شورای نگهبان به مصوبات مجلس اعتبار می‌دهد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: شورای نگهبان در کنار مجلس موجب اعتبار مصوبات مجلس می شود و اگر شورای نگهبان نباشد مصوبات مجلس فاقد اعتبار قانونی است.

به گزارش شهروند آنلاین، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست با خبرنگاران، گفت: شورای نگهبان یکی از مهم ترین نهاد های حاکمیتی و کنترلی است و رکن دوم قوه مقننه است.

او افزود: شورای نگهبان در کنار مجلس موجب اعتبار مصوبات مجلس می شود و اگر شورای نگهبان نباشد مصوبات مجلس فاقد اعتبار قانونی است.

سخنگوی قوه قضائیه، افزود: شورای نگهبان وظیفه دارد تمام مصوبات مجلس را از حیث عدم مغایرت با شرع مقدس و مقررات قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و هر گاه عدم مغایرت تایید شد، مصوبات را تایید می کند. نقش شورای نگهبان در قانون اساسی بسیار ارزشی و قابل توجه است.

او گفت: دو مساله حراست و نگهبانی از احکام اسلامی و حراست از قانون اساسی از وظایف شورای نگهبان است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی، تصريح کرد: در خصوص این فرد در سال ۱۳۸۹ دادنامه ای از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت ملی برای جعفر پناهی صادر شده است که در این پرونده به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. این فرد از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم ۱ سال حبس به آن افزوده و جمعا به ۶ سال حبس محکوم شد.

او ادامه داد: در رابطه با حبس این فرد باید گفت این دادنامه قطعی و لازم الاجرا است و بر اساس این حکم، او از تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ برای تحمل کیفر به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.

او در پاسخ به این سوال که شنیده‌ها مبنی بر تبرئه «امید اسدبیگی» متهم پرونده نیشکر هفته تپه صحت دارد، گفت: شنیده‌ها در این خصوص را رد مي‌کنم. این پرونده ۲۵ محکوم دارد که از این تعداد، ۸ نفر از محکومان مطابق قانون درخواست اعاده دادرسی کردند. درخواست این افراد مورد پذیرش قرار گرفته و جهت رسیدگی به شعبه ویژه هم عرض مرجع اولیه رسیدگی به پرونده در مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع داده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: ۵ نفر از این ۲۵ محکوم، متواری و تحت تعقیب هستند. مابقی این افراد هم در حال تحمل کیفر هستند.

او افزود: اسدبیگی  براساس دادنامه قطعی و لازم الاجرا به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از خدمات و جزای نقدی محکوم شده است؛ این محکومیت از ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ اجرایی شده است و وی در حال تحمل کیفر است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.