«زیست شبانه» در بهشت زهرا/ احیا در اغما/ راه‌اندازی هتل‌آموزشی در دانشگاه

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي امضای تفاهمنامه شركت «گازپروم» روسيه به عنوان «بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري خارجي تاريخ صنعت نفت ايران» ، احیای دریاچه ارومیه ، «زيست شبانه تهران» در سال‌هاي اخير ، حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی ، انتخاب دانشگاه آزاد نطنز به‌عنوان مرکز توسعه گردشگری ، جشن 10‌کیلومتری غدیر و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ولادیمیر پوتین و اردوغان و نشست سران روند آستانه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي امضای تفاهمنامه شركت «گازپروم» روسيه به عنوان «بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري خارجي تاريخ صنعت نفت ايران» ، احیای دریاچه ارومیه ، «زيست شبانه تهران» در سال‌هاي اخير ، حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی ، انتخاب دانشگاه آزاد نطنز به‌عنوان مرکز توسعه گردشگری ، جشن 10‌کیلومتری غدیر و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

امریکا باید از شرق فرات در سوریه بیرون رانده شود

روزنامه ایران:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (سه‌شنبه) در دیدار آقای ولادیمیر پوتین رئیس‌‌جمهور روسیه و هیأت همراه با تأکید بر ضرورت عملیاتی شدن تفاهم‌ها و قراردادهای بین دو کشور، هوشیاری در مقابل سیاست‌های فریبکارانه غرب را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه عمیقاً به نفع هر دو کشور است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر اینکه حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون و متقابل است، افزودند: تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند.ایشان همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه را بویژه در پی تحریم‌های غرب، ضروری و به نفع هر دو کشور دانستند و درخصوص حوادث اوکراین گفتند: جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود، اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالف هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته امروز امریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاست‌های آنها در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است.

 

نقش تهران در نظم جدید

روزنامه وطن امروز: دیدار روسای‌جمهور ۳ کشور قدرتمند از ۳‌حوزه تمدنی اصلی اوراسیا در تهران برای حل‌و‌‌فصل چندین مساله مهم بین‌المللی و نه فقط منطقه‌ای، نقش ایران را به عنوان مرکز ثقل دیپلماسی دست‌کم در نیم‌کره شرقی پررنگ می‌کند. رئیس‌جمهور ایران و نمایندگان دولت سیزدهم طی یک سال اخیر در مهم‌ترین مجامعی که هدف‌شان شکل دادن به نظم نوین جهانی است، حضوری موثر داشته‌اند؛ از اجلاس شانگهای تا بریکس‌پلاس. در عین حال اتحاد راهبردی روسیه و چین در مقابل غرب بدون حضور جمهوری اسلامی ایران محقق نمی‌شد، چرا که فاقد مزیت‌های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک به نظر می‌رسید. ایدئولوژی محکم انقلاب اسلامی مبتنی بر مبارزه با استکبار غربی و البته جای پای محکم ایران در خاورمیانه که تهران را به عنوان محل استقرار عمود خیمه امنیت جهان اسلام معرفی می‌کند، به تشکیل این ائتلاف جدید ضدغربی کمک شایانی کرده است.  نشست سه‌جانبه دیروز سیدابراهیم رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در تهران ظاهرا با محوریت رؤسای‌جمهور ۳ کشور ضامن صلح در شامات برگزار شد اما نمی‌توان از اهمیت جهانی نشست‌های دوجانبه‌ای که در حاشیه‌ ساز‌و‌کار آستانه برگزار شد، چشم پوشید؛ دیدارهایی که نه‌‌تنها روند صلح در منطقه را تثبیت می‌کند، بلکه تصویری از تهران به عنوان مرکز ثقل منطقه ارائه می‌دهد که شرکای آن مقهور سناریوهای ایران‌هراسی واشنگتن و تل‌آویو نشده‌اند.

