سلیقه‌ علیه مجوزهای قانونی/ تلنگر نوزادان به مدیران/ برنامه استعدادیابی مداحی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي لغو برخی کنسرت‌های موسیقی در اهواز، حضور تانک‌های چینی در خیابان‌های استان هنان این کشور ، رشد اقتصادی سال گذشته ، برکناری عیسی کلانتری و انتصاب دبیر جدید کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بیست و نهمین سفر استانی رئیس‌جمهور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  لغو  برخی کنسرت‌های موسیقی در اهواز، حضور تانک‌های چینی در خیابان‌های استان هنان این کشور ، رشد اقتصادی سال گذشته ، برکناری عیسی کلانتری و انتصاب دبیر جدید کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه ، پهپادهای کوچک و متوسط مسلح که توسط ایران و متحدانش در منطقه تکثیر می‌شوند ، اعلام خبر رسمی ابتلای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به «کووید-19»، حزب منحله دموکرات کردستان و خیانت به وطن و سکوت در قبال کردکشی صدام در حلبچه، استعدادیابی مداحی؛ کار جدید تلویزیون و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

اژدهای زرد در یک قدمی بحران

روزنامه ابتکار:برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به تازگی با انتشار تصاویری از حضور تانک‌های چینی در خیابان‌های استان هنان این کشور خبر دادند.گفته می‌شود تصاویر منتشر شده از حضور تانک‌های چینی در خیابان، برای حفاظت از بانک‌ها در استان هنان چین بوده است. به دلیل اینکه شعبه استان هنان “بانک چین” اعلام کرده که پس‌انداز مردم در شعب این بانک اکنون سرمایه‌گذاری محسوب شده و افراد امکان برداشت وجوه خود را نخواهند داشت.در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی در شهر ژنگژو در استان هنان چین جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر با پلیس در مقابل شعبه بانک مرکزی چین در اعتراض به مسدود شدن سپرده‌های خود توسط بانک درگیر شدند.مسدود کردن سپرده‌های بانک در آوریل ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد. سپرده گذاران از آن زمان به بعد علیرغم وعده‌هایی که درباره امن بودن پول های‌شان از سوی مسئولان ارائه شده بود قادر به برداشت پول خود از بانک نبودند.درگیری در ۱۰ ژوئیه منجر به حمله و ضرب و شتم بسیاری از معترضان توسط مردان ناشناس شد که بعدا به عنوان پلیس دولتی شناخته شدند و سپس معترضان بازداشت شدند. معترضان بعد از ظهر همان روز آزاد شدند. روز بعد مقام‌های دولتی اعلام کردند که مقداری پول با حداکثر ۵۰۰۰۰ یوان (۷۴۳۴ به دلار) آزاد خواهد شد.مقام‌های دولتی اعلام کردند که سپرده‌های مسدود شده بالاتر از این مقدار در نهایت آزاد خواهند شد هرچند هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی و زمان آزاد شدن آن ارائه نشده است.

 

سلیقه‌ علیه مجوزهای قانونی

روزنامه ایران: طی یکی دو روز  گذشته، لغو  برخی کنسرت‌های موسیقی در اهواز که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان مجوز رسمی داشتند، به خبر اول حوزه موسیقی تبدیل شده و این پرسش را در ذهن‌ها زنده کرده که چرا شورای تأمین شهر اهواز مجوز  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را باطل کرده است؟ این اتفاق حداقل طی سال‌جاری، برای چندمین بار است که در برخی استان‌های کشور رخ می‌دهد اما مجموعه اتفاق‌هایی که طی روزهای اخیر در شهر اهواز رخ داد تا کنسرت قانونی و رسمی سیروان خسروی لغو شود، نیاز به تأمل و بازنگری در قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد تا به قول خسروی، زور چند وانت و بلندگوهای نصب‌شده روی آنها از قدرت قانون بیشتر نشود.طبق گزارش ایرنا، در اتفاق اهواز، گروهی با وانت روبه‌روی سینما هلال این شهر تجمع کرده و طی این اقدام، با رفتاری عجیب، از ورود افرادی که به شکلی قانونی، اقدام به تهیه بلیت کرده بودند، خودداری کردند؛ اتفاقی که تأخیری یک‌ساعته در برگزاری کنسرت به وجود آورد و بعد که این مشکل، به‌ظاهر رفع شد، پخش مداحی با صدای بلند در روبه‌روی سالن اجرا، سبب شد تا تیم کنسرت، عملاً نتوانند به اجرای برنامه بپردازند.

