«یاسین» فرزند همه زرآبادی‌هاست

6 روز است اهالی سیستان و بلوچستان و امدادگران، وجب به وجب رودخانه زرآباد را برای یافتن پیکر نوجوان غرق شده می‌گردند

می‌گوید «یاسین فرزند همه زرآبادی‌هاست.» 6 روز از غرق شدن یاسین نهنگی در رودخانه فصلی زرآباد می‌گذرد. رفته بود با دوستان و همسن‌وسال‌هایش کمی شنا کند که جریان آب امانش نداد. امید زنده ماندن یاسین در ساعت‌های اول بعد از حادثه، جای خود را به آرزوی پیدا شدن پیکرش در میان گل‌ولای رودخانه داده است. 6 روز است اهالی زرآباد، کنارک و چابهار، وجب‌به‌وجب رودخانه و گل‌ولای اطرافش را به دنبال یاسین می‌گردند. همین مردم یک‌تنه 3 هزار گونی را یک‌روزه پر کردند تا مسیر رودخانه را عوض کنند و راه برای جست‌وجو در میان آب خروشان باز شود. به کمک خانواده یاسین می‌روند تا حالا که رودخانه فرزندشان را از آنها گرفته، احساس تنهایی نکنند. مردم زرآباد 6 روز است که دنبال یاسین می‌گردند.

مرضیه موسوی- شهروندآنلاین؛ رفته بود کنار رودخانه تا با دوستانش شنا کند. 2 نفر از 6 نفرشان را آب گرفتار خود می‌کند. یکی خودش را نجات می‌دهد. یاسین زورش به جریان گدار و آبی که احاطه‌اش کرده نمی‌رسد. روز عید قربان بود که این اتفاق افتاد. آن روز جریان آب رودخانه از همیشه شدیدتر بود و آب گل‌آلودتر؛ یعنی که در بالادست این رودخانه فصلی، احتمالا باران می‌بارید.

«پیری پرمو» از اهالی بخش زرآباد است که از ساعات اولیه حادثه برای پیدا کردن یاسین آستین بالا زده بود. او می‌گوید: «رودخانه فصلی زرآباد در مسیری 18 کیلومتری به دریا می‌رسد. وقتی این حادثه اتفاق افتاد تمام مردم بسیج شدند و تمام مسیر رودخانه را وجب‌به‌وجب گشتند. قایق‌هایشان را آوردند و مسیر رودخانه را طی کردند چون ممکن بود پیکر یاسین به درختی گیر کرده باشد یا در مسیر متوقف شده باشد.»

عده‌ای هم با پای پیاده، در مسیر رودخانه به حرکت افتاده بودند تا شاید در میان گل‌ولای اطراف رودخانه پیکر یاسین را پیدا کنند: «افرادی هم بودند که با پای پیاده کف رودخانه حرکت می‌کردند. رودخانه هنوز گل‌آلود بود و نمی‌شد کف آن را به سادگی دید، اما با حرکت در آب رودخانه، می‌شد با برخورد به هر جسم مشکوکی، آن را بررسی کرد.»

با این‌حال هنوز هیچ خبری از یاسین نیست. از عصر پنجشنبه، مردم مشغول پر کردن گونی با شن، ماسه و خاک شدند تا با سد خاکی، مسیر رودخانه را تغییر دهند. پرمو می‌گوید: «خیلی حرف است که در نصف روز، به کمک مردم بتوانی 3 هزار گونی را پر کنی تا مسیر رودخانه را تغییر بدهی. چون احتمال می‌رود پیکر یاسین در میان گل‌ولای رسوب کرده در رودخانه باشد و با این کار بتوان آن را پیدا کرد.»

از رودخانه فصلی‌ای می‌گوید که به دلیل لایروبی نشدن، این موقع از سال با جوشش گل‌ولای در مسیر خود همراه است. در یکی‌دوسال گذشته دونفر از اهالی زرآباد موقع عبور از رودخانه غرق شده بودند. همچنین خاطره غرق شدن مردی سوار بر تراکتورش را در ذهن دارند که در همین رودخانه با جریان آب رفت و جان خود را از دست داد.

پرمو می‌گوید: «از وقتی یاسین غرق شد، خیلی از مردم کار و بارشان را تعطیل کردند و به جست‌وجو برای پیدا کردنش پرداختند. این اتحاد مردم در زمان سیل 98 هم به همین شکل بود. یا حتی در زمان وقوع زلزله و هر حادثه دیگری.»

