پوتین تصویب کرد؛ ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا

رئیس‌جمهوری روسیه قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به تصویب رساند.

به گزارش شهروند آنلاین،خبرگزاری روسی تاس اعلام کرد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه قانونی که پیش نویس آن در سال ۲۰۱۸ ارائه شده و به منظور گسترش روابط تجاری ایران و کشور‌های منطقه اوراسیا است را تصویب کرده است.

براساس این گزارش ایران و این اتحادیه تجاری از این پس می‌توانند منطقه آزاد تجاری ایجاد کنند. این قانون در ۱۴ مارس ۲۰۲۲ در تهران نیز تصویب شده بود و شرایط واردات ترجیحی برای فهرستی از کالا‌ها را فراهم می‌کند.

شایان ذکر است توافق موقت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران منتهی به تشکیل منطقه آزاد تجاری در ۱۷ مه ۲۰۱۸ برای مدت سه سال امضا و در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ لازم‌الاجرا شد. در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱، شورای عالی اقتصادی اوراسیا تمدید توافقنامه تجارت آزاد کامل را برای سه سال دیگر تصویب کرد.

در اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشور‌های بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ارمنستان عضویت دارند. در نشست‌های این مجمع درباره مسایلی از جمله گردشگری، انرژی، همکاری‌های مالی، اقتصادی و آموزشی بحث و تبادل نظر می‌شود. ایران نیز در بعضی از نشست‌های آن حضور دارد.

شهر «شی آن» مرکز استان شا آن شی (Shaanxi) در شمال غرب چین محل دائمی مجمع اقتصادی اوراسیا است که نخستین بار در نوامبر ۲۰۰۵ میزبان این اجلاس بود.

از اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشور‌های مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشور‌های عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

منطقه آسیای میانه و شرق اروپا به دلیل رقابت قدرت‌های جهانی، وجود نفت و گاز و مسیر‌های تجاری و انرژی منطقه‌ای ویژه از لحاظ ژئوپولوتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی است که این سه خصیصه را شاید نتوان همزمان در هیچ جای دنیا مشاهده کرد./باشگاه خبرنگاران جوان

انتتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.