لاف پسرک/ تهران اصفهان در یک ساعت/ بازدارندگی فعلا بدون بمب!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي افزایش تقاضای تسهیلات برای خرید ملک ، زمان گریز هسته‌ای ایران و غنی‌سازی در سطوح بالاتر ، تداوم همکاری دراگان با تیم ملی ، ایجاد جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسانی را در پایتخت ، ساخت خط ریلی سریع‌السیر تهران-اصفهان ، عادی‌‌سازی روابط اسرائیلی -عربی در جریان سفر بایدن ، عملكرد فراجناحي شوراي عالي امنيت ملي ، المپیاد زیست‌شناسی ، تولید روزانه 13 میلیون بشکه نفت توسط عربستان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز نشست سران روند آستانه امروز با حضور روساي جمهور ايران ، ترکيه و روسيه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي افزایش تقاضای تسهیلات برای خرید ملک ، زمان گریز هسته‌ای ایران و غنی‌سازی در سطوح بالاتر ، تداوم همکاری دراگان با تیم ملی ، ایجاد جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسانی را در پایتخت ، ساخت خط ریلی سریع‌السیر تهران-اصفهان ، عادی‌‌سازی روابط اسرائیلی -عربی در جریان سفر بایدن ، عملكرد فراجناحي شوراي عالي امنيت ملي ، المپیاد زیست‌شناسی ، تولید روزانه 13 میلیون بشکه نفت توسط عربستان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

وام‌های دور از خانه

روزنامه جلم جم: تا همین چند سال پیش، تسهیلات مسکن برای برخی واحدهای مسکونی تا ۸۰درصد قیمت آن را پوشش می‌داد اما اکنون این اختلاف به کمتر از ۳۰درصد در همان خانه‌ها رسیده است. قبلا بانک‌ها واحد ارزیابی داشتند و پس از قیمت‌گذاری تعیین می‌شد برای این واحد مسکونی چقدر وام پرداخت خواهد شد تا از میزان ۸۰درصد قیمت کل بیشتر نشود اما اکنون قیمت مسکن آن‌قدر زیاد شده که بخش اندکی از نرخ کل آن را تشکیل می‌دهد. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ هر مترمربع مسکن در تهران به ۴۰میلیون تومان رسیده که این موضوع به افزایش تقاضای تسهیلات برای خرید ملک منجر می‌شود. اکنون اعداد و ارقامی برای تسهیلات مسکن اعلام می‌شود اما باید توجه داشت هر وام مسکن هزینه‌هایی دارد.هزینه تسهیلات مسکن نسبت به حدود ۱۰روز قبل با یک شیب ملایم روندی صعودی گرفته است، به طوری که متاهل‌های ساکن پایتخت باید برای اخذ این وام بیش از ۱۳۵میلیون تومان پرداخت کنند. همچنین باید در نظر داشت مصوبات دولت برای خرید خانه متاهلان و مجردان متفاوت است. مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ پس برای دریافت ۲۰۰میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن بخرند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۴۵هزار تومانی، ۵۸میلیون تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ورق به مبلغ ۲۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌رسد.

 

بازدارندگی فعلا بدون بمب!

روزنامه فرهیختگان: با گره خوردن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، مباحث موجود درباره زمان گریز هسته‌ای ایران و غنی‌سازی در سطوح بالاتر مجددا رشد یافته‌اند.همزمان با هشدار کشورهای غربی درباره کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران و کمبود وقت برای احیای برجام، کمال خرازی وزیر اسبق وزارت امور خارجه ایران و رئیس شورای راهبرد روابط خارجی، در مصاحبه‌ای مهم با شبکه الجزیره به‌صراحت اعلام کرده ایران دارای قابلیت فنی تولید سلاح هسته ای است و در حوزه تامین مواد نیز ایران موفق شده به‌آسانی طی چند روز سطح غنی‌سازی خود را از 20 درصد به 60 درصد برساند. وی تاکید کرده ایران درصورت لزوم می‌تواند به‌راحتی سطح غنی‌سازی خود را به 90درصد برساند. با این حال او تاکید کرده که تهران اراده‌ای جهت ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارد.اظهارنظر خرازی درحالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر نیز برخی از کارشناسان روابط بین‌الملل ضمن تایید توانایی ایران در جهت ساخت سلاح هسته‌ای معتقد بودند تهران صرفا قصد دارد به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای برسد بدون آنکه به تولید عملی آن بپردازد. این تصمیم ایران به‌اندازه‌ای جدی است که حتی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نیز در نوبت‌های مختلف آن را تایید کرده‌اند.در یکی از آخرین اظهارنظرها پیرامون این موضوع، نیکلاس برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در دولت جو بایدن به این سمت گمارده شده است، تاکید کرده بود شواهدی درباره تصمیم سیاسی در تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

