روایت پایان 23 زندگی در سیل مرگبار

«شهروند» ماموریت سخت 150 امدادگر را گزارش می دهد؛

موج‌های خروشان به هیچ‌کدام‌شان امان نداد. صدای خنده‌ها و شادی‌هایشان در میان گل‌ولای و آب‌های خشمگین محو شد. خورشید آنها را فریب داده بود. هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد که آب راه گلویشان را ببندد. هیچ‌کس نمی‌دانست که در آن غروب روز جمعه درست وقتی که همگی در کنار خانواده‌هایشان تفریح می‌کردند، در عرض چند ثانیه سیل زندگی‌شان را نابود می‌کند. خودروهایشان را با خود می‌برد، عزیزان‌شان را در خود می‌بلعد و درنهایت جسم بی‌جان‌شان را تحویل می‌دهد. تراژدی مرگبار این‌بار در استهبان استان فارس رخ داد. این‌بار 21 جسم بی‌جان از داخل آب‌های خروشان بیرون کشیده شد و 150 امدادگر هلال‌احمر باز هم یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین ماموریت‌های خود را اجرا کردند. این حادثه آنقدر تلخ بود که محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس در پی آن یکشنبه دوم مرداد را در فارس عزای عمومی اعلام کرد. استاندار فارس ضمن همدردی با خانواده متوفیان، جان‌باختن و مجروح‌شدن تعدادی از هم‌استانی‌ها را موجب جریحه‌دارشدن قلوب مردم شهیدپرور فارس دانست و این حادثه دردناک را به عموم بازماندگان تسلیت گفت.

سیما فراهانی _ شهروند آنلاین؛ عصر روز جمعه بود که این سیل مرگبار در رودخانه‌ای در منطقه تفریحی سلطان شهباز شهرستان استهبان رخ داد. مردم در این منطقه تفریحی بساط خوشی و تفریح روز تعطیل‌شان را به راه انداخته بودند. خانواده‌ها در کنار هم جایی برای نشستن پیدا کرده و از طبیعت لذت می‌بردند. هوا آفتابی بود. هیچ بارش بارانی هم صورت نگرفت. اما ناگهان از روستای بالادست نیریز خبر رسید که رودخانه بر اثر بارش باران شدید، طغیان کرده و آب‌های خروشان به سمت این منطقه در حال حرکت است. مردم محلی به همه گردشگرانی که از روستاها و شهرستان‌های مختلف به آنجا آمده بودند، هشدار دادند.

بعضی‌ها توجه کردند، اما بعضی‌ها به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی توجهی به این هشدارها نکردند. تا اینکه سیل به سمت‌شان هجوم آورد. آنها را در خود بلعید. خودروها را یک‌به‌یک با خود برد. مردم هاج‌ و واج مانده و غافلگیر شده بودند. خیلی‌ها از خودروی خود پیاده نمی‌شدند و تا آخرین لحظات سعی داشتند اموال‌شان را از این سیلاب مرگبار بیرون بکشند. اما در لحظات آخر مجبور به فرار شدند. بعضی‌ها هم با چشم خودشان شاهد رفتن عزیزان‌شان در میان آب‌های خروشان بودند و هیچ کاری از دست‌شان برنمی‌آمد. بعضی‌ها هم در میان کوه‌ها و صخره‌ها پناه گرفتند، اما داغدار شدند.

غافلگیری مردم هنگام تفریح

بلافاصله نیروهای امدادی در صحنه حاضر شدند. هلال‌احمری‌ها، ماموران آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و نیروهای سپاه عملیات و ماموریتی سخت را آغاز کردند. خوبیار، معاون امدادونجات هلال‌احمر استان فارس که خودش نیز در محل حضور داشت، در رابطه با این ماموریت سخت به خبرنگار «شهروند» گفت: «ساعت پنج بعدازظهر بود که رودخانه محلی استهبان به اسم رودبال در منطقه ایج استهبان به‌واسطه بارندگی شدید طغیان کرد.

حجم آب ناگهان 30 برابر شد. با وجود هشدارهایی که مردم محلی دادند، بعضی‌ها به این هشدارها توجه نکردند. چون هوا آفتابی بود، اهمیت زیادی ندادند. یعنی تصورش را نمی‌کردند که این اتفاق بیفتد. در حقیقت آنها غافلگیر شدند. اگر همین هشدارهای اولیه هم نبود، در آن منطقه بالای 2هزار نفر قربانی سیل می‌شدند، چون تعداد مسافران در آنجا خیلی زیاد بود. با این حال، سیل تعدادی از افراد را با خود برد. 21 کشته از آب گرفته شد. 17 نفر زن و 6 نفر هم مرد بودند. از این تعداد هشت نفر هم کودک بودند.»

