بدرود عصر جدید؟!

پایان یک مسیر چند ساله

پولاد امین، شهروند: امروز و فردا آخرین قسمت‌های سری سوم برنامه «عصر جدید» نیز روی آنتن می‌روند و تمام! برنامه‌ای که در تمام این چند سالی که روی آنتن رفته، توجهات پرشماری را به خود جلب کرده و با هر متر و معیاری جزو پرتماشاگرترین برنامه‌های تلویزیون بوده. نکته جالب‌تر البته در این میان این است که با توجه به حواشی و جنجال‌های پرشمار این برنامه، آشکارا «عصر جدید» در زمینه موج‌سازی و بحث‌انگیزی نیز عملکرد موفق و مثبتی داشته و همین هم دوری دوستداران این برنامه از آن را دردناک‌تر جلوه می‌دهد.

عصر جدید یک مسابقه تلویزیونی استعدادیابی با تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی است که پخش فصل اول آن از ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ از شبکه سه آغاز شد و فصل دوم نیز از ۶ اسفند ۱۳۹۸ و فصل سوم آن نیز امروز و فردا به پایان می‌رسد.

در این برنامه شرکت‌کنندگان به‌صورت انفرادی یا گروهی می‌توانند در رشته‌های مختلف هنری، علمی، ورزشی و سرگرمی از جمله خوانندگی، شعبده‌بازی، آکروباتیک، کمدی، ذهن‌خوانی، ریاضی، بیت باکسینگ، ژیمناستیک، دوبله و دابسمش، ورزش‌های رزمی، نمایش، پارکور و حرکات موزون شرکت کنند. این برنامه توانایی‌های مختلفی را از سراسر ایران جذب می‌کند. هر شرکت‌کننده تلاش می‌کند تا با نمایش استعداد خود، داوران حاضر را تحت‌تاثیر قرار دهد و از آنها رأی سفید یا آری بگیرد. داوران برنامه در فصل‌های اول و دوم امین حیایی، سیدبشیر حسینی، آریا عظیمی‌نژاد و رویا نونهالی بودند. در فصل سوم حیایی، مجید اسماعیلی، کارن همایونفر و ژاله صامتی به عنوان داور حضور پیدا کردند.

اما اینکه چه عواملی باعث موفقیت «عصر جدید» در این حد و اندازه شده؛ به نظر به عوامل بسیاری بستگی دارد که از میان آنها شاید بتوان «اولین بار» بودن آن را مهم‌ترین عامل دانست. برنامه‌ای که تا پیش از پخش اولین قسمت خود کوچک‌ترین مشابهی در صداوسیمای جمهوری اسلامی نداشت و همین هم باعث شد از همان اولین قسمت‌ها نگاه مخاطبانی که جای خالی چنین برنامه‌ای را حس می‌کردند، به ساخته خوش‌آب‌ورنگ احسان علیخانی دوخته شود.

«اولین بار بودن» البته تنها عامل موفقیت «عصر جدید» نیست و اصولا موفقیت چنین برنامه‌ای را تنها نمی‌توان با توجه به یک فاکتور تحلیل و ارزیابی کرد. به باور کارشناسان ویژگی‌های سرگرم‌کنندگی و تنوع دیگر عامل محبوبیت «عصر جدید» است. ویژگی‌هایی که می‌توان آن را مدیون و مرهون تنوع حوزه‌های مختلف و اجراهای عالی در آن حوزه‌ها در برنامه «عصر جدید» عنوان کرد.

«جدی گرفتن اصول برنامه‌سازی و اجرای استاندارد تک‌تک لحظات برنامه»، «محبوبیت شخص احسان علیخانی در میان مخاطبان تلویزیون» و مواردی از این دست دیگر دلایل موفقیت «عصر جدید» هستند.

«عصر جدید» البته پیشتر دو بار دیگر نیز به چنین روزی رسیده و البته هر بار چند ماه بعد با یک شروع جدید دوباره از نقطه صفر آغاز کرده بود. این‌بار اما طبق شنیده‌ها ظاهرا حکایت از نوعی دیگر است و ظاهرا حداقل تا یک بازه چند ساله نشانی از عصر جدید نخواهد بود. اتفاقی که با توجه به محبوبیت باورنکردنی «عصر جدید» در میان مخاطبان صداوسیما که مدیون و مرهون فضای پرانرژی برنامه و رویکرد خلاقانه سازندگان برنامه در مواجهه با سوژه‌هاشان است، حداقل برای هواداران این برنامه و کسانی که برای کشف استعدادهاشان به آن امید بسته بودند، ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.