فعالیت ۴۲ مرکز نوآوری اجتماعی در کشور

برطرف کردن مشکلات کشور با نوآوری اجتماعی

فعالیت گروه های نوآور اجتماعی رقابت محور نیست بلکه این گروه‌ها در جامعه به دنبال هم‌افزایی برای حل مسکلات هستند.

 

شهروند آنلاین_فاطمه عسگری نیا: مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در اولین رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد :جریان نوآوری اجتماعی در کشور موضوعی تازه نیست بلکه در یک دهه گذشته طی مفاهیم گوناگون درباره آن صحبت شده است.

محمد حسین دوباشی افزود: نوپیا فرصتی است که در آن برای گروه‌های گروه های نواور فرصتی فراهم شد تا بتوانند بایکدیگر اشنا شده و از توانمندی های خود برای ایجاد هم افزایی در عرصه های نواوری اجتماعی بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه ادبیات مسولیت اجتماعی در کشور محدود و منحصر به حوزه اسیب شده است، اسیب را تنها یک بعد از ابعاد مسولیت اجتماعی دانست و گفت: : عرصه‌های اجتماعی عرصه فرصت و موضوعات جدید است. بنابراین اولین موضوع این است صرفا به آسیب های اجتماعی توجه نشود و به فرصت های ورزش، محیط زیست، آموزش، حوزه زنان و سلامت بیشتر فکر می کند.

وی اضافه کرد: دولت تلاش دارد اداره کشور را به شکل مردمی انجام دهد و از این رو، در نواوری اجتماعی به جلب مشارکت مردم در شناسایی مسایل و‌پیدا کردن راهکارهایی برای برطرف کردن ان توجه جدی شده است.

دوباشی ادامه داد: نوآوری اجتماعی به مشارکت مردم توجه دارد و باید تکنولوژی به میدان آمدن مردم برای حل مسئله وجود داشته باشد که نوآوری اجتماعی کلید اصلی این موضوع است. نواوری اجتماعی باید در کشور به یک جریان غالب تبدیل شود و نوپیا ساماندهی و جهت دادن به این مسیر را بر عهده دارد.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاداجرایی فرمان امام تاکید کرد: ما امروز در کشور خانواده‌های چند معلولی داریم که در شرایط دشوار اقتصادی دچار مشکلاتی هستند که این گروه‌های نوآور اجتماعی می‌توانند راه حل مشکلات آنها باشند.

دوباشی با اشاره به مراکز شناسایی شده نوآوری در کشور، تأکید کرد: در رویداد نخست حدود ۴۲ مرکز نوآوری را شناسایی کردیم اما به سبب کرونا و به تعویق افتادن برخی برنامه‌ها، ۲۲ مجموعه امروز در این رویداد حضور دارند.

وی با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری می‌تواند جریان و پدیده جدید در کشور باشد که امیدواریم و اثر گذار است، افزود: نوپیا هویت این مراکز جمعی است و از این رو، قرار است هر ساله این رویداد برگزار شود.

وی با بیان اینکه ما چرخه نواوری را ایده شروع نمی‌کنیم که این موضوع در دنیا از ایده شروع می‌شود،گفت: در جریان نواوری اجتماعی به درصدی توجه می‌کنیم که موفق نشده‌اند و نوآوری اجتماعی تفاوت‌های جدی با نواوری مرسوم دارد.

دوباشی به تفاوت نواوران اجتماعی با گروه های مشابه اشاره کرد و افزود: فعالان نوآوری به فکر حل مسئله‌های بزرگ هستند در حالی که در نوآوری اجتماعی به دنبال حل مشکلات خرد در جامعه هستیم که به ان ها توجه نمی شود.

وی ادامه داد: در فعالیت فعالان نواور، رقابت یکدیگر در اولویت است اما، در نواوری اجتماعی چنین موضوعی در دستور کار نیست بلکه همکاری و هم افزایی با دیگر گروه ها برای تقویت فعالیت نواوری اجتماعی ملاک عمل است.

دوباشی گفت: نوآوری اجتماعی همکارانه است و موضوع نوآوری اجتماعی دانش و تکنولوژی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.