 

با دراگان چه می‌کنی آقای طارمی؟

روزنامه شرق:دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران باقی ماند؛ این مرد کروات که قریب به یک هفته قبل با رأی کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران صلاحیت نشستن روی نیمکت تیم ملی را نداشت و پایگاهش را نزد تعدادی از بازیکنان از دست داده بود، با تأیید دوباره اعضای فدراسیون فوتبال ایران، به‌عنوان سرمربی به کارش ادامه خواهد داد تا «شاید» در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی ایران بنشیند. عدم تأیید و تأیید دراگان اسکوچیچ از سوی اهالی فدراسیون فوتبال نیز در پی اعتراض تعدادی از بازیکنان تیم ملی از‌جمله مهدی طارمی رقم خورد که اعتقاد داشتند او نمی‌تواند در جام جهانی کار مهمی برای تیم ملی رقم بزند. بعد از جبهه‌گیری بازیکنانی نظیر مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، سامان قدوس و سعید عزت‌اللهی علیه دراگان اسکوچیچ، به نظر می‌رسید شرایط برای تداوم همکاری دراگان با تیم ملی فراهم نباشد و او از کار برکنار شود. در این میان، از رسمیت افتادن اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال که برای عزل و انتخاب سرمربی نیاز به تأییدیه آنهاست، مزید بر علت شد تا فدراسیون اعلام کند دراگان سرمربی تیم ملی مانده و از این به بعد با هر بازیکن رختکن که فکری غیر از همکاری با دراگان در سر داشته باشد، برخورد می‌شود. بعد از اعلام خبر ابقای دراگان در تیم ملی، حالا پرسش اصلی این است که دو‌قطبی طارمی-دراگان به کجا کشیده می‌شود؟ این دو که پیش از این هم بر سر یک مصاحبه و توییت با یکدیگر زاویه پیدا کرده بودند، مهم‌ترین قطب‌های متضاد در تیم ملی کنونی هستند.

 

هر محله یک جایگاه سوخت

روزنامه همشهری :شورای اسلامی شهر تهران در هفتادوهشتمین جلسه خود، شهرداری را ملزم کرد که زمینه ایجاد جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسانی را در پایتخت فراهم کند. با این کار هر محله امکان دسترسی به یک جایگاه سوخت را پیدا می‌کند.به‌گزارش همشهری، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح «اصلاحیه مصوبه الزام شهرداری تهران به ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسانی» گفت: در این طرح تمهیدات لازم برای حفظ ایمنی محلات نیز از سوی شهرداری تهران اندیشیده شده تا مشکلی برای شهروندان به‌وجود نیاید.سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: یکی از دلایل آنکه تهران با کمبود تعداد جایگاه‌های سوخت مواجه است، هزینه بسیار بالای زمین‌های مورد نیاز برای احداث مراکز سوخت‌رسانی است ازاین‌رو پیشنهاد دادیم شهرداری تهران از زمین‌های کوچک‌مقیاس نسبتا بلااستفاده برای اجرای این طرح استفاده کند و قدرالسهم شهرداری نیز در یک مدل مزایده‌ای مشخص شود و هرکسی که قدرالسهم بیشتری به شهرداری تهران ارائه کند، برنده مزایده خواهد بود.رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در تشریح جزئیات طرح مذکور گفت: براساس این طرح، اختیارات ویژه‌ای به مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران جهت مشارکت با بخش خصوصی و ایجاد جایگاه‌های سوخت‌رسانی بنزین و CNG با اولویت جایگاه‌های سوخت‌رسانی کوچک‌مقیاس محلی واگذار گردید.