 

پستوی مالی شهرداری

روزنامه شرق:هم پیامک آمد و هم بر دیوارهای شهر اطلاع‌رسانی شد؛ از بیلبوردهای دعوت به جشن 10‌کیلومتری غدیر در خیابان ولیعصر، از چهارراه ولیعصر تا پارک‌وی. قرار بود خیابانی بسته نشود و خط ویژه اتوبوس‌های تندرو باز باشند؛ اما کسانی که دوشنبه غروب به خیابان آمده بودند، معتقد بودند بسته‌شدن این خیابان، ترافیک بخش زیادی از تهران را سنگین کرد. مردم ساعت‌ها در ترافیک ماندند، جمعیت زیادی به ایستگاه‌های مترو هجوم آورده بود و آژانس‌های اینترنتی هم درخواست مسافران غروب روز عید را بی‌پاسخ گذاشتند. ترافیک تا ساعت‌های پایانی شب ادامه داشت. زمانی که خیابان خالی از جمعیت شد، شهر ماند و انبوهی از زباله. کوهی از لیوان و ظروف غذای یک‌بار‌مصرف.مردمی که آمدند از بی‌برنامگی و عدم مدیریت اجرائی این جشن مردمی گلایه‌مند بودند و آنها هم که قصد شرکت در مراسم را نداشتند، از ساعت‌ها انتظار در ترافیک شکایت داشتند. بااین‌حال، اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر ترافیک را طبیعی توصیف کردند و معتقد بودند پیش‌بینی چنین استقبالی از برنامه نشده بود. هرچند یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد برخی میهمانان این جشن از سایر استان‌ها آمده بودند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، معتقد بود اگر پیش از این مسئولان برگزارکننده توصیه‌هایی به خانواده‌ها می‌کردند، شاید کمتر دچار چنین ترافیکی می‌شدیم؛ اما به‌هر‌ترتیب اکثر خانواده‌ها تمایل داشتند با وسایل شخصی به محل مراسم بیایند و به تبع شاهد چنین ترافیکی بودیم. ‌علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر نیز به برخی از انتقادهایی که به این مراسم شده بود، اشاره کرد و منتقدان را کسانی دانست که تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند.

 

حضور میلیونی عیدغدیر، ربطی به طرفداری از نظام دارد؟

روزنامه همشهری:حدود 3میلیون نفر به خیابان آمدند. عدد بزرگی است. ارادت میلیونی به امیرالمومنین(ع) در مهمانی 10کیلومتری، حماسه‌ای غیرقابل انتظار رقم زد. وقتی بیش از 100هزار عاشق حضرت حجت(عج) برای سرود سلام فرمانده در استادیوم آزادی جمع شدند، گفتند جمعیت طرفداران نظام در پایتخت همین‌ها هستند. حالا که 3میلیون نفر به خیابان آمده‌اند، می‌گویند اینها ربطی به جمهوری اسلامی ندارند. علاقه‌مندان اهل‌بیت(ع) هستند و تمام. درباره جمعیت خیره‌کننده تشییع سردار دل‌ها هم همین حرف‌ها را زدند. گفتند ملت به‌خاطر تجلیل از یک سرباز وطن آمده‌اند. اما واقعا میان این حضور میلیونی و طرفداری از جمهوری اسلامی، نسبتی وجود ندارد؟یکم- شما جمهوری اسلامی را مساوی با چه چیز می‌دانید؟ نظامی که به‌خاطر کم‌کاری برخی از ما در بعضی بخش‌ها دچار عقب‌ماندگی شده؟ یا نظامی با آرمان‌های متعالی که به‌سوی آنها حرکت می‌کند؟ دنیای امروز دنیای فقر است، دنیای گرسنگی و بی‌خانمانی است، دنیای ظلم و تبعیض است، دنیای سلطه و تجاوز است. امروز یک نظام و یک حکومت مقابل این دنیای تاریک، سر بلند کرده است. جمهوری اسلامی ادعای مبارزه با زورگویی و چپاول را دارد. ماهیت انقلاب57، همین‌ها بوده است. حالا این نظام با این آرمان‌ها و هدف‌ها، ایرادی هم داشته؟ حتما یک جاهایی نارسایی و نابسامانی در کار بوده است. اما استراتژی اصلی جمهوری اسلامی با همه نقص‌ها و خطاهایش، ایستادن مقابل ظلم، ستمگری و توقعات متکبرانه مستکبران است. جمهوری اسلامی را مساوی با همین ماهیت بدانید، نه خطاها و اشتباهاتی که از کارگزاران این نظام می‌بینید.

