سخنگوی شورای نگهبان: تلاش می کنیم مشکلات دوران مشروطه تکرار نشود

هادی طحان نظیف گفت: تلاش ما در شورای نگهبان این است مشکلات دوران مشروطه در اجرایی نشدن موازین شرعی و دینی تکرار نشود

به گزارش شهروند آنلاین؛سخنگوی شورای نگهبان گفت: تلاش ما در شورای نگهبان این است مشکلات دوران مشروطه در اجرایی نشدن موازین شرعی و دینی تکرار نشود.

 هادی طحان نظیف در آیین پایانی نخستین رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان در حوزه علمیه که با حضور حلقه‌های مساله محور و شورای نگهبان در سالن اجتماع‌های دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد، از دغدغه‌مندی این شورا برای تصویب قوانین و مقرارت بر اساس موازین و مبانی شرع و دین خبر داد و اظهار داشت: تصویب قوانین و مقرارت براساس مبانی دینی و شرعی خواست ملت مسلمان، غیور و آزاده ای است که برای احیای دین، اسلام و انقلاب از جان و مال خود گذشتند.

وی ادامه داد: گرچه گام‌های ابتدایی در دوران مشروطه از سوی شیخ فضل الله نوری برای تصویب قانون بر اساس موازین شرعی و دینی برداشته شده است، ولی متاسفانه در آن زمان به دلایلی همچون حضور شاه و مخالفت‌های او مشروطه خواهان در انجام وظایف موفق نبودند.

وی بیان داشت: اما امروز همه سعی و تلاش این است آن مشکل‌های گذشته در دوران مشروطه و وجود مخالفت‌ها برای اجرایی نشدن موازین شرعی و دینی در شورای نگهبان تکرار نشود و تصویب قوانین بر اساس موازین شرعی و دینی باشد.

نظیف گفت: تصویب قوانین بر اساس مبانی دینی و شرعی درخواست مردم مسلمان و انقلابی است که برای دین و احیای آن خون داده‌اند و در همین رابطه امروز شاهد قانون اساسی هستیم که قوانین آن برگرفته از دین و شرع است و از جایگاه والایی در ادبیات دینی و اسلامی برخوردار است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: می‌توانیم این ادعا را کنیم که متن قانون اساسی، متن مانیفست حکومت اسلامی بوده و حکومت اسلامی هم در آن تبلور دارد.

وی افزود: حتی می‌توانیم ادعا کنیم این متن، پاسخ‌گوی شبهه افکنی‌هایی است که در مواردی به شورای نگهبان وارد می شود، چرا که در مشروح مذاکره‌های سال‌های ۵۸ و ۶۸ بسیاری از موضوع‌های زمان فعلی در آن مورد توجه قرار گرفته و بر اساس شرایط زمان فعلی، متن قانون به نگارش درآمده است.

نظیف با تاکید بر این‌که بر حوزویان لازم است دستی در مسائل حقوقی داشته باشند و مسائل حقوقی را خوب حلاجی کنند بیان داشت: الان فقهای شورای نگهبان نیز این گونه‌اند و آنان علاوه بر تسلط مبانی فقهی، دستی در مسائل حقوقی دارند، چرا که برای مسائل حقوقی قانون اساسی، نظر جمع که ۱۲ تَن می‌باشند، مورد توجه قرار می‌گیرد و همه باید رای و نظر خود را بیان کنند.

 وی گفت: از این رو حوزویان نباید خود را از ادبیات حقوقی جدا بدانند و بگویند حوزه را چه به مسائل حقوقی، بلکه دانستن و معرفت به قانون اساسی و مسائل حقوقی از موضوع‌های بسیار مهم در بین فقیهان شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که در بین افکار عمومی جامعه، شورای نگهبان در موضوع نظارت بر قوانین و انتخابات شناخته شده است بیان داشت: ولی این شورا به صورت روزانه و هفتگی در مورد سایر مسئولیت‌ها جلسه‌هایی دارد که کمتر اطلاع رسانی شده که برخی از آنان به دلیل خلاف شرع بودن به تصویب نمی‌رسد.

وی افزود: مردم باید بدانند چرا برخی مسائل در شورای نگهبان به تصویب نمی‌رسد و رد می‌شود و یا چرا فلان مساله و قانون در این شورا به تصویب می‌رسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: تمام تلاش این شورا بر این است که حقوق مردم مورد لحاظ قرار گیرد و از سویی اگر شورای نگهبان مساله را رد یا تصویب می کند، این مساله در مجامع مشورتی که در قم و تهران واقع شده، مورد کارشناسی دقیق قرار می‌گیرد.

نظیف در پایان بیان کرد: کار شورای نگهبان تخصصی است و به عنوان نمونه درباره تغییر ساعت در تا این شورا کار تخصصی انجام ندهد، آن را رد یا تصویب یا نمی‌کند، نباید بگوییم کار شورای نگهبان بدون ضابطه و قانون است بلکه رد یا تصویب مساله.ای ابتدا در مجامع مشورتی این شورا مورد بررسی قرار گرفته و بعد در مورد آن تصمیم گیری می‌شود./مرکز خبر حوزه

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.