کاری از دست سگ‌های آنست بر نمی‌آید

این اولین باری نیست که سیل و جریان آب‌های فصلی در زرآباد حادثه می‌آفریند؛ سیل سال 98 و گرفتار شدن مردم این منطقه از سیستان‌وبلوچستان در باغ‌های موز را هنوز در خاطر دارند. «سعید شه‌بخش»، رئیس هلال‌احمر شعبه کنارک می‌گوید: «درست بعد از حادثه، همه 18 نفر از نیروهای امدادی ما در زرآباد بسیج شدند تا عملیات جست‌وجو را آغاز کنند. در این عملیات مردم محلی هم همکاری و همراهی خوبی با ما داشتند. دو تیم غواصی با وجود جریان شدید آب و همچنین گل‌آلود بودن رودخانه، به زرآباد اعزام شدند. هلیکوپتر اورژانس وارد عمل شد اما بی‌فایده بود و نتیجه‌ای نداد.»

او درباره درخواست مردم برای استفاده از سگ‌های آنست می‌گوید‌: «سگ‌های آنست از اسمش مشخص است که کارشان زنده‌یابی است. این سگ‌ها برای جست‌وجوی اجساد تربیت نشده‌اند. از طرفی جست‌وجو در محیط آبی در میان گل‌ولای کاری نیست که یک سگ آنست بتواند انجام دهد. برای همین وقتی مردم درخواست سگ‌های جست‌وجوگر را دادند، به آنها توضیح دادیم که حضور این سگ‌ها در این عملیات فایده‌ای نخواهد داشت.»

او از دو احتمال پیش رو برای تیم‌های جست‌وجو می‌گوید: «یکی از احتمالات این است که پیکر یاسین در میان گل‌ولای گرفتار شده باشد. چون بعد از حادثه یک جریان سیلابی دیگر به همراه گل‌ولای زیاد روانه رودخانه شده است. یکی از احتمالات هم این است که به همراه جریان آب به دریا رفته باشد. در این صورت کمی زمان می‌برد تا دریا، جسد را به خشکی برگرداند. با این‌حال تعدادی از صیادان به دریا رفتند تا شاید جنازه‌ای را در آب پیدا کنند.»

 

حوادث زرآباد

تیم‌های امدادی هر روز بیشتر از 16 ساعت جست‌وجو در مسیر رودخانه و نوار ساحلی را برعهده دارند تا شاید نشانه‌ای از جنازه یاسین به چشم‌شان خورد. در این روزها مردم را هم همراه و کمک‌رسان خود می‌دیدند. «حمید صفاجو» یکی از این امدادگران است که می‌گوید: «همکاری و همراهی مردم با یکدیگر بسیار خوب و درخشان بود. آنها خودجوش برای کمک آمده‌اند. هرکسی برای کمک آمده بود با خودش وسایل لازم برای جست‌وجو هم می‌آورد. گروهی برای تیم‌های جست‌وجو غذا آماده و پشتیبانی می‌کردند تا بقیه با آمادگی بیشتری دنبال یاسین بگردند.»

گم شدن یاسین نهنگی در زرآباد را اولین و آخرین حادثه این منطقه از سیستان‌وبلوچستان نمی‌داند و می‌گوید: «علاوه بر حوادثی مثل غرق‌شدگی در رودخانه‌های فصلی، با حوادث جاده‌ای متعدد در مسیرهای منتهی به زرآباد هم روبه‌رو هستیم. این جاده‌ها وضعیت خوبی ندارند و تصادف‌های شدیدی در هر فصل از سال رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن هموطنان‌مان می‌شود.»

پایان بزرگراه بندرعباس-چابهار را هم آغازی برای بیشتر شدن تصادفات جاده‌ای در محدوده زرآباد می‌داند و می‌گوید: «وقتی مسیر ترانزیتی می‌سازیم باید حوادث احتمالی را هم پیش‌بینی کنیم. قطعا با ساخته شدن این آزادراه، خودروهای ترانزیتی در این جاده تردد می‌کنند و این یعنی افزایش تصادفات جاده‌ای در زرآباد.»

روایت آزادی «خونین شهر» از نگاه امدادگران هلال احمر

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.