معلمان، بی نصیب از شهریه های نجومی

«شهروند» گزارش می دهد؛ توافق غیر رسمی مدیران مدارس غیرانتفاعی با معلمان به حقوق های غیر عادلانه ختم می شود

میزان حقوق دریافتی معلم‌های یک مدرسه غیرانتفاعی، یکی از مواردی است که در تعیین شهریه مصوب از سوی آموزش‌وپرورش نقش کلیدی دارد. شهریه این مدارس هم همیشه یکی از پرچالش‌ترین مباحث آموزش‌وپرورش بوده است که این وزارتخانه برای شفاف‌سازی عملکرد این مدارس در محتوای آموزشی، کیفیت و کمیت آموزش‌ها و حقوق دریافتی معلم‌ها و درنهایت رتبه‌بندی مدارس و مراکز غیرانتفاعی، سامانه‌ای طراحی کرده است تا صفر تا صد عملکرد مدرسه در آن ثبت شود. سامانه مشارکت‌ها که قرار است نقش مدرسه شیشه‌ای را بازی کند. از ناظر و بازرس آموزش‌وپرورش تا اولیای دانش‌آموز همه بتوانند چارچوب فعالیت مدرسه را در آن مشاهده کنند. در این میان اما گلایه‌هایی از معلم‌های غیرانتفاعی شنیده شده مبنی بر اینکه مدارس برای کسب امتیاز بیشتر در رتبه‌بندی این سامانه، حقوق معلم‌ها را بیشتر از میزان دریافتی آنها وارد می‌کنند و معلم‌ها هم برای ثبت سابقه کار یک‌ساله‌شان در این سامانه، ناگزیر از تایید آن هستند.

 راضیه زرگری- شهروندآنلاین؛ شهریه مدارس غیردولتی از طریق سامانه مشارکت‌ها به نشانی https://mosharekatha.ir برای تمام اولیا قابل مشاهده است. احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید که امسال میزان افزایش شهریه مدارس را به‌صورت درصدی اعلام نکردیم، بلکه شهریه هر مدرسه متناسب با عملکردش افزایش پیداکرده است. به‌طوری که در هفته‌های پیش از سوی این مسئول اعلام شد امسال کمترین شهریه مصوب ثابت چهار میلیون تومان و بیشترین شهریه ۳۵میلیون تومان خواهد بود. محمودزاده توضیح می‌دهد که سقف شهریه مصوب برای دوره متوسطه دوم ۳۴میلیون تومان، برای دوره متوسطه اول ۳۳میلیون تومان و برای دوره ابتدایی ۲۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و شهریه‌ای بالاتر از رقم اعلام‌شده نخواهیم داشت.

این در حالی است که پیگیری های میدانی شهروند نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از مدارس غیرانتفاعی مبالغ بسیار بالاتر از این رقم که بعضا به 45 تا 50 میلیون تومان هم می رسد برای شهریه سال تحصیلی آتی منظور کردند.

سامانه مشارکت‌ها، سامانه‌ای است متعلق به سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی که معلم‌ها و مسئولان مدارس غیرانتفاعی باید عملکرد سال تحصیلی خود را در آن وارد کنند؛ از کیفیت آموزش‌ها گرفته تا سابقه و مهارت معلم‌ها در آموزش و میزان حقوق دریافتی معلمان. عملکردی که برای اولیای دانش‌آموزان قابل مشاهده است. گویی آنها از پشت دیوارهای شیشه‌ای مدرسه، همه چیز را می‌بینند.

رتبه‌بندی معلم‌ها فرمول دارد و آنها براساس مدرک تحصیلی، سابقه کار و دوره‌هایی که گذرانده باشند، اشل‌بندی می‌شوند و اینکه در سامانه رقم بالاتر از قرارداد وارد شود، عملی نیست. در کل موسس میزان قانونی حقوق معلم را وارد و معلم هم این میزان را تایید می‌کند، ولی در برخی از مدارس این میزان دریافتی در اجرا کمتر از میزان ثبت شده است.