 

راه‌اندازی هتل‌آموزشی واحد نطنز 

روزنامه فرهیختگان: دانشگاه آزاد در رویکرد جدید خود عزم جدی دارد تا توان خود را به حل مسائل اجتماعی و اقتصادی معطوف کند. براساس همین، یکی از رسالت‌های این دانشگاه به‌عنوان دانشگاهی اجتماعی شناسایی نیاز‌های هر منطقه است و ماموریت واحدهای خود را نیز براساس نیازهای هر منطقه تعریف کرده است. درواقع رویکرد واحدهای این دانشگاه متناسب با نظام شغلی هر شهر خواهد بود. اقدامی که به‌عنوان نقطه تمایزی برای دانشگاه آزاد نسبت به دیگر دانشگاه‌ها به حساب می‌آید. دانشگاه آزاد تلاش دارد واحدهای دانشگاهی براساس ناحیه‌بندی هر استان، رویکرد تخصصی خود را داشته ‌باشند. در این‌راستا واحد نطنز، مجری رشته‌های گردشگری شده‌ است. حسین بوجاری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد که دانشگاه آزاد نطنز به‌عنوان مرکز توسعه گردشگری انتخاب شده است. در این راستا، توسعه گردشگری و هتلداری، ساخت هتل آموزشی در دانشگاه و معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نطنز در دستورکار این دانشگاه قرار دارد.  او گفت: «این واحد به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری ازجمله نزدیکی به کوه کرکس، بافت تاریخی، آب‌وهوای مطلوب، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی، امامزاده‌های متعدد و امکانات خوبی که برای تفریح دارد، به‌عنوان منطقه گردشگری موردتوجه قرار گرفته ‌است. همچین نطنز به‌دلیل نزدیکی به شهر کاشان سرریز مسافران این شهر را نیز دارد و پذیرای میهمان خود از دیگر شهرها خواهد بود.» وی افزود: «البته یکی دیگر از مزیت‌های این شهر، در مسیر بودن آن است که اهمیت دارد؛ به این معنا که شهر نطنز تقریبا در مسیر همه افرادی که از غرب به مرکز کشور یا از مرکز به‌سمت شهرهایی چون شیراز، یزد و… حرکت می‌کنند، قرار دارد و موجب می‌شود آنها بخواهند توقف هرچند کوتاهی در این شهر داشته باشند یا از آن بازدید کنند.»

 

منشور المپیک مسخره سیاست

روزنامه وطن امروز:در حالی آمریکا در ماه‌های اخیر اجازه حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی را نداده است که در منشور المپیک، اصلی به نام جدایی سیاست از ورزش وجود دارد. در تازه‌ترین اتفاق در این راستا با صادر نشدن روادید سفر به آمریکا، تیم ‌ملی دوومیدانی ایران از حضور در مسابقات قهرمانی جهان بازماند. این جدید‌ترین لغو اعزام یک تیم ایرانی به ایالات متحده است که ۲ ملی‌پوش رشته دوومیدانی را نقره‌داغ کرد. در ماه‌های گذشته 4 رشته دیگر نیز در اعزام‌ تیم‌های‌شان به این کشور دچار مشکل شدند و ملی‌پوشان منتخب در آستانه پرواز چمدان‌های‌شان را برداشته و به خانه بازگشتند. آمریکا در ماه‌های اخیر میزبان مسابقات جهانی و بین‌المللی موی‌تای، کاراته، تیراندازی باکمان و کشتی بوده است ولی ورزش ایران نتوانسته به دلیل دریافت نکردن روادید، هیچ تیمی را به این مسابقات اعزام کند. این در حالی است که کشوری که میزبان مسابقات بین‌المللی معتبر می‌شود، باید مقدمات حضور ملی‌پوشان و عوامل تیم‌های دیگر را برای حضور در خاکش فراهم کند ولی چنین اتفاقی حداقل برای ایران در اعزام‌های اخیر رخ نداده است. وجه‌ اشتراک لغو این مسابقات همکاری نکردن و سنگ‌اندازی آمریکا در صدور روادید نفرات اعزامی بوده است. با وجود اینکه ملی‌پوشان ایرانی برای حضور در مسابقات یادشده دارای دعوتنامه یا مجوز رسمی بودند ولی در عمل سازوکاری برای رسیدن آنها به محل برگزاری مسابقات از سوی کشور میزبان پیش‌بینی نشده بود.