 

بازگشت خوشبینی‌ به رشد اقتصادی

روزنامه تجارت: بانک مرکزی رشد اقتصادی سال گذشته را با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۳.۹ درصد اعلام کرد. بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ را با اعلام شاخص‌های عمده اقتصادی در سه بخش واقعی، خارجی و مالی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته با نفت ۴,۴ درصد و بدون نفت ۳.۹ درصد اعلام شد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در سه ماه اول سال گذشته ۶,۷ درصد، سه ماه دوم یک درصد، در سه ماه سوم ۴.۸ درصد و در سه ماهه چهارم سال به ۵.۷ درصد رسید. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سه ماه های اول سال گذشته به ۴,۴ درصد، سه ماهه دوم به ۰.۷، سه ماهه سوم به ۵ درصد و در سه ماهه چهارم به ۶.۳ درصد رسیده است. میزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه سال گذشته را محاسبه کرد که به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) به ۶۵ هزار و ۲۶۳ هزار میلیارد ریال رسید. بر این اساس و در مجموع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۰ به ۱۷ هزار و ۹۲۸ هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی به ۲۸ هزار و ۸۰۹ هزار میلیارد ریال و هزینه های مصرفی بخش دولتی به ۹ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان رسید. رشد ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «نفت»، «صنایع و معادن» و «کشاورزی» در سه ماهه آخر سال گذشته به ترتیب معادل ۵۲,۶، ۱۱.۳، ۳۴.۸ و ۱.۳ درصد بود.

 

برق خورشید از خمین وصل می‌شود

روزنامه جوان:رئیس‌جمهور در بیست و نهمین سفر استانی خود، روز گذشته به استان مرکزی رفت و بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی در خمین را افتتاح کرد. اهمیت این خط تولیدی از آن روست که اکنون در تمام دنیا برنامه‌ریزی برای آینده و تأمین انرژی‌های پاک حول انرژی‌های هسته‌ای و خورشیدی می‌چرخد و انرژی‌های فسیلی به سرعت جای خود را به این دو خواهند داد. جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و سیاستگذاری در این زمینه از سال‌های گذشته آغاز شده و اکنون یکی از آن‌ها به مرحله بهره برداری رسیده است.جهان شتابان به سوی تسخیر آفتاب و انرژی پاک و ارزان و لایزال می‌رود. ایران از بهترین نقاط کره‌خاکی برای سیم‌کشی از آفتاب به درون صنایع و خانه‌هاست. حتی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت‌و‌گاز جهان برای تولید برق از آفتاب برنامه گسترده دارند. دیروز رئیس‌جمهور در خمین بزرگ‌ترین خط تولید پنل خورشیدی کشور را که می‌تواند سالانه به اندازه توان تولید برق دو نیروگاه بزرگ گازی و اتمی، پنل بسازد، افتتاح کرد. به موازات این اقدام، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی هم که به خنداب رفته بود، از برنامه ریزی این سازمان برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور خبرداد.رئیسی همچنین به هپکو رفت که استقبال و تشکر کارگران از او مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ هپکویی که دچار تعطیلی بود و کارگرانش چند سال پیش روی ریل آهن سفره خالی پهن کردند و همین رئیسی در دوره‌ای که رئیس‌قضا بود، بازگشت این شرکت بزرگ دولتی را به تولید کلید زد و حالا برای توسعه بیشتر آن ضرب‌الاجل تعیین کرد.