یک معلم دبستانی غیرانتفاعی در تهران به «شهروند» می‌گوید: «مشارکت‌ها سامانه‌ای است که معلم‌ها در آن عضو هستند و آموزش‌های ضمن خدمت آنها در آن سامانه ثبت می‌شود. سابقه کار و قراردادهایشان هم در این سامانه ثبت می‌شود. البته یکی از موارد، حقوق و بیمه معلم است که باید در سامانه ثبت شود.»

معلم‌ها باید در پایان هر سال تحصیلی اطلاعات خود اعم از وضعیت استخدامی و میزان دریافتی‌شان را در سامانه وارد کنند. اتفاقی که هدف بسیار خوبی دارد و روشن‌شدن عملکرد مدارس غیرانتفاعی را دنبال می‌کند، یعنی همان چیزی که همواره مورد بحث خانواده‌ها بوده است. مدرسه‌های غیرانتفاعی پول بسیار زیادی از دانش‌آموزان می‌گیرند، ولی معلوم نیست دقیقا چه تمایزی نسبت به مدارس دولتی دارند. در این میان اما همین سامانه باعث گلایه معلم‌های غیرانتفاعی شده مبنی بر اینکه برخی از مدارس در وارد کردن اطلاعات درست کوتاهی می‌کنند.

 

معلم 3میلیون می‌گیرد، ولی دریافتی‌اش در سامانه 6میلیون وارد شده است

یک معلم دبستانی غیرانتفاعی در پردیس تهران هم در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «هر سال تحصیلی که به پایان می‌رسد، مدیران مدرسه غیرانتفاعی باید میزان دریافتی معلم‌هایشان را در این سامانه وارد کنند تا رتبه‌بندی مدرسه صورت بگیرد و براساس آن شهریه مصوب از سوی آموزش‌وپرورش برای سال آینده تعیین می‌شود. اما ما در عمل می‌بینیم حقوقی که مدیر برای معلم مدرسه غیرانتفاعی رد می‌کند، آن رقمی نیست که به معلمش می‌دهد. مثلا معلم دریافتی‌اش سه‌میلیون است، اما مدیر در سامانه میزان دریافتی معلم را 6میلیون وارد می‌کند تا بر همین اساس امتیاز عملکردی مدرسه ارتقا پیدا کند و مجوزی برای افزایش شهریه مصوب برای سال آینده مدرسه‌اش شود.»

در بعضی از قراردادها شفاهی گفته می‌شود 8میلیون دریافتی معلم است، اما مدیر مدرسه می‌گوید من این پول را ندارم که ماهیانه به معلم بدهم. معلم با علم به این موضوع، قرارداد را امضا و شروع به کار می‌کند. در واقع یک کار غیررسمی اتفاق می‌افتد.

او می‌گوید معلم غیرانتفاعی مجبور است این اطلاعات را تایید کند و اگر این کار را نکند سابقه یک‌ساله شغلی‌اش از طرف مدرسه از سامانه حذف می‌شود. «همانطور که یکی از همکاران ما در تهران اطلاعات خلاف واقع از سوی مدرسه را تایید نکرد و مدیر مدرسه هم یک سال زحمات شغلی‌اش را نادیده گرفت و از تمدید قرارداد با او امتناع کرد.» این معلم مثال می‌زند: «شهریه یک دبستان غیرانتفاعی در پردیس  13میلیون و 750هزار تومان است. این مدرسه حقوق دریافتی معلم‌هایش را در سامانه مشارکت ماهیانه چهارمیلیون تومان وارد کرده، درحالی که حقوق ماهیانه معلم‌ها دو میلیون تومان بیشتر نبوده است.»

سامانه مشارکت‌ها تشکیل شده تا عملکرد مدرسه شفاف باشد، از حقوق معلم دفاع شود و در عین حال خانواده‌ها بدانند میزان پولی که هزینه تحصیل فرزندشان می‌کنند، صرف چه کارهایی شده است. وقتی مدارس غیرانتفاعی هر سال میزان دریافتی‌شان را به مقدار قابل توجهی بالا می‌برند، طبیعی است که باید دریافتی آموزگاری که بار اصلی آموزش به دانش‌آموز را به دوش می‌کشد هم بیشتر شود، اما در عمل گویا اتفاق دیگری در حال وقوع است. «مدرسه  هر سال گران‌تر می‌شود، اما جیب معلم خالی‌تر.»  این معلم گلایه می‌کند: «اگر سامانه نظارتی طراحی شده تا از حقوق معلم دفاع کند، باید سازوکاری فراهم شود که مدرسه نتواند قرارداد رقم پایین با معلم غیرانتفاعی ببندد، اما متاسفانه دست معلم به جایی بند نیست.»

