سنگ جلو پای فرهنگ/ خودنمایی جدید صف های نان/ آیا عادل مقصر است؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تخلیه بخش عمده تورم ارز ترجیحی در تیرماه ،حمله مسلحانه به مجيد عبدالباقي ،لغو برخی کنسرت‌های موسیقی در اهواز، مصاحبه عادل فردوسی‌پور با مهدی طارمی در فوتبال 360 ، موج گرمای وسیع دربخش‌هایی از اروپا ، احیای دریاچه ارومیه ، چگونه می‌شود کنکور را دوبار در سال برگزار کرد و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بارندگی شدید و جاری‌شدن سیلاب در سه شهرستان شرقی فارس در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تخلیه بخش عمده تورم ارز ترجیحی در تیرماه ،حمله مسلحانه به مجيد عبدالباقي ،لغو  برخی کنسرت‌های موسیقی در اهواز، مصاحبه عادل فردوسی‌پور با مهدی طارمی در فوتبال 360 ، موج گرمای وسیع دربخش‌هایی از اروپا ، احیای دریاچه ارومیه ، چگونه می‌شود کنکور را دوبار در سال برگزار کرد و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوی ن؛

 

سنگ جلو پای فرهنگ

روزنامه فرهیختگان: اواخر هفته گذشته، اجرای 6 سانس کنسرت سیروان خسروی خواننده موسیقی پاپ، لغو شد. این کنسرت قرار بود که در سالن سینما هلال برپا شود و بلیت‌های آن از چند هفته قبل فروش رفته بود. در پی این اتفاق روابط‌عمومی فرمانداری اهواز، علت اصلی لغو این کنسرت طی روزهای پنجشنبه و جمعه را تجمع و ترافیک شدید جلوی در ورودی سینما هلال اعلام کرد. اما ظواهر امر حکایت از اتفاقات دیگری جلوی سینما هلال اهواز داشت.۲۹ تیرماه تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شد که از اختلال و مزاحمت تعدادی از افراد خودسر خبر می‌داد. گروهی با وانت روبه‌روی سینما هلال این شهر تجمع کرده و طی این اقدام، با رفتاری عجیب، از ورود افرادی که به شکلی قانونی اقدام به تهیه بلیت کرده بودند، خودداری کردند. اتفاقی که تاخیری یک‌ساعته در برگزاری کنسرت به وجود آورد و بعد که این مشکل، به‌ظاهر رفع شد، پخش مداحی با صدای بلند در روبه‌روی سالن اجرا، سبب شد تیم کنسرت، عملا نتوانند به اجرای برنامه بپردازند.به نظر می‌رسد این اقدام فراقانونی در برخورد با یک کنسرت مجوزدار منجر به لغو سانس‌های آتی آن شد. کلاه‌کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگویی با ایسنا ماجرای لغو کنسرت‌ها را این‌گونه شرح داده است: «مجوز این کنسرت‌ها کاملا قانونی بوده و ارشاد هم از مجوز خود حمایت کرده و محکم هم پای مجوز خود ایستاده و با هر مشکلی که بوده این کنسرت شب اول به روی صحنه رفته است. ولی با مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز که ارشاد هم عضو آن شورا نیست، کنسرت‌ها لغو شده است. این شورا بالادستی است و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجراست.»

 

