برخورد شهاب‌ سنگ‌ با «جیمز وب»

آسیب وارده به تلسکوپ در اثر این برخورد ظاهراً بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد

دانشمندان گزارش داده‌اند این برخورد در اواخر ماه مه ۲۰۲۲ پیش آمده بود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ گروهی از دانشمندان در مقاله جدیدی که در پی انتشار نخستین تصاویر باورنکردنی جیمز وب به چاپ رسید، عملکرد این تلسکوپ فضایی را در مرحله راه‌اندازی آن تشریح کردند. آنها مشکلاتی را گزارش دادند و خاطرنشان کردند که نمی‌توان آنها را اصلاح کرد. همچنین، دانشمندان متذکر شدند این مشکلات، اثر کوچکی بر توان عملیاتی تلسکوپ دارد که هنوز قابل اندازه‌گیری نیست.

این گزارش که در مورد طول عمر پیش‌بینی‌شده تلسکوپ جیمز وب است، نشان می‌دهد که در حال حاضر، بزرگترین منبع عدم قطعیت، اثرات بلندمدت برخوردهای «ریزشهاب‌سنگ» است که آینه تلسکوپ را به آرامی تخریب می‌کند. همان طور که پیشتر گزارش شده، آینه ۶.۵ متری وب شامل ۱۸ بخش متشکل از بریلیوم-طلا است. یکی از آنها که C3 نام دارد، بین ۲۳ و ۲۵ مه ۲۰۲۲ با ذرات کوچک گرد و غبار برخورد کرد.

جیمز وب

از زمان پرتاب جیمز وب، پنج ریزشهاب‌سنگ کوچکتر دیگر نیز به آن اصابت کرده‌اند. مهندسان پیش از پرتاب جیمز وب، تقریبا یک برخورد جزیی در هر ماه را پیش‌بینی کرده بودند. با توجه به مصرف سوخت، تلسکوپ باید ۲۰ سال در فضا دوام بیاورد اما نویسندگان این گزارش اظهار داشتند که دانشمندان مطمئن نیستند که ضربات ناشی از ریزشهاب‌سنگ‌ها، چه میزان تأثیری بر عملیات جیمز وب خواهند داشت.

با وجود این، گزارش جدیدی نشان می‌دهد که آسیب به بخش C3 می‌تواند جدی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد. در این گزارش آمده است که از شش برخورد ریزشهاب‌سنگ پنج مورد اثرات ناچیزی داشته‌اند. در مقابل، ریزشهاب‌سنگی که در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۴ مه ۲۰۲۲ به بخش C3 برخورد کرد، باعث تغییر قابل‌توجه و غیرقابل اصلاحی در شکل کلی آن بخش شد.

علاوه بر این، این گزارش نشان می‌دهد که این رویداد، بیشتر از انتظارات پیشین در مورد آسیب ناشی از یک ریزشهاب‌سنگ بوده و به آغاز تحقیقات و مدل‌سازی بیشتر توسط گروه پروژه جیمز وب انجامیده است. اگرچه ممکن است جیمز وب برای ۲۰ سال دوام داشته باشد که یک دهه بیشتر از آن چیزی است که پیشتر انتظار می‌رفت اما مهندسانی که جیمز وب را طراحی کرده‌اند، می‌دانند که آینه‌ها و سپر خورشیدی آن به طور اجتناب‌ناپذیری ممکن است در اثر برخورد با ریزشهاب‌سنگ‌ها به آرامی تخریب شوند.

همچنین انتظار می‌رود که آشکارسازهای جیمز وب به تدریج توسط ذرات باردار آسیب ببینند؛ این در حالی است که امکان دارد سپر خورشیدی و عایق پنج لایه آن نیز در اثر هوازدگی فضا به فرسایش دچار شوند.

از آنجا که آینه جیمز وب در معرض برخورد با ریزشهاب‌سنگ‌های فضایی قرار می‌گیرد، اجتناب از آنها برای این تلسکوپ دشوار است. این گزارش می‌گوید که هر فضاپیمایی ناگزیر با ریزشهاب‌سنگ‌ها مواجه می‌شود. این موضوع می‌تواند شش تغییر شکل موضعی روی سطح آینه اصلی را توجیه کند که به برخورد ریزشهاب‌ها نسبت داده می‌شود./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.