 

تهران اصفهان در یک ساعت

روزنامه ایران:هزینه ساخت خط ریلی سریع‌السیر تهران-اصفهان 115.9 هزار میلیارد تومان برآورد شده و ارزش خالص طرح در پایان 25 سال دوره بهره‌برداری 684.3 هزار میلیارد تومان خواهد بود. پروژه قطار برقی تهران-قم-اصفهان از سال ۱۳۸۵ آغاز شد، اما دولت قبل ادامه ساخت آن را تا سال 97 متوقف کرد این در حالی بود که این پروژه به عنوان یکی از اولویت‌های حمل و نقلی دولت قبل معرفی شده بود. با کنار رفتن عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر سابق راه و شهرسازی ادامه ساخت این پروژه را در دستور کار قرار داد و از ابتدای سال ۱۳۹۷ ساخت آن از سر گرفته شد اما طرح به کندی پیش رفته است. اهمیت این خط ریلی از آنجا است که با ساخت آن، ایران در رده کشورهای دارای خط‌آهن سریع‌السیر، قرار می‌گیرد. در منطقه، کشورهای ترکیه، عربستان و امارات خط سریع‌السیر ریلی دارند و اگر ایران نیز به جمع این کشورها بپیوندد، تحولی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد می‌شود. توقف ساخت در مدت بیش از 6 سال هزینه ساخت پروژه را حدود 10 برابر افزایش داده است. از سوی دیگر خسارت ناشی از عدم بهره‌برداری مانند آلودگی، هزینه سوخت، تصادفات و خسارت ترمیم زیرساخت‌هایی که از سال 85 آماده شده بود، نیز بر طرح تحمیل شده است. قطار برقی تهران- اصفهان قرار بود ظرف چند سال به بهره‌برداری برسد اما با توقف آن در دولت قبل تکمیل آن 15 سال به طول کشیده است. میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن، با اشاره به اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به تکمیل قطار برقی تهران-اصفهان دارد، اظهار داشت که «از چهار میلیارد یوآن که تا کنون در این پروژه هزینه شده حدود ۱.۷ میلیارد یوآن مربوط به هفت ماه اخیر و نشان از توجه دولت سیزدهم است.»

 

خواب بایدن تعبیر نشد

روزنامه کيهان:سفر جو بایدن به منطقه که هفته‌ها محل بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های سیاسی و کارشناسی بود به پایان رسید و آنچه بر جای ماند تعدادی گزاره‌های ضدونقیض درباره عادی‌‌سازی روابط تل‌آویو – ریاض، متعهدشدن ریاض به افزایش صادرات نفت تا سقف 13 میلیون بشکه در روز، حل و فصل موضوعات فی‌مابین آمریکا و عربستان پس از ماجرای قتل فجیع جمال خاشقجی و ایجاد سامانه دفاعی مشترک سایبری بود! در واقع سفر بایدن نه تنها تکلیف گمانه‌زنی‌ها را روشن نکرد، حتی نتوانست تصویر روشنی از توافقات میان شرکت‌کنندگان در اجلاس ده‌جانبه جده را پدید آورد. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:  1- بایدن سفر منطقه‌ای خود را از تل‌آویو شروع کرد، سپس به بیت‌المقدس رفت و از آنجا وارد جده شد. در این میان محافل آمریکایی روی یک واژه از سخنان بایدن در دیدار با لاپید و در گفت‌وگو با کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی تمرکز کردند و آن «امنیت اسرائیل» بود. در واقع بایدن آشکار ساخت که نگران‌ وضعیت این رژیم شده و آمده است تا اگر می‌تواند کمی این وضعیت را بهبود بخشد.  کما اینکه وقتی شبکه تلویزیونی CNN آمریکا از عادل الجبیر  وزیر مشاور در امور خارجی سعودی درباره تأثیر عادی‌‌سازی رابطه چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی پرسید، پاسخ داد «ما امیدواریم این تصمیمات اثری مثبت بر وضعیت داخلی اسرائیل داشته باشد».  اما با بررسی نتایج می‌توان گفت این سفر برای تل‌آویو حداکثر در حکم یک مُسَکِّّن بود و از این رو فعال‌‌سازی دوباره ماشین عادی‌‌سازی روابط اسرائیلی -عربی در جریان سفر بایدن، به برقراری پروازهای غیرنظامی و در واقع بازشدن آسمان عربستان روی هواپیماهای مسافری  رژیم صهیونیستی محدود گردید و دو طرف نتوانستند موانع موجود که عمدتاً ناشی از حساسیت شدید مسلمانان است را از سر راه بردارند.  بایدن در جریان سفر به تل‌آویو و مذاکرات با لاپید در کنار لزوم فعال کردن عادی‌‌سازی و رفع موانع آن، به «راهکار دو دولتی» اشاره کرد که به معنای پایان یافتن ماجرای معامله قرن از دید بایدن بود. در این میان درگیری رژیم صهیونیستی با مشکلات داخلی و ضعف‌های سیاسی و امنیتی بیشتر از آن است که بتواند از سفر بایدن استفاده چندانی ببرد.