سوءقصد به جان مجيد عبدالباقي

روزنامه اعتماد:دادستان مركز استان خوزستان از تشكيل پرونده قضايي در مورد حادثه حمله مسلحانه به مجيد عبدالباقي در دادگستري اين استان خبر داد. صادق جعفري چگني درباره جزييات حمله مسلحانه به مجيد عبدالباقي برادر مالك ساختمان متروپل آبادان، اظهار كرد: اين فرد در پي حمله افرادي با شليك چندين گلوله مورد هدف قرار گرفته و پس از وقوع حادثه به بيمارستان منتقل شد. فرد مضروب پس از انتقال به بيمارستان به دليل شدت جراحات وارده فوت كرد. دادستان شهرستان آبادان بلافاصله پس از وقوع حادثه با حضور در محل مذكور، با تشكيل پرونده قضايي در دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان آبادان، موضوع را مورد بررسي قرار داد و تحقيقات اوليه در حال انجام است. در رابطه با اين حادثه تاكنون فرد يا افرادي دستگير نشده‌اند، اما يكي از افراد حاضر در صحنه در جريان گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: حادثه دقيقا در ساعت 14:27 دقيقه رخ داد. به محض شنيدن صداي تير در ساختمان بلافاصله به سمت پاركينگ رفتم. حاج مجيد از درب جلو بيرون و كف پاركينگ افتاده بود و شيشه بغل و پشت خودرو هم شكسته و خرد شده بود. يكي از ساكنين بلافاصله اونو با همون خودروي خودش به بيمارستان شركت نفت برد. گويا تعقيبش كرده بودن و دو تير خورده بود كه قبل از رسيدنش به ساختمان بهش اصابت كرده بود. يكي به پهلو و يكي به سينه كه رگ آئورت قلب رو پاره كرده بود. جلوي خونريزي رو با گذاشتن پارچه گرفتن و سريع به سمت بيمارستان برده شد. كمي خون ريخته بود. توي بيمارستان احيا ميشه اما به علت شدت خونريزي از آئورت متاسفانه فوت شد.

 

آیا عادل مقصر است؟

روزنامه شرق:فوتبال ملی ایران در تیرماه روزهای پرتنشی را پشت‌سر گذاشت؛ دودستگی بازیکنان، ردصلاحیت دراگان اسکوچیچ توسط کمیته فنی فدراسیون فوتبال و ابقای اسکوچیچ توسط هیئت‌رئیسه همین فدراسیون! خیلی‌ها در این بلوای ایجادشده مقصر شناخته شدند که یکی از آنها مهدی طارمی، ستاره تیم ملی ایران است. او با دو اتهام روبه‌رو شد؛ نخست برخی اقدامات و ملاقات با مقامات ورزشی و سیاسی برای برکناری دراگان اسکوچیچ و دوم مصاحبه اخیرش با عادل فردوسی‌پور و انتقادهای صریحش علیه سرمربی. طارمی در اتهام دوم یک همدست هم دارد؛ عادل فردوسی‌پور. برخی منتقدان در کنار تاختن به طارمی که با حرف‌های خود فضای فوتبال را ملتهب کرده از فردوسی‌پور هم انتقاد می‌کنند؛ اینکه عادل در روزهای حساس تصمیم‌گیری درباره آینده اسکوچیچ با پخش مصاحبه طارمی شرایط را برای سرمربی کروات سخت‌تر کرد.طارمی به عادل چه گفت؟مصاحبه عادل فردوسی‌پور با مهدی طارمی در فوتبال 360 بازتاب قابل‌توجهی در فضای ورزشی و رسانه‌ای ایران پیدا کرد. طارمی در این گفت‌وگوی اختصاصی صراحتا از شرایط تیم ملی انتقاد کرد و تأکید داشت ایران با این وضعیت در گروه خود در جام جهانی چهارم خواهد شد. ستاره بوشهری تیم ملی که سابقه مصاحبه علیه اسکوچیچ را دارد، این‌بار بدون اینکه نام سرمربی تیم ملی را بیاورد انتقادهای تندی نثار مسئول فنی تیم ملی کرد. «یک‌سری چیزها مثل نظم از گذشته با ما آمده که ما به آن نظم عادت کرده‌یم و وقتی یک‌سری بی‌نظمی‌های عادی را می‌بینیم، به چشم‌مان خیلی بزرگ می‌آید. از زمانِ اردوی بحرین تا الان ببینید که چند بازیکن به تیم ملی آمده‌اند؟ فکر می‌کنم 40، 50 بازیکن به‌راحتی آمده‌اند‌ اما تیم ملی باید به‌گونه‌ای باشد که شما آرزوی پوشیدن پیراهن را داشته باشید».

