تورها را پاره کنید، آسمان‌خراش‌ها روبه سقوطند!

بررسی وضعیت تیم‌ملی بسکتبال بعد از تجربه ناکامی بزرگ در آسیا

تیم‌ملی بسکتبال ایران با وجود تبلیغات فراوان اما یک ناکامی بزرگ را تجربه کرد؛ آنها از رسیدن به جمع چهار تیم برتر آسیا هم بازماندند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، روزی که جواد داوری مدیر جوان و بسکتبالی، سکان مدیریت این فدراسیون عریض و طویل را در دست گرفت، خیلی‌ها به آینده بسکتبال ایران امیدوار شدند. بسکتبال که در سال‌های نه‌چندان دور موفقیت‌های خوبی را به دست آورد و یک نسل طلایی را ساخته بود، بعد از رسیدن به المپیک یک روند نزولی را طی کرد.

با حضور داوری در رأس فدراسیون بسکتبال این امید می‌رفت که این رشته پرمخاطب و جذاب دوباره به سطح اول آسیا برگردد و بتواند سری میان سرها دربیاورد، اما فعلا در اولین تورنمنتی که حضور پیدا کرد، ناکام ماند تا علاقه‌مندان به این رشته چشم به آینده داشته باشند.

چالش‌های نیمکت و مخالفت‌های بسیار با سرمربی جدید

یکی از اصلی‌ترین مواردی که جواد داوری در ابتدای کار خود با آن روبه‌رو بود، وضعیت تیم‌ملی و سرمربی آن محسوب می‌شد. داوری در بدو ورود خود اعلام کرد قصد دارد تغییرات عظیمی در تیم‌های ملی ایجاد کند و به همین علت پیش‌بینی می‌شد که او قصد برکناری مصطفی هاشمی مرد باتجربه بسکتبال ایران را از هدایت تیم‌ملی دارد.

بعد از کنار رفتن هاشمی گمانه‌زنی و رایزنی‌ها برای انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی بسکتبال شروع شد. از آنجایی که مشخص بود داوری نمی‌خواهد با مربیان داخلی و معروف بسکتبال کار کند، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره گزینه‌های خارجی مطرح شد، اما درنهایت رئیس فدراسیون سراغ یک گزینه دوتابعیتی رفت؛ سعید ارمغانی.

ارمغانی که فعالیت عمده‌اش در بحث بسکتبال پایه بوده، سال‌هاست در کشور مجارستان زندگی می‌کند و در این کشور آکادمی بسکتبال دارد. او تا قبل از آنکه سکان هدایت تیم‌ملی بسکتبال را در 22 اردیبهشت‌ماه 1401 برعهده بگیرد، حدود 20 سال قبل چنین تجربه‌ای را داشت، اما ناکام مانده بود. ارمغانی در دوره‌های دیگری نیز به‌عنوان سرمربی و مدیرفنی در بسکتبال باشگاهی ایران کار کرده بود، اما هیچ‌گاه چهره موفقی در امر کسب جام و مقام محسوب نمی‌شد.

با این حال، او با هدف جوان‌گرایی و پوست‌اندازی وارد تیم‌ملی شد، اما از همان روزهای اول با توجه به سابقه گذشته‌اش در تیم‌ملی ایران مخالفان زیادی پیدا کرد و انتقادهای زیادی از انتخابش شد. با این حال، ارمغانی تیم‌ملی را با تلفیقی از باتجربه‌ها و جوانان آماده حضور در کاپ آسیا 2022 کرد و از حضور در چهار تیم برتر قاره کهن بازماند.

ناکامی بزرگ در اندونزی

تیم‌ملی بسکتبال ایران اگرچه شروع خوبی در کاپ آسیا در کشور اندونزی داشت و از مرحله گروهی با اقتدار و با بردی تیم بزرگی مثل ژاپن به دور حذفی رسید، اما یک ناکامی بزرگ کافی بود تا موجی از انتقادها روانه مسئولان این رشته ورزشی شود. در یک‌چهارم نهایی کاپ آسیا و در حالی که تصور می‌شد آسمان‌خراش‌های ایران بتوانند به‌راحتی جواز حضور در نیمه نهایی را به دست بیاورند، اما چنین اتفاقی رخ‌نداد و یک شگفتی بزرگ برای اردنی‌ها و یک ناکامی بزرگ‌تر برای ایران را شاهد بودیم.