جست‌وجو برای 2 مفقودی

او اقدامات امدادگران را تشریح کرد و ادامه داد: «ما 30 تیم امدادی شامل تیم امداد هوایی، روابط عمومی و معاون امدادونجات و مدیرعامل هلال‌احمر استان فارس در محل حضور یافتیم.  در کل 150 امدادگر ماموریت خود را آغاز کردند. ما منطقه را تقسیم کردیم. همچنین از 6 شهرستان استان فارس یعنی استهبان، داراب، نیریز، فتا، جهرم و شیراز نیز در منطقه حضور یافتند. آنها همچنان در حال امدادرسانی هستند، چون دو نفر دیگر مفقودند. بیشتر مفقودی‌ها را بچه‌های هلال‌احمر پیدا کردند. البته محلی‌ها و نیروهای سپاه نیز کمک‌های ویژه‌ای در این‌خصوص انجام دادند.

اکثر اجساد در حاشیه رودخانه و در گل‌ولای گیر کرده بودند. از ماشین‌ها نیز فعلا آمار دقیقی در دست نیست، چون اولویت جان انسان‌هاست. نیروهای امدادی تا آخرین مفقودی کار جست‌وجو و نجات را انجام می‌دهند و بعد سراغ خودروها می‌روند. البته در این میان خسارت کشاورزی نیز به مردم زده شده است. خیلی بعید است که مفقودی دیگری وجود داشته باشد، چون تقریبا خانواده‌ها همگی اعلام کردند. مگر اینکه فردی تنها در سیلاب گرفتار شده باشد که آن هم امکانش خیلی کم است، چون به هر حال تا الان باید مشخص می‌شد.»

روایت صحنه‌های تلخ

هاشم تیموری یکی از امدادگران شهرستان استهبان است. او از لحظه اول در منطقه حضور یافت و حالا از لحظات و دقایق تلخی که در آن منطقه داشت، به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «از همان لحظه اول که این حادثه را اطلاع دادند، سه تیم از استهبان اعزام شد. همان لحظه وقتی رسیدیم، متوجه شدیم که آمار فوتی‌ها بالاست. حجم آب بسیار بالا بود، برای همین از سه شهرستان دیگر نیز درخواست نیرو شد و بلافاصله نیروهای امدادی به ما اضافه شدند. کار جست‌وجو و نجات شروع شد و همچنان بدون وقفه ادامه دارد. نیروهای آتش‌نشانی، اورژانس، راهور و نیروی انتظامی در محل حضور یافتند.

از طرفی امداد هوایی نیز صورت گرفت. بالگردهای هلال‌احمر در دو نوبت بالای سد چرخیدند تا اگر پیکری روی آب شناور باشد یا فردی زنده پیدا شود، او را ببینند و به ما اطلاع دهند. من خودم شاهد تلخ‌ترین صحنه‌ها بودم. وضعیت اجساد زیاد خوب نبود یا در میان گل‌ولای گیر کرده بودند یا آب آنها را به خشکی رسانده بود. همه آنها لباس‌هایشان از تن خارج شده بود. اکثرشان هم بر اثر ضربه شدید به سر یا خفگی جان باخته بودند. همان لحظه‌ای که رسیدیم، پیکر کودکی را پیدا کردم و خیلی ناراحت شدم. پسری 10 ساله بود. این یکی از تلخ‌ترین صحنه‌ها بود.»

در جست‌وجوی ماکان و مهرسانا

رضا کریمی نیز یکی دیگر از امدادگران حاضر در صحنه است. او نیز روایت تلخ دیگری در رابطه با این ماموریتش به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «ساعت 5:30 به آنجا رسیدیم. تعداد زیادی زن و بچه مفقود شده بودند. 21 جسد را پیدا کردیم. دو مفقودی دیگر باقی ماند. ماکان و مهرسانا دو کودک یک و سه ساله هستند که با وجود تمام جست‌وجوها تا عصر روز شنبه همچنان مفقود بودند. بچه‌ها در جست‌وجوی آنها هستند. البته اینجا بارندگی شد و از آنجایی که ممکن است رودخانه دوباره طغیان کند، جست‌وجوها با احتیاط بیشتری صورت می‌گیرد. در این عملیات همه به امدادگران کمک کردند. وقتی به آنجا رسیدیم، با دیدن هر پیکر ناراحت‌شدیم.