 

اروپا زیر آتش

روزنامه همشهری:دست‌کم 19کشور اروپایی به‌دلیل موج بی‌سابقه گرما و خطر فزاینده آتش‌سوزی‌های گسترده «وضعیت قرمز» اعلام کرده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که موج گرمای وسیعی که بخش‌هایی از اروپا را فراگرفته در حال حرکت به سمت شرق است؛ به‌طوری‌که مقامات ایتالیا، لهستان و اسلونی نیز مجبور شده‌اند بالاترین سطح هشدار مربوط به موج گرما را صادر کنند. در همین حال یونان نیز که در روزهای اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های مهیب در جنگل‌های خود بوده از اروپا درخواست کمک کرده است. در انگلیس نیز در پی اوج‌گیری گرما، شبکه حمل‌ونقل و مدرسه‌ها مختل شده‌ و دولت با اعلام وضعیت قرمز هشدار داده که گرما حتی برای جوانان و افراد سالم هم خطرناک است. در دوبلین پایتخت ایرلند، نیز بالاترین دما از سال۱۸۸۷ میلادی ثبت شده است.خبرگزاری فرانسه گزارش داده که موج گرما در اسپانیا که از هفته پیش اوج گرفته در برخی از مناطق شرقی این کشور به بالای ۴۰درجه سانتی‌گراد رسیده است. فرانسه نیز اواخر هفته گذشته در برخی از مناطق جنوبی خود دمای ۴۶درجه سانتی‌گراد را ثبت کرده است. هلند هم هفته گذشته گرم‌ترین روز سال خود را با دمای ۳۹درجه سانتی‌گراد ثبت کرده است. افزایش دمای هوا در ایتالیا نیز تا ۴۲درجه سانتی‌گراد، این کشور را با بدترین خشکسالی ۷۰سال گذشته مواجه کرده است.

 

اصلاح‌طلبانِ ناامید و اصول‌گرایانِ امیدوار

روزنامه آرمان امروز: به مدت 8 سال وردِ کلام‌ جريان سياسي اصول‌گرايان اين بود که ريشه مشکلات کشور و ناکامي در حل بحران‌ها يک‌دست نبودن حاکميت و چندپاره‌گي در سيستم تصميم‌گيري است. آن‌ها همواره از اين که قوه مجريه در اختيار آن‌ها نيست و در قوه مقننه حضور جريان‌هاي اصلاح‌طلب و مستقل مانعي براي تصويب قوانين لازم براي حل مسائل کشور است، انتقاد مي‌کردند اما پس از انتخابات رياست جمهوري سيزدهم در 28 خرداد سال گذشته، روياي ديرپاي اصول‌گرايان براي کنترل بر هر سه قوه مجريه، مقننه و قضاييه محقق شد.اگر در گذشته مساله اين بود که حاکميت يک‌دست نيست؛ متعاقب تحليف سيد ابراهيم رئيسي در 14 مرداد 1400 ديگر بهانه‌اي تحت عنوان مانع‌تراشي جريان مقابل يا دوگانه‌گي در تصميم‌سازي و مديريت امور باقي نماند. در وضعيت جديد هم گوي در اختيار جريان اصول‌گراست و هم ميدان؛ ديگر نه رقيبي براي تصميم‌گيري وجود دارد و نه جرياني آن‌قدر توان‌مند که حتي بتواند اقدامات دولت را به چالش بکشد.به روايت شفاف‌تر، از يک سو حاکميت مطابق با روياي ديرپاي جناح اصول‌گرا از مرداد سال گذشته يک دست شده و از سوي ديگر، جناح اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها در وضعيت جديد، حتي از توان رسانه‌اي چنداني براي بسيج افکار عمومي عليه عملکرد دولت سيزدهم و مجلس يازدهم -حداقل تا کنون- برخوردار نيستند. در بازي بدون رقيب يا به روايت ديگر در بازي دروازه خالي اين روزهاي سياست کشور، بيش از هر زمان ديگري فضا براي سنجش ناله‌هاي سر داده شده از سوي جناح محافظه‌کار براي يک دست کردن حاکميت مهيا شده است.