شروع کار سامانه مشارکت‌ها از زمانی بود که به معلم‌های غیرانتفاعی کارت آموزگاری داده شد. معلم دیگری به «شهروند» می‌گوید: «وقتی صدای اعتراض ما بلند شد، این کارت‌ها داده شد تا از حقوق معلم غیرانتفاعی دفاع شود. با این حال، در همان شرایط هم اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفت تا معلم بداند مطالبات صنفی‌اش در حال پیگیری است. البته خیلی از معلم‌ها اصلا از وجود چنین سامانه‌ای اطلاع ندارند، یعنی مدیران مدرسه خودشان اطلاعات معلم اعم از سابقه کار، مدرک تحصیلی و میزان حقوق را وارد می‌کنند.»

 

تفاوت میزان دریافتی معلم با رقمی که ثبت می‌شود، به توافق غیررسمی او با مدرسه برمی‌گردد

 

نظارت داریم، ولی نه به صورت کشوری  و گسترده، چون عملا نمی‌توان عملکرد 250هزار معلم، دو میلیون دانش‌آموز و چندین مدرسه و مرکز آموزشی غیردولتی را مورد نظارت قرار داد.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیرانتفاعی آموزش‌وپرورش درباره سامانه‌ای که برای شفافیت عملکرد مدارس غیرانتفاعی راه‌اندازی شده است، به «شهروند» می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود رقم قراردادی که وارد می‌شود با آنچه معلم دریافت می‌کند، متفاوت است صرفا به سامانه مرتبط نیست. این فرآیند در برخی از مدارس غیرانتفاعی مرسوم است؛ برای مثال من معلم با موسسه یا مدرسه به توافق می‌رسم که حقوقم بر اساس موارد متعددی از جمله سابقه کار و مدرک تحصیلی، یک رقم قابل قبول باشد. این توافق به امضای معلم و  موسس یا مدیر مدرسه می‌رسد.»

معلم‌های غیرانتفاعی معمولا فرصت استخدام در نظام آموزشی ندارند؛ در طول سال‌های خدمت افزایش سن پیدا می‌کنند و شانس استخدام را از دست می‌دهند. به علاوه قراردادهای این گروه از آموزگاران معمولا موقت و هشت ماهه است و بیمه کارگران فصلی برایشان منظور می‌شود.

محمودزاده توضیح می‌دهد: «در بعضی از قراردادها شفاهی گفته می‌شود هشت‌میلیون دریافتی معلم است، اما مدیر مدرسه می‌گوید من این پول را ندارم که ماهیانه به معلم بدهم. معلم با علم به این موضوع، قرارداد را امضا و شروع به کار می‌کند. در واقع یک کار غیررسمی اتفاق می‌افتد، اینجا معلم نباید از ابتدا براساس این توافق وارد کار بشود که می‌شود و اگر قبول نکند موسسه می‌گوید مشکلی نیست شما نیا. در اکثر موارد معلم این توافق غیررسمی را قبول می‌کند و می‌گوید بهتر از هیچی است. در مقابل هم البته بسیاری از مدارس خوب غیرانتفاعی هستند که رقمی بیشتر از میزان توافق قرارداد به معلم می‌دهند؛ به عنوان اضافه کار یا پاداش.»

