خوداتکایی وخودباوری در منظومه گفتمانی دولت سیزدهم

رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت خوداتکایی و مردم‌باوری در منظومه گفتمانی دولت سیزدهم، گفت: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و همچنین رهبر انقلاب که همواره بزرگترین حامی استقلال کشور است. ما راه خود را به تاسی از بزرگانی چون سردار شهید سلیمانی می‌پیماییم که هیچ گاه تسلیم مشکلات نشد و با وجود موانع بسیار، بزرگترین کارها و دستاوردها را رقم زد.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی، در جمع اقشار مختلف مردم خمین، با ابراز خرسندی از حضور در میان اهالی زادگاه امام خمینی (ره) گفت: افتخار خمین این است که شهر زادگاه رهبر عالی‌قدر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. شخصیتی که در این شهرستان پا به عرصه گذاشت، منشاء تحول بزرگی در جهان اسلام شد. تحولی که نه فقط در دوران حیات امام خمینی(ره) بلکه پس از رحلت ایشان نیز استمرار یافت.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز ملت‌های محروم و مستضعف به تبعیت از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستادگی و مقاومت می‌کنند، گفت: در میان عدالت‌خواهان جهان، همواره از آموزه‌های امام خمینی(ره) به عنوان الگوی ایستادگی و از خود امام راحل به عنوان معلمی انقلابی و تحول‌ساز یاد می‌شود.

رئیسی بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با شخصیت و منش تاریخ‌ساز امام(ره) تاکید و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی ممتاز امام خمینی اخلاص او بود. امام(ره) عمر با برکت خود را در حوزه‌های فقه، تفسیر، اصول، عرفان، فلسفه و کلام صرف کرد و خداوند به خاطر اخلاص به او شخصیت و جایگاهی عالی مرحمت کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه جمله معروف «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای اندیشه امام(ره) بود، گفت: در سیره و منش سیاسی امام (ره) مفهوم «مردم» محوری‌ترین نقش را داشت. ایشان مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت و معتقد به نقش‌آفرینی جدی مردم در حکمرانی بود.

رئیسی توجه همیشگی به محرومان جهان را دیگر ویژگی شاخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه امروز بهترین مبیّن و مفسر خط امام، رهبری انقلاب است، اذعان داشت: رهبری دغدغه‌ای جز استمرار خط و راه امام راحل در جامعه ندارد و امروز امتداد آراء و اندیشه‌های امام، در سیره و کلام ایشان قابل مشاهده است.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، در تشریح ویژگی‌های شهر خمین به عنوان زادگاه امام خمینی(ره) تصریح کرد: شهر خمین هزار شهید تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده که نشان دهنده وفاداری و اهتمام مردم این شهر نسبت به آرمان‌های امام و انقلاب است. حقیقتا مردم خمین، مصداق مردمی حزب‌اللهی، انقلابی و با بصیرت هستند.

رئیسی با تاکید بر لزوم حل مشکل اشتغال در شهر خمین، از اراده جدی دولت برای رونق تولید به عنوان مهم‌ترین راهکار اشتغالزایی در کشور خبر داد و  خاطرنشان کرد: تولید از مولفه‌های مهم استقلال و قدرت در کشور است و دولت سیزدهم که با شعار ایران قوی شکل گرفته، بدون تردید، رونق تولید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز کشور می‌داند.

رئیس جمهوری فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزء مهم‌ترین اهداف سفرهای استانی دولت مردمی خواند و با تاکید بر عزم جدی دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: در سفر به همه استان‌ها تاکید کرده‌ام که اولویت دولت مردمی کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه به دنبال رفع گرفتاری‌های مردم از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور هستیم.

رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی خصوصا در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحدهای صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحدهای صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است.

رئیسی افزود: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و رهبر انقلاب که همواره بزرگترین حامی استقلال و خوداتکایی در کشور است. ما راه خود را به تاسی از بزرگانی چون سردار شهید سلیمانی می‌پیماییم که هیچ گاه تسلیم مشکلات نشد و با وجود موانع بسیار، بزرگترین کارها و دستاوردها را رقم زد.

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تاکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی به عنوان اولویت دولت، خاطرنشان کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم.

رئیسی در این باره افزود: ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید، اما یقین داریم اصلاح بسترهای فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت و یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی مردم دولت را همراهی خواهند کرد.

رئیسی در پایان تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دیگر اولویت دولت در حوزه اقتصاد خواند و افزود: علاوه بر اصلاحات اقتصادی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دنبال می‌کنیم، زیرا این امر آثار ضدتورمی دارد. همچنین یکی از نگرانی‌ها و برنامه‌های دولت، مهار تورم است. مردم بدانند همراهی‌شان با مسئولین بسیاری از رانت‌خواری‌ها را از اساس ریشه‌کن خواهد کرد.

بازدید رئیس جمهوری از خانه پدری امام خمینی (ره) در خمین

همچنین رئیسی از خانه پدری و محل تولد امام خمینی (ره) در شهر خمین بازدید کرد.

سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی با حضور در منزل پدری امام خمینی (ره) در شهر خمین ضمن قرائت فاتحه یاد بنیانگذار کبیر انقلاب را گرامی داشت.

این مکان مقدس محل زندگی مرحوم سید احمد جد بزرگوار امام خمینی(ره) از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۸۵هجری قمری و محل تولد حضرت امام خمینی (ره) بوده است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.