 

برای اﺣﯿﺎ، رﻫﺎﯾﺶ ﮐﻨﯿﺪ

روزنامه آرمان ملی :نفیسه مجیدی زاده: «۹۵درﺻﺪ از آب درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ ﺧﺸﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ»؛ اﯾﻦ آﺧﺮﯾﻦ ﺧﺒﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺣﺎل درﯾﺎﭼﻪ ﺑﯿﻤﺎر دارﯾﻢ. اﻣﯿﺮﻋﺒﺎس ﺟﻌﻔﺮی، ﻣﺪﯾﺮ ﮐﻞ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان آذرﺑﺎﯾﺠﺎن‌ﻏﺮﺑﯽ ﺑﺎ اﻋﻼم اﯾﻦ ﺧﺒﺮ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ:« از دو دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻫﺮﺳﺎل ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ 40 ﺳﺎﻧﺘﯽﻣﺘﺮ از ارﺗﻔﺎع درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.»ﭘﺮوﯾﺰ ﮐﺮدواﻧﯽ، ﭘﺪر ﮐﻮﯾﺮﺷﻨﺎﺳﯽ اﯾﺮان ﺳﺎل 93 ﮔﻔﺖ:« درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ ﻣﺮده و ﻫﺮﮔﺰ اﺣﯿﺎ ﻧﻤﯽﺷﻮد.» او ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬار داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺸﺎورزی اروﻣﯿﻪ در ﺳﺎل 1345 بود. ﮐﺮدواﻧﯽ ﺑﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﻋﺎﺷﻖ اﯾﻦ درﯾﺎﭼﻪ ﺑﻮد 8 ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ﮔﻔﺖ: ﻣﺨﺎرج اﺣﯿﺎی درﯾﺎﭼﻪ را ﺑﮕﺬارﯾﺪ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ دﯾﮕﺮی در ﻣﻨﻄﻘﻪ! ﭼﺮا درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ وﺿﻊ اﻓﺘﺎد؟در ﻫﻤﻪ ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آب دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ وﺟﻮد دارد. در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ، دﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺧﻄﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﺣﻮضه آب ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﺑﻪ واﻗﻌﯿﺖ ﻧﺰدﯾﮏ اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ اﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي ﺧﻄﺎ در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻼن اﻧﺴﺎﻧﯽ روي ﺣﻮضهﻫﺎي آﺑﮕﯿﺮ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻪ ﭘﺪﯾﺪه ﺗﻐﯿﯿﺮ اﻗﻠﯿﻢ.50ﺳﺪ روي ﺣﻮﺿﻪ درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ، 45 ﻫﺰار ﺣﻠﻘﻪ ﭼﺎه ﻣﺠﺎز و ﺑﯿﻦ 22 ﺗﺎ 45 ﻫﺰار ﺣﻠﻘﻪ ﭼﺎه ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز در اﻃﺮاف درﯾﺎﭼﻪ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﺨﺪوش ﺑﻮدن آﻣﺎر ﭼﺎهﻫﺎي ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﭼﻘﺪر ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ نامشخصي روبه‌رو ﻫﺴﺘﯿﻢ.در واﻗﻊ ﺧﻄﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻣﺼﺮف آبﻫﺎي ﺗﺠﺪﯾﺪﭘﺬﯾﺮ، ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪن اﯾﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ.