 

برگ برنده ایران در امتیازگیری

روزنامه آرمان ملی: شايد کمتر کسي فکر مي‌کرد که شرايط برجام به جايي برسد که رسيدن به توافق بيش از گذشته سخت‌تر شود. آنچه مسلم است پس از عدم دستيابي به توافق در مذاکرات وين و پس از چندي عدم نتيجه‌گيري در مذاکرات 3 جانبه دوحه قطر بسياري از تحليلگران رسيدن به توافق را امري به مراتب مشکل‌تر قلمداد مي‌کنند اما در عين حال معتقدند که تحت هر شرايطي ايران، آمريکا و ساير طرف‌ها هيچ چاره‌اي جز مذاکره براي رسيدن به توافق نخواهند داشت. حال اين مذاکره طي مدت کوتاهي به نتيجه برسد يا اينکه مدت‌هاي مديدي را براي رسيدن به توافق طي کند. به همين جهت نيز طرفين مذاکره کننده علاوه بر تاکيد بر مذاکره و رويکردهاي سازنده در گفت‌وگو؛ از برخي اقدامات و اظهار نظرها در حاشيه‌ و حول محور اين توافق نيز غافل نمي‌شوند. چنانکه برخي معتقدند که سفر اخير جو بايدن رئيس‌جمهور آمريکا به منطقه خاورميانه و حضور در رژيم صهيونيستي و عربستان و اظهاراتش پيرامون برجام و ايران بوده است. هر چند که برخي ديگر بيان مي‌کنند سفر ولاديمير پوتين به تهران نيز به جز بحث پيگيري هفتمين نشست روند آستانه و روابط دوجانبه در خصوص مسائل پيراموني برجام و احياي اين توافق خواهد بود و شايد در اين سفر نيز بسياري از مسائل حل و فصل شود. اين در حالي است که ايران همواره بر طبق نص صريح برجام و تعهد به وظايف خود عمل کرده و اگر هم با توجه به عدم پايبندي برخي طرفين به توافق گام‌هاي عقب نشيني را برداشته باز هم در چارچوب برجام بوده است. حتي در مذاکرات احياي برجام نيز خواسته ‌ايران کاملا مشروع و قانوني بوده و اين غربي‌ها بوده‌اند که خواسته‌هاي فرابرجامي را مطرح کرده و مذاکرات را به دست‌انداز انداخته‌اند. بايد ديد غربي‌ها به واقع خواهان احياي برجام هستند يا همچنان سياست اتلاف وقت را پيش خواهند گرفت.

 

مردم شادی می‌خواهند

روزنامه ابتکار:مهمترین برنامه موکب مسجد امام حسن عسکری(ع) سیراب کردن مهمانان مهمونی ۱۰ کیلو متری عید غدیر با شربت، دم نوش و آب میوه به نظر می رسد در این شرایط سخت اقتصادی برگزاری چنین جشنی برای حال خوب مردم ایده مناسبی بود.مهمانی ده کیلومتری غدیر به همت و مشارکت خیران مردمی، هیئات مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی، گروه‌های خدماتی و گروه‌های سرود با برنامه‌های مختلف همزمان با روز عید غدیر مصادف با ۲۷ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در مسیر چهارراه پارک‌وی تا چهارراه ولیعصر (عج) در حال برگزار شد.حسین محمدی مسوول موکب مسجد امام حسن عسکری (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت موکب مسجد امام حسن عسگری (ع) در مسیر پیاده روی مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر اظهار داشت: این موکب با مشارکت جوانان دوستدار و عاشق راه و رسم حضرت امیرمومنان علی (ع) برپا شده تا از مهمانان عید غدیر حضرت پذیرایی کنند.مسوول موکب مسجد امام حسن عسکری (ع) ادامه داد: مهمترین برنامه این موکب سیراب کردن علاقمندان و شیفتگان امیرمومنان علی (ع) با شربت، دم نوش، هندوانه و آب میوه است چرا که افتخار ما سیراب کردن مهمانان مهمونی ۱۰ کیلو متری عید غدیر است.

