امیرعبداللهیان:نشست آستانه فاصله‌گیری از جنگ بود

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: نشست آستانه تلاش کرد تا کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد.

به گزارش شهروند آنلاین، حسین امیر عبدالهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه که در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، گفت: گفت‌وگوهای مهمی با همکارم وزیر خارجه سوریه داشتیم و به همه شهدای سوری و ایرانی و شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند از جمله سردار شهید سلیمانی و ابو مهدی  المهندس ادای احترام می‌کنم.

او تاکید کرد: هفتمین نشست سران آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد و با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد تا کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم که این توصیه‌ها از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفته است، مورد توجه مقامات کشور ترکیه قرار بگیرد.

تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی سوریه برای ما مهم است

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: بیانیه آستانه در شرایط حساس منطقه‌ای و بحران در اوکراین و همچنین در حوزه امنیت انرژی  و غذایی مورد توجه کشورهای شرکت کننده قرار گرفته است. در نشست سه‌جانبه با ترکیه و روسیه بر خروج و پاک‌سازی گروه‌های تروریستی از سوریه تاکید شد.

امیرعبداللهیان افزود: تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی سوریه برای ما مهم است و همچنین بر حل و فصل برخی مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه تاکید می‌کنیم.مبارزه با تروریسم و  ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست مردم این کشور همواره مورد توجه ایران است.

او ادامه داد: شب گذشته با تدبیر رئیس جمهوری کشورمان تلاش شد که بر راه حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور متمرکز شویم.مایلم در ادامه گفت‌وگوهای دیشب و نشست سران تأکید کنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم.

امیر عبداللهیان افزود: همچنین تاکید می‌کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آوارگان مهاجران سوری به بازگشت به منازل، شهرها و روستاهای خود مورد تأکید نشست سه جانبه آستانه و گفتگوهای امروز من و برادرم آقای «فیصل مقداد» قرار داشت. معتقد هستم که بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود.

او با بیان اینکه حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات به معضل تبدیل شده است، گفت: شرق فرات یکی از حاصلخیزترین مناطق و منابع مهم نفت و انرژی است که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی این کشور با حضور اشغالگرانه آمریکا هستیم. معتقد هستیم که نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط از خاک سوریه خارج شوند چراکه ارتش و نیروهای مسلح سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور از توانمندی لازم برخوردار هستند.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: امروز تشویق بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و سوریه برای همکاری هرچه فعال‌تر تجاری، اقتصادی و تولیدی مشترک، با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، وجود دارد.

‌امیرعبداللهیان ادامه داد: گفت‌وگوهای بسیار مهم و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با آقای اردوغان و آقای پوتین انجام شد در عین حال گفت‌وگوهای دوجانبه ایران با ترکیه و سوریه و نشست سه جانبه در جلسه بسته مسائل با شفافیت مورد بررسی قرار گرفت و عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. معتقد هستیم این اتفاق نظر وجود دارد که باید همه طرف‌ها به خروج سوریه از این وضعیت کمک کنیم و جامعه جهانی باید  به مردم سوریه برای عبور از این مرحله کمک کند.

فیصل المقداد: جامعه جهانی همواره بر وحدت سوریه تاکید می‌کنند

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه گفت: از اینکه در جمهوری اسلامی ایران هستم، بسیار خرسند هستم. رئیس جمهور بشار اسد از من خواستند که درود ایشان را به رهبر بزرگ ایران و جناب آقای رئیسی برسانم.

او ادامه داد: بعد از نشست آستانه در تهران، حضور من در تهران بعید نبود و مایل هستم که از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به جهت بیانیه پایانی مبنی بر تاکید بر تمامیت ارضی و استقلال سوریه رضایت خود را اعلام کنم .هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند، نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد.

وزیرخارجه سوریه با بیان اینکه تجاربی را در این زمینه داشتیم که طی آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف این روابط و همچنین مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند.

او افزود: ما آماده دفاع از حاکمیت و امنیت ملت خود هستیم و کوتاه نمی‌آییم.

فیصل المقداد تاکید کرد:ما مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه هستیم و مخالف ایجاد سکونت‌گاه‌ها در سوریه و سیاست ترکی سازی هستیم.

وزیر خارجه سوریه در مورد حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات گفت: باید نیروهای سوری حضور داشته باشند. ما به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند از قبیل نفت و آب و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد. برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با همپیمانان خود به خصوص ایران برای رسیدن به راه‌حل‌های مسالمت آمیز آمادگی داریم. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌کنند چراکه جهان امروز در هم تنیده است.

او با بیان اینکه این سلطه و هیمنه تمام شد و باید از جهان چندقطبی حمایت کنیم، گفت: ما و ایران در کنار ملت فلسطین برای تاسیس کشور مستقل فلسطین هستیم و آنکه نمی‌خواهد تا صلح برقرار شود رژیم نژادپرست صهیونیستی است.

فیصل المقداد در پاسخ به سوالی در مورد خروج آمریکا از سوریه گفت: آنچه مقام معظم رهبری در جلسه دیروز مطرح کرد، اراده ملت ایران بود و بیانگر اراده جامعه بین‌المللی است. حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است.

او تاکید کرد: هر کس اشغالگر باشد چه همسایگان شمالی، چه آمریکا و چه حامیان باید بدانند که حضورشان در سوریه و فلسطین برای همیشه نخواهد بود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.