 

غافلگیری در سیل ناگهانی

روزنامه ابتکار:درپی بارندگی شدید و جاری‌شدن سیلاب در سه شهرستان شرقی فارس، تعداد جان‌باختگان سیلاب رودخانه رودبال شهرستان استهبان به ۲۱ نفر رسیده است و تلاش برای پیدا کردن دو نفر از مفقودان ادامه دارد.به گزارش ایمنا، درپی بارندگی شدید و جاری‌شدن سیلاب در سه شهرستان شرقی فارس، تعداد جان‌باختگان سیلاب رودخانه رودبال شهرستان استهبان به ۲۱ نفر رسیده است و تلاش برای پیدا کردن دو نفر از مفقودان ادامه دارد.فرمانده سپاه فجر فارس گفت: همزمان با بروز سیلاب، تیم‌های بسیج در چهار شهرستان استهبان، نی ریز، داراب و فسا فعال شدند و تیپ نیروی زمینی سپاه نیز با امکانات خود به فرایند جست‌وجو در مسیر ۱۵ کیلومتری رودخانه رودبال پیوست.سردار یدالله بوعلی روز شنبه با حضور در مناطق سیل زده فارس ضمن بررسی آخرین وضعیت فرآیند جست‌وجو و امدادرسانی، گفت: از روز گذشته و در پِی وقوع ناگهانی حادثه سیل، تیم‌های جست‌وجو و امدادرسانی بسیج به صورت فعال در کنار مردم و سایر نهادها در فرآیند جست‌وجو و امدادرسانی حضور داشته اند.

 

تخلیه تورم اصلاح ارز ترجیحی

روزنامه ایران: پس از رشد یکباره نرخ تورم ماهانه در خرداد ماه بواسطه اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی از اواخر اردیبهشت ماه امسال که شاخص تورم را در این ماه به 12.2 درصد افزایش داد، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تخلیه بخش عمده تورم ارز ترجیحی در تیرماه حکایت می‌کند. براین اساس پس از چهار سال که ارز ترجیحی میهمان ناخوانده اقتصاد ایران بود و حدود 75 میلیارد دلار از ارزهای کشور را هدر داد، دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل شجاعت حذف این ارز را از خود نشان داد و پس از واریز یارانه نقدی مابه‌التفاوت آن به حساب سرپرستان خانوار، چهار قلم کالای مشمول این ارز را مشمول ارز نیمایی کرد. با وجودی که برخی منتقدان حذف این ارز را از اقتصاد ایران ناشدنی می‌دانستند، اما دولت با یک برنامه‌ریزی این کار بزرگ را انجام داد و اکنون نشانه‌های عبور از شوک تورمی این سیاست نمایان شده است. با وجودی که تمام کارشناسان از مضرات ارز ترجیحی در اقتصاد کشور انتقاد می‌کردند و در این خصوص حتی دولتمردان دولت قبل هم به این نتیجه رسیده بودند، اما به‌دلیل نگرانی از تبعات حذف این ارز، هیچ گاه زیر بار اصلاح این سیاست اشتباه نرفتند. این در شرایطی است که علاوه‌بر اقتصاددانان، گزارش‌های پژوهشی مراجع رسمی نیز از عدم اصابت ارزترجیحی به هدف اصلی خود که همان مصرف کننده بود، خبر می‌دادند. بدین ترتیب با وجودی که 75 میلیارد دلار ارز به نرخ دولتی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت، اما این کالاها نیز همپای کالاهای غیرمشمول با افزایش قیمت مواجه شدند به طوری که در طول اجرای سیاست ارز ترجیحی شاهد افزایش 4 تا 5 برابری قیمت کالاهای اساسی بودیم. حال با اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی و مردمی‌سازی یارانه‌ها ضمن حذف رانت و فساد گسترده‌ای که از دل ارز 4 هزار و 200 تومانی متولد شده بود؛ مابه التفاوت قیمت آن با بازار به‌صورت یارانه 300 تا 400 هزار تومانی به ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز شد تا این مبلغ جوابگوی اصلاح قیمت‌ها باشد.

 

مافیای کنکور از مصوبه جدید دوچندان سود می‌برد!