 

دریاچه ارومیه در عطش حقابه

روزنامه خراسان: دولت سیزدهم در جلسه چهارشنبه گذشته هیئت وزیران، با برکناری عیسی کلانتری و انتصاب دبیر جدید کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه و اختصاص 215 میلیارد تومان اعتبار، نشان داد که در حمایت از این دریاچه حیاتی کشور کاملا جدی است و می توان به نتایج آن امیدوار بود؛ اگرچه بررسی های خراسان و پیگیری ما از کارشناس ستاد ملی احیای دریاچه نشان  می دهد که حداقل برای امسال نمی توان امیدی به تغییر وضعیت نگران کننده این دریاچه داشت و باید تا  زمستان صبر کرد. مطالبه عمومی؛ از هشتگ‌های مردمی تا واکنش علی دایی و  جناب خان در هفته‌های اخیر با کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه و اعلام  هشدار درباره خشک شدن جنوب آن در تابستان امسال، باز هم افکار عمومی زودتر از برخی مسئولان پای کار آمد؛ مردم با هشتگ های #دریاچه_ارومیه این مطالبه را مطرح کردند و بسیاری از چهره ها هم به این پویش پیوستند، مثل علی دایی که با انتشار تصویری از خود با لباسی که روی آن نوشته شده بود «ستاد احیای دریاچه ارومیه»، نوشت: «هفت سال پیش با تیم ملی 98 برای اطلاع رسانی به مردم و مسئولان از وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه در بازی نمادینی شرکت کردیم اما متاسفانه تا به امروز هیچ کدام از وعده ها عملی نشده است». بی توجهی ها به دریاچه ارومیه، حتی صدای جناب خان را هم در آورد تا با لهجه شیرین جنوبی های خونگرم، داد مردم غیور شمال غرب کشور را به گوش همه برساند و بگوید: «دریاچه ارومیه سرمایه این کشور است، ولش کرده اید؟ آدم گریه اش می گیرد».

 

پیام پهپادهای ایران برای دوستان و دشمنان

روزنامه کيهان:  «من یک طرفدار پروپاقرص پهپادها هستم». حدود ده سال پیش که رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا این جمله را در مصاحبه با سی‌ان‌ان مطرح کرد، احتمالاً پیش‌بینی نمی‌کرد این پرنده‌های آهنی و بدون سرنشین چند سال دیگر به کابوس آمریکا در منطقه غرب آسیا و فراتر از آن تبدیل شود. یک هفته پس از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، ژنرال «الکسوس ‌گرینکویچ»، فرمانده جدید نیروی هوایی این کشور در سنتکام که فرماندهی پایگاه هوایی العدید در قطر را نیز برعهده ‌دارد در مصاحبه‌ای گفته است یکی از ماموریت‌های اصلی او مقابله با تهدید قدرت پهپادی ایران و بازیابی برتری هوایی آمریکا در منطقه است؛ «مسئولیت محول‌شده به من از سمت ژنرال کوریلا [فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام] این است که چطور ما می‌توانیم سطحی از کنترلمان در هوا را به دست بیاوریم تا این تهدید خنثی شود.»ماموریت پنتاگون به ژنرال‌ گرینکویچ برای مهار قدرت پهپادی ایران، دور از انتظار نبود. سخنان این فرمانده ارشد ارتش آمریکا در واقع در ادامه موضعی است که سال گذشته، فرمانده وقت سنتکام اتخاذ کرد. ژنرال مکنزی فروردین سال گذشته در جلسه استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا به از دست رفتن برتری هوایی ارتش آمریکا در برابر ایران اعتراف کرد. مکنزی خاطرنشان کرد که پهپادهای کوچک و متوسط ​​مسلح که توسط ایران و متحدانش در منطقه تکثیر می‌شوند «یک تهدید جدید و پیچیده برای نیروهای ما و شرکا و متحدان ما هستند. برای اولین بار از زمان جنگ کره [اوایل دهه 1950 میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی در حال عملیات هستیم. تا زمانی که نتوانیم یک قابلیت شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن [پهپادها] را توسعه داده و ارائه کنیم، این مزیت برای مهاجم باقی خواهد ماند.»

 

بایدن: من مریضم!