 

نظارت داریم، ولی نه در حد گسترده 

سامانه مشارکت‌ها به گفته محمودزاده برای معلمان، مدیران و اولیای دانش‌آموز قابل دسترس است، اما آیا نظارت ریز دقیق بر محتوایی که در آن ثبت می‌شود، وجود دارد؟ رئیس سازمان مدارس غیرانتفاعی می‌گوید: «نظارت داریم، ولی نه به صورت کشوری و گسترده. چون عملا نمی‌توان عملکرد 250هزار معلم، دو میلیون دانش‌آموز و چندین مدرسه و مرکز آموزشی غیردولتی را مورد نظارت قرار داد. با این حال، در این سامانه فرآیندی تعریف شده تا اولیا در صوتی که اعتراضی دارند، آن را ثبت کنند و به همین نسبت معلم و موسس مدرسه هم می‌تواند اعتراض خود را نسبت به هر فرآیندی در آن به ثبت برساند. اعتراض‌ها دیده و به آنها رسیدگی می‌شود. چون نمی‌توانیم از همه این افراد تک‌به‌تک بپرسیم و اطلاعات بگیریم.»

هر سال تحصیلی که به پایان می‌رسد، مدیران مدرسه غیرانتفاعی باید میزان دریافتی معلم‌هایشان را در این سامانه وارد کنند تا رتبه‌بندی مدرسه صورت بگیرد و  براساس آن شهریه مصوب از سوی آموزش‌وپرورش برای سال آینده تعیین می‌شود. اما ما در عمل می‌بینیم حقوقی که مدیر برای معلم مدرسه غیرانتفاعی رد می‌کند، آن رقمی نیست که به معلمش می‌دهد.

محمودزاده معتقد است هدف اصلی سامانه مشارکت‌ها بسیار گسترده است: «از مجوز دادن برای تاسیس موسسه تا تعیین شهریه و پرداخت شهریه، وارد کردن برنامه‌های آموزشی و کمک‌آموزشی، رضایتمندی اولیا و درنهایت رتبه‌بندی مدارس و دانش‌آموزان. در این بین از نظرسنجی‌ها برای ارتقای این سامانه شفاف‌سازی غافل نشده‌ایم و به‌دنبال تکمیل‌شدن این سامانه هستیم.» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیرانتفاعی تاکید می‌کند: «رتبه‌بندی معلم‌ها فرمول دارد و آنها براساس مدرک تحصیلی، سابقه کار و دوره‌هایی که گذرانده باشند، اشل‌بندی می‌شوند و اینکه در سامانه رقم بالاتر از قرارداد وارد شود، عملی نیست. در کل موسس میزان قانونی حقوق معلم را وارد و معلم هم این میزان را تایید می‌کند، ولی در برخی از مدارس این میزان دریافتی در اجرا کمتر از میزان ثبت شده است.»

 

قانون درباره وضعیت استخدامی معلم‌های غیرانتفاعی چه می‌گوید؟

«قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که در آن، هم چگونگی تشکیل این مراکز آمده، هم چگونگی جذب نیروی انسانی.» زهرا علی‌اکبری، کارشناس آموزش‌وپرورش است که درباره مشکلات صنفی معلم‌های غیرانتفاعی به متن قانون رجوع می‌کند: «کارکنان مدارس غیرانتفاعی نیروی غیررسمی و قراردادی محسوب می‌شوند که البته باید از منظر نظام آموزش‌وپرورش گزینش شوند. در متن قانون به‌صراحت عنوان شده است که این کارکنان مدارس غیردولتی پوشش بیمه‌ای ندارند و از مزایای قانونی تامین اجتماعی هم استفاده‌ای نمی‌کنند. به علاوه ماده 25 قانون تاسیس مدارس و مراکز غیرانتفاعی می‌گوید کارکنان تمام وقت فاقد پوشش بیمه‌ای مراکز غیردولتی از مزایای قانون تامین اجتماعی برخوردار می‌شود. کارکنان پاره‌وقت فاقد پوشش بیمه‌ای نسبت به ساعت‌های کارشان مشمول حمایت‌های مقرر در این ماده می‌شوند.»

معلم‌های مدارس غیردولتی باتجربه هستند و آموزش‌های ضمن خدمت را گذرانده و گزینش‌های مورد نظر را هم طی کرده‌اند، طبیعی است که انتظار و مطالبه به حقی داشته باشند وقتی آموزش‌وپرورش صحبت از کمبود نیروی انسانی آموزگار می‌کند، سراغ این معلم‌های باتجربه بیاید.