 

«زیست شبانه» در بهشت زهرا

روزنامه آرمان امروز: «زيست شبانه تهران» در سال‌هاي اخير به يکي از دغدغه‌هاي شهرونداني تبديل شده است که نمي‌توانند در ساعات بعد از نميه شب از امکانات رفاهي و تفريحي پايتخت استفاده کنند و اين موضوع را همواره يکي از نقاط ضعف تهران مي‌دانند. با روي کار آمدن شوراي شهر پنجم تهران مصوبه‌اي توسط اعضا به تصويب رسيد تا بتواند با تکيه بر قانون زيست شبانه در تهران به واقعيت نزديک کنند. به دليل عدم هماهنگي بين نهادهاي امنيتي و شهري اين طرح به مرحله اجرا نرسيد تا اينکه تلاش‌هاي مسئولان شهري با ظهور کرونا متوقف شد. بعد از گذشت تعطيلي‌هاي سراسري که حتي تردد شهروندان را تحت تاثير قرار داده بود حالا خبرهايي از شهرداري تهران به گوش مي‌رسد که گويا اين نهاد با همکاري ديگر نهادها تصميم دارند با گسترس فضاي زيست شبانه، بتوانند موجبات رضايت شهروندان را فراهم کنند. اين در حالي است که پيش از اين «علي‌رضا زاکاني، شهردار تهران» بدون اشاره به نياز تهران به اجرايي شدن مصوبه شوراي شهر در مورد «زيست شبانه تهران» از طرح جديدش براي شبانه‌روزي کردن بهشت زهرا رونمايي کرد که باعث انتقاد و واکنش‌هاي بسياري از مسوولان فعلي شهرداري تهران شد.  اما با توجه به اينکه گسترش فضاهايي که بعد از نيمه شب مي‌تواند به شهروندان تهراني خدمات بسيار خوبي ارائه دهد، يکي از اعضاي پيشين هيات رييسه شوراي شهر تهران معتقد است که باتوجه به‌گفته‌هاي جديد مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران، در مورد اين طرح به‌نظر مي‌آيد تغييراتي در اجراي آن به وجود آمده است.

 

احیا در اغما

روزنامه ابتکار:مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در گزارشی به عملکرد ۸ ساله این ستاد پرداخت و با توجه به رویکردهای یکسال گذشته در پیش‌برد برنامه‌ها نسبت به آینده ابراز نگرانی کرد.به گزارش خبرآنلاین، این روزها مباحث محیط زیستی مورد توجه قرار گرفته است، اگر قرار باشد لیستی از آن‌ها تهیه شود بدون شک موضوع خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها جایی در بالای این لیست دارد، به ویژه مسئله‌ی احیای دریاچه ارومیه، دریاچه‌ای که برای جلوگیری از خشک شدن آن ستادی با همین عنوان تشکیل شد. این ستاد از سال ۱۳۹۳ برخی اقدامات برای احیای دریاچه انجام داده است، حالا محمدمسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در گزارشی به برسی اقدامات این ستاد و نتایج آن پرداخته است، این گزارش که در ۶ بند تهیه شده به موضوع طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب، طرح انتقال آب از سد سیلو، طرح تکمیل تصفیه خانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اقدامات تثبیت کانون‌های بحرانی تولید گردوغبار حاشیه دریاچه ارومیه، پروژه‌های افزایش بهره‌وری مصرف آب و حفاظت و بهره‌برداری منابع آب حوضه، و منابع اعتباری پرداخت شده به طرح ملی نجات دریاچه ارومیه پرداخته است.در شرح این گزارش آمده که «همانگونه که مستحضرید طرح ملی نجات دریاچه ارومیه بنا به پاسخ به خواست عمومی و آسیب‌شناسی‌های زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی انجام گرفته در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید و ضمن تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه متشکل از ۷ وزیر، ۲ معاون رئیس جمهور و ۳ استاندار حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مامور به اجرا، نظارت و پایش راهکارهای ۲۷گانه این طرح با هدف غایی تامین نیاز زیست محیطی سالانه دریاچه ارومیه به میزان ۳۴۲۶ میلیون متر مکعب گردید.