روزنامه وطن امروز:شامگاه پنجشنبه با اعلام خبر رسمی ابتلای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به «کووید-19»، گمانه‌زنی‌ها درباره آماده‌سازی افکار عمومی از سوی کاخ سفید برای کناره‌گیری بایدن 79 ساله از ریاست‌جمهوری تقویت شد. «کارن ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه اعلام کرد تست کرونای جو بایدن مثبت شده اما علائم وی خفیف است. بایدن ۲ بار واکسن کرونا و ۲ بار هم واکسن یادآور زده است. با مثبت شدن تست کرونای بایدن تمام برنامه‌های سفر او لغو شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از «کوین اوکانر» پزشک رئیس‌جمهور آمریکا نوشت وی با آبریزش بینی و بعضا سرفه‌های خشک مواجه است اما حال عمومی‌اش خوب است. خبر کرونای بایدن در حالی رسانه‌ای شد که ساعاتی قبل از آن اظهارات بایدن درباره ابتلایش به سرطان خبرساز شده بود. بایدن که در حال سخنرانی درباره تأثیرات منفی پالایشگاه‌های نفتی بر سلامت افراد در ایالت ماساچوست بود، اظهار داشت: «به همین دلیل است که من و بسیاری از افراد دیگری که با آنها بزرگ شده‌ایم، مبتلا به سرطان هستیم و به همین دلیل است که در طولانی‌ترین زمان، شهر دلاور بالاترین نرخ سرطان را در کشور داشت».  رئیس‌جمهور آمریکا گفت دوران کودکی او در دلاور با آلودگی شدیدی همراه بود که مادرش برای بردن او به مدرسه نیاز داشت «لکه‌های روغن» را از روی شیشه جلوی ماشین پاک کند. بایدن گفت آلودگی دلیلی است که او و دیگران به سرطان مبتلا هستند. به نوشته وبگاه واشنگتن‌پست، این اظهارات بایدن، دفتر مطبوعاتی کاخ سفید را مجبور کرد تا سریعا توضیح دهد منظور او سرطان پوست بوده است که قبلا داشته و پیش از شروع به کار در پست ریاست‌جمهوری در سال گذشته، درمان کرده بود.

 

حزب منحله دموکرات کردستان چگونه منفور کردها شد؟

روزنامه جام جم: عبدالرحمن قاسملو و حزب منحله دموکرات کردستان به‌واسطه خیانت به وطن و سکوت در قبال کردکشی صدام در حلبچه،‌ همواره به جنایت علیه ایران و کردها مشهور بود و حتی در میان احزاب اپوزیسیون کرد ایرانی هم به دلایل مختلف مورد انتقاد قرار گرفته، ‌او که سرکرده حزب دموکرات کردستان ایران بود،‌ با صدام حسین، حزب بعث و همچنین مسعود رجوی ارتباط داشت و طبق اسناد جدید، ارتباط تشکیلاتی و مزدوری عبدالرحمن قاسملو، سرکرده سابق حزب منحله دموکرات کردستان ایران با رژیم صدام افشا شده‌است که در ادامه این گزارش به مرور این موضوع می‌پردازیم.عبدالرحمان قاسملو در ۲۲دسامبر سال ۱۹۳۰میلادی برابر با یکم دیماه ۱۳۰۹خورشیدی در روستای قاسملو از توابع شهرستان ارومیه، استان آذربایجان‌غربی در یک خانواده فئودال ثروتمند به دنیا آمد. پدر او، محمدخان قاسملو، از فئودال‌های ایل شکاک بود که در انتهای سده ۱۹ میلادی باتوجه به خدماتی که به دربار ارائه داده بود، شاه به او لقب وثوق‌الدیوان داد. مادر او زن سوم پدرش و یک مسیحی آشوری بود که به اسلام تغییر دین داده بود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را ابتدا در ارومیه و سپس در تهران به پایان رسانید. به دنبال اشغال ایران توسط قوای متفقین در شهریور۱۳۲۰ و اشغال شمال ایران توسط قوای شوروی، حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در آذربایجان (به رهبری پیشه‌وری) و کردستان (به رهبری قاضی محمد) با حمایت اتحاد جماهیر شوروی در این دو منطقه شکل گرفت. در این زمان عبدالرحمن قاسملو ۱۰ ساله بود.

