سرنوشت مصوبه تغییر کنکور مشخص شد

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه مصوبه تغییر کنکور ۱۴۰۲ به امضای رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، گفت: تخطی از اجرا پیگرد قانونی دارد.

به گزارش شهروندآنلاین؛ منصور کبگانیان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اظهار نظرها و تعابیر غیر دقیق روزهای اخیر درباره مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط برخی افراد که هیچ گونه مسئولیتی در این شورا ندارند، لازم است مطالبی را اعلام نمایم.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: مصوبه اصلی در رابطه با کنکور ۱۴۰۲ تحت عنوان “سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی” در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شد و هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه موجب پیگرد قانونی خواهد بود.

وی افزود: فلسفه اصلی این تصمیم، بها دادن به عمق یادگیری دانش‌آموزان و تقویت جایگاه نظام آموزش و پرورش کشور و جایگاه مقدس معلمان پرتلاش این بخش می‌باشد، که متاسفانه در سال‌های اخیر در سایه مهارت‌های تست‌زنی و کلاس‌های کنکور، گم شده و بتدریج در خطر اضمحلال کامل قرار گرفته بود.

کبگانیان افزود: خوشبختانه مصوبه “تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی” که در جلسه ۸۶۳ مورخ ۱۷ خرداد جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود نیز توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضاء رسیده است.

وی افزود: لازم به توضیح است که این مصوبه تغییرات زیادی نسبت به ابلاغیه قبلی ندارد. یکی از این تغییرات مربوط به سال‌های ۱۴۰۳ و بعد از آن می‌باشد که تعمیم تدریجی سوابق تحصیلی به پایه‌های یازدهم و دهم را مدنظر قرار داده است. به همین علت تاثیر سابقه تحصیلی پایه دوازدهم برای سال ۱۴۰۲ به صورت تاثیر قطعی (و نه تاثیر مثبت) از ۶۰ به ۴۰ درصد تقلیل یافته است تا از سال ۱۴۰۳ به بعد به تدریج میزان تاثیر قطعی به ۶۰ درصد افزایش یابد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: همانطور که در مصاحبه‌های مکرر دبیر شورای عالی و اینجانب از تاریخ این مصوبه یعنی ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ و بعد از آن اعلام شده است، فلسفه اصلی این تصمیم، بها دادن به عمق یادگیری دانش‌آموزان و تقویت جایگاه نظام آموزش و پرورش کشور و جایگاه مقدس معلمان پرتلاش این بخش می‌باشد که متاسفانه در سال‌های اخیر در سایه مهارت‌های تست‌زنی و کلاس‌های کنکور، گم شده و بتدریج در خطر اضمحلال کامل قرار گرفته بود.

کبکانیان تاکید کرد: بدیهی است که تعیین سرنوشت ۱۲ سال تلاش و تحصیل و سنجش‌های تشریحی داوطلبان در ۴ ساعت بصورت تستی و نه تشریحی، علاوه بر تحمیل هزینه‌های فراوان کلاس‌های کنکور، موجب اضطراب‌ها و اختلالات فراوان روانی بود که طی نظرسنجی‌های معتبر برای شورای عالی مسجل بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خوشبختانه مصوبه “تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی” که در جلسه ۸۶۳ مورخ ۱۷ خرداد جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود نیز توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضاء رسیده است.

دکتر کبگانیان به متقاضیان سنجش و پذیرش سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: با آرامش کامل در سال تحصیلی آینده به یادگیری عمیق متون درسی رسمی بپردازید و برای اطلاع از ابعاد مختلف مصوبات فوق‌الذکر صرفا به بیانات دبیر محترم شورای عالی و اینجانب توجه نمایید.

به گفته وی، البته تا قبل از شروع سال تحصیلی کلیه جزئیات و آئین‌نامه‌های اجرائی مربوط به این دو مصوبه نیز توسط مسئولین اجرائی ذیربط، یعنی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و شورای سنجش و پذیرش، اعلام خواهد شد. متاسفانه به نظر می رسد که منافع عظیم برخی سوداگران و مافیای کنکور باعث شده که مرتبا با ایجاد تشویش اذهان دانش‌آموزان و برخی مسئولین، با هرگونه اصلاح روش‌های قدیمی و رفتن به سمت شیوه‌های علمی و تعمیق یادگیری و سنجش تشریحی و عادلانه، مقاومت و کارشکنی نمایند. در این رابطه مجددا به این موسسات و متنفذین مرتبط با این موسسات توصیه می کنیم که روش‌های کاری خود را با این اصلاحات تطبیق دهند و لذا هرگونه شبهه‌افکنی و ایجاد تشویش اذهان دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌های محترم موجب پیگرد قانونی خواهد بود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.