اهتمام دولت سیزدهم به پاسداشت زبان فارسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه زبان فارسی جزو جدایی‌ناپذیر هویت ملی است، بر اهتمام دولت سیزدهم به زبان فارسی تاکید کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، چهاردهمین نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی، دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف حضور داشتند.

او با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم بر پاسداشت زبان فارسی اهتمام جدی دارد، گفت: دولت در شورای عالی همواره به مساله زبان فارسی تاکید دارد. انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری این مساله را احیا کردند، اما در هر صورت، زبان فارسی جزو جدایی‌ناپذیر از هویت ملی ایران است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر زبان فارسی به معنی نفی خرده فرهنگ‌ها نیست، چراکه فرهنگ‌های مختلف کنار هم رنگین‌کمانی را تشکیل می‌دهند که همه زیر چتر زبان فارسی گردهم آمدند.

او افزود: بخش مهمی از تعدی به زبان فارسی با لعاب و پوشش لزوم کار اقتصادی و فرهنگی اتفاق می‌افتد و همین نگاه منفعلانه باعث شده‌است خیلی از واژگان غیرفارسی وارد زبان شوند.

همه سازمان‌ها و نهادها باید به پاسداشت زبان فارسی توجه کنند

اسماعیلی با تاکید بر اینکه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه پاسداشت از زبان فارسی را دارد، افزود: در معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ای هم این مساله را دنبال می‌کنیم و برخی از اتفاق‌ها مایه نگرانی است، حتما تا جلسه آینده باید اقدامات خوبی برای حل برخی از مشکلات انجام بدهیم. هیات نظارت باید در بحث پاسداشت و نظارت بر زبان فارسی ورود کند. همچنین حوزه تبلیغات و رسانه باید این کار را انجام بدهد. هیچ اولویتی بر حفظ و پاسداشت از هویت ملی وجود ندارد، همه سازمان‌ها و نهادها باید به این مساله توجه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از اداره کل تهران می‌خواهم که روی تبلیغات شهری و از سازمان نمایشی و … می‌خواهم به مسائل زبان فارسی توجه کنند. این در حالی است که در حوزه صدا و سیما استفاده از واژگان خارجی جا افتاده‌است. باید به شکل قانونی بر موارد نظارت کنیم، همچنین باید سازوکاری تهیه کنند تا گزارش‌های نظارتی با دقت نوشته‌شود.

فعالان اهتمام لازم را در حوزه پاسداشت زبان فارسی داشته‌باشند

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی نیز با اعلام اینکه برخی از اعضای شورای پاسداشت زبان فارسی تغییر کردند، اظهار کرد: از آغاز به کار دولت جدید، با اینکه کمتر از یک سال می‌گذرد جلسات متعددی در حوزه زبان فارسی برگزار کردیم.

محمود شالویی افزود: برخی از تولیدکنندگان و افرادی که کالای مهمی وارد می‌کنند، به جلسات دعوت شدند و خواستیم اهتمام لازم را در حوزه پاسداشت زبان فارسی داشته‌باشند.

فعالیت سامانه جامع پاسداشت زبان فارسی

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در خصوص سامانه جامع پاسداشت فارسی توضیح داد: این سامانه بعد از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از واژگان بیگانه، فعال شد. بر این اساس قرار شد تا این سامانه‌ این قانون را به اندازه مکفی اجرا کند.

به گفته حجت‌الاسلام حامد حاجی‌ملامیرزایی از جمله اقداماتی که در سامانه انجام شد، می‌توان به ثبت دامنه زبان فارسی اشاره کرد. در سایت درباره قوانین اطلاع‌رسانی می‌شود، واژگان بیگانه و غیربیگانه معرفی و قابلیت هایی در این حوزه برای کاربران ممکن شده‌است.

او افزود: بخش کارپوشه (کارتابل) برای کاربران درون و بیرون سازمانی راه‌اندازی شده تا برای هر بخش فراهم و تاییدیه هر واژه اخذ شود.

در ادامه شهاب جنابی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در سه محور صنایع حمل ونقل، اصناف و تولید صنایع عمومی در وزارت صنعت معدن و تجارت پیگیر برنامه‌ها در راستای پاسداشت زبان فارسی هستیم.

سپس منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث وزارت صنعت و معدن و تجارت، خودروسازی است، ادامه داد: در دوره اول از اسامی فارسی برای محصولاتی که مالکیت فکری ایرانی داشتند، استفاده کردیم و در دوره دوم از نوشتار فارسی اسامی روی خودرو استفاده شد. این اقدامات را در حوزه خودروی تجاری هم گسترش دادیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.