 

سخنراني را بر‌هم زدند

روزنامه اعتماد:در روزهايي كه تصوير مادر دردمندي كه ناله‌كنان از راننده ون گشت ارشاد مي‌خواهد، دختر مريضش را با خود نبرد در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود و روح و روان هر انسان دردمندي را مي‌آزارد، پاسخگويي به اين پرسش بنيادين كه مطالبات و خواسته‌هاي زنان ايراني چيست و اين خواسته‌ها را از چه طريقي مي‌توان پيگيري كرد؟ حتما موضوع مهمي است. موضوعي كه كميته زنان خانه احزاب ايران از دل همايش «مسائل و مطالبات زنان در قرن جديد» تلاش كرد، بخشي از بايدها و نبايدهاي مرتبط با آن را بررسي كند. اما در بطن اين همايش نيز حاشيه‌هايي رخ داد كه سايه سنگين آن ساير بخش‌هاي همايش را تحت‌الشعاع قرار داد. در زمان سخنراني الهه كولايي، استاد دانشگاه و يكي از فعالان حوزه زنان، اعتراضي در خصوص محتواي اظهارات كولايي از سوي يكي از زنان اصولگراي حاضر در همايش شكل گرفت كه بازتاب‌هاي وسيعي در شبكه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها پيدا كرد. اين در حالي است كه الهه كولايي با لحني مشفقانه تلاش داشت اين واقعيت را به گوش مديران اجرايي و تقنيني برساند كه مشكلاتي چون مهاجرت زنان نخبه، گشت‌هاي ارشاد، برخوردهاي سلبي با مسائل زنان و… ظرفيت‌هاي كشور در اين بخش را در مسير اتلاف قرار داده است و بايد فكر عاجلي براي آن كرد. اما متاسفانه اين اظهارات مشفقانه نيز در ميان زنان حاشيه ايجاد كرد تا جايي كه مسوول سالن ميكروفن كولايي را به‌رغم تشويق‌هاي حاضران خاموش كرد تا صدها ابهام در ذهن حاضران در همايش شكل بگيرد.

 

برنامه استعدادیابی مداحی؛ کار جدید تلویزیون برای محرم؟

روزنامه فرهیختگان: ماه محرم در فرهنگ دینی و آیینی کشورمان دهه‌های عزاداری بر مصائبی است که بر امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) گذشته است. در ۱۰ روز اول این ماه که به روز عاشورای حسینی ختم می‌شود، هیات و دسته‌های عزاداری به راه می‌افتند و سراسر کشور رنگ‌وبوی محرم می‌گیرد. در روزهای باقی‌مانده تا آغاز ماه محرم، کم‌کم مردم به‌طور سنتی خود را آماده برپایی مراسم عزاداری می‌کنند؛ چیزی که ریشه در یک فرهنگ بیش از هزار و ۳۰۰ ساله دارد. با اینکه مردم براساس آموزه‌های فرهنگی و خودجوش فرهنگ عاشورا را پاس می‌دارند و برای غنی‌تر شدن مراسم عزاداری هزینه می‌کنند، اما در این میان باید از وظیفه رسانه ملی هم بگوییم. رسانه‌ای که یک‌زمان با شروع محرم، سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی را تدارک می‌دید، اما در مقابل چندسالی است که نبود آثار نمایشی متناسب با دهه اول ماه محرم، باعث شده تلویزیون مثل همیشه سراغ سریال «مختارنامه»، ساخته داوود میرباقری برود. مختارنامه هرسال در قالب بازپخش کامل سریال یا پخش گزیده در قالب مینی‌سریال یا حتی پخش فیلم سینمایی از شبکه‌های سراسری تلویزیون میهمان ‌خانه‌های مردم می‌شود. دهه 80 و اوایل دهه 90، ماه محرم که می‌رسید تلویزیون از قبل برنامه‌ریزی‌هایش را انجام می‌داد. سریال‌ها از چندماه قبل کلید می‌خوردند تا برای روزهای محرم آماده باشند. محتوای سریال‌ها با توجه به اینکه از مدتی قبل برنامه‌ریزی‌شده بود، برای مخاطب جذابیت داشت و نمی‌توانست چشم از صفحه تلویزیون بردارد. در گزارش امروز به بهانه ورود به ماه محرم طی روزهای آتی سراغ این رفتیم که تلویزیون علاوه بر سریال‌های قدیمی، چه برنامه‌هایی را برای امسال پیش‌بینی کرده است؛ که فقط به «معلی» و «مخاطب خاص» رسیدیم که به‌صورت ویژه قرار است برای محرم تولید شوند. البته این را هم باید بگویم که بسیاری از شبکه‌ها همچنان از برنامه‌ای که قرار است در این ایام پخش کنند، اطلاعی نداشتند.

 

تلنگر نوزادان به مدیران!