 

تهران؛ کانون تحولات کاهش تنشهای امنیتی منطقه ای

روزنامه آرمان امروز:نشست سران روند آستانه امروز با حضور روساي جمهور ايران ، ترکيه و روسيه با موضوع بازگشت آوارگان سوري و کمک به صلح و امنيت سوريه در تهران برگزار مي شود وزیر امور خارجه بازگشــت آوارگان سوری بــه منازل و شهرهایشــان و کمک به صلح و ثبــات و امنیــت در ســوریه را از جمله موضوعاتی خواند که در دســتورکار نشست ســه جانبه سران روند آستانه در تهران قرار دارد. حسین امیرعبداللهیان در گفتوگویی در آســتانه برگزاری هفتمین نشست سران روند آســتانه در تهران که قرار است امروز (سه شــنبه) ۲۸ تیر ماه با حضور روســای جمهور ترکیه و روسیه و به میزبانی آیت الله ســید ابراهیم رئیسی برگزار شــود، اظهار کرد: نشست در شرایطی برگزار میشود که هدف مهم فرمت آســتانه که کاهش تنش در مناطق درگیری در سوریه بود را بتوانیم تثبیت کنیم. وی افزود: در جریان ســفری کــه اخیرا آنکارا و دمشــق داشــتم حامل پیام رئیس جمهور بودم که بتوانیم بحرانی که اکنون در حوزه امنیتی بین ترکیه و ســوریه به وجود آمده را مدیریت کنیم. طرف ترک از احتمال وقوع عملیات نظامی تا عمق ۳۰ کیلومتری مــرز ســوریه صحبت میکنــد و ما تلاش کردیم از مسیر سیاسی این بحران و نگرانی امنیتی ترکیه برطرف شــود. رئیس دستگاه در این شرایط دیپلماســی یادآور شد: طبعا حساس یکی از موضوعات در دستورکار این اســت که به جای توسل به جنگ و آوارگی بیشتر موج جدیدی از مردم سوریه بتوانیم از مسیر سیاسی به حل و فصل این موضوع هم کمک کنیم. وزیر خارجه تاکید کرد: بازگشــت آوارگان ســوری به منازل و شــهرهای خودشــان، کمک به صلح و ثبات و امنیت در سوریه از جمله موضوعاتی است که در دستورکار این نشست سه جانبه قرار دارد.

 

ضرورت عملكرد فراجناحي شوراي عالي امنيت ملي

روزنامه اعتماد: «نامه ها» در پهنه سياسي و تاريخي كشورمان، سرنوشت عجيب و غريبي داشته و همچنان نيز دارند. نامه‌هايي كه هر كدام با هدف و انگيزه‌اي نوشته مي‌شوند و در تاريخ ثبت مي‌شوند تا آيندگان بدانند كه چه بر تاريخ پر فراز و فرود اين كشور رفته است. يك هفته پس از بازداشت سيد‌مصطفي تاج‌زاده و با فروكش كردن گرد و غبار ابتدايي اين حادثه كه بازتاب‌هاي فراواني در فضاي عمومي و محافل سياسي كشور پيدا كرد، سعيد حجاريان در شمايل چهره‌اي كه روز و روزگاري به دليل تلاش‌هايش براي گسترش گفتمان اصلاح‌طلبي و  تحقق جامعه مدني، مخاطب تندترين واكنش‌هاي افراطي قرار گرفت و مقابل ساختمان شوراي شهر تهران، هدف شليك مخالفان قرار گرفت با انتشار نامه‌اي خطاب به علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي تلاش مي‌كند، نقشه راهي مشفقانه براي گشايش‌هاي آتي و بهبود وضعيت كشور ارائه كند. حجاريان كه طي سال‌هاي اخير كم سخن مي‌گويد و كمتر مي‌نويسد، هر جا كه احساس كرده‌، ضرورتي به نفع منافع ملي و مردم ايجاب مي‌كند وارد ميدان شده و با همه محدوديت‌هاي پس از حادثه تلخ خيابان بهشت نسخه‌هايي براي ثبت در تاريخ ارائه مي‌كند. مخاطب اين نامه او كه به طور اختصاصي در‌اختيار «اعتماد» قرار گرفته، علي شمخاني است؛ چهره‌اي كه هرگز خود را محدود به منازعات و صف‌كشي‌هاي سياسي نكرده و در همان برهه‌اي كه در كابينه سيد‌محمد خاتمي، وظيفه وزارت دفاع را به عهده گرفته بود در سال 80 با هدف پوشيدن رداي رياست جمهوري در قامت رقيب خاتمي وارد صحنه مي‌شود و رودر‌روي او براي رقابت مي‌ايستد.