در مسابقه‌ای که طی چهار کوارتر برگزار شد، تیم ایران در کمال ناباوری با نتیجه 91 بر 76 مقابل اردن شکست خورد و مسابقات کاپ آسیا را با تلخی فراوان ترک کرد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که تیم‌ملی بسکتبال در دوره قبلی کاپ آسیا نایب قهرمانی مسابقات را به دست آورده بود. جالب اینکه برای دومین بار بود که اردنی‌ها موفق به حذف ایران در یک‌چهارم نهایی مسابقات آسیایی شدند. آنها در سال 2011 و درست 11 سال قبل در همین مرحله تیم ایران را شکست داده بودند و اینبار نیز یک بار دیگر تیم پرامید بسکتبال ایران را ناکام گذاشتند.

فعلا همه چیز به جوان‌گرایی ختم می‌شود

نکته مهمی که در باره تیم‌ملی بسکتبال وجود دارد، حذف تعدادی از نفرات باتجربه و سن‌و سال‌دار این تیم است. ارمغانی در بدو ورود به تیم‌ملی تعدادی از بازیکنان باتجربه را کنار گذاشت و چند جوان آینده‌دار را اضافه کرد. او البته بازیکنانی مثل حامد حدادی، ارسلان کاظمی و … را در تیمش نگه داشته تا با تلفیقی از جوانان و آینده‌دارها تیمش را آماده تورنمنت بعدی کند.

بدون شک ناکامی در کاپ آسیا را کادرفنی تیم‌ملی به همین جوان‌گرایی هم نسبت می‌دهند و شاید همین موضوع است که امیدها به آینده بسکتبال ایران را افزایش می‌دهد. علاقه‌مندان به این رشته ورزشی امیدوار هستند تا تیم‌ملی بسکتبال همچون گذشته به قدرت برتر آسیا تبدیل شود و اگر چنین اتفاقی نیفتد، احتمالا شاهد اتفاقات جدیدی نیز در این‌خصوص خواهیم بود.

امیدواری بابت صعود دوباره به جام‌جهانی

اعضای تیم‌ملی بسکتبال در شرایطی بامداد روز شنبه از اندونزی به ایران برگشتند که حدود یک‌ماه دیگر باید در یک تورنمنت بزرگ دیگر حضور به‌هم رسانند. نکته قابل توجه درباره آسمان‌خراش‌های ایران این است که سعید ارمغانی، سرمربی تیم‌ملی همراه اعضای تیم به ایران برنگشته و به مجارستان رفته تا چند روزی در کنار خانواده‌اش باشد و به امور شخصی بپردازد.

با این حال، مسابقات انتخابی جام‌جهانی که در شهریورماه برگزار می‌شود برای علاقه‌مندان به این رشته اهمیت بسیاری دارد. تیم‌ملی بسکتبال ایران در دوره متوالی گذشته مجوز حضور در جام‌جهانی را به دست آورده و این دوره نیز انتظار می‌رود یکی از سهمیه آسیایی در جام‌جهانی را به دست آوریم.

به همین علت قرار است سرمربی تیم‌ملی 10 روز دیگر به ایران برگردد و با جمع‌کردن شاگردانش و برپایی اردو و بازی‌های تدارکاتی آماده حضور در تورنمنت انتخابی جام‌جهانی شوند. بدون شک صعود به جام‌جهانی آرزوی دیرین طرفداران بسکتبال است. تیم‌ملی ایران در دوره‌های قبلی جام‌جهانی حتی شانس‌های اندکی برای صعود از دور گروهی هم داشت، اما در مقطع کنونی با توجه به تغییرات انجام شده همین که جواز حضور در جام‌جهانی را دوباره به دست بیاورد، اتفاق خوبی محسوب می‌شود و باید دید چه اتفاقات جدیدی در انتظار رشته محبوب توپ و سبد در ایران است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.