افزایش ۴۰ درصدی تجارت ایران و روسیه

رایزن بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران گفت: آمارها نشان می‌دهد مبادلات تجاری با ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین، «رستم ژیگانشین» در کارگاه بین‌المللی آموزش تجارت با فدراسیون روسیه با اشاره به نشست روز گذشته روسای جمهوری ایران و روسیه، اظهار داشت: در این جلسات در کنار تمام توافقات به همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور توجه ویژه شد.

او افزود: برای توسعه تجاری و اقتصادی، مسائل مختلف مطرح و راه‌ حل‌های رفع آن مورد بررسی قرار گرفت که افزایش ۴۰ درصدی صادرات نشان‌دهنده عزم افزایش تعاملات دو کشور است.

این نماینده روس با بیان اینکه هیات‌های تجاری به طور مداوم میان ایران و روسیه در حال تردد هستند، خاطرنشان کرد: در این مدت قراردادها و توافقاتی امضا که شامل توافقات بین بانکی، حمل و نقلی، نفتی و گازی، ترانزیتی و گمرکی می‌شود.

مذاکره برای راه‌اندازی مسیر رشت – آستارا

او بیان کرد: مذاکراتی میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای راه‌اندازی مسیر رشت – آستارا در حال انجام است، زیرا فعالان تجاری روسیه علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند.

ژیگانستین با بیان اینکه درخواست خرید و واردات کالاهای ایرانی از سوی شرکت‌های روسی وجود دارد، تاکید کرد: در پاییز امسال هیات‌های تجاری از مناطق مختلف روسیه به ایران برنامه‌ریزی شده، زیرا همکاری با مناطق این کشور مورد اهمیت است.

رایزن بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران اضافه کرد: کالاهای وارداتی موردنیاز روسیه قطعات یدکی خودرو، پتروشیمی، دارویی، آرایشی، مصالح ساختمانی و دیگر محصولات ایرانی است که فهرست درخواستی در اختیار ایران قرار گرفته است.

همچنین در این نشست «خسرو حسن بیگف»، نماینده مرکز توسعه صادرات روسیه در ایران با بیان اینکه اولویت در گسترش روابط با تجار ایرانی به‌صورت منفعت برای دو کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر بسترهای مناسبی برای توسعه پتانسیل‌های محصولات کشاورزی، روغن خوراکی، غلات، تجهیزات نوآورانه سوخت‌های انرژی، محصولات جنگلی، مدرنیزه کردن سیستم‌ها در روسیه وجود دارد.

او با بیان اینکه شرکت‌های روسی می‌توانند در بخش‌های مختلف به ایران کمک کنند، گفت: در زمینه محصولات ساخت‌وساز، مصالح ساختمانی و شهرهای هوشمند که در زمینه دیجیتال سازی است،می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

حسن بیگف با بیان اینکه دو کشور می‌توانند در زمینه تامین امنیت سایبری همکاری داشته باشند، افزود: شرایط امروز جهانی نشان می‌دهد باید در این بخش همراهی‌ها را ارتقا دهیم؛ روسیه از نظر قیمت و کیفیت آمادگی تامین نیاز ایران را دارد.

نماینده مرکز توسعه صادرات روسیه در ایران تاکید کرد: دریافت محصولات فناورانه بر پایه فنّاوری موردنیاز روسیه است که بخشی محسوب می‌شود که ایران موفق شده به رده‌های برتر جهانی در این بخش دست یافته است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.