 

خروج بغداد از جبهه ضدایرانی ریاض

روزنامه تجارت: رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه طی گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران مسائل مهمی تقویت شده‌اند، از لزوم سازش بین تهران و کشورهای عربی گفت.برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی «سی ان ان» به سوالاتی درباره سفر بایدن به منطقه، وضعیت عراق و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پاسخ داد. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، صالح درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران با بیان اینکه «عراق نقش بسیار مهمی در میانجی‌گری بین عربستان و ایران ایفا می‌کند»، افزود: «مذاکرات متعددی در بغداد بین ایران و دیگر همسایگان عرب انجام شد؛ در این گفت‌وگوها مسائل مهمی مطرح و تقویت‌ شده‌اند». رئیس جمهور عراق درباره پرونده‌ای هسته‌ای تهران خاطرنشان کرد: «باید توافقی هسته‌ای با ایران وجود داشته باشد، همچنان که لازم است نوعی آشتی و مصالحه بین ایران و کشورهای عربی ایجاد شود». وی در ادامه با اشاره به آثار و نتایج مذاکرات تهران-واشنگتن بر عراق، منطقه و جهان، اذعان کرد: «هیچ راه‌حل نظامی‌ای وجود ندارد و ما نیازمند یک پایان به روش دیپلماتیک برای این بن‌بست هستیم. ما به نظمی امنیتی در خاورمیانه نیاز داریم که بتواند کشورها را برای مبارزه با تروریسم، که یک مشکل بزرگ باقی مانده است، گرد هم آورد». صالح درباره وضعیت سیاست داخلی عراق گفت: «ما باید سر یک میز بنشینیم و در مورد مشکلاتی که رای‌دهندگان ما از آن‌ها می‌گویند، صحبت کنیم. در پایان [به این نتیجه می‌رسیم که] بله، آمریکا مهم است. بله جهان مهم است. مهم هستند، اما در عین حال، اولویت‌های خودمان نیز در بخشی از این جهان مهم هستند».

 

شوق زودگذر قهرمانی المپیادی‌ها!

روزنامه جوان:چند خبر غرورآفرین المپیادی و یک واهمه جدی؛ در المپیاد زیست‌شناسی اول جهان شدیم، در ریاضی بین ۱۰۴ کشور هشتم شدیم، در فیزیک و شیمی هم ۹ مدال کسب کردیم، اما آیا همه این المپیادی‌ها مهرماه هم در ایران خواهند بود؟! چند سالی می‌شود که محفل‌های علمی جهانی، به محلی برای شناسایی نخبگان ایرانی و تمهید مقدمات برای خروج ایشان از ایران تبدیل شده است؛ انگار شوق کسب رتبه‌های برتر در المپیاد‌های جهانی ماندگار نیست.آمار مهاجرت نخبگان نگران‌کننده است. قبلاً اگر دانشجویان پس از طی کردن تحصیلات کارشناسی در شریف و تهران و امیرکبیر و خواجه‌نصیر و علم‌وصنعت از ایران مهاجرت می‌کردند، حالا چند سال زودتر در دبیرستان و حتی راهنمایی هم مهاجرت رخ می‌دهد. بگذریم از خارجی‌هایی که در برخی از مدارس ایران مشغول فعالیت هستند و دانش‌آموزان ما را با تدریس زبان، ارائه ویزای تحصیلی و … اصطلاحاً تور می‌کنند. المپیادی‌های ایران در مجامع بین‌المللی خوش درخشیدند، اما این خبر به همان اندازه که غرورآفرین و مسرت‌بخش است، نگران‌کننده و قابل تأمل نیز هست.استعداد ناب ایرانی در زیست، ریاضی، فیزیک و شیمی تیم ملی المپیاد زیست‌شناسی ایران با کسب چهار مدال طلا در سی و سومین المپیاد بین‌المللی زیست‌شناسی، رتبه اول جهان را از آن خود کرد.

