانی مورد قبول نظام، وجود نداشته باشد، نه فقط تعجب آور است، بلکه احمقانه نیز هست. فرض کنید که مسئولان نظام کسانی باشند که به نظام اعتقادی ندارند! و یا قوانینی که در قوه مقننه وضع می‌شود با مبانی و اصول نظام همخوانی نداشته و با آن در تعارض باشد! بدیهی است که یک نظام حکومتی با این مختصات کمترین زمینه‌ای برای تداوم و بقا نخواهد داشت. شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران برای تامین این نیاز ضروری و حیاتی پیش‌بینی شده و در قانون اساسی گنجانده شده است.۲ ـ وجود یک مرکز و نهاد با مسئولیت حفاظت از اصول و مبانی یک نظام حکومتی منحصر به ایران اسلامی و شورای نگهبان نیست بلکه در ساختار تمام نظام‌های حکومتی دنیا (غیر از نظام‌های قبیله‌ای یا حکومت‌هایی که با دیکتاتوری مطلق اداره می‌شوند، نظیر عربستان و امارات) مرکز و یا نهادی شبیه شورای نگهبان وجود دارد که وظیفه آن مراقبت بر وضع قوانین و تأیید یا رد صلاحیت کسانی است که به مسئولیت‌های کلیدی نظیر ریاست جمهوری، نخست‌وزیری، وزارت، نمایندگی مجلس و… گُمارده می‌شوند.

 

در مرزهای تختی

روزنامه وطن امروز: 1- در روز انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، هواداران حسن یزدانی روی تشک ریختند تا با قهرمان‌شان عکس یادگاری بگیرند؛ اتفاقی که موجب شد به یک واقعیت تاریخی برسیم. غلامرضا تختی و دیگو مارادونا یک شباهت شگفت‌انگیز به هم دارند؛ بعد رفتن هر دو، ملت‌های‌شان مرتب در جست‌وجوی نسخه نوظهور این دو بودند. در آرژانتین سرانجام لیونل مسی به نزدیکی‌های دن دیگوی کبیر رسید و در ایران هم حالا حسن یزدانی از جنس کشتی گرفته تا هیبت مردانه و مردمی و مهم‌تر از همه، یک تواضع بی‌غش، به مرزهای غلامرضا تختی نزدیک شده است. چه زمانی یک ورزشگاه برای لمس اسطوره زنده‌اش اینچنین به وسط تشک آمد؟ ۲- پیش‌تر بارها از به هم خوردن نظم ورزشگاه‌ها به هنگامه حضور تختی گفته‌اند و نوشته‌اند. فارغ از خطراتش و منهای هر اتفاقی که ممکن بود به واسطه خیل پرشور جمعیت برای پهلوان حادث شود، این ماجرا نشان داد حسن یزدانی از ش درست وارد قلب‌ها شده است. به شخصه زاویه دارم با فردپرستی، اسطوره‌سازی و این دست رفتار که یکی را تا عرش بالا می‌برند اما باور کنید جنس این پسر متفاوت است.  ۳- نه قرار است مارادونای دومی بیاید و نه تختی دیگری اما مسی بی‌تردید نزدیک‌ترین ورژن ممکن به اسطوره ابدی آرژانتینی‌ها شد و در اینجا حسن یزدانی بی‌رحمانه درون و بیرون گود، قلب‌ربایی کرد و می‌کند. یک ورزشگاه تماشاگر، از خود بی‌خود شد تا دستش برسد به نزدیک‌ترین کشتی‌گیر تاریخ ایران به غلامرضای افسانه‌ای.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.