روزنامه شرق: فضای یک گروه واتس‌اپی است. اعضای گروه را مادرانی تشکیل می‌دهند که اکثر آنها به‌تازگی وضع حمل کرده‌اند. یکی تازه چند هفته از زایمانش گذشته و دیگری یک‌سال‌و اندی؛ اما درد همگی آنها مشترک است؛ آنها دنبال شیرخشک می‌گردند. از داروخانه‌ها جوابی نگرفته‌اند. برخی از آنها حتی به ناصرخسرو هم سر زده‌اند؛ اما دلشان به خرید رضا نداده است. حالا اینجا دور یکدیگر جمع شده‌اند، شاید مادر دیگری به دادشان برسد. مادر دیگری شبیه به خودشان که هر روز و  هر شب، چشم در چشم نوزادی گرسنه است. شیرخشک‌های موجود در بازار چاره گرسنگی این نوزادهای آلرژیک نیست و برای همین هم باید شیرخشک‌های ضد‌حساسیت مصرف کنند. حالا اینجا از همدیگر می‌پرسند، شاید شیرخشک‌های قدیمی نوزادی دیگر به درد فرزند تازه به دنیا آمده آنها بخورد. بیشترشان ساکن تهران هستند؛ اما اهالی شهرستان هم در بین‌شان دیده می‌شود. پای حرف‌های‌شان که بنشینید، فقط گلایه روشنی دارند: ما که دوست داشتیم مادر شویم و بچه هم به دنیا آوردیم، چرا مدیران کشورمان به فکر معصوم‌ترین موجودات این کشور نیستند؟ خیابان بهار، محل فروش شیرخشک‌های چند‌میلیونی اینجا از آن خیابان‌های دوست‌داشتنی است. حتی این روزها که قیمت‌ها دیگر سر به فلک کشیده و خرید چند وجب پارچه برای نوزادها، جیب و کارت بانکی همه را خالی می‌کند؛ اما رنگ و روی ویترین‌ها حسابی جذاب است و تصور کودکان معصومی که قرار است آن لباس‌ها را به تن کنند، لبخند به لب هر‌کسی می‌آورد.

 

گشت‌ارشاد را می‌توانیم حذف کنیم؟

روزنامه همشهری: یکم:  کمتر از 24ساعت بعد از کارزار «من محجبه‌ام و مخالف گشت ارشادم» به کارزار «مخالف حجاب اجباری  هستیم» رسیده‌اند. مطالبه‌ای که توسط جمعی از اصلاح‌طلبان کلید خورد، با همراهی برخی زنان محجبه  ادامه یافت و  مورد استقبال براندازان، معاندان و دشمنان قسم‌خورده این کشور  قرار گرفت. خب مهم‌ترین سؤال این است: حالا که این کمپین‌ها را داریم چرا مثلا کارزارهای «من با همجنس‌گرایی یا ازدواج سفید موافقم» راه نیفتد؟ چه فرقی دارد؟ اصلا بگویید من با دستگیری دزدان و قاتلان مخالفم، با پشت چراغ‌قرمز در خیابان ایستادن مخالفم، با جداسازی زنان و مردان در سواحل مخالفم، با ممنوعیت فروش مشروبات الکلی و مواد‌مخدر مخالفم. حقیقت امر این است که با همان منطقی که می‌توان موافق قانون حجاب نبود، می‌توان همه این قوانین و خطوط قرمز یک کشور اسلامی را به چالش کشید و از یک امر به ظاهر منطقی به بی‌قانونی و بی‌نظمی رسید؛ که مکروه هر جامعه‌ای، اعم از اسلامی و غیراسلامی است.دوم: بگذارید ببینیم استدلال‌ شرکت‌کنندگان کارزار اخیر چیست؟ می‌گویند گشت ارشاد کمکی به افزایش حجاب نکرده، درضمن هزینه هم داشته است. آیا استدلال درستی است؟ پاسخ این است که مگر مأموریت گشت ارشاد باحجاب‌ کردن مردم است؟ پلیسی که شما را به‌دلیل نبستن کمربند ایمنی جریمه می‌کند، مگر هدفش فرهنگسازی است؟ فرهنگسازی و رصد اجرای قانون، 2  امر متفاوت با کارگزارانی متفاوت است و نباید وظیفه این دو را از هم انتظار داشت.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.