روزنامه جوان:پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور که نقطه پایانی بر سرگردانی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بود و تغییراتی همچون تأثیر ۴۰ درصدی سابقه امتحانات نهایی سال دوازدهم و همچنین برگزاری دوبار در سال کنکور را قطعی کرد؛ موضوعی که اکنون مهم به نظر می‌رسد دلایل تصویب این تغییرات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و میزان تأثیرگذاری آن بر بهبود وضعیت سنجش در کشور است. در شرایطی که منصور کبگانیان، دبیر و قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با «جوان» تأکید کرده‌بود، هر چند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نیست همه مشکلات علم و عالم حل را کند، ولی بخش مهمی از زخم دیرینه کنکور را شروع به حل کردن خواهد کرد و اکنون بچه‌ها می‌دانند به جای تست یاد گرفتن باید درس‌ها را عمیق بخوانند (می‌توانید مشروح گفت و گوی «جوان» با کبگانیان را در صفحه سه روزنامه پنج‌شنبه، سی‌ام تیرماه بخوانید)، اما سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نظرات متفاوتی دارد. این کارشناس حوزه آموزش در گفتگو با «جوان» مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فاقد توانایی عادلانه کردن سنجش دانش‌آموزان می‌داند. مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است کنکور دو بار در سال برگزار شود، آن هم در شرایطی که می‌بینیم شائبه تقلب در کنکور امسال موجب شد تا معاون اول رئیس‌جمهور به مسئله ورود کند. در این شرایط مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند با برگزاری بیشتر کنکور در سال، امنیت آن نیز بیشتر می‌شود و البته استرس آزمون هم در میان داوطلبان کمتر خواهد شد؛ اصلاً می‌شود کنکور را دوبار در سال برگزار کرد؟

 

خودنمایی جدید صف های نان

روزنامه خراسان: فرماندار مشهد با تایید شلوغی نانوایی ها در برخی نقاط شهر مشهد اظهار کرد: شلوغی‌ بیشتر در ساعت کاری شب اتفاق افتاده است و ما در حال پیگیری و حل این مشکل هستیم. به گزارش خراسان رضوی، بعد از اجرای طرح هوشمند سازی نانوایی ها هنوز گلایه هایی درباره کم کاری نانوایی ها و نبود نان، تعطیلی و صف های طولانی به خصوص در مناطق حرم مطهر رضوی وجود دارد. گلایه هایی که مشاهدات میدانی خبرنگار ما نیز آن ها را تایید می کند، برخی شهروندان ناچار هستند بیش از یک ساعت در صف نانوایی بایستند و برخی هم زودتر از باز شدن نانوایی در صف ایستاده اند. این گلایه ها و مشکلات را با فرماندار مشهد در میان گذاشتیم. داوری در این باره می گوید: شلوغی‌ بیشتر در ساعت کاری شب اتفاق افتاده است و ما در حال پیگیری و حل این مشکل هستیم، البته حضور زائران هم این اتفاق را تشدید کرده و بیشتر در  اطراف حرم برای ما گزارش شده است.   سپس از او پرسیدم با توجه به حضور مسافران تابستانی در مشهد آیا تدبیری برای تسهیل خدمات در اطراف حرم مطهر در نظر گرفته شده است؟ وی در پاسخ گفت: سه- چهار نانوایی سیار اطراف حرم گذاشته‌ایم ولی آن‌ها هم مشکلات خودشان را دارند از جمله مسائل بهداشتی. فرماندار مشهد در ادامه تصریح کرد: سهمیه آرد 12 نانوایی اطراف حرم را زیاد کرده‌ایم که از صبح تا ساعت 12 شب پخت دارند و نان بسته‌بندی هم توزیع می‌کنیم و البته باید گفت شلوغی خیلی زیادی به وجود نیامده است و حدود 10 نفر در صف بودن خیلی غیرمنطقی نیست؛ به خصوص نانوایی‌های سنگک که کندتر کار می‌کنند اگر چه من این مسئله را دارم دنبال می‌کنم بدانم چه مشکلی  وجود دارد و حل کنم، حتما پیگیری خواهم کرد.

