سقوط رعایت پروتکل های بهداشتی در ایران

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر جدید در برابر روند افزایشی کرونا در کشور از سقوط شدید پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد خبر داد.

به گزارش شهروندآنلاین؛ محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش موارد کرونا در کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی که تعداد بیماران شناسایی شده و بستری در حال افزایش است، باید یکسری تدابیر لازم اندیشیده و به اجرا درآیند.

وی افزود: در حال حاضر زیر سویهBA. 5 اومیکرون بسیاری از کشورها را تحت پوشش خود قرار داده است و موارد آن به وضوح در حال افزایش است. اکنون چیزی که واضح و روشن است مهمترین راه‌های مقابله با این زیر سویه است که مهمترین آن تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور آن است. فردی که دوز دوم را تزریق کرده است، باید دوز سوم و فردی که دوز سوم را تزریق کرده است چنانچه شش‌ماه از آن می‌گذرد نیز دوز چهارم را تزریق کند.

فرهادی بیان کرد: راه دوم مقابل با این زیرسویه استفاده از ماسک در فضای بسته است. استفاده از ماسک در فضاهای بازی که درآن تجمع وجود دارد، توصیه می‌شود. در شهرهایی که وضعیت آن‌ها قرمز و نارنجی شده است، استفاده از ماسک در هر دو فضای باز و بسته به ویژه نقاطی که در آن تجمع وجود دارد مورد تأکید است.

وی در ادامه با بیان اینکه از هفته آینده مراسم عید غدیر و بازگشت حجاج را پیش رو داریم، گفت: همچنین با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم‌های دهه اول محرم و عزاداری‌ها و راهپیمایی اربعین پیش روی ما است. در این رابطه مباحث گوناگونی در کمیته‌های متعدد ستاد ملی کرونا مطرح شده است. آن چیزی که به وزارت بهداشت بازمی‌گردد این است که تیم‌های بازرسی را تشدید کنیم و از طرفی اعلام آماده باش کرده‌ایم تا اگر خدایی نکرده وارد پیک هفتم شدیم نظارت‌ها را افزایش دهیم. با این حال امیدواریم که به اعمال محدودیت‌های جدید نرسیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با خودمراقبتی‌ها و عمل به توصیه‌های بهداشتی برای افرادی که از حج باز می‌گردند، یا در مراسم‌های عزداری محرم شرکت کرده و به راهپیمایی اربعین می‌روند، افراد سلامت خود را حفظ کنند. در حال حاضر مسأله تنها کرونا نیست، بلکه بیماری‌های دیگری مانند وبا، تب کریمه کنگو و بیماری‌های مشابه نوپدید دیگر نیز هست که باید جلوی آن‌ها را بگیریم.

فرهادی با بیان اینکه تیم‌های بازرسی مرکز سلامت محیط و کار نیز همچنان به محدوده‌هایی که باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند ورود می‌کنند، گفت: امیدواریم با این راهکارها درصد سقوط کرده رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان زدن ماسک در شهرهای بزرگ به ۲۹ درصد رسیده است، همچنین میانگین کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۳۶ درصد یعنی زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است. طیف رعایت پروتکل‌ها از ۲۲ درصد در برخی از شهرها تا زیر ۶۰ درصد است. این مینیمم و ماکسیمم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حد زیادی به هم نزدیک شده و این نگران کننده است. قبلا مینیمم ما ۵۰ درصد بود و ماکسیمم ۹۰ درصد اما الان متأسفانه ماکسیمم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مینیمم قبل است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین شکایت‌ها برای‌عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از نانوایی‌ها است، گفت: پس از آن رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و باشگاه‌های ورزشی بیشترین پروتکل‌شکنی را دارند.

فرهادی یادآور شد: در زمان پیک قبلی کرونا مصوبه‌ای با عنوان مدیریت هوشمند کرونا در ستاد ملی کرونا وجود داشت که بر اساس آن قرار بود نخست تنها خدمات اجتماعی به واکسن‌زده‌ها داده شود و دوم اینکه رصد بیماری هم از طریق سامانه ایران من صورت بگیرد در حال حاضر حمل و نقل و تئاترها به این سامانه وصل هستند و امیدواریم کنسرت‌های موسیقی، سینماها، باشگاه‌های ورزشی و استخرها نیز به آن وصل شوند کما اینکه مصوبه آن هم اخیرا انجام شده است. الان کمیته امنیتی، اجتماعی وزارت بهداشت که ذیل ستاد ملی کرونا فعال است تلاش می‌کند تا تمام خدمت دهندگان به سامانه ایران من متصل شوند و با وارد کردن کد ملی افراد، انجام واکسن کامل، بیمار بودن و نبودن آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان اعلام شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.