راه موثر مقابله با ویروس‌های نوظهور چیست؟

زدن ماسک و شستن دست قبل از دست زدن به دهان و چشم یک اصل برای پیشگیری از ابتلا است

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، در مورد پیشگیری از ابتلا به انواع ویروس‌های جدید گفت: زدن ماسک یک رعایت خوب برای پیشگیری از ابتلا به ویروس‌های جدید است.

به گزارش شهروند آنلاین؛ محرز تصریح کرد: در طول مدت اپیدمی کووید، ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و همه بیماری‌های ویروسی تنفسی کمتر بود. پس باید شستن دست، زدن ماسک و عدم تجمع را فعلا رعایت کنیم تا ببینیم رفتار ویروس‌های جدید چیست؟ ما قدرت مبارزه با آن‌ها را داریم.

او افزود: ویروس آبله میمونی چون در آفریقا بومی بوده هم یک نوع واکسن برای آن است هم یک نوع دارویی برایش تعیین کرده‌اند که ممکن است روی آن موثر باشد و البته تاثیر هیچ‌ کدام صد در صد نیست. البته این بیماری معمولا به قدری خفیف است که احتیاج به اقدام خاصی ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد راه پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی عنوان کرد: اگر کسی علائم آبله میمونی داشت بهتر است که فقط به او نزدیک نشوید، زدن ماسک و شستن دست قبل از دست زدن به دهان و چشم هم یک اصل برای پیشگیری است.

محرز در ادامه راجع به احتمال مصمونیت مبتلایان به آبله مرغان در برابر ویروس آبله میمونی گفت: ویروس آبله مرغان و آبله میمونی دو ویروس متفاوت هستند. در عین حال حتی وقتی آبله مرغان هم می‌گیرید هیچ وقت مصونیت کامل پیدا نمی‌کنید و احتمال عود است. چون ویروس در بدن می‌ماند. زونا در حقیقت عود آبله مرغان است که درافراد مسن‌تر دیده می‌شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: برخی معتقدند واکسیناسیون آبله که قدیم انجام می‌شد ممکن است در خفیف شدن آبله میمونی تا حدی اثر داشته باشد. البته جوان‌های ما این واکسن را نزده‌اند. آبله در تمام دنیا در انسان‌ها ریشه کن شده است. ویروس همیشه در آزمایشگاه وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم برای خود آبله میمونی در آفریقا واکسن تهیه شده بود که البته تا به امروز به علت خفیف بودن این بیماری نیازی به واکسیناسیون نیست./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.