 

غوغای شادی مردم در عید ولایت

روزنامه خراسان:جشن‌های خانگی، حسینیه ها، مساجد، ایستگاه‌های صلواتی، میز و صندلی‌هایی که برای برپایی جشن و سرور چیده شده بود، نورافشانی خیابان ها، صدای بلند مدح امیرالمومنین (ع) و… در همه ایران طی دو روز گذشته غوغایی برپا بود؛ غوغایی از شادی و شور برای بزرگداشت عید ولایت، عید سعید غدیر خم. از دو روز پیش و همزمان با شب عید غدیر، سراسر کشورمان پر شده بود از مظاهر جشن و شادی عید ولایت. چراغانی خیابان ها، برپایی ایستگاه‌های پذیرایی با شربت و شیرینی، برگزاری جشن‌ها و جُنگ‌های شادی، کارناوال‌های شادی که با حضور مردم چهره شهرها را متفاوت کرده بود. در تهران هم روز گذشته مهمانی 10 کیلومتری جشن غدیر  از چهارراه ولی عصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی با حضور و استقبال بی نظیر مردم، چهره‌های معروف، هنرمندان و ورزشکاران و.. . برگزار شد. در این مهمانی عظیم، هیئت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی،‌خدماتی و گروه‌های سرود در طول مسیر  موکب‌هایی با برنامه‌ها و رویکردهای مختلف برپا کردند و برخی آمارها حاکی از توزیع دومیلیون پرس غذا و میان‌وعده برای پذیرایی و 110 هزار اسباب بازی برای هدیه به کودکان بود. نکته جالب هم این که در مسیر 10 کیلومتری ۴۰ مجموعه شهربازی  برای کودکان برپا شد تا در این عید ساعاتی خوش برای آنان رقم بخورد. عوامل برنامه عصر جدید، خندوانه، میدون، مل مل، منم بچه مسلمان، رنگین کمان، خاله شادونه، عمو مهربان و بسیاری از مداحان و خواننده‌های معروف در این مراسم بزرگ حضور داشتند تا در کنار مردم به جشن و سرور بپردازند. تا جایی که ساعتی پس از آغاز این جشن، ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری در اطلاعیه‌ای با اشاره به حضور  بیش از ۲ میلیون نفر در این جشن از مردم خواست از مراجعه به خیابان ولی عصر خودداری کنند. در مشهد هم حرم امام رضا (ع) میزبان خیل عظیمی از زائران و مجاوران بود که برای عرض تبریک به ساحت مقدس امام رضا (ع) به حرم مطهر رضوی وارد می‌شدند و صحن و سرای حرم هم با گل آرایی و نورپردازی‌ها دیدنی‌تر شده بود.

 

لاف پسرک

روزنامه وطن امروز:آمارهای اوپک حاکی از آن است حداقل تا چند ماه آینده تولید روزانه 13 میلیون بشکه نفت توسط عربستان دور از دسترس است. از سوی دیگر رکورد تولید این کشور طی سال‌های اخیر در نهایت 12 میلیون بشکه در روز آن هم برای مدت زمان محدودی بوده است. بنا بر این گزارش، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در نشست جده با اشاره به برنامه عربستان برای افزایش تولید نفت گفت: «امیدواریم این نشست سرآغاز مرحله جدیدی از شراکت راهبردی بین کشورهای منطقه و آمریکا باشد. تصمیم گرفتیم روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت تولید کنیم». پیش از این نیز کاخ سفید در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۶ جولای درباره نتایج نشست دوجانبه ایالات متحده و پادشاهی سعودی در زمینه همکاری در بخش انرژی مدعی شد عربستان سعودی موافقت کرده تولید نفت در ماه‌های جولای و آگوست را به میزان ۵۰ درصد بیش از میزان مقرر قبلی افزایش دهد. همچنین بعد از دیدارهای جو بایدن با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و ریاض بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. طبق این بیانیه، ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که به طور منظم درباره بازارهای جهانی انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشورت کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.