همه عوارض کرونا؛ از تغییرات قاعدگی در زنان تا قلب‌هایی که ملتهب می‌شود

گزارش «شهروند» از یافته‌های جدید پزشکی درباره عارضه‌های شایع واکسن‌های کرونا

در عصری که پزشکی شاهد تحولات گسترده‌ای بوده است و جان بسیاری به‌واسطه یافته‌های جدید نجات پیدا می‌کند، هنوز هم واکسن‌ستیز یا واکسن‌گریزانی هستند که حتی ترس از مرگ آنها را وادار به زدن واکسن آخرین ویروس ناشناخته عصر حاضر نمی‌کند. واکسن‌ستیزی اما پدیده‌ جدیدی نیست و این گروه از افراد دلایل مختلفی برای تمایل‌نداشتن به تزریق واکسن دارند؛ ناشناخته‌بودن عوارض جانبی یا ایمنی واکسن و بی‌اعتمادی به دولت یا پزشکی از یک سو و زیر سوال بردن مزایای واکسیناسیون از سوی دیگر، دلایل عمده واکسینه‌نشده‌هاست. در این میان عده‌ای بیماری و ترس از زدن واکسن را بهانه می‌کنند و عده‌ای دیگر هم می‌گویند وقتی واکسیناسیون هم نمی‌تواند از ابتلا به بیماری جلوگیری‌کند، چرا باید واکسن بزنیم؟

 شهروند- ضد واکسن ها برای استدلال‌هایشان نه به تاییدیه‌های سازمان بهداشت جهانی توجه می‌کنند و نه مراجع بزرگ علم پزشکی مثل دانشگاه جانز هاپکینز که تمام واکسن‌های تولید و تاییدشده را در پیشگیری از بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید موثر اعلام کرده است.

نظریه‌های عجیب‌وغریب و مطمئنا اثبات‌نشده‌ای در مورد خطرات واکسیناسیون در این دو سال مطرح شده که همه ما شنیده‌ایم؛ تاثیرات منفی بر باروری، تغییر DNA فرد و حتی ریزتراشه‌های تزریقی که قرار است روی ژنتیک ساکنان کره‌خاکی تاثیر بگذارد.

در اینکه واکسن‌های کرونا براساس فرمول ساخت‌شان با عوارضی برای گروه‌های مختلف همراه خواهد بود، شکی نیست و اتفاقا عوارض جانبی در هر دارویی ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. با این حال، عوارض جدی و حاد در واکسن‌زده‌ها بسیار نادر است و مطالعات معتبر حوزه پزشکی نشان می‌دهد عوارض خفیف و بعضا موقتی واکسن کرونا آنچنان جدی نیست که افراد قید واکسینه‌شدن را بزنند و احتمال ابتلا به ویروس مرگبار کووید-19 را برای خود بیشتر کنند. دو مطالعه اخیر پزشکی درباره عوارض شایع و خفیف واکسن‌های کرونا را در ادامه می‌خوانید.

 

تاثیر واکسن کرونا بر نظم قاعدگی زنان، نگران‌کننده نیست

تغییر در چرخه‌های قاعدگی، یکی از شایع‌ترین عارضه‌های جانبی واکسن کروناست که خیلی‌ها را نگران کرده است. اما کارشناسان می‌گویند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. جان چری، در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز درباره نتایج بزرگ‌ترین مطالعه درباره تاثیر واکسن‌های کووید-19 بر دوره‌های قاعدگی گزارش داده است.

اگرچه این واکسن‌ها تا حد زیادی از مرگ‌ومیر و بیماری شدید با عوارض جانبی جلوگیری کرده‌اند، اما گزارش‌های پراکنده‌ای از زنان رسیده که از چرخه‌های قاعدگی نامنظم بعد از دریافت واکسن گلایه کرده‌اند. تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان در مطالعه اخیر که در زمان نظرسنجی به‌طور منظم قاعدگی داشتند، پس از دریافت واکسن کووید-19، خونریزی شدیدتری را در دوره قاعدگی خود گزارش کردند. برخی دیگر نیز خونریزی غیرمعمولی را تجربه کردند.

 

اگر بدانند عوارض جزئی و موقتی است دیگر ترس نخواهند داشت

برای درک بهتر این تجربیات پس از واکسیناسیون، محققان دانشگاه ایلینویز و دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس یک نظرسنجی آنلاین را در آوریل 2021 بین هزاران نفر در سراسر جهان توزیع کردند. پس از سه ماه، محققان بیش از 39هزار پاسخ از افراد 18 تا 80 ساله را در مورد چرخه‌های قاعدگی جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کردند. همه پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی به‌طور کامل واکسینه شده و قبل از واکسینه‌شدن به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند. این تحقیق که در مجله Science Advances منتشر شد، نشان می‌دهد که 42درصد از افرادی که سیکل‌های قاعدگی منظم داشتند، پس از واکسیناسیون خونریزی شدیدتری داشتند، در حالی که 44درصد هیچ تغییری نداشتند و 14درصد قاعدگی‌های سبک‌تری را گزارش کردند.

علاوه بر این، 66درصد از زنان یائسه پس از یک یا هر دو واکسن خونریزی اولیه را تجربه کردند. کاترین لی، انسان‌شناس زیستی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت پترزبورگ می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر زنان آگاه باشند ممکن است تغییراتی جزئی در دوره قاعدگی اتفاق بیفتد، دیگر به خودشان ترسی راه نمی‌دهند و  شوکه نمی‌شوند.»

