تحلیل یک نماینده مجلس ازسفر پوتین به تهران

عضو کمیسیون امنیت ملی سفر پوتین را به تهران قابل قیاس با سفر بایدن به خاورمیانه ندانست و گفت: سفر پوتین کاربردی و با هدف پرداختن به موضوع سوریه و چالش‌های منطقه‌ای و دوجانبه است، اما بایدن به هم زدن معادلات منطقه‌ای را دنبال می‌کند.

به گزارش شهروند آنلاین فداحسین مالکی با اشاره به همزمانی سفر رئیس جمهوری روسیه به تهران با سفر رئیس جمهوری ایالات متحده به اسرائیل و عربستان سعودی، گفت: این سفر‌ها شاید همزمان باشد، اما قطعا سفر پوتین کاربردی‌تر خواهد بود. در دوره رئیس جمهوری قبل ایالات متحده نیز شاهد چنین سفری بودیم، ترامپ به خاورمیانه سفر کرد، اما سفر او هم هیچ دستاوردی نداشت، حضور آمریکایی‌ها تنها به اختلافات بین کشور‌های اسلامی دامن می‌زند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: بی‌نظمی و به هم ریختن معادلات منطقه را می‌توان از دستاورد‌ها و نتایج سفر بایدن به اسرائیل و ریاض دانست. اما سفر پوتین کاربردی است. اکنون دولت بایدن با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و مواجه شدن غرب با بحران اقتصادی، به دنبال این است که روابط با رژیم صهیونیستی و عربستان را ترمیم کند.

مالکی در ادامه تصریح کرد: روسیه به عنوان مهم‌ترین شریک راهبردی ایران در منطقه است لذا سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است. البته این سفر با هدف برگزاری نشست روند آستانه انجام خواهد شد لذا روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران در این نشست تصمیمات قاطع و موثری اتخاذ خواهند کرد.

او همچنین اظهار کرد: سران کشور‌های ضامن روند آستانه علاوه بر بحث و بررسی وضعیت امنیتی سوریه در کنار این اجلاس، دیدار‌های دوجانبه‌ای هم خواهند داشت که در این دیدار‌ها موضوعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی دو جانبه و چند جانبه پیگیری خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: مسائل بین ایران، روسیه و ترکیه به بحران سوریه محدود نمی‌شود و ۳ کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله مسائل اقتصادی و حوزه انرژی، چالش‌های مشترکی دارند که در تهران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.