 

آمریکا نفت ایران را با زبان تهدید گدایی می‌کند

روزنامه کيهان: سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه برای حل بحران انرژی (که مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سفر چهار روزه او بود) هیچ دستاوردی نداشت. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران خارجی که سفر بایدن به منطقه را «بی‌ثمر»، «پرهزینه» «شرم‌آور»، «اشتباه بزرگ» و «ناخوشایند» تحلیل کردند بر این باورند که رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها در فعال کردن جبهه‌ای برای مهار بازدارندگی ایران و عادی‌‌سازی روابط میان سعودی و رژیم صهیونیستی شکست خورد، بلکه در ایجاد فشار برای افزایش تولید نفت عربستان هم ناکام ماند. هدف اصلی سفر بایدن به منطقه؛ گدایی نفت! گرچه دموکرات‌ها اعلام کردند که این سفر، اعلام حضور بیشتر آمریکا در منطقه است به‌ویژه آنجا که بایدن گفت «از خاورمیانه نمی‌رویم تا با ایجاد خلأ، ایران، چین و روسیه بخواهند آن را پر کنند» و برخی رسانه‌ها هم با اشاره به ادبیات بایدن، ایجاد بازدارندگی علیه ایران و عادی‌‌سازی روابط میان سعودی و رژیم صهیونیستی را از اهداف این سفر برشمردند اما واقعیت ماجرا این است که آمریکایی‌ها در تحولات کنونی جهان و بعد از بحران‌های اقتصادی، اپیدمی کرونا و علی‌الخصوص جنگ روسیه و اوکراین با بحران انرژی دست‌وپنجه  نرم می‌کنند؛ بحران‌هایی که دست آنان در برابر ایران را خالی‌تر کرده و آنها را به گدایی نفت کشانده است. آمریکایی‌ها نمی‌خواستند نشان دهند که محوری‌ترین دلیل سفر بایدن به منطقه، تمهید و بستر‌سازی برای تأمین نفت غرب است. همین دیروز فارین پالیسی در تحلیلی نوشت که «دولت نمی‌خواست نفت را نقطه اتکای این سفر نشان دهد تا مبادا به نظر برسد که رئیس‌جمهور در حال معامله نفت با پاک کردن سابقه فجیع ولیعهد در حقوق بشر است.»

 

پای درس ایران

روزنامه وطن امروز: در طول ۴ دهه گذشته، ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غربی‌ها بوده و با وجود اینکه شرایط سختی را تجربه کرده اما توانسته است با راهکارهایی مثل اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم‌ها، غرب را در رسیدن به اهداف خود که به زانو در آوردن مردم ایران است، ناکام بگذارد. ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا آنقدر موفق بوده که حالا دیگر می‌توان از این ایستادگی به ‌عنوان الگویی برای دیگر کشورهای تحت تحریم آمریکا و کشورهای اروپایی نام برد. روسیه که چند ماهی می‌شود به‌خاطر جنگ با اوکراین، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را از سوی غرب تحمل می‌کند، یکی از این کشورهاست.  به گزارش «وطن‌امروز»، الگوبرداری روسیه از نحوه تقابل و رویارویی ایران با تحریم‌های غرب، موضوعی است که از آغاز جنگ اوکراین و روسیه به این طرف، مورد بحث اندیشکده‌ها و رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفته و پس از سفر اخیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز گفت‌وگو و بحث درباره این موضوع پررنگ‌تر شده است.  در همین رابطه یک شبکه خبری مطرح آلمانی اخیراً در گزارش خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران، نوشته است که ولادیمیر پوتین از ایران می‌آموزد که چگونه تحریم‌ها شکسته می‌شوند.  رسانه خبری دویچه وله، از رسانه‌های مطرح آلمانی روز گذشته نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روزهای گذشته با آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران در تهران دیدار کرد.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.