«بخشی از تغییرات در قاعدگی -تعداد روزهای خونریزی و شدت جریان خون و طول سیکل- طبیعی است.» دکتر آلیسون ادلمن، استاد زنان و زایمان در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان که درباره تاثیر واکسن‌های کووید-19 بر قاعدگی مطالعه کرده است، می‌گوید: «سیکل‌های قاعدگی به‌طور کلی دوره‌های کاملی نیستند.» او در تحقیقات خود دریافت که قاعدگی برخی از زنان پس از واکسینه‌شدن علیه ویروس کرونا یک یا دو روز دیرتر از حد معمول است. «اما تغییرات موقتی است و عادت ماهانه بعد از یک یا دو سیکل به حالت عادی بازمی‌گردد.»

 

پیگیری واکنش بدن به واکسیناسیون بسیار مهم است

دکتر کاواس  متخصص غدد می‌گوید: «تغییرات نامحسوس و جرئی در چرخه قاعدگی نباید دلیلی برای نگرانی باشد. آزمایش‌های بالینی و سایر مطالعات قبلا ثابت کرده‌اند که واکسن‌های کووید-19 بی‌خطر و موثر هستند و بعید است در بلندمدت بر باروری تاثیر بگذارند.»

کیشا ری، کارشناس اخلاق زیستی در دانشکده پزشکی مک گاورن معتقد است پیگیری واکنش بدن به واکسیناسیون بسیار مهم است و مقامات بهداشت عمومی باید علاوه‌بر هشداردادن به افراد در مورد خطر ابتلا به کووید-19، نگرانی‌های مربوط به تغییرات چرخه قاعدگی را نیز بپذیرند. از طرفی افزایش شفافیت در مورد تغییرات قاعدگی یا سایر عوارض جانبی واکسیناسیون نیز می‌تواند یک مزیت دیگر داشته باشد؛ کاهش تردید افراد در واکسن زدن.

 

 آریتمی قلبی؛ یک عارضه جانبی بسیار نادر

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند هر کسی که بیماری قلبی دارد در اسرع وقت علیه کووید-19 واکسینه شود. به این دلیل که افراد با ابتلا به کرونا در مقایسه با عوارض واکسن‌های کووید-۱۹ بیشتر در معرض خطر عوارض قلبی هستند.

آریتمی یک عارضه جانبی شناخته‌شده واکسن COVID-19 محسوب نمی‌شود. اما نظارت‌های مداوم، موارد نادری از عوارض قلبی در افرادی که واکسن‌های مدرنا و فایزر زده‌اند، نشان داده است. حداقل دو نفر از هر 10 نفری که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری می‌شوند، مشکلات قلبی، از جمله آسیب به عضله قلب و آریتمی را تجربه می‌کنند. این همان دلیلی است که دانشمندان با استناد بر آن می‌گویند مزایای واکسیناسیون بر خطرات آن بیشتر است.

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که پس از واکسیناسیون کووید-19 موارد بیشتری از حد معمول التهاب قلب در ایالات‌متحده گزارش شده است. این مشکلات قلبی بیشتر در مردان بین 12 تا 39 سال پس از دریافت دوز دوم واکسن، معمولا در عرض چند روز پس از دریافت واکسن رخ داده است.

 

احتمال التهاب قلب بعد از واکسن، 13 در یک میلیون

واکسن‌های فایزر و مدرنا حاوی mRNA مهندسی ژنتیکی هستند و به سلول‌های شما می‌آموزد چگونه آنتی‌بادی‌هایی بسازند که قادر به مبارزه با ویروس کرونا باشند. تجزیه‌وتحلیل داده‌های CDC در سال 2022 نشان داد که افراد 12 تا 39 ساله که دومین واکسن mRNA کووید-19 خود را دریافت‌کردند، تقریبا 13 در یک میلیون احتمال ابتلا به التهاب قلب را داشتند. به عبارت دیگر، این عارضه جانبی بسیار نادر است.

مطالعه دیگری که در سال 2021 انجام شد، شامل افراد 16ساله و بالاتر بود که علیه کووید-19 واکسینه شده بودند. این مطالعه نشان داد در بخشی از شرکت‌کنندگان پس از دوز اول و دوم واکسن کووید-19 در 28 روز اول پس از واکسیناسیون، خطر التهاب قلب افزایش یافته. این تحقیق شامل واکسن Oxford-AstraZeneca و همچنین واکسن‌های فایزر و مدرنا بود. به نظر می‌رسد که این خطر پس از دوز دوم مدرنا کمی بیشتر بود و فقط در افراد کمتر از 40 سال مشاهده شد.

 

عوارض واکسن کسی را بیمار نمی‌کند

گفتنی است واکسن‌های mRNA براساس تکنولوژی جدیدی ساخته شده‌اند، اما این واکسن‌ها طی فرآیندهایی تولید می‌شوند که طی سال‌های متمادی توسعه یافته و آزمایش شده است. پزشکان این اطمینان را می‌دهند که واکسن‌ها حاوی ویروس کرونای زنده نیستند و شما با واکسینه‌شدن به کووید مبتلا نمی‌شوید. به‌طور کلی عوارض جانبی واکسن کووید موقتی است و به این معنی نیست که شما بیمار می‌شوید. همچنین نتایج برخی تحقیقات حاکی از این است که اگر قبلا به کووید مبتلا شده‌اید، پس از گذشت دوره ایمنی، دریافت واکسن محافظت بیشتری به شما می‌دهد.

// انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.