«با این حال، این معلم‌ها مشمول حمایت‌های مقرر در ماده قانونی هستند.» به گفته علی‌اکبری مواد دیگر این قانون می‌گوید تعیین حقوق و مزایای کارکنان رسمی غیرموظف و غیررسمی این مدارس باید به موجب قانون کار و ضوابط آن باشد. به بیان دیگر آموزش‌وپرورش نباید به این معلم‌ها از عرف ضوابط کار میزان کمتری حقوق بدهد. اما به‌طور کلی امنیت شغلی و اقتصادی از دغدغه‌های مهم معلم‌های مدارس غیرانتفاعی است. این کارشناس وزارت آموزش‌وپرورش درباره وضعیت معلم‌های مدارس غیرانتفاعی به «شهروند» می‌گوید: «این معلم‌ها معمولا فرصت استخدام در نظام آموزشی را ندارند؛ در طول سال‌های خدمت افزایش سن پیدا می‌کنند و شانس استخدام را از دست می‌دهند. به علاوه قراردادهای این گروه از آموزگاران معمولا موقت و هشت ماهه است و بیمه کارگران فصلی برایشان منظور می‌شود.»

 

لزوم شفاف‌سازی در ثبت دریافتی معلم‌ها در سامانه مشارکت‌ها

 

تنها کاری که می‌توان برای این همکاران انجام داد همان شفاف‌سازی عملکرد حقوقی‌شان در سامانه‌هاست که باید به‌صورت جدی از سوی سازمان مراکز و مدارس غیردولتی پیگیری شود تا در این قسمت حق‌شان پایمال نشود. معلم با علم و آگاهی نسبت به مبلغ حقوقش وارد مدارس غیرانتفاعی می‌شود و حالا نباید در ثبت عملکرد مدرسه برای ارزشیابی و تعیین شهریه، میزان حقوق معلم بیشتر از آنچه که هست، وارد شود.»

علی‌اکبری با بیان اینکه در دوره جدید آموزش‌وپرورش یکسری تسهیلات برای معلم‌های غیرانتفاعی در نظر گرفته، ادامه می‌دهد: «مثلا تسهیلات رفاهی دیگر معلم‌ها که برایشان قابل استفاده شده است. با این حال، انتظاری که از معلم این مدارس وجود دارد، بسیار سنگین است. مخصوصا در مدارس برند و شناخته‌شده باید معلم روش تدریس و کیفیت آموزشش عالی باشد و همین معلم بیمه و حقوق کافی ندارد. البته باید به این نکته هم تاکید کنیم که همه این شرایط از قبل به معلم گفته می‌شود و او می‌داند در چه شرایطی این کار را انجام می‌دهد.»

علی‌اکبری می‌گوید: «شفافیت خوب است؛ اینکه مدیر یا موسس مدرسه غیرانتفاعی موظف به ثبت عملکرد مدرسه در سامانه‌ای خاص باشد. معلم‌های مدارس غیردولتی باتجربه هستند و آموزش‌های ضمن خدمت را گذرانده و گزینش‌های مورد نظر را هم طی کرده‌اند، طبیعی است که انتظار و مطالبه به حقی داشته باشند وقتی آموزش‌وپرورش صحبت از کمبود نیروی انسانی آموزگار می‌کند، سراغ این معلم‌های باتجربه بیاید. از طرفی هم آموزش‌وپرورش دستش بسته است و می‌گوید من به شروطی می‌توانم معلم در ردیف استخدامی بگیرم که از یک قوانین و ضابطه‌هایی پیروی شود. قانون هم می‌گوید استخدام از کانال آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی باید صورت بگیرد یا اینکه حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران نهضت به استخدام آموزش‌وپرورش دربیایند. به نظر من تنها کاری که می‌توان برای این همکاران انجام داد، همان شفاف‌سازی عملکرد حقوقی‌شان در سامانه‌هاست که باید به‌صورت جدی از سوی سازمان مراکز و مدارس غیردولتی پیگیری شود تا در این قسمت حق‌شان پایمال نشود. معلم با علم و آگاهی نسبت به مبلغ حقوقش وارد مدارس غیرانتفاعی می‌شود و حالا نباید در ثبت عملکرد مدرسه برای ارزشیابی و تعیین شهریه، میزان حقوق معلم بیشتر از آنچه که هست، وارد شود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.