موافقت پوتین با تمدید اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی

دستیار رسانه‌ای رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه «امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا توسط پوتین» صحت ندارد، گفت: آنچه به امضای رئیس جمهوری روسیه رسیده، تمدید اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی فعلی است که از سال ۹۸ به اجرا درآمده بود.

به گزارش شهروند آنلاین از سازمان توسعه تجارت، «محمودرضا کریمی» با اشاره به انتشار خبر «امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا توسط پوتین» به صورت گسترده در رسانه‌ها، ضمن تکذیب این خبر گفت: آنچه به امضای رئیس جمهوری روسیه رسیده، تمدید اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا است که از ۵ آبان ۹۸ به مدت سه سال اجرایی شده است.

او افزود: از آنجایی که موافقت نامه مذکور در آبان ماه سال جاری منقضی خواهد شد و مذاکرات انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد با اوراسیا هنوز ادامه دارد، سران کشورهای عضو این اتحادیه به تمدید موافقت نامه تجارت ترجیحی اقدام کردند.

به گفته کریمی، مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای عقد موافقت نامه تجارت آزاد هنوز به اتمام نرسیده و انتظار می‌رود که پس از حداقل انجام دو دور مذاکراتی طی ماه‌های آینده این مذاکرات به اتمام برسد.

دستیار رسانه‌ای رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پس از اتمام مذاکرات متن موافقتنامه آماده امضای مقامات دو طرف خواهد شد.

او یادآور شد: پیش از این، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا توافق کرده بودند که اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی فعلی تمدید شود.

کریمی با اشاره به اینکه موافقتنامه تجارت ترجیحی از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرایی شده  و اعتبار اولیه آن  به مدت سه سال بوده است، افزود: در حال حاضر ایران و ‌کشورهای اتحادیه اوراسیا توافق کرده اند که تا نهایی شدن موافقت نامه در حال مذاکره تجارت آزاد، موافقتنامه فعلی تجارت ترجیحی تمدید شود.

دستیار رسانه‌ای رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تفاهم نامه تمدید موافقتنامه تجارت ترجیحی در اسفند سال گذشته به امضای پنج کشور اتحادیه اوراسیا و ایران رسیده  و در حال حاضر هر یک از کشورهای طرف این موافقتنامه  در حال طی مراحل تصویب  داخلی این تمدید هستند.

به گفته او، هیات دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در خردادماه سال جاری تفاهم نامه تمدید تجارت ترجیحی را تصویب کرد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.