من خودم در زلزله بم حضور داشتم. صحنه‌های تلخی آنجا دیدم. کارم همین است، ولی این حادثه نیز بسیار سخت و دردناک بود. ما اجساد را به‌سختی از آب بیرون می‌کشیدیم. وضعیت بحرانی و بد بود. مثلا پنج مرد را دیدیم که بعد از این سیل خود را به صخره رسانده بودند. آنها یک خانواده 20 نفره بودند که با هم برای تفریح به آنجا آمده بودند، ولی 15 نفرشان را آب با خود برده بود. در آن میان تقریبا هفت یا هشت نفرشان زنده بیرون نیامدند. بقیه نیز خود را نجات داده بودند. صحنه بسیار تلخی بود.»

سیلاب در راه است

گفته می‌شود که این سیلاب پیش‌بینی نشده بود. درست است که مردم برای اسکان در مسیر رودخانه کمی سهل‌انگاری کردند، اما فیلم‌های حادثه نشان می‌دهد که همه آنها غافلگیر شده‌اند.

خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در این‌باره می‌گوید: «اخطار و هشدار نسبت به وضعیت هوا باید از سوی هواشناسی اعلام شود. در صورتی که هیچ اخطاری اعلام نشده است. هفته گذشته اعلام وضعیت نارنجی شده بود، اما این هفته هیچ اعلام و اخطاری نبوده و حتی هواشناسی از میزان بارندگی به دلیل نبود ایستگاه سنجش بی‌اطلاع است. با این وجود، زمان بارندگی و دیدن نشانه‌های سیل با بلندگو به مردم هشدار داده شد، اما به هشدارها توجه نشده است که در تصاویر و فیلم‌های موجود نیز این مطلب دیده می‌شود.»

او همچنین درخصوص مصدومان این حادثه نیز به «شهروند» می‌گوید: «در این حادثه 55 نفر نجات یافتند. آنها مصدوم جدی نشده بودند و شاید کمی ترسیده بودند. در واقع بیش از 2هزار نفر آنجا بودند. وقتی سیل اطلاع‌رسانی شد، آنها به گوشه‌ای امن پناه و جان سالم به در بردند. در این میان نیز پنج نفر مصدوم جدی‌اند و در بیمارستان بستری شدند.»

سیل در جنوب و جنوب شرق

این در حالی است که نسبت به سیلاب‌های جدید هشدارهای لازم داده شده است. فعالیت سامانه بارشی مونسون در جنوب کشور تشدید خواهد شد. سامانه بارش‌های موسمی همراه با وزش باد شدید و خیزش گردوخاک برای این هفته استان پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس، از یکم تا هفتم مردادماه همه استان به‌ویژه جنوب و شرق با این سامانه درگیر خواهند بود. صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال شکستن درختان از پیش‌بینی‌های هواشناسی برای سامانه بارشی جدید است.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی در این‌باره می‌گوید: «از روز دوشنبه سوم مرداد فعالیت سامانه بارشی مونسون در جنوب کشور تشدید می‌شود و به تبع آن برای استان سیستان‌وبلوچستان هشدار سطح زرد درخصوص وقوع سیلاب را صادر کرده‌ایم. از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه یعنی چهرم تا ششم مرداد، فعالیت سامانه بارشی گسترده‌تر شده و پهنه وسیع‌تری را دربرمی‌گیرد. بر این اساس، استان‌های کرمان، فارس، بخش‌های جنوبی استان بوشهر و حتی استان یزد نیز درگیر بارش‌های سیل‌آسا خواهند شد. عمده خطر این بارش‌ها برای استان‌های کرمان، فارس، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است. هشدارها و توصیه‌های لازم درخصوص وقوع سیلاب را به دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی داده‌ایم.»

همچنین محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با اشاره به هشدار جدید هواشناسی برای رگبار و بارش باران در این هفته از مردم درخواست کرد به هشدارها توجه و از قرار گرفتن در مسیل‌ها؛ حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند.»

انتهای پیام/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.