گرافیتی، هنر یا آنارشیسم؟

خیلی‌ها گرافیتی‌کارها را به عنوان آنارشیست‌هایی که منظره شهر را خراب می‌کنند می‌شناسند

گرافیتی‌ها به قدری در عصر حاضر رایج شده‌اند که گاهی اوقات از نبودشان متعجب می‌شویم.

کلمه گرافیتی ریشه‌ای یونانی و ایتالیایی دارد. کلمه‌ «گرافین» به یونانی یعنی «نوشتن» و کلمه «گرافیتو» به ایتالیایی می‌شود «خراش»!

قدمتی برابر روم باستان

در گذشته «گرافیتی» اصطلاحی بود که برای اشاره به کتیبه‌ها و نقاشی‌های روی دیوار ویرانه‌های باقیمانده از قبرستان‌های باستانی پومپئی و رومی به ‌کار برده می‌شد. از اولین نمونه‌های گرافیتی می‌توان به تصاویر حک‌شده بر روی دیوارها در روم باستان اشاره کرد.

زادن شدن در شهر فیلادلفیا

گرافیتی از اواخر دهه ١٩٦٠ در فیلادلفیا رایج شد. در واقع کشیدن گرافیتی بیش از آنکه ارزش هنری داشته باشد، روشی برای ارایه اعتراضات و بیانیه‌های سیاسی و نشان‌دادن محدوده‌ باندها بود.

نخستین گرافیتی‌کار عصر

اولین هنرمند شناخته‌شده‌ گرافیتی‌کار، داریل مک ‌کری‌‌ است که در خیابانی به نام کرن‌برد مشغول به کار بود. از اواخر دهه ١٩٦٠، او و گروهی از دوستانش در پایان گرافیتی‌ها نام مستعارشان را روی دیوار خیابان‌های فیلادلفیا درج می‌کردند.

گمنام و مذمت‌گر شهرت

بسیاری از هنرمندانی که گرافیتی می‌کشند، ناشناس می‌مانند تا هم هویت‌شان حفظ شده و هم اینکه از عواقب قانونی‌ کارشان حذر کنند. هنرمندان سبک گرافیتی دوست دارند مثل نویسندگان در پایان کارهایشان یک نشانه‌ یا امضا منحصربه‌فرد به جا بگذارند؛ به این علامت‌ها «تگ» می‌گویند.

ناشناس، محبوب، شهیر

بنکسی محبوب‌ترین و همچنین ناشناس‌ترین نقاش گرافیتی ا‌ست. عمده‌ شهرت او به دلیل نقاشی‌هایی است که با استنسیل (شابلون) می‌کشد. مضامین گرافیتی‌های بنکسی بیشتر سیاسی و ضد جنگ‌اند. آثار او در بریستول انگلیس مشاهده می‌شود.

خلق هنر به قیمت مرگ

یکی از سبک‌های گرافیتی «نقطه‌ بهشت» است که غالبا در مکان‌های صعب‌العبور مثل پشت‌بام‌ها، بدنه‌ ساختمان‌ها و پل‌ها کشیده می‌شود. احتمالا علت نامگذاری این سبک به دو معنی ‌است. نخست اینکه این گرافیتی در مکان‌های مرتفع و بلند و نزدیک به آسمان کشیده می‌شود. معنای دیگر به این واقعیت اشاره دارد که حضور هنرمند در یک مکان مرتفع و خطرناک چالشی جدی ا‌ست و امکان مرگ او را در پی دارد و اگر این هنرمند بمیرد، به بهشت می‌رود.

هیجان و مسابقه با زمان

اصطلاح «انفجار گرافیتی‌» مربوط به زمانی‌ است که طرح یک نقاشی در مدت زمان بسیار کوتاهی به دست گرافیتی‌کاران کشیده شود. «گرافیتی روی قطار» یکی از اشکال معمول گرافیتی ا‌ست که بعضی از نقاشان در زمان بسیار کوتاه و پیش از آنکه مأموران راه‌آهن به خدمت‌شان برسند، به‌سرعت آن را روی قطار می‌کشند!

کلید واژگان هنر گرافیتی

در ادبیات هنرمندان گرافیتی به نقاشان تازه‌کار، اسباب‌بازی و به هنرمندانی که تجربه و منزلت بیشتری بین بقیه دارند، پادشاه یا ملکه گفته می‌شود! اغلب گرافیتی‌نویسان برای خودشان کتابی به اسم «کتاب سیاه» دارند که در آن طراحی‌ها و آثار هنری‌شان را ثبت می‌کنند.

هزینه‌ای گزاف برای زدودن

سالانه یک تا ٣ دلار از مالیات هر شهروند هزینه می‌شود تا گرافیتی‌ها از دیوار شهرها پاک شود! در لس‌آنجلس سالانه بیش از ٣٠‌میلیون فوت مربع گرافیتی از روی دیوار پاک می‌شود!

برگردان از فکت سایت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.