 

سرمايه‌گذاري چند ده ميليارد دلاري روسيه در نفت و گاز ايران

روزنامه اعتماد:روز گذشته مقامات شركت ملي نفت ايران اعلام كردند كه تفاهمنامه شركت «گازپروم» روسيه به عنوان «بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري خارجي تاريخ صنعت نفت ايران» به امضا رسيده است، بر اساس اين تفاهمنامه روس‌ها سرمايه‌گذاري چند ده ميليارد دلاري در ميادين نفتي و گازي ايران خواهند داشت، در اين تفاهمنامه روس‌ها متعهد به سرمايه‌گذاري و توسعه ميدان گازي كيش، توسعه 6 ميدان نفتي، فشارافزايي در ميدان گازي پارس جنوبي، سوآپ گاز و فرآورده‌هاي نفتي، سرمايه‌گذاري براي تكميل پروژه ايران ال‌ان‌جي و توسعه ميدان گازي پارس شمالي و ميدان نفتي منصوري، آب‌تيمور، كرنج، آذر و چنگوله شدند و قرار است در يك برنامه 8ساله، تا افق 1408 با سرمايه‌گذاري يكصد و 60 ميليارد دلاري ظرفيت توليد نفت كشور به 5.7 ميليون بشكه و ظرفيت توليد گاز كشور به 1.5 ميليارد مترمكعب در روز برسد. در اين راستا و با توجه به اينكه دو كشور ايران و روسيه در تحريم به سر مي‌برند نظر محمدعلي خطيبي، نماينده اسبق ايران در اوپك را در خصوص امضاي اين تفاهمنامه جويا شديم كه در ادامه پاسخ‌هاي اين كارشناس ارشد انرژي به سوالات «اعتماد» را مي‌خوانيد.

 

دادگاه بلخ با احضار سفیر بسته نمی‌شود!

روزنامه کيهان:  ۱- آقای حمید نوری به چه جرمی در سوئد دستگیر و به حبس ابد محکوم شده است؟! متن اتهاماتی که به ایشان نسبت داده شده و کیفرخواستی که علیه او صادر کرده‌اند را بخوانید. او یکی از اعضا و کارکنان قوه قضائیه بوده است. خُب جرمش چیست؟! جرمش آن است که از کارکنان دستگاه قضایی بوده است! جرم دستگاه قضایی چیست؟ یکی از جرائم قوه قضائیه کشورمان این است که تروریست‌های وحشی منافق و تحت حمایت غرب را که خود رسماً به قتل عام هزاران تن از مردم ایران در داخل کشور و نیز در کسوت ابواب جمعی ارتش صدام در جریان جنگ تحمیلی اعتراف داشته‌اند، محاکمه و مجازات کرده است و جرم آقای حمید نوری آن است که یکی از کارکنان همین دستگاه قضایی بوده است! مسخره نیست؟! هست! ولی چرا دادگاهی در سوئد، تمام قوانین پذیرفته شده حقوقی را زیر پا می‌گذارد و دست به چنین جنایت هولناکی می‌زند؟! بسیاری از ناظران و حتی شماری از مسئولان محترم در پاسخ به این سؤال، با استناد به آنچه ظاهراً در دادگاه جریان داشته، (طرح شکایت از سوی منافقین‌) از گروهک تروریستی منافقین به عنوان عامل این به اصطلاح محاکمه مضحک و بی‌اساس یاد می‌کنند!و صد البته، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند. چرا؟! بخوانید!

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.