تایمز:سفر پوتین به تهران یعنی تشکیل «ائتلاف ضدغرب»

خبر سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به ایران در بحبوحه جنگ اوکراین، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های انگلیس داشته و از آن به عنوان نقطه عطف تشکیل ائتلاف ضد غرب یاد شده است.

به گزارش شهروند آنلاین، روزنامه تایمز چاپ لندن روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی، این سفر را تلاش برای شکل‌دهی یک ائتلاف ضد غرب توصیف کرد و نوشت که رهبران روسیه و ایران، غرب را به عنوان یک نیروی شرور و فاسد تلقی می‌کنند.

این گزارش، ایران را «دومین مقصد سفر رئیس جمهوری روسیه پس از آغاز درگیری‌های نظامی در اوکراین» اعلام و عنوان کرد که تحریم‌های غرب دو کشور را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک کرده است. آندری کورتونوف، رئیس شورای امور بین‌الملل روسیه که به وزارت امور خارجه مشاوره می‌دهد، می‌گوید: «این یک سفر مهم برای شخص پوتین است چراکه کرملین نمی‌خواهد اجازه دهد در سطح بین‌المللی منزوی شود.»

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است که پوتین در این سفر از کشوری دیدار می‌کند که تحت فشار تحریم‌های غرب به حیاتش ادامه داده و «بسیاری در داخل معتقد هستند که او در بازگشت بتواند طرحی برای زندگی در روسیه تحت تحریم‌های سخت غرب» تهیه کند.

این درحالی است که به نوشته این نشریه انگلیسی، نزدیک به ۹۰۰ شرکت غربی فعالیت خود را در روسیه از آغاز جنگ اوکراین پایان داده‌ اند و ممنوعیت پروازهای بین المللی، این کشور را بیش از پیش منزوی کرده است.

تایمز نوشت: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تحریم‌های اقتصادی را هزینه اجتناب‌ناپذیر امتناع از تسلیم شدن در برابر غرب توصیف کرده و به رسانه های ایران گفته این بهایی است که کشور ما و ایران برای استقلال و حاکمیت خود می پردازند.

شبکه خبری اسکای هم با انتشار گزارشی در تارنمای خود نوشت که ایران دومین مقصد پوتین به خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوری سابق، به شمار می‌رود تا پس از جنگ در اوکراین، اتحاد با شرکای معدودی را که مسکو هنوز از آن برخوردار است تقویت کند.

این شبکه خبری افزود: پوتین تحریم های غرب علیه مسکو را اعلان جنگ اقتصادی توصیف کرده و تلاش های خود را برای دیپلماسی بین المللی روی چین، هند و تهران متمرکز کرده است.

در ادامه این گزارش به نقل از یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین آمده است: تماس با رهبر ایران بسیار مهم است. یک گفت و گوی قابل اعتماد بین رهبران دو کشور در مورد مهمترین موضوعات در دستور کار دوجانبه و بین المللی شکل گرفته است.

در همین حال روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ایران و جلسات سران سه کشور، در خصوص آخرین تحولات اوکراین، حل بحران سوریه و همچنین توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.

این گزارش می‌افزاید: مذاکرات سه جانبه رئیس جمهوری روسیه با ابراهیم رئیسی از ایران و رجب طیب اردوغان از ترکیه پس از سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، به عنوان نشانه ای از تداوم نفوذ پوتین در منطقه دیده می شود.

گاردین افزود: انتظار می رود رهبران سه کشور به صورت دوجانبه و همچنین در چارچوب روند آستانه با یکدیگر دیدار کنند. این گفت‌وگوها همچنین ممکن است به تجربه طولانی ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا و اینکه آیا فضایی برای همکاری بین مسکو و تهران برای شکست اقدامات ایالات متحده وجود دارد یا خیر، اشاره کند.

این نشریه انگلیسی افزود که رهبران روسیه و ایران به دنبال کاهش وابستگی کشور به دلار آمریکا هستند. این درحالی است که سفیر روسیه در تهران، شنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق گفت که ایران و روسیه اکنون در یک “قلعه واحد” قرار دارند.

سایر رسانه‌های انگلیس نیز ضمن بازتاب این سفر، جنگ در اوکراین را مهم‌ترین محور مذاکرات سران سه کشور در تهران تلقی کرده‌اند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.