جزئیات دومین جلسه دادگاه حادثه اتوبوس خبرنگاران

وکیل شاکیان اتوبوس خبرنگاران گفت: روز گذشته دومین دادگاه اتوبوس خبرنگاران حادثه دیده ارومیه با حضور هیات کارشناسی، راننده، پدر مرحوم مهشاد کریمی و تعدادی از خبرنگاران در ارومیه برگزار و در آن چند سند مهم مبنی بر مناسب نبودن اتوبوس برای جاده فرعی درجه ۲ ارائه شد

به گزارش شهروند آنلاین؛محمد داسمه درباره روند دادگاه اتوبوس خبرنگاران در ارومیه افزود: جلسه دوم دادگاه پرونده اتوبوس خبرنگاران روز گذشته برگزار شد، در این جلسه هیات کارشناسی، راننده اتوبوس به همراه وکیل، پدر مرحوم مهشاد کریمی ( خبرنگار ایسنا) و تعدادی از خبرنگاران آسیب دیده از این حادثه حضور داشتند، در این جلسه از قصور مسوولان صحبت و به دو سند مهم اشاره کردیم.

وی ادامه داد: یکی اینکه سازمان حمل و نقل جاده ای کشور در گزارش تحلیلی عمقی خود اشاره کرده بود که انتخاب اتوبوس برای جاده فرعی درجه ۲ روستایی نامناسب بوده و ابعاد هندسی جاده با وسیله نقلیه ای که خبرنگاران را جابجا می کرد همخوانی ندارد که اینجا نیز قصور متوجه مسوولان است چون این جاده درجه ۲ فرعی روستایی بود باید از خودروی سبک وزن استفاده می شد کما اینکه فرمانده سابق پلیس راهور استان آذربایجان غربی نیز به این موضوع به درستی اشاره کرده بود.

وی اظهارداشت: موضوع دوم صورتجلسه ای بود که رییس کمیسیون عمران مجلس از جلسه تخصصی کمیسیون عمران ارسال کرده بود که در آن مرجع قضایی، جانشین پلیس راهور، فرمانده پلیس راه کشور ، بازرسی و حقوقی ناجا و مسوولان عالی رتبه حمل و نقل جاده ای حضور پیدا کرده بودند که صورتجلسه شده بود مبنی بر اینکه تقصیر را از جهات مختلف علاوه بر راننده متوجه مسوولان سفر کرده بود، ما این دو سند را در جلسه دادگاه ارائه کردیم و گفتیم از این بابت اتهام متوجه مسوولان سفر است و نقض قرار منع تعقیب را تقاضا کردیم که پرونده جهت تعقیب کیفری مسوولان سفر به دادسرا اعاده شود.

وکیل شاکیان اتوبوس خبرنگاران گفت: در ابتدا و پیش از شروع جلسه دادگاه زمانی که پشت در اتاق قاضی بودیم یکی از کارشناسان که مرا نمی شناخت گفت حالا فقط یک دیه است آنرا راننده بدهد دیگر ، این موضوع را در جلسه عنوان کردیم و تا حدودی جو متشنج شد.

وی افزود: در روند دادگاه خواستم که راننده ( شیری) در مقام متهم در جایگاه حاضر شود و از او دو سوال پرسیدم و هر دو مکتوب شد یک سوال این بود که پرسیدم آقای شیری چه کسانی به شما گفتند که از جاده فرعی بروید؟ یعنی رفت از جاده مواصلاتی بود برگشت از جاده فرعی که گفت مسوولان سفر گفتند.

داسمه ادامه داد: سوال دوم این بود که شما به عنوان راننده ای با ۲۵ سال سابقه اعلام کنید این جاده متناسب برای ون است یا اتوبوس ؟ که گفت متناسب برای ون است، مرا فریب دادند، قرار بود برویم مهاباد بعد پیرانشهر اما مرا از یک جاده خاکی فرعی بردند.

یکی از کارشناسان که مرا نمی شناخت گفت حالا فقط یک دیه است آنرا راننده بدهد.وی اظهارداشت: در این زمان قاضی نوشت که دراین باره از سازمان راهداری استعلام می کنم، بعد از آن از رییس پلیس وقت خواستم که قیام کند و پرسیدم که آیا اتوبوس در جاده درجه ۲ می تواند تردد کند که جواب داد خیر نمی تواند، در اینجا اعلام کردم که نیازی به استعلام نیست، در صفحه ۴ گزارش سازمان جاده ای کشور به صراحت آمده است که انتخاب اتوبوس برای این جاده با شکل هندسی جاده همخوانی ندارد و از عوامل اصلی ایجاد تصادف است.

داسمه گفت: حالا باید منتظر تصمیم دادگاه بمانیم و احتمال دارد در روزهای آینده نزدیک شاهد صدور حکم باشیم.

۱۷ خرداد ماه اولین جلسه دادگاه کیفری اتوبوس خبرنگاران در راستای اعتراض به قرار منع تعقیب مسوولان که تیرماه سال گذشته در جاده نقده واژگون و منجر به فوت دو خبرنگار و زخمی شدن سایر خبرنگاران شده بود، در ارومیه برگزار شد.

در صفحه ۴ گزارش سازمان جاده ای کشور به صراحت آمده است که انتخاب اتوبوس برای این جاده با شکل هندسی جاده همخوانی ندارد و از عوامل اصلی ایجاد تصادف است.در آن جلسه هم مباحث فنی و حقوقی مطرح شده بود و تمامی حاضران در جلسه اعم از اولیای دم و خبرنگاران اعلام کردند که خواسته ما عدالت و تعقیب، محاکمه و محکومیت مدیرانی است که در این حادثه کوتاهی و قصور کردند و مسبب این تصادف بودند، در این جلسه دادگاه، از سوی شاکیان اعلام شده بود که صرفا به دنبال راننده نیستند و  هدفشان هم مسائل مادی نیست بلکه هدف محکومیت مدیرانی است که تخلف کردند و باید بابت خطاهایشان محاکمه شوند و هم اینکه موارد مشابهی اتفاق نیفتد.

دوم تیرماه سال گذشته ۲۱ نفر از خبرنگاران رسانه های مختلف حوزه محیط زیست برای بازدید از پروژه های آبرسانی به دریاچه ارومیه راهی ارومیه شدند اما در مسیر با واژگونی اتوبوس حامل این خبرنگاران دو تن از آنها (مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا) جان خود را از دست دادند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.