پایان جهان نزدیک است!

نقد دبورا یانگ، منتقد آمریکایی نشریه هالیوود ریپورتر، بر فیلم «تی تی»

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ آیدا پناهنده که در سال 2015 برای کارگردانی فیلم «ناهید» برنده جایزه بهترین فیلم اول جشنواره کن شد، در حال حاضر «تی تی» را بر پرده سینماها دارد. فیلمی که می‌کوشد تصویری فراتر از خط قرمزها از زنی متفاوت ارائه دهد که نقشش را الناز شاکردوست به شکلی فراموش‌نشدنی ایفا کرده است؛ یک بازیگر تلویزیونی که به مرور زمان راهش را به مدیوم سینما باز کرد که اوج هنرنمایی‌اش را نیز در نقش همسر یکی از سران تروریست‌های القاعده در فیلم «شبی که ماه کامل شد» دیدیم. او حالا در «تی تی» نقش یک زن جوان کولی را دارد که شغلش نظافتچی بیمارستان است و برای تأمین هزینه‌های زندگی‌اش، رحم اجاره‌ای در اختیار زوج‌هایی که نمی‌توانند بچه‌دار شوند، می‌گذارد.

فیلم «تی تی» در کنار نمایش تنش‌های زنان ناامید و همسران‌شان، از زاویه‌ای دیگر به طرح یک سری سوالات اخلاقی می‌پردازد. مثلا درباره این‌که در مواردی شبیه رحم اجاره‌ای حق و اخلاق با کیست. تی‌تی که نوزاد زوجی نابارور را باردار است،‌ تصمیم می‌گیرد که بچه را نگه دارد، ولی تهدید می‌شود که ممکن است به این دلیل پایش به دادگاه و قانون باز شود. وقتی هم که دکتر بچه را به دنیا می‌آورد، زنی که صاحب اصلی بچه است وارد اتاق می‌شود، اما تی‌تی به او می‌گوید که حتی یک سلول از این بچه نیز متعلق به او نیست.

 

درون‌مایه فیلم «تی تی» درباره‌ از خودگذشتگی است و البته نقشی که این حس می‌تواند در زندگی انسان ایفا کند. در واقع به دلیل شوق واقعی تی‌تی برای کمک به دیگران است که او می‌پذیرد فرزند زوجی دیگر را بپذیرد و میزبانی کند. پولی هم که از این کار نصیب تی‌تی می‌شود، خرج ساختن خانه‌ نامزدش امیرساسان (هوتن شکیبا) می‌شود که موزیسین است. اما ماجرای مهم‌تر روزی پیش می‌آید که تی‌تی در بیمارستان با فردی بسیار بیمار مواجه می‌شود که همین هم زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. آن بیمار «ابراهیم ساجدی» (پارسا پیروزفر) است. استاد فیزیکی که در مسیر کشف بزرگی درباره‌ سیاه‌چاله‌ها دچار تومور مغزی شده. حالا بعد از این‌که این استاد خوش‌چهره نظریه سیاه‌چاله‌ها را برای تی‌تی بی‌سواد شرح می‌دهد، او با این برداشت که پایان جهان نزدیک است، تصمیم می‌گیرد به هر قیمتی استاد ساجدی را نجات دهد.

برای نجات ابراهیم، تی‌تی که در ماه هشتم حاملگی قرار دارد، شب را در دریا صبح می‌کند تا ترکیبی جادویی را که می‌تواند به شکل معجزه‌آسایی استاد را بهبود دهد، پیدا کند. زمانی که استاد در کما بود، همسرش از تی‌تی خواسته بود که کارهای علمی او را دور بریزد، و تی‌تی هم آن‌ کاغذها را به خانه برده بود تا امیرساسان با آنها برای خرگوش‌اش خانه بسازد. بقیه‌ زمان فیلم به تلاش‌های استاد برای پیدا کردن «تی تی» و کارهای علمی‌اش اختصاص یافته؛ لحظاتی که با این‌که مضامینش کمی کمیک به‌نظر می‌رسد، ولی در قالب یک درام رک و راست روایت می‌شود.

 

در واقع از یک جایی به بعد آثار علمی گمشده ابراهیم تبدیل به موتور محرک اصلی داستان می‌شود که در گذر آن تی‌تی و امیرساسان باید تصمیمات اخلاقی سختی بگیرند و چهره واقعی خود را نشان دهند. «الناز شاکردوست» با آن چشم‌‌های درشتش به خوبی موفق شده تا حس معصومیت را به مخاطب القا کند و شخصیتی جادویی بسازد که تماشاگر را میخکوب و در نهایت شگفت‌زده کند. امیرساسان، هوتن شکیبا هم یک مرد الکی‌عاشق سوء‌استفاده‌گر و استثمارگر است. در این میان پارسا پیروزفر نیز نقش یک مرد بورژوای متفکر را دارد که می‌توان به رگه‌هایی از یک دانشمند دیوانه نیز در کاراکتر او برخورد کرد.

 

در کل درباره «تی تی» آیدا پناهنده باید گفت که در این فیلم وقتی تی‌تی جلوی دوربین است، فیلم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ مثل صحنه عروسی شلوغ فیلم که نوازندگان در حال اجرای موسیقی و زنان نیز با خوشحالی در حال رقصیدن و پای کوبیدن هستند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.